REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do współpracy z biegłym rewidentem

Weronika Gackowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem badania przez biegłego rewidenta jest sprawozdanie finansowe oraz księgi rachunkowe. Samo zamknięcie ksiąg powinno nastąpić nie później niż w ciągu trzech miesięcy od momentu bilansowego. Kiedy więc należy podjąć współpracę z biegłym rewidentem oraz jak ją zorganizować, żeby nie była uciążliwa dla spółki?

Biegły rewident po zapoznaniu się ze spółką przedkłada harmonogram i zakres badania. Dyskusje i spotkania w trakcie badania wstępnego pozwolą na sprawne przeprowadzenie badania oraz na wymianę poglądów i wykorzystanie szerokiej wiedzy biegłego. W trakcie tych rozmów można uzgodnić większość pracochłonnych procedur, które ułatwią zamknięcie ksiąg, sporządzenie not, zestawień, wydruków, wymaganych w trakcie badania. Wcześniejsze przygotowanie uzgodnionych z biegłym dokumentów i urządzeń księgowych usprawni badanie, wyeliminuje niepotrzebne straty czasu wynikłe z oczekiwania na dokumenty i nie spowoduje konfliktowych sytuacji. Biegły rewident nie uczestniczy w zamykaniu ksiąg rachunkowych lub sporządzaniu sprawozdania finansowego. Niemniej w trakcie zamykania ksiąg zawsze można przedyskutować i poznać jego stanowisko w wątpliwej dla nas kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na wstępie badania biegły zwraca uwagę m.in. na sposób dokumentowania, kwalifikowania oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, porównując go z zapisami zawartymi w polityce rachunkowości. Dlatego przed badaniem warto sprawdzić, czy zapisy są zgodne z tym, co przedłożymy do badania. Podstawą zapisów księgowych są sprawdzone i zatwierdzone dowody księgowe potwierdzające (opisujące) zaistnienie zdarzeń gospodarczych. Wszystkie wskazane przez biegłego dowody i urządzenia księgowe należy przedłożyć do wglądu w uzgodnionym terminie i trybie, a także w wymaganej formie: papierowej, elektronicznej itp.

Biegły rewident badający sprawozdanie finansowe jednostki, która podlega badaniu po raz pierwszy, musi upewnić się, że bilans otwarcia nie zawiera błędów i jest zgodny z danymi z ksiąg rachunkowych okresu ubiegłego. Zgodnie bowiem z zasadą ciągłości księgi rachunkowe pod datą ich otwarcia powinny wykazywać salda początkowe równe wartości sald z bilansu zamknięcia na koniec roku ubiegłego. Należy więc umożliwić biegłemu wgląd do dokumentów, ich wydruków (wskazanych przez biegłego), co ułatwi mu wyrażenie opinii o wiarygodności danych na początek okresu badanego. W razie występowania uzasadnionych różnic w bilansie otwarcia, należy je udokumentować, opisać w informacji dodatkowej, a dokumenty udostępnić biegłemu.

Dla zapewnienia rzetelności i wiarygodności danych w sprawozdaniu należy udokumentować fakt przeprowadzenia weryfikacji kont według zasady ustalonej w polityce rachunkowości, a więc np. sporządzając:

REKLAMA

• protokół uzgodnienia sald,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wykaz sald potwierdzonych i niepotwierdzonych podlegających dodatkowej weryfikacji,

• wykaz sald objętych aktualizacją.

Dokumenty te należy przedłożyć biegłemu odpowiednio zebrane, uporządkowane, opisane. Poszukiwania czy dodatkowa weryfikacja w trakcie badania mogą spowodować niepotrzebne utrudnienia, a nawet przedłużenie badania lub odstąpienie od niego. Udostępniany biegłemu „dziesiąty” wydruk dotyczący tego samego konta lub obszaru nie może wykazywać na ten sam dzień innych wartości. Budzi to później wątpliwości biegłego co do realności zapisów także w innych obszarach i na innych kontach.

Kolejnym elementem sprawozdania weryfikowanym przez biegłego jest informacja dodatkowa. Przy sporządzaniu części ogólnej informacji można posłużyć się formą opisową, kierując się zasadą istotności, tj. wykazując te informacje, które są ważne dla oceny sytuacji jednostki. Tu również treść ekonomiczna, pojęcia oraz wartości liczbowe muszą być wewnętrznie zgodne. Przygotujmy się do weryfikacji tych zapisów przez biegłego. Ustawa nie określa szczegółowo sposobu prezentacji lub formy, w jakiej dane powinny być przedstawione. Można je przedstawić opisowo, tabelarycznie, opisowo-tabelarycznie oraz graficznie. Wybór sposobu prezentacji informacji w objaśnieniach oraz określenie stopnia szczegółowości należą do jednostki.

Zbiory dowodów księgowych czasami są przechowywane chaotycznie. Pamiętajmy o odpowiednim ich skompletowaniu i zabezpieczeniu na pięć lat, a nie tylko do badania. Sposoby prezentacji, rodzaje załączników, dokumentów uzupełniających, wewnętrznych wydruków gromadzonych na potwierdzenie zdarzeń gospodarczych nie wynikają z ustawy. Decyzja, ogólnie rzecz ujmując, należy do jednostki. Czy wykazana kwota jest prawidłowa? Jak dokumentowana jest w sprawozdaniu finansowym dana wartość? Odpowiedzi musimy sobie udzielić, sporządzając sprawozdanie finansowe, a więc przed badaniem właściwym.

• art. 13 i 64 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

dr Weronika Gackowska

biegły rewident

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA