REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik może wystąpić o wznowienie postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wznowienie postępowania podatkowego jest narzędziem dla podatników, dzięki któremu można powrócić do sprawy już zakończonej decyzją. Jakie są przesłanki wznowienia postępowania podatkowego?

 

 

Ordynacja podatkowa przewiduje możliwość wznowienia postępowania podatkowego z urzędu lub na wniosek strony. Artykuły 240-246 Ordynacji podatkowej przewidują tryb wznowienia postępowania. Wznowienie postępowania jest zaledwie jednym z aspektów, który może wystąpić pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym. Wznowienie postępowania możliwe jest tylko w sprawach podatkowych, które zakończyły się decyzją. Jest to dodatkowe narzędzie dla podatników, którzy nie pozostają bez możliwości wznowienia postępowania podatkowego w sytuacjach istotnych dla swojej sprawy. Nie należy jednak mylić trybu wznowienia postępowania z odwołaniami lub zażaleniami na wydaną decyzję organu. Odwołania od decyzji kierowane są na podstawie art. 220 do organu wyższej instancji. W tym trybie podatnikowi zawsze przysługuje prawo odwołania w terminie 14 dni od daty decyzji lub zawiadomienia. Z kilkoma wyjątkami, wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji organu podatkowego na podstawie art. 224. Podatnik może jednak wnioskować o wstrzymanie wykonania decyzji.

Kiedy podatnik powinien wybrać tryb wznowienia postępowania podatkowego?

Przepisy art. 240-246 Ordynacji podatkowej mówią o trybie wznowienia postępowania podatkowego. Artykuł 240 przewiduje szeroki katalog sytuacji, w którym strony postępowania (podatnik lub organ podatkowy) mogą wznowić postępowanie w sprawie zakończonej już decyzją. Postępowanie można bowiem wznowić, jeżeli:

- istotne dowody okażą się fałszywe;

- decyzja organu wydana została w wyniku przestępstwa;

- decyzja została wydana przez pracownika lub organ podatkowy, który podlegał wyłączeniu z postępowania na podstawie przepisów art. 130-132;

- strona nie brała udziału w postępowaniu nie z własnej winy;

- wyjdą na jaw nowe okoliczności lub nowe dowody, które wcześniej nie były znane organowi, który wydawał decyzję;

- decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;

- decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które zostały następnie uchylone lub zmienione w sposób mogący mieć wpływ na treść wydanej decyzji;

- została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją RP, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny;

- ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest RP, ma wpływ na treść wydanej decyzji;

- wynik zakończonej procedury wzajemnego porozumiewania lub procedury arbitrażowej, prowadzonych na podstawie ratyfikowanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji oraz gdy

- orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ma wpływ na treść wydanej decyzji.

Artykuł 241 określa, że postępowanie może zostać wznowione z urzędu lub na żądanie strony. Należy jednak pamiętać, że jedynie w wyniku żądania podatnika sprawa może być wznowiona, gdy:

- nie brał on udziału w postępowaniu nie z własnej winy. Żądanie takie podatnik wnosi w terminie jednego miesiąca od dnia powzięcia wiadomości o wydaniu decyzji. W tym przypadku podatnik razem z żądaniem wznowienia postępowania musi wykazać termin, w którym powziął informację o wydanej decyzji;

- decyzja została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z konstytucją, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny - w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK oraz gdy

- ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji.

Czy każdy nowy dowód może być podstawą wznowienia postępowania?

Podatnicy muszą pamiętać, że tylko nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję, mogą być podstawą do wznowienia postępowania podatkowego.

Jest to o tyle istotne, że podatnicy często sądzą, że każdy nowy dowód może wznowić postępowanie. Należy pamiętać, że podatnik w trakcie postępowania powinien przedłożyć i wykazać wszystkie znane mu dokumenty (dowody). Artyku 240 Ordynacji mówi o nowych okolicznościach faktycznych lub nowych dowodach, których organ nie znał wydając decyzję, ale które istniały w dniu wydania decyzji. Podatnik nie będzie mógł wobec tego wznowić postępowania na żądania opierając się na nowych dokumentach datowanych po dniu wydania decyzji.

Podatnicy również mylą tryb odwołania od decyzji organu od trybu wznowienia postępowania. Tryb odwołania regulują przepisy art. 220-235 Ordynacji podatkowej. To właśnie w trybie odwołania podatnik może wykazać przed organem, np. że nie zostały uwzględnione pewne dokumenty.

O czym musi pamiętać podatnik, jeżeli powołuje się na niekonstytucyjność przepisu?

Zgodnie z Ordynacją podatkową, podatnicy mogą powoływać się na niekonstytucyjność przepisu tylko w sytuacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Wówczas przy zachowaniu miesięcznego okresu na złożenie żądania liczonego od dnia wejścia w życie orzeczenia, podatnik może wznowić postępowanie w swojej sprawie. Wznowienie w tym przypadku może nastąpić nawet w sprawach zakończonych decyzją ostateczną lub ostatecznym orzeczeniem sądu administracyjnego.

Podkreślić należy, że nie każde odczucie podatnika o niekonstytucyjności przepisu jest podstawą wystąpienia z żądaniem. Poza tym ustawodawca dał podatnikowi prawo takiego żądania w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK.

Ponadto można wskazać art. 74 Ordynacji podatkowej, który przewiduje powstawanie nadpłaty w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Co w praktyce oznacza możliwość wznowienia postępowania ze względu na orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości?

W praktyce daje to duże możliwości podatnikowi, który w swojej sprawie może wykorzystać orzeczenia ETS. Najistotniejsze jest jednak, że nie musi to być orzeczenie ETS wydane w jego sprawie, ale w różnych sprawach, których orzeczenia zdaniem podatnika mają zastosowanie w jego postępowaniu.

W tym przypadku podatnik w swoim żądaniu wznowienia postępowania powinien przywołać orzeczenia ETS i uzasadnić, że w jego sprawie należy je uwzględnić. Podatnicy muszą pamiętać, że w tym przypadku organ podatkowy powinien wznowić postępowanie podatkowe na żądanie, ale nie jest zobowiązany uwzględnić orzeczeń ETS.

Czy organ podatkowy wznawia postępowanie z urzędu czy na wniosek?

Artykuł 240 wymienia katalog 11 sytuacji, w których można wznowić postępowanie podatkowe. Wszystkie jedenaście sytuacji przywołałem wcześniej. Artykuł 241 mówi, że wznowienie postępowania może nastąpić z urzędu lub na wniosek strony. Spośród 11 enumeratywnie wymienionych możliwości wznowienia postępowania tylko w trzech wyżej wymienionych przypadkach (patrz pytane nr 1) wznowienia następują wyłącznie na żądanie strony.

Ordynacja nie określa wprost wyglądu wniosku. Można posiłkować się treścią art. 222, który mówi, że odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Wniosek powinien więc zawierać wszystkie dane podatnika i organu, który wydał decyzję w ostatniej instancji oraz sygnaturę sprawy. Ponadto wniosek powinien określać podstawę prawną, na którą podatnik powołuje się żądając wznowienia postępowania. Powinien to być przywołany artykuł Ordynacji podatkowej wraz z szerokim uzasadnieniem. Jeśli podatnik żąda wznowienia postępowania powołując się na nowy dowód, dowód taki lub inne dokumenty powinny być dołączone do wniosku. Podatnik musi we wniosku dokładnie opisać, w jaki sposób nowy dowód wnosi coś do sprawy. Dowód powinien być istotny dla sprawy. Jeśli podatnik żąda wznowienia postępowania podatkowego ze względu na orzeczenie ETS, orzeczenie takie powinno być dokładnie wskazane. W tym przypadku to podatnik musi wykazać, że dane orzeczenie ETS ma zastosowanie w jego sprawie i jest korzystne dla niego.

Ponadto jeśli w imieniu podatnika wnioskuje jego pełnomocnik, należy dołączyć stosowne pełnomocnictwa. Należy pamiętać, że od czynności ustanowienia pełnomocnika należna jest opłata skarbowa.


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Rafał Wójcik

doradca podatkowy, Audit Union Polska



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA