REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik może wystąpić o wznowienie postępowania

Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wznowienie postępowania podatkowego jest narzędziem dla podatników, dzięki któremu można powrócić do sprawy już zakończonej decyzją. Jakie są przesłanki wznowienia postępowania podatkowego?

 

 

Ordynacja podatkowa przewiduje możliwość wznowienia postępowania podatkowego z urzędu lub na wniosek strony. Artykuły 240-246 Ordynacji podatkowej przewidują tryb wznowienia postępowania. Wznowienie postępowania jest zaledwie jednym z aspektów, który może wystąpić pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym. Wznowienie postępowania możliwe jest tylko w sprawach podatkowych, które zakończyły się decyzją. Jest to dodatkowe narzędzie dla podatników, którzy nie pozostają bez możliwości wznowienia postępowania podatkowego w sytuacjach istotnych dla swojej sprawy. Nie należy jednak mylić trybu wznowienia postępowania z odwołaniami lub zażaleniami na wydaną decyzję organu. Odwołania od decyzji kierowane są na podstawie art. 220 do organu wyższej instancji. W tym trybie podatnikowi zawsze przysługuje prawo odwołania w terminie 14 dni od daty decyzji lub zawiadomienia. Z kilkoma wyjątkami, wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji organu podatkowego na podstawie art. 224. Podatnik może jednak wnioskować o wstrzymanie wykonania decyzji.

Kiedy podatnik powinien wybrać tryb wznowienia postępowania podatkowego?

Przepisy art. 240-246 Ordynacji podatkowej mówią o trybie wznowienia postępowania podatkowego. Artykuł 240 przewiduje szeroki katalog sytuacji, w którym strony postępowania (podatnik lub organ podatkowy) mogą wznowić postępowanie w sprawie zakończonej już decyzją. Postępowanie można bowiem wznowić, jeżeli:

- istotne dowody okażą się fałszywe;

- decyzja organu wydana została w wyniku przestępstwa;

- decyzja została wydana przez pracownika lub organ podatkowy, który podlegał wyłączeniu z postępowania na podstawie przepisów art. 130-132;

- strona nie brała udziału w postępowaniu nie z własnej winy;

- wyjdą na jaw nowe okoliczności lub nowe dowody, które wcześniej nie były znane organowi, który wydawał decyzję;

- decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;

- decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które zostały następnie uchylone lub zmienione w sposób mogący mieć wpływ na treść wydanej decyzji;

- została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją RP, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny;

- ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest RP, ma wpływ na treść wydanej decyzji;

- wynik zakończonej procedury wzajemnego porozumiewania lub procedury arbitrażowej, prowadzonych na podstawie ratyfikowanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji oraz gdy

- orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ma wpływ na treść wydanej decyzji.

Artykuł 241 określa, że postępowanie może zostać wznowione z urzędu lub na żądanie strony. Należy jednak pamiętać, że jedynie w wyniku żądania podatnika sprawa może być wznowiona, gdy:

- nie brał on udziału w postępowaniu nie z własnej winy. Żądanie takie podatnik wnosi w terminie jednego miesiąca od dnia powzięcia wiadomości o wydaniu decyzji. W tym przypadku podatnik razem z żądaniem wznowienia postępowania musi wykazać termin, w którym powziął informację o wydanej decyzji;

- decyzja została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z konstytucją, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny - w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK oraz gdy

- ratyfikowana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inna ratyfikowana umowa międzynarodowa, której stroną jest Polska, ma wpływ na treść wydanej decyzji.

Czy każdy nowy dowód może być podstawą wznowienia postępowania?

Podatnicy muszą pamiętać, że tylko nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję, mogą być podstawą do wznowienia postępowania podatkowego.

Jest to o tyle istotne, że podatnicy często sądzą, że każdy nowy dowód może wznowić postępowanie. Należy pamiętać, że podatnik w trakcie postępowania powinien przedłożyć i wykazać wszystkie znane mu dokumenty (dowody). Artyku 240 Ordynacji mówi o nowych okolicznościach faktycznych lub nowych dowodach, których organ nie znał wydając decyzję, ale które istniały w dniu wydania decyzji. Podatnik nie będzie mógł wobec tego wznowić postępowania na żądania opierając się na nowych dokumentach datowanych po dniu wydania decyzji.

Podatnicy również mylą tryb odwołania od decyzji organu od trybu wznowienia postępowania. Tryb odwołania regulują przepisy art. 220-235 Ordynacji podatkowej. To właśnie w trybie odwołania podatnik może wykazać przed organem, np. że nie zostały uwzględnione pewne dokumenty.

O czym musi pamiętać podatnik, jeżeli powołuje się na niekonstytucyjność przepisu?

Zgodnie z Ordynacją podatkową, podatnicy mogą powoływać się na niekonstytucyjność przepisu tylko w sytuacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Wówczas przy zachowaniu miesięcznego okresu na złożenie żądania liczonego od dnia wejścia w życie orzeczenia, podatnik może wznowić postępowanie w swojej sprawie. Wznowienie w tym przypadku może nastąpić nawet w sprawach zakończonych decyzją ostateczną lub ostatecznym orzeczeniem sądu administracyjnego.

Podkreślić należy, że nie każde odczucie podatnika o niekonstytucyjności przepisu jest podstawą wystąpienia z żądaniem. Poza tym ustawodawca dał podatnikowi prawo takiego żądania w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK.

Ponadto można wskazać art. 74 Ordynacji podatkowej, który przewiduje powstawanie nadpłaty w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Co w praktyce oznacza możliwość wznowienia postępowania ze względu na orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości?

W praktyce daje to duże możliwości podatnikowi, który w swojej sprawie może wykorzystać orzeczenia ETS. Najistotniejsze jest jednak, że nie musi to być orzeczenie ETS wydane w jego sprawie, ale w różnych sprawach, których orzeczenia zdaniem podatnika mają zastosowanie w jego postępowaniu.

W tym przypadku podatnik w swoim żądaniu wznowienia postępowania powinien przywołać orzeczenia ETS i uzasadnić, że w jego sprawie należy je uwzględnić. Podatnicy muszą pamiętać, że w tym przypadku organ podatkowy powinien wznowić postępowanie podatkowe na żądanie, ale nie jest zobowiązany uwzględnić orzeczeń ETS.

Czy organ podatkowy wznawia postępowanie z urzędu czy na wniosek?

Artykuł 240 wymienia katalog 11 sytuacji, w których można wznowić postępowanie podatkowe. Wszystkie jedenaście sytuacji przywołałem wcześniej. Artykuł 241 mówi, że wznowienie postępowania może nastąpić z urzędu lub na wniosek strony. Spośród 11 enumeratywnie wymienionych możliwości wznowienia postępowania tylko w trzech wyżej wymienionych przypadkach (patrz pytane nr 1) wznowienia następują wyłącznie na żądanie strony.

Ordynacja nie określa wprost wyglądu wniosku. Można posiłkować się treścią art. 222, który mówi, że odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Wniosek powinien więc zawierać wszystkie dane podatnika i organu, który wydał decyzję w ostatniej instancji oraz sygnaturę sprawy. Ponadto wniosek powinien określać podstawę prawną, na którą podatnik powołuje się żądając wznowienia postępowania. Powinien to być przywołany artykuł Ordynacji podatkowej wraz z szerokim uzasadnieniem. Jeśli podatnik żąda wznowienia postępowania powołując się na nowy dowód, dowód taki lub inne dokumenty powinny być dołączone do wniosku. Podatnik musi we wniosku dokładnie opisać, w jaki sposób nowy dowód wnosi coś do sprawy. Dowód powinien być istotny dla sprawy. Jeśli podatnik żąda wznowienia postępowania podatkowego ze względu na orzeczenie ETS, orzeczenie takie powinno być dokładnie wskazane. W tym przypadku to podatnik musi wykazać, że dane orzeczenie ETS ma zastosowanie w jego sprawie i jest korzystne dla niego.

Ponadto jeśli w imieniu podatnika wnioskuje jego pełnomocnik, należy dołączyć stosowne pełnomocnictwa. Należy pamiętać, że od czynności ustanowienia pełnomocnika należna jest opłata skarbowa.


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Rafał Wójcik

doradca podatkowy, Audit Union Polska



Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA