REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe zawarcia umowy faktoringu

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring może być sposobem na zatory płatnicze w firmie. Nie tylko jest alternatywą dla trudnego w uzyskaniu kredytu bankowego, ale także, poprzez przyspieszenie przepływów pieniężnych, stanowi dźwignię handlową, zapewniając firmie (faktorantowi) do dyspozycji większe środki obrotowe. Jakie są konsekwencje podatkowe rozliczenia umowy faktoringu?

 

REKLAMA

Autopromocja

Porada pochodzi z serwisu:

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo



Niejednokrotnie faktoring jest także sposobem na pozyskanie środków pieniężnych w celu wypełnienia zobowiązań podatkowych przez faktoranta wynikających z dokonanej przez niego dostawy towarów lub wykonanych przez niego usług. Jakie skutki podatkowe wiążą się z zawarciem umowy faktoringu? Niestety, stanowiska organów skarbowych nie są jednolite w tym zakresie.


Obowiązek podatkowy od 1 stycznia 2014 r.


Obowiązek podatkowy powstaje, według nowych przepisów ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2014 r., z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku otrzymania płatności (całości zapłaty za towar lub usługę albo zaliczki) przed wykonaniem świadczenia obowiązek podatkowy powstaje z momentem otrzymania tej płatności. Zasadniczo data wystawienia faktury (faktura nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dnia przed zdarzeniem, tj. dostawą towaru, wykonaniem usługi, otrzymaniem zaliczki, i nie później niż do 15 dnia miesiąca następnego po tym zdarzeniu) nie ma zatem obecnie wpływu na datę powstania obowiązku podatkowego.

W przypadku świadczenia usług finansowych czy ubezpieczeniowych zwolnionych od VAT obowiązek podatkowy powstaje w dacie otrzymania części lub całości zapłaty. Natomiast data wystawienia faktury z punktu widzenia momentu powstania obowiązku podatkowego nadal ma znaczenie w przypadku np. świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych czy świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, czy stałej obsługi prawnej i biurowej.

Jak dokonać rocznej korekty VAT za 2013 r.

Zasadniczą zaś zmianą w zakresie fakturowania jest wyłączenie z obowiązku wystawiania faktur transakcji zwolnionych z VAT.


Opodatkowanie umowy faktoringu - skutki podatkowe w VAT dla faktora i faktoranta


Zarówno przed 1 stycznia 2014 r., jak i po tej dacie opodatkowanie umowy faktoringu wywołuje wiele wątpliwości. Faktoring jest cesją wierzytelności. Kwestia skutków podatkowych takiej umowy nadal nie jest jednolicie rozstrzygnięta przez organy podatkowe.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 marca 2012 r. (sygn. akt I FPS 5/11) wskazał, iż żadna transakcja nabycia na własne ryzyko wierzytelności trudnej, po cenie niższej od jej wartości nominalnej, nie będzie mogła być zakwalifikowana jako świadczona przez nabywcę wierzytelności usługa w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.


INFORFK: "Faktoring jako sposób finansowania prowadzonej działalności gospodarczej" >>


Z kolei Izba Skarbowa w Warszawie 2 lipca 2012 r. wydała interpretację nr IPPP1/443-422/12-2/MP, w której stwierdziła, że nabycie portfela wierzytelności jest transakcją mieszczącą się w zakresie opodatkowania VAT. Nabywca wierzytelności świadczy bowiem na rzecz jej zbywcy usługę, której celem jest uwolnienie sprzedawcy wierzytelności od ciężaru jej egzekwowania.

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

 


Niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, że także kwoty finansowane przez bank-faktora są zapłatą, od której (miałby to robić faktorant) należy odprowadzić VAT (m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 22 października 2010 r., sygn. IBPP2/443-854/10/RSz, pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 14 grudnia 2010 r., sygn. IPPP1-443-004/10-2/AS, czy pismo Izby Skarbowej w Katowicach z 22 października 2010 r., sygn. IBPP2/443-603/10/RSz).

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Zapraszamy do dyskusji na forum


Faktoring właściwy i niewłaściwy a wyłączenie ze zwolnienia z VAT

REKLAMA


Przed nowelizacją ustawy o VAT, tj. według stanu prawnego przed 1 stycznia 2014 r., usługi pośrednictwa finansowego korzystały ze zwolnienia z VAT na podstawie przepisu zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i poz. 3 załącznika nr 4 do ww. ustawy. Zwolnienie to nie dotyczyło jednak usług faktoringu (poz. 3 pkt 5 ww. załącznika).

Obecnie przepisy te zostały uchylone. Zgodnie z obowiązującym przepisem zawartym w art. 43 ust. 15 ustawy o VAT zwolnienia podatkowe nie mają zastosowania do czynności ściągania długów, w tym faktoringu.

 
Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych i Kadrowych www.inforfk.pl w artykule: "
Skutki podatkowe faktoringu po 1 stycznia 2014 r." >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA