REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szerszy katalog zwolnień z obowiązku ewidencji przebiegu pojazdu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2014 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zostaną dodatkowo zwolnione pojazdy o przeznaczeniu specjalnym, czyli samochód pogrzebowy, pomoc drogowa oraz bankowóz. W konsekwencji podatnicy wykorzystujący tego typu pojazdy nie będą musieli prowadzić ewidencji przebiegu, a także składać informacji VAT-26.


REKLAMA

REKLAMA

Takie rozwiązanie zakłada opublikowany nowy projekt rozporządzenia Ministra Finansów, który ma wejść w życie od 1 czerwca 2014 roku. Projekt dotyczy przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Zwolnienia z obowiązku ewidencji przebiegu pojazdu


Nowa regulacja rozszerza, względem art. 86a ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, katalog pojazdów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji. W obecnym stanie prawnym prowadzenia ewidencji nie wymaga się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży, sprzedaży (w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika) oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze pod warunkiem, że odsprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

REKLAMA

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek został wyłączony także wówczas, gdy pojazd samochodowy wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej, jeśli podatnik dla celów uproszczenia zdecyduje się korzystać z ograniczonego prawa do odliczenia podatku VAT, bądź też podatnikowi nie przysługiwało w ogóle prawo do obniżenia tego podatku, z uwagi na wykorzystywanie tych pojazdów wyłącznie do działalności zwolnionej od VAT.


Zwolnienie dla aut pogrzebowych, pomocy drogowej i bankowozów


Resort finansów dostrzegł, że aktualny katalog wyłączeń powinien objąć szerszą grupę pojazdów. Wraz z wejściem w życie omawianego rozporządzenia wyłączone z obowiązku prowadzenia przebiegu ewidencji zostaną dodatkowo pojazdy będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu: pomoc drogowa, pogrzebowy oraz bankowóz.

Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26

W przypadku pojazdów pomocy drogowej proponowane wyłączenie obejmuje tylko takie pojazdy, które mają nadwozie konstrukcyjne przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów (uszkodzone pojazdy mają być przewożone na pojeździe pomocy drogowej).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Odnośnie pojazdów samochodowych o przeznaczeniu pogrzebowy rozporządzenie obejmie takie, które mają więcej niż jeden rząd siedzeń albo dopuszczalną masę całkowitą równą bądź mniejszą niż 3 tony. Pojazdy pogrzebowe, mające jeden rząd siedzeń i dopuszczalną masę całkowitą większą niż 3 tony, zostały wyłączone z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 roku.

Dodatkowo proponowane jest wyłączenie bankowozów, aczkolwiek tylko typów A i B, które ze względu na swoją konstrukcję nie będą używane do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Inne typy bankowozów, podobnie jak w przypadku pojazdów pogrzebowych, również zostały wyłączone w Rozporządzeniu  Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 roku.

Odliczenie VAT od pojazdów specjalnych

Polecamy: Biuletyn VAT

W konsekwencji podatnicy wykorzystujący wyżej wymienione pojazdy będą zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu, a także nie będą mieli obowiązku składania do naczelnika urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach (VAT-26). Jednakże podatnicy zobowiązani będą do zapewnienia (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt ustawy o VAT), że nie wykorzystują owych pojazdów do celów innych niż prowadzona przez nich działalność gospodarcza. Nowe regulacje będą dotyczyły około 8,3 tys. czynnych podatników VAT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA