REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze spotkanie z biegłym rewidentem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze spotkanie robocze służy do omówienia procesu badania i ustalenia harmonogramu badań wstępnych i głównych. Należy też zapoznać biegłego z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne obszary funkcjonowania jednostki.

W IV kwartale roku obrotowego zawierane są umowy o badanie sprawozdań finansowych za dany rok. Powinny one określać prawa i obowiązki obu stron, czyli jednostki, której sprawozdanie będzie poddane badaniu, oraz podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych i osób działających w jego imieniu.

REKLAMA

Autopromocja

W normie wykonywania zawodu nr 5 „Zasady postępowania podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w zakresie badania sprawozdań finansowych i innych usług poświadczających, wykonywanych przez biegłych rewidentów” zalecono, aby umowa zawierała formalne i organizacyjne warunki jej realizacji.

W zakresie organizacji badania wskazano w szczególności na potrzebę:

- zapewnienia biegłemu rewidentowi dostępu do wszystkich danych, dokumentacji i innych informacji niezbędnych do przeprowadzenia badania,

- zapewnienia biegłemu rewidentowi możliwości obserwacji spisu z natury znaczących składników majątku jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- współpracy pracowników jednostki z biegłym rewidentem,

- złożenia przez kierownictwo jednostki stosownych oświadczeń,

- ewentualnego włączenia rzeczoznawców do badania.

W celu zapewnienia sprawnego przeprowadzenia badania wskazane jest ustalenie w trakcie pierwszego roboczego spotkania osób reprezentujących jednostkę i podmiotu uprawnionego do badania szczegółowych obowiązków obu stron.

Pierwsze spotkania robocze służą do ustalenia kilku spraw mających na celu sprawne przeprowadzenie badania. Dlatego w ramach tych spotkań powinno być ustalone:

• W jaki sposób będą udostępnione osobom działającym w imieniu podmiotu uprawnionego do badania ksiąg rachunkowych dowody księgowe oraz wszystkie inne dokumenty mające związek z badanym sprawozdaniem finansowym.

• Terminy spisów z natury w celu umożliwienia ich obserwacji przez biegłego rewidenta.

• Sposób przekazania przez badaną jednostkę harmonogramu prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem sprawozdania finansowego.

• Termin przekazania kompletnego sprawozdania finansowego.

• W jaki sposób osoba sprawująca obsługę prawną badanej jednostki przekazuje potrzebne informacje, dotyczące m.in. spraw przygotowanych do postępowania sądowego oraz znajdujących się w toku tego postępowania.

• Które osoby będą upoważnione do udzielania wyczerpujących informacji i wyjaśnień lub oświadczeń w sprawach związanych z ustaleniami poczynionymi przez biegłego rewidenta w toku badania.

• Jak badanie będzie rozłożone w czasie, zwłaszcza jeżeli jego część następuje przed zamknięciem ksiąg (harmonogram prac badawczych).

• Konieczność zapewnienia przez badaną jednostkę nieograniczonego dostępu do wszystkich danych niezbędnych do przeprowadzenia badania, w tym również do informacji o indywidualnych wynagrodzeniach oraz protokołów z posiedzeń zarządu, organów nadzorczych i wspólników (właścicieli), jak również danych osobowych.

Aby uniknąć ewentualnych sporów, na spotkaniu należy ustalić podstawowe zasady współdziałania jednostki i biegłego rewidenta. Dotyczy to:

• terminów ustosunkowania się przedstawicieli jednostki do zastrzeżeń i wątpliwości przekazanych przez biegłego rewidenta co do prawidłowości przedstawionego do badania sprawozdania finansowego,

• terminu korygowania ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego w zakresie ustalonym przez obie strony,

• wydawania dyspozycji, na wniosek biegłego rewidenta, dokonywania przez pracowników jednostki wymaganych czynności (np. przygotowywania i wysyłania korespondencji, kopiowania dokumentów, dokonywania inspekcji i inwentaryzacji).

Norma wykonywania zawodu nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych” zobowiązuje biegłego rewidenta to opracowania strategii i planu badania. Wypracowanie strategii badania wymaga:

• wystarczającego poznania badanej jednostki, jej organizacji, działalności, wyników oraz sytuacji majątkowej i finansowej na tle jej otoczenia gospodarczego i prawnego, a także wstępnego rozpoznania możliwości kontynuowania przez nią działalności w niezmniejszonym istotnie zakresie,

• ogólnego zapoznania się z jej systemem księgowości, w tym prowadzonej za pomocą komputera, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz koncepcją i skutecznością działania powiązanego z nią systemu kontroli wewnętrznej, w zakresie, w jakim wiąże się on z badanym sprawozdaniem finansowym.

W związku z wymienionymi zagadnieniami należy ustalić zakres, termin i sposób udostępnienia przez jednostkę biegłemu rewidentowi potrzebnych dokumentów.

Tabela. Dokumenty przekazywane biegłemu

Jednym z pierwszych elementów badania jest weryfikacja prawidłowości ustalenia bilansu otwarcia oraz dopełnienia obowiązków zatwierdzenia, ogłoszenia i publikacji sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy. Dlatego z biegłym rewidentem należy ustalić sposób udostępnienia dokumentów potwierdzających poprawność otwarcia ksiąg rachunkowych roku objętego badaniem.

Na pierwszym spotkaniu z biegłym rewidentem nie można przewidzieć wszystkich sytuacji, które mogą powstać w czasie badania. Dlatego jednym z możliwych rozwiązań jest wskazanie osób po stronie jednostki i podmiotu uprawnionego do badania, które na bieżąco będą rozpatrywały i rozstrzygały wcześniej nieprzewidziane sytuacje. Dzięki temu badanie sprawozdania finansowego będzie można przeprowadzić na zasadach wzajemnej współpracy oraz zakończyć w umówionym terminie.

• norma wykonywania zawodu nr 1 „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA