REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie faktur korygujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury korygujące są rozliczane zarówno przez sprzedawców wystawiających te faktury, jak i nabywców je otrzymujących. Jednak termin rozliczenia tych faktur jest uzależniony od tego, jakie nieprawidłowości poprawiają.

Większość wystawianych faktur korygujących musi być przez sprzedawców rozliczona w składanych przez nich deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Rozliczenie takie polega na uwzględnieniu kwot wynikających z faktur korygujących w odpowiednich pozycjach na fakturze (np. w przypadku faktur korygujących sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową 22% - w poz. 28 i 29 deklaracji VAT-7). Konieczne jest również, co do zasady, uwzględnianie wystawianych faktur korygujących w prowadzonej przez podatników ewidencji VAT (np. w rejestrze wystawianych faktur korygujących).

REKLAMA

Autopromocja

O tym, kiedy i w której deklaracji VAT-7/VAT-7K powinna zostać rozliczona faktura korygująca, decyduje jej rodzaj. Ze względu na rodzaj faktury korygujące można podzielić na cztery grupy.

Grupa 1. Pierwszą grupę faktur korygujących stanowią faktury korygujące rozliczane przez sprzedawcę przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym zostały wystawione. Do faktur takich zaliczają się:

• faktury korygujące, których wystawienie nie wpływa na wysokość wykazanego na fakturze pierwotnej podatku należnego, czyli faktury korygujące wystawiane w związku z pomyłkami, których popełnienie nie wpływa na wysokość tego podatku (np. w przypadku pomyłki w ilości towarów, których dostawa jest: opodatkowana stawką 0%, zwolniona od podatku lub podlega opodatkowaniu poza terytorium kraju),

• faktury korygujące wystawiane w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grupa 2. Drugą grupę faktur korygujących stanowią faktury korygujące rozliczane przez sprzedawcę przez uwzględnienie ich w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie ich odbioru przez nabywcę. Do grupy tej zaliczają się:

• faktury korygujące dokumentujące udzielenie rabatu (bonifikaty, opustu, uznanej reklamacji, skonta) lub zwrot towarów,

• faktury korygujące dokumentujące zwrot nabywcy kwot nienależnych,

• faktury korygujące dokumentujące zwrot nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat,

• faktury korygujące wystawiane w związku z zastosowaniem stawki podatku wyższej od prawidłowej (stawki 22% zamiast 7%, stawki 22% lub 7% zamiast 3% oraz stawki 22%, 7% lub 3% zamiast 0%),

• faktury korygujące wystawiane w związku z opodatkowaniem (z zastosowaniem stawki 0%, 3%, 7% lub 22%) czynności zwolnionej od podatku,

• faktury korygujące wystawiane w związku z zastosowaniem zwolnienia z podatku zamiast opodatkowania stawką 0%,

REKLAMA

• faktury korygujące wystawiane w związku z potraktowaniem jako podlegającej opodatkowaniu (a więc wystawieniem faktury ze stawką podatku lub zwolnieniem z podatku) czynności niepodlegającej opodatkowaniu (w szczególności czynności podlegającej opodatkowaniu poza terytorium Polski),

• faktury korygujące wystawiane w związku z innymi pomyłkami, jeśli skutkiem tych pomyłek jest zawyżenie podatku wykazanego na fakturze pierwotnej (np. zawyżenie liczby towarów, zawyżenie ceny, zawyżenie kwoty podatku),

REKLAMA

Zauważyć przy tym należy, że w ostatnich latach pojawiło się wiele orzeczeń sądów administracyjnych, w których uznały one, że Minister Finansów nie miał upoważnienia do uzależnienia prawa do obniżenia VAT należnego od posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a w konsekwencji przepisy w tym zakresie zostały wydane bez upoważnienia ustawowego (zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 sierpnia 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 471/2005, niepubl. czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 4 lipca 2007 r., sygn. akt I SA/Ol 241/07, niepubl.). Jednak podatnikom należy odradzić niestosowanie się do wymogu posiadania potwierdzeń odbioru wystawianych przez siebie faktur korygujących (i rozliczanie tych faktur w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których zostały one wystawione). Sporny przepis został co prawda uznany przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r. (sygn. akt U6/06, publ. Dz.U. Nr 235, poz. 1735) za niezgodny z konstytucją, lecz - jak postanowił Trybunał Konstytucyjny - straci on moc dopiero po upływie dwunastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw (a więc dopiero 19 grudnia 2008 r.). Na temat sposobu potwierdzania odbioru faktur korygujących - patrz: Sposoby potwierdzania odbioru faktur korygujących.

Grupa 3. Do trzeciej grupy faktur korygujących należą faktury korygujące rozliczane przez sprzedawcę przez skorygowanie deklaracji, w której została uwzględniona faktura pierwotna będąca przedmiotem korekty. Do grupy tej należą faktury korygujące podwyższające kwotę podatku należnego wykazanego na fakturze pierwotnej, jeśli konieczność korekty jest konsekwencją błędu popełnionego przy wystawieniu faktury pierwotnej (zob. przykładowo pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Katowicach z 23 sierpnia 2005 r. nr PP/443-128/88730/2005), a więc:

• faktury korygujące wystawiane z zastosowaniem stawki podatku niższej od prawidłowej (stawki 7% zamiast stawki 22%, stawki 3% zamiast stawki 7% lub 22% oraz stawki 0% zamiast stawki 3%, 7% lub 22%),

• faktury korygujące wystawiane z zastosowaniem zwolnienia z podatku zamiast stawki 3%, 7% lub 22%,

• faktury korygujące wystawiane z innymi pomyłkami, których skutkiem było zaniżenie podatku należnego wykazanego na fakturze pierwotnej (np. zaniżenie liczby towarów, zaniżenie ceny czy zaniżenie kwoty podatku przy sprzedaży opodatkowanej).

Należy podkreślić, że do grupy tej nie należą faktury korygujące związane z podwyższeniem ceny po wystawieniu takiej faktury (należą one do grupy pierwszej).

Grupa 4. Do czwartej, ostatniej grupy należą faktury korygujące, które nie są przez sprzedawcę rozliczane w deklaracjach składanych przez podatnika. Do grupy tej należą wszelkie faktury korygujące popełnione na fakturze pierwotnej błędy, które nie wpłynęły na sposób rozliczenia faktury pierwotnej w deklaracji (np. pomyłki w oznaczeniu sprzedawcy czy nabywcy, pomyłki w nazwach towarów i usług, etc.). Faktury należące do tej grupy jako jedyne nie muszą być (chociaż mogą) ujmowane w prowadzonej przez podatników ewidencji VAT.

Rozliczanie faktur korygujących przez nabywców

Większość faktur korygujących otrzymywanych przez nabywców jest rozliczana w składanych przez nich deklaracjach VAT-7/VAT-7, tj. przez uwzględnienie kwot wynikających z faktur korygujących w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K. Towarzyszyć temu, co do zasady, powinno dokonanie stosownych zapisów w prowadzonej przez podatników ewidencji VAT (np. w rejestrze wystawianych faktur korygujących).

O tym, kiedy i w której deklaracji VAT-7/VAT-7K powinna zostać rozliczona faktura korygująca, decyduje jej rodzaj. Ze względu na rodzaj faktury korygujące można podzielić na trzy grupy.

Grupa 1. Pierwszą grupę faktur korygujących stanowią faktury korygujące podwyższające kwotę podatku. W przypadku otrzymania faktury korygującej podwyższającej kwotę podatku (niezależnie od przyczyny podwyższenia) nabywca jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w deklaracji za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym otrzymał fakturę korygującą (§ 17 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia o fakturach). Rozliczenie takich faktur polega na stosownym podwyższeniu wartości netto w poz. 44 lub 46 oraz kwoty podatku w poz. 45 lub 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Grupa 2. Do drugiej grupy należą faktury korygujące obniżające kwotę podatku. W przypadku otrzymania takiej faktury nabywca jest obowiązany (niezależnie od przyczyny, z jakiej kwota podatku została podwyższona) do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w deklaracji za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym otrzymał fakturę korygującą (§ 16 ust. 5 oraz § 17 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia o fakturach). Rozliczenie faktur korygujących należących do omawianej grupy polega na stosownym obniżeniu wartości netto w poz. 44 lub 46 oraz kwoty podatku w poz. 45 lub 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Grupa 3. Trzecią grupę stanowią faktury korygujące, które nie są rozliczane w deklaracjach. Do grupy tej zaliczają się wszelkie otrzymywane przez nabywców faktury korygujące, które nie podwyższają ani nie obniżają kwoty podatku (niezależnie od przyczyny ich wystawienia). Faktur takich nie uwzględnia się w składanych przez podatników deklaracjach VAT-7/VAT-7K, jak również nie trzeba ich (chociaż można) ujmować w ewidencji VAT.

Sposoby potwierdzania odbioru faktur korygujących

W niektórych przypadkach przepisy uzależniają możliwość rozliczania faktur korygujących przez sprzedawców od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Niestety, przepisy nie określają formy, w jakiej powinno nastąpić potwierdzenie. Należy uznać, że najbezpieczniejszym sposobem potwierdzenia jest uzyskanie adnotacji na kopii korekty, ewentualnie potwierdzenia przesłanego pocztą (także elektroniczną) czy faksem.

Potwierdził to Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli w piśmie z 15 grudnia 2004 r. (nr IV/443/94/2004), w którym czytamy, że: „Zawiadomienie o potwierdzeniu faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może być dokonane w dowolnej formie. Może być to zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą, w formie listu poleconego, przesyłki zwierającej fakturę korygującą, może być to pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania takiej faktury korygującej, może być to przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej, może to być również fax podpisanej faktury korygującej. Żaden bowiem przepis nie stanowi, iż musi to nastąpić w specjalnej formie, np. oryginalne potwierdzenie podpisem faktury korygującej przez nabywcę”.

W mojej ocenie za prawidłowe należy również uznać uzyskanie zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki listowej lub przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej (ale nie sam tylko dowód nadania przesyłki poleconej - por. przykładowo pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 4 lipca 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/74/05/AMM) czy potwierdzenie dostarczenia takiej przesyłki przez kuriera. W takich przypadkach organy podatkowe mogą mieć jednak wątpliwości co do przedmiotu doręczenia.

Nie stanowi potwierdzenia odbioru specyfikacja na przelewie dokumentów (faktur korygujących), z których wynika wartość przelewu (por. pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 31 maja 2005 r. nr PP/443-0044/05/IS).

Faktury wewnętrzne korygujące

Korygowane mogą być również faktury wewnętrzne. Faktury takie są korygowane przez wystawianie faktur wewnętrznych korygujących. Treść takich faktur jest zbliżona do treści zwykłych faktur korygujących (tj. faktur dokumentujących odpłatne dostawy towarów oraz odpłatne świadczenie usług, faktur dokumentujących eksport towarów oraz faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów). Jest to konsekwencją tego, że § 25 rozporządzenia o fakturach przewiduje w przypadku faktur wewnętrznych odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących zwykłych faktur, w tym przepisów regulujących zasady wystawiania i rozliczania faktur korygujących.

Przykładowo faktura wewnętrzna korygująca wystawiana w przypadku błędu w ustaleniu podstawy opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów (nieodpłatnym świadczeniu usług) powinna zawierać:

a) oznaczenie „FAKTURA WEWNĘTRZNA KORYGUJĄCA”,

b) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

c) następujące dane zawarte na fakturze wewnętrznej, której dotyczy faktura korygująca:

• nazwę firmy oraz (jeśli są znane) odpowiednie dane nabywców przekazanych nieodpłatnie towarów lub świadczonych nieodpłatnie usług,

• numer NIP podatnika dokonującego nieodpłatnego przekazania towaru lub nieodpłatnego świadczenia usługi (jeśli jest znany - również numer NIP nabywców tych towarów lub usług),

• dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok nieodpłatnego przekazania towarów (nieodpłatnego świadczenia usługi),

d) kwoty (podstawę opodatkowania, należny podatek) podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Szczególny charakter faktur wewnętrznych skutkuje nietypowym sposobem rozliczania faktur wewnętrznych korygujących. Przyjmuje się, że podatnik wystawiający taką fakturę jest jednocześnie sprzedawcą i nabywcą w rozumieniu przepisów § 16 ust. 4 i 5 rozporządzenia o fakturach, ewentualnie § 17 ust. 4 tego rozporządzenia). W konsekwencji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynikającego z takich faktur powstaje z chwilą wystawienia faktury wewnętrznej korygującej (w szczególności nie jest konieczne uzyskiwanie potwierdzeń odbioru faktur wewnętrznych korygujących).

• § 16, 17 oraz 25 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA