REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wydatki na akcje promocyjne

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W celu podniesienia atrakcyjności oferty sprzedawcy często decydują się na przeprowadzenie akcji promocyjnych, w ramach których klientom są przekazywane różne towary (nagrody, prezenty). Jakie są skutki podatkowe takich działań?

Kiedy nieodpłatne przekazanie towarów podlega VAT

Stosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w praktyce powoduje powstawanie wątpliwości, czy przekazywanie towarów na cele promocyjne (np. wydawanie towarów w ramach akcji promocyjnych) może podlegać opodatkowaniu VAT jako nieodpłatna dostawa towarów. Przepis ten przewiduje opodatkowanie nieodpłatnego wydania towarów, gdy są spełnione następujące warunki:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika następuje na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

• podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jakie stanowisko zajmują sądy

W ocenie ekspertów przekazanie towarów w akcjach promocyjnych nie może podlegać VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ jest niewątpliwie związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Brak opodatkowania tych czynności nie pozbawia przekazującego towary prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów przekazywanych na cele promocji, jeśli promocja ta dotyczy działalności opodatkowanej podatnika.

REKLAMA

Co istotne, stanowisko takie reprezentują również sądy administracyjne (przy czym orzeczeń ukazało się dotychczas tak wiele, że można już mówić o ugruntowanej linii orzecznictwa w tej kwestii).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tytułem przykładu wskazać można na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 listopada 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1268/07, publ. M.Podat. 2008/1/2), w którym czytamy, że: „Jeżeli podatnik w celu promocji i reklamy swojej działalności przekazuje nieodpłatnie towary swoim klientom, to takie przekazanie ma związek z prowadzonym przezeń przedsiębiorstwem. A zatem nieodpłatne wydanie nagród klientom firmy w ramach programu lojalnościowego nie podlega VAT”.

Podobne stanowisko sądy administracyjne zajmowały wielokrotnie. Tytułem przykładu wskazać można na:

1) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 października 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1255/07, niepubl.),

2) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 20 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Łd 1432/07, niepubl.),

3) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 29 maja 2008 r. (sygn. akt I SA/Sz 52/08, niepubl.),

4) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 539/08, niepubl.).

Jak należy opodatkowywać przekazanie towarów według organów podatkowych

Organy podatkowe odrzucają jednak to stanowisko i uznają, że przekazanie towarów na cele promocji (oraz reklamy) nie podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy przekazywanymi towarami są drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości i próbki (towary wymienione w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Tytułem przykładu wskazać można na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lipca 2008 r. (nr IPPP1/443-1027/08- -2/GD), w której organ podatkowy odpowiadał na pytanie spółki wydającej klientom nagrody w ramach akcji promocyjnych. W przedmiotowej interpretacji czytamy, że: „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania)”.

Dodać należy, że powyższe stanowisko organy podatkowe zajmują świadome istnienia odmiennego orzecznictwa sądów administracyjnych w omawianym zakresie. Orzecznictwo to organy podatkowe odrzucają, argumentując, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych, indywidualnych sprawach podatników i w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 sierpnia 2008 r. - nr IP-PP2-443-893/08-2/ASi).

Taki stan rzeczy powoduje, że podatnicy wydający towary w ramach akcji promocyjnych muszą wybierać między korzystniejszym, lecz odrzucanym przez organy podatkowe stanowiskiem, a stanowiskiem mniej korzystnym, lecz reprezentowanym przez te organy.

Oczywiście przyjęcie stanowiska przeciwnego stanowisku urzędu skarbowego może spowodować, że będziemy musieli bronić swoich praw przed sądem. Jednak ze względu na ugruntowaną linię orzeczniczą możemy być pewni wygranej. Dlatego radzimy postępować według stanowiska prezentowanego przez sądy.

Poniżej przedstawiamy, jakie skutki dla rozliczeń VAT ma przyjęcie danego stanowiska.

Czy wydatki na akcje promocyjne można zaliczyć do kosztów

Koszty uatrakcyjniania sprzedaży prowadzonej przez podatnika, w tym koszty organizacji akcji promocyjnych, w ramach których klientom są wydawane towary, niewątpliwie są kosztami ponoszonymi w celu osiągnięcia przychodów. Jednocześnie przepisy art. 16 ust. 1 updop oraz art. 23 ust. 1 updof nie ograniczają możliwości zaliczania tego typu kosztów do kosztów uzyskania przychodów. Powoduje to, że podatnicy mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup towarów wydawanych klientom w ramach akcji promocyjnych (oraz inne wydatki związane z organizacją tych akcji, np. koszty reklamy tych akcji).

 

Dotyczy to również podatku naliczonego przy zakupie tych towarów, jeśli podatek ten nie podlega odliczeniu (np. dlatego, że akcja promocyjna dotyczy sprzedaży zwolnionej podatnika lub podatnik jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo). Możliwość uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu niepodlegającego odliczeniu podatku naliczonego przewidują przepisy art. 16 ust. 1 pkt 46 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 updof.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czy VAT należny od przekazania towarów może być kosztem

Gdy przyjmiemy stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe i opodatkujemy przekazanie towarów, to istnieje wątpliwość, czy podatek taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Przepisy pozwalają bowiem na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego tylko w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, nie przewidują zaś takiej możliwości w przypadku przekazania lub zużycia towarów na cele promocji.

Należy jednak uznać, że względy celowościowe powodują, że podatek taki może jednak zostać uznany za koszt uzyskania przychodów (skoro promocja i reklama służą w zasadzie realizacji tego samego celu, czyli zwiększeniu sprzedaży). Przyjęcie takiego stanowiska jest jednak ryzykowne, gdyż przynajmniej niektóre organy podatkowe w przypadku opodatkowania przekazania towarów na cele promocji nie zgadzają się na zaliczanie VAT należnego z tytułu przekazania towarów do kosztów uzyskania przychodów (zob. przykładowo pismo Naczelnika I Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 29 grudnia 2006 r., nr I US.VII/423/1705/8/06).

Jakie skutki dla obdarowanego wywołuje przekazanie towarów

Otrzymanie przez obdarowanego prezentu nie wywołuje żadnych skutków w rozliczeniu VAT.

Może natomiast spowodować obowiązki w podatku dochodowym. Wartość otrzymywanych w ramach akcji promocyjnych towarów (nagród) stanowi dla otrzymujących je osób przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jest jednak stosunkowo często zwolniony z podatku - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof. Zwolnienie to obowiązuje, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatników w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Takie brzmienie przepisu powoduje, że przekazywanie przez sprzedawców towarów w ramach akcji promocyjnych można podzielić na trzy grupy:

1) towary o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł przyznawane klientom niebędącym przedsiębiorcami lub w związku z zakupami prywatnymi klientów będących przedsiębiorcami - w takich przypadkach wartość nagrody stanowi dla klientów zwolniony z podatku przychód z 'innych źródeł'; oznacza to, że w tych przypadkach sprzedawcy nie muszą sporządzać i przekazywać informacji PIT-8C (gdyż nie sporządza się jej w stosunku do dochodów i przychodów zwolnionych z podatku - art. 42a updof);

2) towary o jednorazowej wartości przekraczającej 760 zł przyznawane klientom niebędącym przedsiębiorcami lub w związku z zakupami prywatnymi klientów będących przedsiębiorcami - w takich przypadkach wartość towarów stanowi dla klientów opodatkowany przychód z „innych źródeł” i informacja PIT-8C musi być sporządzona i przekazana (klientowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla klienta naczelnik urzędu skarbowego) do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a updof);

3) towary przekazywane klientom będącym przedsiębiorcami, w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą - w takich przypadkach wartość nagrody stanowi dla tych klientów przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i informacja PIT-8C nie musi być sporządzana, niezależnie od wartości nagrody (informacja PIT-8C dotyczy przychodów z tzw. innych źródeł - art. 42a w zw. z art. 20 ust. 1 updof).

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 7 ust. 3, art. 29 ust. 10 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 2 pkt 1 w zw. z poz. 45 załącznika do rozporządzenia oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 113, poz. 720

• art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 43 oraz art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA