REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ubezpieczenia komunikacyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Wyższe sumy gwarancyjne w ubezpieczeniach OC pojazdów w 2023 roku

Wzrost minimalnych sum gwarancyjnych z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych - przewiduje projekt ustawy opublikowany 16 grudnia 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany te mają wejść w życie 23 grudnia 2023 roku.

Ceny polis komunikacyjnych OC i AC w Polsce w 2022 roku - wrzesień/październik

Inflacja bije kolejne rekordy i nie oszczędza rynku samochodowego. Mimo tego nabywcy indywidualni zarejestrowali od stycznia do września 2022 r. o 5,2 proc. więcej nowych aut niż w analogicznym okresie ub. roku. Jednocześnie stawki OC komunikacyjnego w dalszym ciągu spadają – wg CUK Ubezpieczenia we wrześniu były niższe średnio 2,2 proc. w porównaniu do stycznia. Koszt autocasco najniższy w kraju był w Wielkopolsce i aż o 45 proc. mniejszy niż w zachodniopomorskim. Jednak w dwóch województwach AC podrożało od początku roku o ponad 30 proc. Jednym z czynników, które wpływają na poziom składki, jest miejsce zamieszkania właściciela pojazdu. Znając ten parametr i policyjne statystyki ubezpieczyciele mogą dokładniej oszacować ryzyko ewentualnych kradzieży, czy wypadków.

Kara za brak obowiązkowego OC w 2023 roku - dwukrotna podwyżka

Kara za jazdę samochodem osobowym bez obowiązkowego OC w 2023 roku wyniesie najprawdopodobniej 6770 zł (od 1 stycznia do 30 czerwca) i 6900 zł (od 1 lipca do 31 grudnia) - w przypadku przerwy w ciągłości ubezpieczenia powyżej 14 dni. Rząd planuje bowiem na 2023 rok sporą podwyżkę minimalnego wynagrodzenia (tzw. najniższej krajowej). Co więcej, w 2023 roku mają być dwie zmiany płacy minimalnej. Spowoduje to, że kary dla posiadaczy pojazdów bez opłaconego OC wzrosną do rekordowego poziomu. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, ile po planowanych podwyżkach od 1 stycznia i od 1 lipca 2023 r. mogą wynosić stawki karne za brak obowiązkowego OC.

REKLAMA

Ceny samochodów rosną, ceny ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) spadają

Stale spada liczba rejestracji nowych samochodów. W kwietniu 2022 r. było ich o ponad 13 proc. mniej niż przed rokiem. Nie lepiej jest na rynku wtórnym - import był niższy o 17 proc. Sprowadzamy starsze i droższe: średni wiek pojazdu to już ponad 12 lat, a mediana ceny przekroczyła 23,5 tys. zł. Lepsze dane dotyczą polis komunikacyjnych - najpopularniejsze auta ubezpieczymy taniej. Polisa OC dla „dwunastolatka” jest też średnio o 4 proc. niższa. Średnia składka OC dla używanego VW wynosi 3,2 proc. mniej, z kolei koszt AC dla marki Opel taki sam jak w kwietniu 2021.

OC samochodu - ceny w 2022 roku

Ile trzeba zapłacić za OC samochodu w 2022 roku? Dane dotyczące kosztów OC z 18 miast wojewódzkich (w styczniu 2022 r.) pokazują spore zróżnicowanie cen polis OC. Różnice w składkach za obowiązkowe OC kierowców mogą sięgać nawet 30% - 35% między poszczególnymi miastami. Przykładowo ten sam kierowca w razie przeprowadzki z Rzeszowa do Wrocławia zapłaciłby za OC o jedną trzecią więcej.

OC samochodu 2021 - polisa nie „wznowi się” automatycznie

OC samochodu 2021. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przypomina właścicielom pojazdów, którzy nabyli te pojazdy (np. samochody osobowe) z zawartą umową ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – że ta umowa nie „wznowi się” automatycznie. Właściciel ma obowiązek sam zawrzeć kolejną umowę.

Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego

Wypadek komunikacyjny jest wydarzeniem wyjątkowo niepożądanym, ale takim, które może przytrafić się każdemu w każdej chwili i wszędzie. Jego konsekwencje wyrażane w postaci strat materialnych i uszczerbków na zdrowiu mogą być różne. Ważne, aby w razie zaistnienia takiej sytuacji mieć możliwość rekompensaty wynikłych szkód, w całości bądź w odpowiedniej części. Jakie w tym zakresie prawa i możliwości posiada osoba poszkodowana w wypadku komunikacyjnym na terenie Wielkiej Brytanii po Brexit?

REKLAMA

Okres ochrony ubezpieczeniowej, czyli do kiedy jestem ubezpieczony

Okres ochrony ubezpieczeniowej, w zależności od rodzaju umowy ubezpieczenia trwa od jednego dnia nawet do… kilkudziesięciu lat. Jak długo obowiązują najpopularniejsze ubezpieczenia na rynku? Sprawdzamy ubezpieczenia komunikacyjne (OC i AC), ubezpieczenia na życie, majątkowe, turystyczne i zdrowotne.

Likwidacja szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – nowe wytyczne KNF

Zbliżający się termin wejścia w życie nowych wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dla firm ubezpieczeniowych (31 marca 2015 r.), dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych budzi wśród ubezpieczonych spore zainteresowanie. Pojawia się bowiem np. realna szansa na wyliczanie odszkodowań na podstawie cen nowych części samochodowych, a także na otrzymanie na czas naprawy pojazdu samochodu zastępczego. Jednak w związku z tymi wytycznymi pojawiają się również obawy, związane z możliwością podwyższenia przez firmy ubezpieczeniowe składek ubezpieczeniowych nawet o 50% ze względu na koszty dostosowania się do wytycznych KNF.

REKLAMA