REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT obrotu bitcoinami

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obrót dokonywany bitcoinami, czyli wirtualną walutą, wywołuje niemałe poruszenie w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Obecnie nie ma jednolitego stanowiska, przeważa jednak opinia, że obrót bitcoinami powinien zostać zwolniony z VAT.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Plusy i minusy zmian w VAT

 

 


Przedstawiamy analizę opodatkowania VAT obrotu bitcoinów - na kanwie przepisów prawa polskiego i międzynarodowego.

 

Zapłata bitcoinami a podatek VAT

 

W którym momencie przy obrocie bitcoinami może pojawić się podatek VAT? Na pewno przy zasadniczym użyciu bitcoina, tj. do celów zapłaty tym środkiem za towary i usługi. Przykładowo, kupujemy w kawiarni małą czarną i płacimy za nią bitcoinami. Jeśli zapłacilibyśmy za kawę „zwykłymi” pieniędzmi, w kwocie, którą uiszczamy na pewno będzie podatek VAT. Jak jest w przypadku zapłaty bitcoinami? Kolejna sprawa -  bitcoin jako środek inwestycyjny. Kupujemy i sprzedajemy bitcoiny na giełdzie, czy te transakcje podlegają VAT?

 

Aby przeprowadzić analizę należy rozpocząć od przeglądu opodatkowania podatkiem VAT obrotu bitcoinami w Europie oraz w innych rejonach świata. Podatek VAT jest podatkiem zharmonizowanym na poziomie Unii Europejskiej, co oznacza, że przepisy związane z wprowadzeniem norm tego podatku obrotowego powinny być w miarę jednolicie stosowane we wszystkich krajach członkowskich. Dlaczego w miarę? Ponieważ każdy kraj może inaczej interpretować przepisy prawa podatkowego związanego z VAT, co więcej, każdy z krajów członkowskich ma pełną możliwość dostosowania przepisów unijnych do  swoich indywidualnych warunków społecznych i gospodarczych. Mimo wszystko, obrót wirtualną walutą powinien być poddany takiej samej klasyfikacji przepisów prawa podatkowego VAT w Unii Europejskiej. Powinien, ponieważ na razie jest to zupełne novum, nie tylko w obszarze przepisów prawa podatkowego, ale i ogólnie - nie ma jednolitej kwalifikacji prawnej bitcoinów. Tym samym, dopóki nie ma ogólnych wytycznych  co do istoty bitcoina w Europie, ale również i poza nią, pojawiają się sygnały ze strony organów podatkowych, ministerstw finansów itp., wskazujące, jak traktować bitcoin pod względem podatkowym. Poniżej przedstawimy przegląd, jak bitcoin  traktowany jest w świetle prawa związanego z podatkiem VAT na świecie.

 

VAT a obrót bitcoinami na świecie

 

W Wielkiej Brytanii bitcoin został zakwalifikowany jako voucher. Zgodnie z brytyjskimi przepisami  vouchery podlegają podatkowi VAT, zatem wymiana bitcoinów na realną walutę będzie opodatkowana tym

 

podatkiem. Dopiero po spotkaniu z przedstawicielami organizacji specjalizujących się w bitcoin (BitPrice, Bittylicious, Sheridans law firm), angielskie HMRC najprawdopodobniej (gdyż nic nie zostało oficjalnie powiedziane) stwierdziło, że bitcoiny nie spełniają jednak wymogów bycia voucherami co nie oznacza jednak, że bitcoin nie będzie podlegał VAT. HMRC ma wydać interpretację prawną w tej sprawie.

 

Szwedzkie władze podatkowe w interpretacji wydanej na rzecz pewnego obywatela Szwecji stwierdziły, że bitcoin nie stanowi waluty, jest natomiast usługą elektroniczną. Jako usługa elektroniczna może być elementem barteru. I oczywiście podlega podatkowi VAT. Sprawa trafiła do sądu szwedzkiego, który stwierdził, że skoro bitcoinem można dokonywać zakupów towarów i usług, to stanowi on walutę, która nie podlega podatkowi VAT. Uznanie bitcoina za legalną walutę rozważa również parlament Szwecji. Jeśli tak się stanie, bitcoin nie będzie podlegał podatkowi VAT.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

 

W Norwegii natomiast określono, że bitcoin nie jest walutą. W prawodawstwie norweskim występuje wprawdzie mnóstwo przepisów, które zwalniają z VAT usługi finansowe lub zyski kapitałowe, jednak zdaniem norweskiej administracji, żadne z tych wyjątków nie dotyczy obrotu bitcoinami. A to głównie z tego względu, że przepisy te były uchwalone znacznie wcześniej, niż powstał system tworzący bitcoin. Norwegia skłania się do uznania bitcoinów za usługę elektroniczną, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

 

W Niemczech - jako w pierwszym kraju na świecie - uznano bitcoin jako walutę i prywatne pieniądze. W stosunku do opodatkowania podatkiem dochodowym zostały określone dość jasne wytyczne. Nie ma jednak wytycznych co do opodatkowania podatkiem VAT. Na wniosek niemieckiego polityka Ministerstwo Finansów wydało interpretację, w której określiło, że obrót bitcoinami nie podlega podatkowi VAT. 

 

Opodatkowanie bitcoin jest również poruszane w Indiach. Na konferencji zorganizowanej przez Bitcoins Alliance India, która skupia prawników oraz przedsiębiorców specjalizujących się w obrocie bitcoinami, stwierdzono, że zapłata bitcoinami za towary ma charakter wymiany barterowej. W takim przypadku nie powinien wystąpić indyjski podatek VAT. Jednakże, w przypadku sprzedaży bitcoinów za walutę realną, należy doliczyć podatek VAT.

 

Obrót bitcoinami w Polsce

 

Na chwilę obecną brak jest jednoznacznego stanowiska ze strony polskich władz, jak należy klasyfikować bitcoin pod względem prawnym oraz czy obrót nim podlega opodatkowaniu VAT. Jedyne oficjalne

 

stanowisko w tej sprawie zajął do tej pory dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej interpretacji indywidualnej nr IBPP2/443-258/13/ICz z dnia 21.06.2013 r. w której stwierdził, że pośrednictwo w

 

nabywaniu i zbywaniu przez klientów certyfikatów bitcoin nie stanowi pośrednictwa w usługach finansowych. Bitcoin nie jest walutą uznaną za prawny środek płatniczy w świetle przepisów prawa polskiego, jak i dyrektyw unijnych, w związku z czym pośrednictwo w obrocie bitcoinami nie jest usługą finansową. Tym samym usługi polegające na nabywaniu i zbywaniu certyfikatów bitcoin ani pośrednictwo w wykonywaniu tych usług nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Co ciekawe, dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podtrzymał swoje stanowisko w zakresie nieuznania obrotu bitcoinami za usługę finansową w świetle ustawy o VAT w wydanej interpretacji indywidualnej nr IBPP2/443-762/13/ICz z dnia 14.11.2013 r. W tej samej interpretacji organ stwierdził, że obrót bitcoinem nie podlega ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej, ponieważ... zgodnie z PKWiU ustalonym przez Urząd Statystyczny będzie to nic innego, jak usługa finansowa.

 

Z wypowiedzi Ministerstwa Finansów wynika natomiast, że bitcoin nie jest nielegalny, jednak nie jest legalną walutą i w związku z tym będzie podlegał podatkowi dochodowemu. W kwestii opodatkowania obrotu bitcoinami podatkiem VAT Ministerstwo wskazało jedynie, że obrót towarami w wirtualnym świecie może zostać uznany za usługę elektroniczną. Ta natomiast jest opodatkowana podatkiem VAT, jednakże, zgodnie z przepisami ustawy o VAT opodatkowanie usługi elektronicznej zależy od miejsca jej świadczenia, statusu nabywcy (czy jest podatnikiem VAT) oraz jego miejsca siedziby a także miejsca siedziby usługodawcy. W związku z tym dopiero po ustaleniu tych czynników można określić, czy dochodzi do opodatkowania VAT w Polsce. Przykładowo, świadcząc usługę elektroniczną na rzecz osoby zamieszkałej w USA, niebędącej podatnikiem VAT, to w USA musi nastąpić zapłata podatku VAT. Natomiast w przypadku, gdy świadczymy usługę na rzecz obywatela Francji, który nie jest podatnikiem VAT, podatek ten będzie musiał zostać rozliczony w Polsce.

 

W efekcie pojawia się problem, również przy potraktowaniu zapłaty bitcoinami za dany towar jako przedmiot wymiany barterowej. Wyobraźmy sobie, że osoba fizyczna nie będąca podatnikiem VAT kupuje krzesło w sklepie meblowym, który rozlicza się z tego podatku z fiskusem. Osoba ta płaci za krzesło bitcoinami. Wówczas występują dwie transakcje: zakup krzesła od podmiotu prowadzącego sklep, oraz zakup bitcoinów od osoby fizycznej. W pierwszej transakcji występuje podatek VAT, w drugiej już nie występuje, ponieważ bitcoiny są nabywane od zwykłego Kowalskiego, który nie rozlicza się z podatku VAT. W momencie sprzedaży tychże bitcoinów podmiot prowadzący sklep będzie musiał doliczyć do transakcji podatek VAT. Tym samym - taka sprzedaż nie będzie opłacalna, bo każdy może zakupić

 

bitcoiny bez podatku, chociażby na giełdach bitcoin. Jedynym sensownym rozwiązaniem dla podmiotu będącego podatnikiem VAT jest sprzedaż bitcoinów do podmiotu położonego poza terytorium UE. Wówczas będzie to eksport opodatkowany 0% stawką podatku VAT.

 

Najlepsze rozwiązanie - zwolnić z podatku VAT

 

Podsumowując, zarówno w przypadku umowy barterowej (zakup usług lub towarów za bitcoin) lub sprzedaży bitcoinów, diametralne znaczenie będzie miało miejsce świadczenia usług oraz wiedza, czy druga strona transakcji jest podatnikiem VAT. System bitcoin jest jednak tak  skonstruowany, że zarówno sprzedawca jak i nabywca są ukryci za rzędem liter i cyfr stanowiących ich prywatny klucz. Nie ma możliwości wykazania, do kogo należy klucz i gdzie dany podmiot ma siedzibę, chyba że sam się ujawni. W tej sytuacji przyporządkowanie obrotu bitcoin do przepisów regulujących podatek VAT może być niemożliwe, jak i niemożliwe będzie następnie rozliczenie tego podatku przez osoby zajmujące się obrotem bitcoinami. Z tego względu najbardziej logiczne wydaje się pójście śladami Niemiec, a być może wkrótce również i Szwecji, czyli zwolnienie obrotu bitcoinami z podatku VAT. Podobno podatki są jedną z najpewniejszych rzeczy na świecie. Czyżby bitcoin miał to podważyć? Wygląda na to, że przy aktualnym stanie prawnym regulującym podatek VAT - technika wyprzedziła zdecydowanie możliwości prawodawcze.

 

Robert Nogacki, radca prawny, właściciel Kancelarii Prawnej Skarbiec

Adriana Panas

 


 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Motocyklista może ująć w kosztach zakup kurtki, butów, rękawic i kasku [interpretacja KIS]

Gdzie przebiega granica pomiędzy wydatkami osobistymi przedsiębiorców, a wydatkami związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą? Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi, bo każda działalność gospodarcza jest inna i ma inny cel. To sprawia, że podatnicy mają wątpliwości i często pytają Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Paragony z NIP do 450 zł w 2027 roku. Czy nadal będą uznawane za faktury?

Czy w 2027 r. paragony z NIP nabywcy na kwoty do 450 zł nadal będą zastępować faktury?

Rewolucja w VAT od 1 stycznia 2027 r. Kupujesz te usługi? Fiskus może kazać Ci płacić cudzy podatek!

Solidarna odpowiedzialność w VAT wkracza w świat usług profesjonalnych. Od nowego roku firmy kupujące m.in. usługi IT, księgowe, marketingowe czy doradcze mogą zostać wezwane do zapłaty podatku, którego nie rozliczył ich dostawca. Nowelizacja ustawy została już podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1270). Sprawdź, jakich limitów kwotowych musisz pilnować i jak bezpiecznie zabezpieczyć swój biznes przed kosztowną pułapką za pomocą mechanizmu split payment.

Rewolucja w podatkach w 2027 r. Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie uderzą w tysiące przedsiębiorców?

Rząd szykuje głęboką reformę podatkową, która wprowadzi nowe stawki PIT, zmieni zasady CIT oraz drastycznie ograniczy dostęp do ryczałtu. Choć niektóre propozycje zakładają obniżenie obciążeń fiskalnych, Rada Naukowa przy Rzeczniku MŚP alarmuje: nowe przepisy mogą pogorszyć kondycję finansową tysięcy polskich mikro, małych i średnich firm. Co gorsza, drastyczne zmiany w ryczałcie mogą wejść w życie niemal z dnia na dzień, a obietnice dotyczące składki zdrowotnej wciąż pozostają niespełnione. Sprawdź, co dokładnie ma się zmienić od 1 stycznia 2027 roku i jak nowe limity wpłyną na Twój biznes.

REKLAMA

Zakup i sprzedaż opodatkowane VAT-MARŻĄ w ewidencji JPK_V7X

Procedura VAT-marża pozwala opodatkować nie całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży, lecz marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia towaru, pomniejszoną o VAT należny. W przypadku podatników handlujących samochodami używanymi, sprzętem elektronicznym, meblami, dziełami sztuki czy przedmiotami kolekcjonerskimi prawidłowe rozliczenie nie kończy się jednak na właściwym wyliczeniu marży. Równie istotne jest prawidłowe wykazanie transakcji w JPK_V7X.

Przepaść płacowa w Polsce się pogłębia. Nowe dane pokazują brutalną prawdę o zarobkach

Pracujesz w małej firmie czy w wielkiej korporacji? Odpowiedź na to pytanie drastycznie definiuje Twoje szanse na godne zarobki. Z najświeższej analizy rozkładu wynagrodzeń wynika, że 10 procent najmniej zarabiających Polaków zderza się ze ścianą, podczas gdy krezusi windują średnią krajową. Sprawdź, na którym szczeblu drabiny płacowej się znajdujesz.

Fundacja rodzinna: skuteczne narzędzie czy iluzja bezpieczeństwa właściciela firmy? Fundacja na pokolenia, przepisy na kilka lat?

Wokół fundacji rodzinnych powstało w Polsce wiele oczekiwań. Dla jednych są symbolem dojrzałego właścicielstwa, dla innych niemal synonimem dobrze zaplanowanej sukcesji. I właśnie tutaj zaczyna się niebezpieczne uproszczenie. Fundacja rodzinna nie jest sukcesją, ale jednym z narzędzi, które mogą wspierać proces sukcesyjny, pod warunkiem, że odpowiada na rzeczywiste potrzeby konkretnej rodziny biznesowej. Może uporządkować własność, ograniczyć ryzyko rozdrobnienia majątku, określić zasady świadczeń oraz stworzyć ramy zarządzania aktywami po śmierci fundatora. Nie odpowie jednak na kluczowe pytania związane ze zmianą pokoleniową: kto ma przejąć odpowiedzialność za firmę, czy kolejne pokolenie rzeczywiście tego chce i jest do tego przygotowane, jak powinna zmienić się rola nestora, czy rodzina potrafi wspólnie podejmować decyzje oraz czy przedsiębiorstwo w ogóle powinno pozostać w rękach następnej generacji. A jeżeli właściciel i jego rodzina nie rozstrzygnęli tych kwestii, utworzenie fundacji ich nie rozwiąże, jedynie nada im nowy kontekst prawny i organizacyjny. Fundacja rodzinna pozwala chronić majątek przed podziałem, lecz nie zastąpi rozmowy między bliskimi. Wskazanie beneficjentów nie czyni z nich automatycznie odpowiedzialnych właścicieli, a zachowanie ciągłości własności nie oznacza jeszcze, że kolejne pokolenia będą potrafiły rozwijać firmę i rodzinne dziedzictwo.

Zmiany czasu w biznesie – jakie skutki dla logistyki, transportu, handlu. Czas skończyć z archaicznym zwyczajem

Aktualnie zmiana czasu z zimowego na letni (i odwrotnie) obowiązuje w około 50 krajach, w tym w całej Unii Europejskiej. Lepsze wykorzystanie światła słonecznego nadal stanowi koronny argument przemawiający za utrzymaniem tego stanu rzeczy, mimo uzasadnionych podejrzeń, że „odejmowanie” i „dodawanie” godziny dnia dwa razy w ciągu roku negatywnie wpływa na organizm. Ekonomiczne, w tym logistyczne, skutki zmiany czasu to materiał na obszerne opracowanie. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

Szef KAS: Ciężko wyliczyć ile zyskał budżet na wdrożeniu KSeF; musimy korzystać z AI bo podatnicy już to robią. Powstaje Jednolity System Podatkowy

Musimy korzystać ze sztucznej inteligencji, ponieważ podatnicy, a zwłaszcza ich pełnomocnicy profesjonalni już z niej korzystają – powiedział PAP Szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Minister Łoboda poinformował też o prowadzonych w Ministerstwie Finansów pracach nad informatyzacją Krajowej Administracji Skarbowej, tworzeniem Jednolitego Systemu Podatkowego dla organów KAS,

Rewolucja w Ordynacji podatkowej. Skarbówka odpuści drobne kwoty, ale to dopiero początek dużych zmian dla podatników

Ministerstwo Finansów szykuje potężny pakiet deregulacyjny, który ma diametralnie zmienić relacje na linii urzędnik–podatnik. W projekcie nowej ustawy znalazł się zapis, na który Polacy czekali od lat: skarbówka nie będzie już ścigać za groszowe zaległości. Zmienią się też kluczowe terminy na odwołania, a kontrole zyskają sztywne ramy czasowe. Sprawdź, co dokładnie i od kiedy zmieni się w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA