REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do współpracy z biegłym rewidentem

Weronika Gackowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem badania przez biegłego rewidenta jest sprawozdanie finansowe oraz księgi rachunkowe. Samo zamknięcie ksiąg powinno nastąpić nie później niż w ciągu trzech miesięcy od momentu bilansowego. Kiedy więc należy podjąć współpracę z biegłym rewidentem oraz jak ją zorganizować, żeby nie była uciążliwa dla spółki?

Biegły rewident po zapoznaniu się ze spółką przedkłada harmonogram i zakres badania. Dyskusje i spotkania w trakcie badania wstępnego pozwolą na sprawne przeprowadzenie badania oraz na wymianę poglądów i wykorzystanie szerokiej wiedzy biegłego. W trakcie tych rozmów można uzgodnić większość pracochłonnych procedur, które ułatwią zamknięcie ksiąg, sporządzenie not, zestawień, wydruków, wymaganych w trakcie badania. Wcześniejsze przygotowanie uzgodnionych z biegłym dokumentów i urządzeń księgowych usprawni badanie, wyeliminuje niepotrzebne straty czasu wynikłe z oczekiwania na dokumenty i nie spowoduje konfliktowych sytuacji. Biegły rewident nie uczestniczy w zamykaniu ksiąg rachunkowych lub sporządzaniu sprawozdania finansowego. Niemniej w trakcie zamykania ksiąg zawsze można przedyskutować i poznać jego stanowisko w wątpliwej dla nas kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na wstępie badania biegły zwraca uwagę m.in. na sposób dokumentowania, kwalifikowania oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, porównując go z zapisami zawartymi w polityce rachunkowości. Dlatego przed badaniem warto sprawdzić, czy zapisy są zgodne z tym, co przedłożymy do badania. Podstawą zapisów księgowych są sprawdzone i zatwierdzone dowody księgowe potwierdzające (opisujące) zaistnienie zdarzeń gospodarczych. Wszystkie wskazane przez biegłego dowody i urządzenia księgowe należy przedłożyć do wglądu w uzgodnionym terminie i trybie, a także w wymaganej formie: papierowej, elektronicznej itp.

Biegły rewident badający sprawozdanie finansowe jednostki, która podlega badaniu po raz pierwszy, musi upewnić się, że bilans otwarcia nie zawiera błędów i jest zgodny z danymi z ksiąg rachunkowych okresu ubiegłego. Zgodnie bowiem z zasadą ciągłości księgi rachunkowe pod datą ich otwarcia powinny wykazywać salda początkowe równe wartości sald z bilansu zamknięcia na koniec roku ubiegłego. Należy więc umożliwić biegłemu wgląd do dokumentów, ich wydruków (wskazanych przez biegłego), co ułatwi mu wyrażenie opinii o wiarygodności danych na początek okresu badanego. W razie występowania uzasadnionych różnic w bilansie otwarcia, należy je udokumentować, opisać w informacji dodatkowej, a dokumenty udostępnić biegłemu.

Dla zapewnienia rzetelności i wiarygodności danych w sprawozdaniu należy udokumentować fakt przeprowadzenia weryfikacji kont według zasady ustalonej w polityce rachunkowości, a więc np. sporządzając:

REKLAMA

• protokół uzgodnienia sald,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wykaz sald potwierdzonych i niepotwierdzonych podlegających dodatkowej weryfikacji,

• wykaz sald objętych aktualizacją.

Dokumenty te należy przedłożyć biegłemu odpowiednio zebrane, uporządkowane, opisane. Poszukiwania czy dodatkowa weryfikacja w trakcie badania mogą spowodować niepotrzebne utrudnienia, a nawet przedłużenie badania lub odstąpienie od niego. Udostępniany biegłemu „dziesiąty” wydruk dotyczący tego samego konta lub obszaru nie może wykazywać na ten sam dzień innych wartości. Budzi to później wątpliwości biegłego co do realności zapisów także w innych obszarach i na innych kontach.

Kolejnym elementem sprawozdania weryfikowanym przez biegłego jest informacja dodatkowa. Przy sporządzaniu części ogólnej informacji można posłużyć się formą opisową, kierując się zasadą istotności, tj. wykazując te informacje, które są ważne dla oceny sytuacji jednostki. Tu również treść ekonomiczna, pojęcia oraz wartości liczbowe muszą być wewnętrznie zgodne. Przygotujmy się do weryfikacji tych zapisów przez biegłego. Ustawa nie określa szczegółowo sposobu prezentacji lub formy, w jakiej dane powinny być przedstawione. Można je przedstawić opisowo, tabelarycznie, opisowo-tabelarycznie oraz graficznie. Wybór sposobu prezentacji informacji w objaśnieniach oraz określenie stopnia szczegółowości należą do jednostki.

Zbiory dowodów księgowych czasami są przechowywane chaotycznie. Pamiętajmy o odpowiednim ich skompletowaniu i zabezpieczeniu na pięć lat, a nie tylko do badania. Sposoby prezentacji, rodzaje załączników, dokumentów uzupełniających, wewnętrznych wydruków gromadzonych na potwierdzenie zdarzeń gospodarczych nie wynikają z ustawy. Decyzja, ogólnie rzecz ujmując, należy do jednostki. Czy wykazana kwota jest prawidłowa? Jak dokumentowana jest w sprawozdaniu finansowym dana wartość? Odpowiedzi musimy sobie udzielić, sporządzając sprawozdanie finansowe, a więc przed badaniem właściwym.

• art. 13 i 64 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

dr Weronika Gackowska

biegły rewident

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA