REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy urzędnik skarbowy może poprawić deklarację

Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy popełnieniu błędu w składanej deklaracji podatkowej organ podatkowy może za zgodą podatnika dokonać jej korekty. Kiedy urzędnik może poprawić deklarację? Czy grożą wtedy podatnikowi jakieś kary?

 

Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem: zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania lub doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania.

Znaczenie deklaracji

Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia (np. przy deklaracji VAT, zeznaniu rocznym PIT), podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego.

Podobnie, gdy przepisy nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, wysokość zobowiązania podatkowego (np. w podatku od spadków i darowizn) ustala się zgodnie z danymi zawartymi w deklaracji, chyba że przepisy szczególne przewidują inny sposób ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego albo w toku postępowania podatkowego stwierdzono, że dane zawarte w deklaracji, mogące mieć wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, są niezgodne ze stanem faktycznym.

Zanim jednak organ podatkowy wyda decyzję oraz poprzedzi ją postępowaniem kontrolnym i podatkowym, może w ramach czynności sprawdzających dokonać stosownych korekt.

Organ podatkowy nie tylko przeprowadza kontrole i wymierza podatek, ale też może wykonywać czynności sprawdzające, których efektem nie będzie domiar podatku, ale skorygowanie błędnych danych. W ramach tych czynności organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku.

W razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych.

Uprawnienia pełnomocnika

Trzeba pamiętać, że deklaracje za podatnika może składać też ustawiony pełnomocnik, który ma prawo do ich podpisywania. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby. Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji.

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy (urzędnik skarbowy) w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

- koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1 tys. zł,

- zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

CO JEST DEKLARACJĄ

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej przez deklaracje rozumie się również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

JAKI CEL MAJĄ CZYNNOŚCI SPRAWDZAJĄCE

Organy podatkowe pierwszej instancji dokonują czynności sprawdzających, mających na celu:

- sprawdzenie terminowości: składania deklaracji oraz wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów,

- stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów,

- ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

Zasady korekty z urzędu

Wskazywanie przez urzędnika w ramach czynności sprawdzających danych deklaracji, które nasuwają wątpliwości, co do poprawnego jej wypełnienia nie obowiązuje, gdy podatnik nie zastosował się do przedstawianych sugestii.

PRZYKŁAD: ODMOWA KOREKTY

Urząd skarbowy wezwał podatnika w ramach czynności sprawdzających do skorygowania zeznania rocznego, z uwagi na odmienną interpretację dotyczącą możliwości odliczenia ulgi rehabilitacyjnej, jednocześnie informując go o przyjętej wykładni. Urząd postąpił zgodnie z przepisami wzywając stronę do skorygowania zeznania, uznając, że zawiera ono błędy i oczywiste omyłki oraz że wypełniono je niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.

Podatnik odmówił złożenia korekty, co zakończyło postępowanie sprawdzające. Organ podatkowy nie jest już zobowiązany do dalszego przedstawiania swojego stanowiska i dokonywania oceny sytuacji prawnej podatnika, dopóki nie wystąpią przesłanki do określenia przez urząd skarbowy innej wysokości podatku dochodowego niż wynikająca z zeznania.

W takim przypadku organ podatkowy może wszcząć postępowanie kontrolne, którego celem jest sprawdzenie, czy kontrolowany wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu lub osobie wyznaczonej upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej. Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych. Protokół kontroli zawiera między innymi ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli oraz pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz prawie złożenia korekty deklaracji. Dalszym następstwem ustaleń kontrolnych jest prowadzenie przez organ podatkowy postępowania podatkowego, którego wynikiem będzie wydanie decyzji z poprawnie określoną kwotą zobowiązania podatkowego.

Dalszym następstwem może być kontrola oraz postępowanie podatkowe.

Urzędnik uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji oraz doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.

Korekta dokonana przez urząd nie jest jednak bezwzględnie obowiązująca. Podatnik może się nie zgodzić z ustaleniami organu i zaprotestować przeciwko urzędowym poprawkom.

Na korektę podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji.

PRZYKŁAD: ZŁOŻENIE SPRZECIWU

Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych złożył zeznanie roczne, w którym skorzystał z ulgi na internet powyżej dopuszczalnego limitu. Odliczył całą kwotę, którą wydał na abonament za internet w wysokości 960 zł. Podatnicy mogą pomniejszyć podstawę obliczenia podatku odliczając kwoty wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

W związku z tą oczywistą omyłką urzędnik skarbowy skorygował złożone zeznanie podatnika, w wyniku czego powstał podatek do zapłaty wyższy o 38 zł w stosunku do pierwotnie wykazanego. Podatnik nie zgodził się jednak ze stanowiskiem urzędu i wniósł na korektę sprzeciw do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanego zeznania. Wniesienie sprzeciwu spowodowało anulowanie korekty. W konsekwencji organ podatkowy będzie mógł dokonać wszczęcia postępowania podatkowego, w którym określi prawidłowy podatek oraz kwotę odliczenia ulgi na internet w prawidłowej wysokości. Jednocześnie podatnik będzie musiał zapłacić odsetki od zaległości podatkowej oraz może zostać ukarany grzywną z kodeksu karnego skarbowego za zaniżenie zobowiązania podatkowego.

Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Zasady korygowania przez organ podatkowy deklaracji składanych przez podatnika stosuje się odpowiednio do deklaracji składanych przez płatników lub inkasentów oraz do załączników do deklaracji, a także odpowiednio w przypadku złożenia deklaracji lub wniosku w sprawie zwrotu podatku.

Konsekwencje korekty

Skorygowanie deklaracji przez organ podatkowy (np. urząd skarbowy) będzie miało dalsze następstwa podatkowe. Należy pamiętać, że niepoprawne wypełnienie deklaracji może skutkować powstaniem zaległości podatkowej. Na równi z zaległością podatkową traktuje się także:

- nadpłatę, jeżeli w zeznaniu rocznym lub w deklaracji podatku akcyzowego, została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych,

- zwrot podatku, jeżeli podatnik otrzymał go nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej lub został on zaliczony na poczet zaległości podatkowej albo bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych, chyba że podatnik wykaże, że nie nastąpiło to z jego winy.

Jednak przepisów tych nie będzie się stosowało, gdy zwrot nadpłaty lub zwrot podatku został dokonany w trybie skorygowania deklaracji przez organ podatkowy.

Skorygowanie deklaracji przez organ podatkowy będzie też wpływało na termin zwrotu nadpłaty. W przypadku skorygowania deklaracji:

- przez organ podatkowy - nadpłata podlega zwrotowi w terminie trzech miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu,

- przez podatnika - nadpłata podlega zwrotowi w terminie trzech miesięcy od dnia jej skorygowania.

PRZYKŁAD: ZWROT NADPŁATY

Podatnik przesłał pocztą zeznanie podatkowe 30 kwietnia 2007 r., w którym wykazał kwotę nadpłaty wynikłą w związku z odliczeniem ulgi na internet. Jednak w pozycji wysokości odliczenia zamiast 760 zł wpisał 7600 zł, przy czym podatek oraz kwota nadpłaty zostały poprawnie wyliczone.

Urząd skarbowy skorygował zeznanie podatnika wpisując w odpowiedniej pozycji kwotę 760 zł, co nie wpłynęło na zmianę kwoty nadpłaty. Organ podatkowy uwierzytelnił kopię skorygowanej deklaracji oraz doręczył podatnikowi w dniu 11 czerwca 2007 r. uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanym z korektą deklaracji brakiem zmiany kwoty nadpłaty. Podatnik nie wniósł sprzeciwu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji, co spowodowało, że poprawki dokonane przez organ podatkowy zostały potraktowane jak korekta złożona przez podatnika. W tym przypadku zwrot nadpłaty podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu, czyli 25 września 2007 r.

Nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych. Oprocentowanie przysługuje od dnia skorygowania zeznania lub deklaracji w ramach czynności sprawdzających przez organ podatkowy lub samego podatnika.


Bogdan ŚwiĄder

bogdan.swiader@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 21, art. 50, art. 52, art. 78, art. 80a-81b, art. 272-274 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA