REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w pkpir przychód z działalności turystycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych opodatkowaną według procedury VAT marża. Czy w pkpir jako przychód będę wykazywał wyłącznie uzyskaną marżę?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik świadczący usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża w pkpir jako przychód wykazuje kwotę należności za sprzedaną usługę turystyczną pomniejszoną o VAT należny od marży, a nie wyłącznie marżę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że podatnik świadczy usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża. Aby ustalić, co jest jego przychodem z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, należy odwołać się do art. 14 ust. 1 updof. Z przepisu tego wynika, że za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o VAT należny.

Oznacza to, że u podatnika, o którym mowa w pytaniu, przychodem z tytułu usług turystycznych opodatkowanych według procedury VAT marża jest kwota należności za sprzedaną usługę turystyczną pomniejszona o VAT należny od marży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów


UWAGA!

Od 2013 r. podmiot świadczący usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża na wystawianych fakturach powinien wpisywać wyrazy „procedura marży dla biur podróży” zamiast „faktura VAT marża”.


Taki sposób ustalania przychodu w przypadku świadczenia usług turystycznych opodatkowanych według procedury VAT marża potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 marca 2008 r., sygn. IBPB1/415-326/07/MW, czytamy, że:

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż nie jest możliwe ewidencjonowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wyłącznie marży. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, iż wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych rozliczaną fakturami VAT marża, zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też zapisy dotyczące przychodów ze sprzedaży usług turystycznych winny być dokonywane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie prawidłowych dowodów księgowych, a następnie pomniejszone zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o należny (wyliczony od marży) podatek od towarów i usług.

Podatnik świadczący usługi turystyczne opodatkowane według procedury VAT marża powinien wyliczony w powyższy sposób przychód ująć w kolumnie 7 pkpir - wartość sprzedanych towarów i usług.

 


PKPiR
2013 - zmiany zasad prowadzenia

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów


PRZYKŁAD

Biuro podróży zorganizowało w lipcu br. wycieczkę nad morze dla spółki z o.o. za 12 500 zł. Łączne koszty usług zakupionych dla bezpośredniej korzyści turysty wyniosły 5000 zł.

Marża brutto wyniosła: 7500 zł = 12 500 zł - 5000 zł.

Podstawa opodatkowania VAT: 6097,56 zł = 7500 zł - (7500 x 23 : 123).

VAT należny: 1402,44 zł = 6097,56 zł x 23%.

Przychód z tytułu sprzedanej wycieczki wyniósł zatem 11 097,56 zł = 12 500 zł - 1402,44 zł.

Ewidencja podanych zdarzeń w pkpir za lipiec 2013 r.:

 

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Wartość sprzedanych towarów i usług

1

2

3

6

7

1)

08.07.2013

Faktura „procedura marży dla biura podróży” nr 87/2013

Przychód

11 097,56 zł

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

• art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 35

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, redaktor „Monitora księgowego”, autorka licznych publikacji w zakresie podatków dochodowych i VAT

 

CZYTAJ TAKŻE

 

„Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę VAT marża” - Mk nr 12/2012, dostępny na www.mk.infor.pl

 

 

 

POLECAMY!

W 12 numerze „MONITORA księgowego”

„Korekta kosztów w pkpir”

• do kiedy i jak należy wpisać do pkpir korekty kosztów dokonywane od początku 2013 r., a nie wpisane do tej pory do księgi

• jak wpisywać do pkpir korekty kosztów dokonywane na bieżąco

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA