REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania wartości niematerialnych i prawnych

Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki budżetowe posiadają w swoich zasobach majątkowych wartości niematerialne i prawne. Chociaż udział tych wartości w strukturze aktywów jednostek jest ograniczony, to mimo to stanowią one element majątku trwałego każdej jednostki budżetowej.

Wartości niematerialne i prawne to:

REKLAMA

Autopromocja

• autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje i koncesje,

• prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,

• know-how.

Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się również nabytą wartość firmy oraz koszty zakończonych prac rozwojowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych:

• prawa do wieczystego użytkowania gruntu,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego i mieszkalnego.

Licencje komputerowe

Najczęściej spotykanymi w jednostkach budżetowych składnikami wartości niematerialnych i prawnych są licencje na programy komputerowe. W niektórych przypadkach łącznego zakupu komputerów lub innych urządzeń wyposażonych w technikę komputerową wraz z oprogramowaniem mogą pojawić się problemy.

Rozstrzygających kryterium jest możliwość samodzielnego funkcjonowania urządzenia (komputera) bez tego oprogramowania. Kiedy taki warunek jest spełniony, to oprogramowanie powinno być potraktowane jako odrębny składnik wartości niematerialnych i prawnych. W przeciwnym przypadku oprogramowanie stanowi integralną część środka trwałego, np. oprogramowania systemu operacyjnego komputera.

Oddanie do używania

Wartości niematerialne i prawne mogą być oddane do używania innej jednostce za odpłatnością.

W przypadku wartości niematerialnych i prawnych oddanych do używania na podstawie najmu, dzierżawy lub leasingu, wartości niematerialne i prawne zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy. Warunki, jakie musi spełnić taka umowa, zawarte są w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości.

Prace rozwojowe

Jedynym rodzajem wartości niematerialnych i prawnych wytworzonym przez jednostkę we własnym zakresie stanowią koszty zakończonych prac rozwojowych.

Aby można uznać za składnik wartości niematerialnych i prawnych, koszty prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby, poniesione przed podjęciem produkcji lub zastosowaniem technologii muszą spełniać następujące warunki (art. 33 ust. 2 ustawy o rachunkowości):

• produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,

• techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podjęta została decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,

• koszty prac rozwojowych zostaną pokryte według przewidywań przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Ewidencja księgowa

Do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych służy konto 020 Wartości niematerialne i prawne.

Na stronie Wn konta 020 ujmuje się wszelkie zwiększenia, a na stronie Ma wszelkie zmniejszenia stanu wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na kontach: 071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych oraz prawnych oraz 072 Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Konto 020 służy bowiem do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń pozycji zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych np. licencji, know-how.

Natomiast na koncie 071 księgowane jest umorzenie według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę, a na koncie 072 jednorazowe umorzenie w pełnej wysokości, w miesiącu wydania ich do używania.

Zgodnie z par. 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, że dysponenci główni i zarządy jednostek samorządu terytorialnego będą mogli ustalać ekonomiczne stawki umorzeniowe dla podległych jednostek zgodnie z zasadami dopuszczonymi w ustawie o rachunkowości. Jeżeli nie ustalą to jednostki, muszą stosować stawki określone w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

 

REKLAMA

Zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, jednostki zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych mogą umarzać i amortyzować środki trwałe i wartości niematerialne i prawne jednorazowo za okres całego roku, natomiast jednostki rozliczające podatek dochodowy od osób prawnych za inne okresy niż okresy miesięczne - jednorazowo za dany okres.

Wartości niematerialne i prawne, zarówno nieprzekraczające wartości w przepisach podatkowych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości, w momencie oddania do używania, jak i te przekraczające tę wartość, tj. amortyzowane w czasie określonym przez kierownika jednostki, ujmowane są na koncie 020.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 020 powinna umożliwić należyte obliczanie umorzenia wartości niematerialnych i prawnych, podział według ich tytułów lub osób odpowiedzialnych. Konto 020 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej.

OPERACJE NA KONCIE

Podstawowe operacje księgowe na koncie 020 Wartości niematerialne i prawne są następujące:

1. Zakup wartości niematerialnych i prawnych:

a) bezpośrednio z rachunku bieżącego jednostki budżetowej

Wn konto 020 Wartości niematerialne i prawne

Ma konto 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych,

b) na podstawie faktury VAT

Wn konto 020 Wartości niematerialne i prawne

Ma konto 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami,

c) bezpośrednio z rachunku dochodów własnych

Wn konto 020 Wartości niematerialne i prawne

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych;

2. Pozostałe wartości niematerialne i prawne (umarzane jednorazowo) otrzymane jako:

a) darowizny od innych jednostek, osób oprawnych lub fizycznych, nieodpłatnie od jednostek i zakładów budżetowych (nowe)

Wn konto 020 Wartości niematerialne i prawne

Ma konto 760 Pozostałe przychody i koszty,

b) nieodpłatnie od jednostek i zakładów budżetowych (używane)

Wn konto 020 Wartości niematerialne i prawne

Ma konto 071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

3. Dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu przyjęcia pozostałych wartości niematerialnych i prawnych w działalności podstawowej

Wn konto Koszty według rodzajów

Ma konto 071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

4. Rozchód umarzanych stopniowo wartości niematerialnych i prawnych:

a) odpisanie dotychczasowego umorzenia

Wn konto 071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Ma konto 020 Wartości niematerialne i prawne,

b) wartość netto

Wn konto 800 Fundusz jednostki

Ma konto 020 Wartości niematerialne i prawne;

5. Przyjęcie do używania nieodpłatnie otrzymanych, stopniowo umarzanych wartości niematerialnych i prawnych:

a) wartość początkowa wynikająca z ksiąg rachunkowych u poprzedniego użytkownika

Wn konto 020 Wartości niematerialne i prawne

Ma konto 800 Fundusz jednostki,

b) dotychczasowe umorzenie

Wn konto 800 Fundusz jednostki

Ma 071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

REKLAMA

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Od 6 stycznia 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że 6 stycznia 2025 roku ruszyło przyjmowanie wniosków o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r. Jakie warunki należy spełniać?

Zmiana stawki podatku za garaż w budynkach wielorodzinnych

Od początku 2025 roku zmieniło się opodatkowanie garaży w budynkach wielorodzinnych. W związku nowymi przepisami nastąpiło zrównanie stawek opodatkowania garaży. W niektórych przypadkach oznacza to obniżkę podatku.

REKLAMA