REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir fakturę korygującą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?

Faktura korygująca numer faktury pierwotnej w pkpir


PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?


RADA

Ponieważ wystawiona faktura korygująca nie powoduje żadnych skutków finansowych, to nie należy jej odrębnie ewidencjonować w pkpir. Czytelniczka powinna jedynie w kolumnie 16 pkpir „Uwagi” - w tej samej pozycji, w której zaewidencjonowała fakturę pierwotną - wpisać, że wystawiono fakturę korygującą zmieniającą numer faktury pierwotnej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów


UZASADNIENIE

REKLAMA

Z pytania wynika, że Czytelniczka wystawiła fakturę korygującą, w której skorygowała błędny numer faktury pierwotnej. Jej postępowanie należy uznać za prawidłowe. Z przepisów rozporządzenia w sprawie faktur wynika, że dopuszczalne jest korygowanie pomyłek w jakiejkolwiek pozycji faktury. Przy tym nie wprowadzono żadnych ograniczeń co do charakteru korygowanych pomyłek. Oznacza to, że podatnik może korygować za pomocą faktury korygującej wszelkie możliwe pomyłki, które wystąpiły na fakturze pierwotnej.

Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 lutego 2012 r., sygn. IBPP3/443-1209/11/AM, czytamy, że:

W praktyce, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług, zdarzają się pomyłki. W celu ich korekty ustawodawca przewidział dokumenty faktur korygujących oraz not korygujących. (...) Z ww. przepisów wynika, że dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek (...) w jakiejkolwiek pozycji faktury”. Jednocześnie nie dokonano żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek. Mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki. Za interpretacją taką przemawia również wykładnia językowa analizowanego przepisu. Według „Słownika Współczesnego Języka Polskiego” (Wilga, Warszawa 1996, str. 801) wyraz „pomyłka” oznacza nieświadome odejście od jakichś zasad, reguł, błędne rozpoznanie sytuacji, nieudane posunięcie, niewłaściwa ocena kogoś lub czegoś itp. (...)

Dokumentowanie i ewidencjonowanie kosztów w pkpir

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji, powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.


Faktura korygująca zmieniająca numer faktury pierwotnej


Czytelniczka ma wątpliwość, w którym miesiącu powinna taką fakturę korygującą ująć w pkpir. Obecnie wśród organów podatkowych dominuje stanowisko, że skutki każdej korekty (niezależnie od przyczyny) należy rozliczyć w dacie pierwotnego powstania przychodu czy kosztu, a więc wstecz. Należy jednak zaznaczyć, że zasada ta dotyczy sytuacji, w których korekty powodują skutki finansowe w postaci zwiększenia albo zmniejszenia przychodów czy kosztów. W przypadku przedstawionym w pytaniu faktura korygująca nie powoduje żadnych skutków finansowych, ponieważ dotyczy wyłącznie błędnie podanego numeru faktury pierwotnej. W takiej sytuacji wystarczy, że Czytelniczka do faktury pierwotnej dołączy fakturę korygującą. W kolumnie 16 „Uwagi” powinna ona wpisać, że wystawiono fakturę korygującą zmieniającą numer faktury pierwotnej. Zapis należy opatrzyć datą jego dokonania i podpisem podatnika. Taki sposób postępowania dotyczy nie tylko Czytelniczki jako sprzedawcy wystawiającego fakturę korygującą, ale także nabywcy, który taką fakturę korygującą otrzymał.

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

 


PRZYKŁAD

Podatnik sprzedał 30 czerwca 2013 r. partię towaru za 9900 zł netto. Sprzedaż udokumentował fakturą nr 19/06/2013 i taki numer wpisał do pkpir. 2 sierpnia 2013 r. zorientował się, że sprzedaż powinien udokumentować fakturą nr 20/06/2013. W dniu tym wystawił fakturę korygującą (FK 1/08/2013) z prawidłowym numerem faktury.

Jak zaewidencjonować w pkpir przychód z działalności turystycznej


Zapis w pkpir sprzedawcy - czerwiec 2013 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

UWAGI

gr

1

2

3

6

7

16

162

30.06.2013

F 19/06/2013

Przychód

9 900

00

FK 1/08/2013 - zmiana numeru faktury na 20/06/2013

02.08.2013 Jan Nowak


Zapis w pkpir nabywcy - czerwiec 2013 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu

UWAGI

gr

1

2

3

6

10

16

345

30.06.2013

F 19/06/2013

Kupno towaru

9 900

00

FK 1/08/2013 - zmiana numeru faktury na 20/06/2013

02.08.2013 Ewa Piasecka

PODSTAWA PRAWNA:

• § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 551

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA