REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w pkpir przychód z działalności turystycznej

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych opodatkowaną według procedury VAT marża. Czy w pkpir jako przychód będę wykazywał wyłącznie uzyskaną marżę?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik świadczący usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża w pkpir jako przychód wykazuje kwotę należności za sprzedaną usługę turystyczną pomniejszoną o VAT należny od marży, a nie wyłącznie marżę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że podatnik świadczy usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża. Aby ustalić, co jest jego przychodem z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, należy odwołać się do art. 14 ust. 1 updof. Z przepisu tego wynika, że za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o VAT należny.

Oznacza to, że u podatnika, o którym mowa w pytaniu, przychodem z tytułu usług turystycznych opodatkowanych według procedury VAT marża jest kwota należności za sprzedaną usługę turystyczną pomniejszona o VAT należny od marży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów


UWAGA!

Od 2013 r. podmiot świadczący usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża na wystawianych fakturach powinien wpisywać wyrazy „procedura marży dla biur podróży” zamiast „faktura VAT marża”.


Taki sposób ustalania przychodu w przypadku świadczenia usług turystycznych opodatkowanych według procedury VAT marża potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 marca 2008 r., sygn. IBPB1/415-326/07/MW, czytamy, że:

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż nie jest możliwe ewidencjonowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wyłącznie marży. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, iż wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych rozliczaną fakturami VAT marża, zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży usług turystycznych winny być dokonywane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie prawidłowych dowodów księgowych, a następnie pomniejszone zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o należny (wyliczony od marży) podatek od towarów i usług.

Podatnik świadczący usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża powinien wyliczony w powyższy sposób przychód ująć w kolumnie 7 pkpir - wartość sprzedanych towarów i usług.

 


PKPiR
2013 - zmiany zasad prowadzenia

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów


PRZYKŁAD

Biuro podróży zorganizowało w lipcu br. wycieczkę nad morze dla spółki z o.o. za 12 500 zł. Łączne koszty usług zakupionych dla bezpośredniej korzyści turysty wyniosły 5000 zł.

Marża brutto wyniosła: 7500 zł = 12 500 zł - 5000 zł.

Podstawa opodatkowania VAT: 6097,56 zł = 7500 zł - (7500 x 23 : 123).

VAT należny: 1402,44 zł = 6097,56 zł x 23%.

Przychód z tytułu sprzedanej wycieczki wyniósł zatem 11 097,56 zł = 12 500 zł - 1402,44 zł.

Ewidencja podanych zdarzeń w pkpir za lipiec 2013 r.:

 

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

1

2

3

6

7

1)

08.07.2013

Faktura „procedura marży dla biura podróży” nr 87/2013

Przychód

11 097,56 zł

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

• art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 35

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, redaktor „Monitora księgowego”, autorka licznych publikacji w zakresie podatków dochodowych i VAT

 

CZYTAJ TAKŻE

 

„Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę VAT marża” - Mk nr 12/2012, dostępny na www.mk.infor.pl

 

 

 

POLECAMY!

W 12 numerze „MONITORA księgowego”

„Korekta kosztów w pkpir”

• do kiedy i jak należy wpisać do pkpir korekty kosztów dokonywane od początku 2013 r., a nie wpisane do tej pory do księgi

• jak wpisywać do pkpir korekty kosztów dokonywane na bieżąco

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA