REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze spotkanie z biegłym rewidentem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze spotkanie robocze służy do omówienia procesu badania i ustalenia harmonogramu badań wstępnych i głównych. Należy też zapoznać biegłego z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne obszary funkcjonowania jednostki.

W IV kwartale roku obrotowego zawierane są umowy o badanie sprawozdań finansowych za dany rok. Powinny one określać prawa i obowiązki obu stron, czyli jednostki, której sprawozdanie będzie poddane badaniu, oraz podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych i osób działających w jego imieniu.

REKLAMA

Autopromocja

W normie wykonywania zawodu nr 5 „Zasady postępowania podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie badania sprawozdań finansowych i innych usług poświadczających, wykonywanych przez biegłych rewidentów” zalecono, aby umowa zawierała formalne i organizacyjne warunki jej realizacji.

W zakresie organizacji badania wskazano w szczególności na potrzebę:

- zapewnienia biegłemu rewidentowi dostępu do wszystkich danych, dokumentacji i innych informacji niezbędnych do przeprowadzenia badania,

- zapewnienia biegłemu rewidentowi możliwości obserwacji spisu z natury znaczących składników majątku jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- współpracy pracowników jednostki z biegłym rewidentem,

- złożenia przez kierownictwo jednostki stosownych oświadczeń,

- ewentualnego włączenia rzeczoznawców do badania.

W celu zapewnienia sprawnego przeprowadzenia badania wskazane jest ustalenie w trakcie pierwszego roboczego spotkania osób reprezentujących jednostkę i podmiotu uprawnionego do badania szczegółowych obowiązków obu stron.

Pierwsze spotkania robocze służą do ustalenia kilku spraw mających na celu sprawne przeprowadzenie badania. Dlatego w ramach tych spotkań powinno być ustalone:

• W jaki sposób będą udostępnione osobom działającym w imieniu podmiotu uprawnionego do badania ksiąg rachunkowych dowody księgowe oraz wszystkie inne dokumenty mające związek z badanym sprawozdaniem finansowym.

• Terminy spisów z natury w celu umożliwienia ich obserwacji przez biegłego rewidenta.

• Sposób przekazania przez badaną jednostkę harmonogramu prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdania finansowego.

• Termin przekazania kompletnego sprawozdania finansowego.

• W jaki sposób osoba sprawująca obsługę prawną badanej jednostki przekazuje potrzebne informacje, dotyczące m.in. spraw przygotowanych do postępowania sądowego oraz znajdujących się w toku tego postępowania.

• Które osoby będą upoważnione do udzielania wyczerpujących informacji i wyjaśnień lub oświadczeń w sprawach związanych z ustaleniami poczynionymi przez biegłego rewidenta w toku badania.

• Jak badanie będzie rozłożone w czasie, zwłaszcza jeżeli jego część następuje przed zamknięciem ksiąg (harmonogram prac badawczych).

• Konieczność zapewnienia przez badaną jednostkę nieograniczonego dostępu do wszystkich danych niezbędnych do przeprowadzenia badania, w tym również do informacji o indywidualnych wynagrodzeniach oraz protokołów z posiedzeń zarządu, organów nadzorczych i wspólników (właścicieli), jak również danych osobowych.

Aby uniknąć ewentualnych sporów, na spotkaniu należy ustalić podstawowe zasady współdziałania jednostki i biegłego rewidenta. Dotyczy to:

• terminów ustosunkowania się przedstawicieli jednostki do zastrzeżeń i wątpliwości przekazanych przez biegłego rewidenta co do prawidłowości przedstawionego do badania sprawozdania finansowego,

• terminu korygowania ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego w zakresie ustalonym przez obie strony,

• wydawania dyspozycji, na wniosek biegłego rewidenta, dokonywania przez pracowników jednostki wymaganych czynności (np. przygotowywania i wysyłania korespondencji, kopiowania dokumentów, dokonywania inspekcji i inwentaryzacji).

Norma wykonywania zawodu nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych” zobowiązuje biegłego rewidenta to opracowania strategii i planu badania. Wypracowanie strategii badania wymaga:

REKLAMA

• wystarczającego poznania badanej jednostki, jej organizacji, działalności, wyników oraz sytuacji majątkowej i finansowej na tle jej otoczenia gospodarczego i prawnego, a także wstępnego rozpoznania możliwości kontynuowania przez nią działalności w niezmniejszonym istotnie zakresie,

• ogólnego zapoznania się z jej systemem księgowości, w tym prowadzonej za pomocą komputera, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz koncepcją i skutecznością działania powiązanego z nią systemu kontroli wewnętrznej, w zakresie, w jakim wiąże się on z badanym sprawozdaniem finansowym.

W związku z wymienionymi zagadnieniami należy ustalić zakres, termin i sposób udostępnienia przez jednostkę biegłemu rewidentowi potrzebnych dokumentów.

Tabela. Dokumenty przekazywane biegłemu

REKLAMA

Jednym z pierwszych elementów badania jest weryfikacja prawidłowości ustalenia bilansu otwarcia oraz dopełnienia obowiązków zatwierdzenia, ogłoszenia i publikacji sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy. Dlatego z biegłym rewidentem należy ustalić sposób udostępnienia dokumentów potwierdzających poprawność otwarcia ksiąg rachunkowych roku objętego badaniem.

Na pierwszym spotkaniu z biegłym rewidentem nie można przewidzieć wszystkich sytuacji, które mogą powstać w czasie badania. Dlatego jednym z możliwych rozwiązań jest wskazanie osób po stronie jednostki i podmiotu uprawnionego do badania, które na bieżąco będą rozpatrywały i rozstrzygały wcześniej nieprzewidziane sytuacje. Dzięki temu badanie sprawozdania finansowego będzie można przeprowadzić na zasadach wzajemnej współpracy oraz zakończyć w umówionym terminie.

• norma wykonywania zawodu nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA