REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir fakturę korygującą

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?

Faktura korygująca numer faktury pierwotnej w pkpir


PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?


RADA

Ponieważ wystawiona faktura korygująca nie powoduje żadnych skutków finansowych, to nie należy jej odrębnie ewidencjonować w pkpir. Czytelniczka powinna jedynie w kolumnie 16 pkpir „Uwagi” - w tej samej pozycji, w której zaewidencjonowała fakturę pierwotną - wpisać, że wystawiono fakturę korygującą zmieniającą numer faktury pierwotnej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów


UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że Czytelniczka wystawiła fakturę korygującą, w której skorygowała błędny numer faktury pierwotnej. Jej postępowanie należy uznać za prawidłowe. Z przepisów rozporządzenia w sprawie faktur wynika, że dopuszczalne jest korygowanie pomyłek w jakiejkolwiek pozycji faktury. Przy tym nie wprowadzono żadnych ograniczeń co do charakteru korygowanych pomyłek. Oznacza to, że podatnik może korygować za pomocą faktury korygującej wszelkie możliwe pomyłki, które wystąpiły na fakturze pierwotnej.

Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 lutego 2012 r., sygn. IBPP3/443-1209/11/AM, czytamy, że:

W praktyce, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług, zdarzają się pomyłki. W celu ich korekty ustawodawca przewidział dokumenty faktur korygujących oraz not korygujących. (...) Z ww. przepisów wynika, że dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek (...) w jakiejkolwiek pozycji faktury”. Jednocześnie nie dokonano żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek. Mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki. Za interpretacją taką przemawia również wykładnia językowa analizowanego przepisu. Według „Słownika Współczesnego Języka Polskiego” (Wilga, Warszawa 1996, str. 801) wyraz „pomyłka” oznacza nieświadome odejście od jakichś zasad, reguł, błędne rozpoznanie sytuacji, nieudane posunięcie, niewłaściwa ocena kogoś lub czegoś itp. (...)

Dokumentowanie i ewidencjonowanie kosztów w pkpir

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji, powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.


Faktura korygująca zmieniająca numer faktury pierwotnej


Czytelniczka ma wątpliwość, w którym miesiącu powinna taką fakturę korygującą ująć w pkpir. Obecnie wśród organów podatkowych dominuje stanowisko, że skutki każdej korekty (niezależnie od przyczyny) należy rozliczyć w dacie pierwotnego powstania przychodu czy kosztu, a więc wstecz. Należy jednak zaznaczyć, że zasada ta dotyczy sytuacji, w których korekty powodują skutki finansowe w postaci zwiększenia albo zmniejszenia przychodów czy kosztów. W przypadku przedstawionym w pytaniu faktura korygująca nie powoduje żadnych skutków finansowych, ponieważ dotyczy wyłącznie błędnie podanego numeru faktury pierwotnej. W takiej sytuacji wystarczy, że Czytelniczka do faktury pierwotnej dołączy fakturę korygującą. W kolumnie 16 „Uwagi” powinna ona wpisać, że wystawiono fakturę korygującą zmieniającą numer faktury pierwotnej. Zapis należy opatrzyć datą jego dokonania i podpisem podatnika. Taki sposób postępowania dotyczy nie tylko Czytelniczki jako sprzedawcy wystawiającego fakturę korygującą, ale także nabywcy, który taką fakturę korygującą otrzymał.

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

 


PRZYKŁAD

Podatnik sprzedał 30 czerwca 2013 r. partię towaru za 9900 zł netto. Sprzedaż udokumentował fakturą nr 19/06/2013 i taki numer wpisał do pkpir. 2 sierpnia 2013 r. zorientował się, że sprzedaż powinien udokumentować fakturą nr 20/06/2013. W dniu tym wystawił fakturę korygującą (FK 1/08/2013) z prawidłowym numerem faktury.

Jak zaewidencjonować w pkpir przychód z działalności turystycznej


Zapis w pkpir sprzedawcy - czerwiec 2013 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

UWAGI

gr

1

2

3

6

7

16

162

30.06.2013

F 19/06/2013

Przychód

9 900

00

FK 1/08/2013 - zmiana numeru faktury na 20/06/2013

02.08.2013 Jan Nowak


Zapis w pkpir nabywcy - czerwiec 2013 r.

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu

UWAGI

gr

1

2

3

6

10

16

345

30.06.2013

F 19/06/2013

Kupno towaru

9 900

00

FK 1/08/2013 - zmiana numeru faktury na 20/06/2013

02.08.2013 Ewa Piasecka

PODSTAWA PRAWNA:

• § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 551

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA