REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stara prawda mówi, że programy, które funkcjonują dobrze, nie są zmieniane. Dobrze funkcjonujący program finansowo-księgowy powinien być jednak szczególnie istotny.

Ustawodawca dopuszcza co prawda zmianę systemu finansowo-księgowego w trakcie roku obrotowego, ale procedura jest obwarowana m.in. koniecznością przetestowania systemu pod kątem zapewnienia porównywalności danych z nowego systemu FK, z danymi, które pochodzą z dotychczasowego systemu. Warto zatem dobrze przemyśleć wybór, biorąc pod uwagę także czynnik ekonomiczny - koszt zakupu czy wdrożenia nie zawsze będzie bowiem kosztem ostatecznym.

REKLAMA

Autopromocja

Do podstawowych atutów, które przemawiają za wykorzystaniem programów księgowych należą m.in.: oszczędność czasu, mniejsze ryzyko pomyłki w rozliczeniach z US, szybkie i mniej uciążliwe wypełnianie deklaracji podatkowych PIT i VAT, zgodność z aktualnymi przepisami czy właściwe zarządzenie firmą poprzez generowanie różnego rodzaju zestawień. Skupiając się jednak na specyfice różnego rodzaju działalności, oprogramowanie księgowe może posiadać wiele dodatkowych funkcji i udogodnień, które zaprojektowano stricte pod potrzeby i preferencje jednostki.


Duże zróżnicowanie wersji


Bogata oferta systemów finansowo-księgowych w obrębie jednego producenta może pozwolić na spore oszczędności. Jako docelowy użytkownik możemy zdecydować czy chcemy pracować na wersji podstawowej, czy też na wersji bardziej rozbudowanej. A jeżeli bardziej rozbudowanej, to o jakie moduły. A tych może być wiele. Począwszy od automatycznego wysyłania deklaracji podatkowych, przez wsparcie dla transakcji zagranicznych, po pełną obsługę środków trwałych oraz związane z tym automatyczne księgowanie odpisów amortyzacyjnych. Istotne jest jednak, by oszczędzać z głową, bowiem producenci nierzadko blokują możliwość zakupu bardziej zaawansowanych modułów w podstawowych wersjach oferowanego oprogramowania.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz najnowsze oferty pracy w finansach


Intuicyjność i prostota


Systemy finansowo-księgowe są zazwyczaj narzucane „z góry”. Warto zatem zwrócić uwagę na intuicyjność i prostotę obsługi, mając na względzie chociażby komfort pracy zatrudnionych osób. Na łatwiejszą obsługę przełoży się nowoczesny i przejrzysty interfejs. Przyniesie on także wymierną korzyść w postaci zwiększonej efektywności. Wybierając oprogramowanie, warto zastanowić się również nad tym czy dane do programu mogą być wprowadzane przez osoby bez znajomości zagadnień księgowych. Pozwoli to na optymalizację struktur zatrudnienia w firmie. Ponadto, najlepsze programy oferują  pomoc kontekstową do każdej funkcji czy modułu z osobna, w związku z czym nie jest konieczne ciągłe wertowanie podręcznika użytkownika na etapie poznawania oprogramowania.

 


Kompleksowa obsługa


Biura rachunkowe powinny zwrócić uwagę na pełną obsługę, która umożliwi rozliczanie w jednym programie różnych form działalności. Od najmu, przez ryczałt i księgę przychodów i rozchodów, aż do pełnej księgowości. Z całą pewnością ogromnie przydatna okaże się możliwość kompleksowego rozliczania właścicieli, ujmująca dochody z wielu firm, uwzględniająca remanenty i zmiany udziałów w trakcie miesiąca. Dopełnieniem kompleksowej obsługi powinny być formularze zgłoszeniowe NIP i VAT, deklaracje VAT i PIT oraz druki dodatkowych oświadczeń, zaświadczeń czy zawiadomień składanych do US. W dobie ogólnodostępnego dostępu do Internetu, można także sprawdzić czy wybrany system zapewni możliwość automatycznego przesyłania wszystkich wydruków pocztą elektroniczną.

REKLAMA

Nie bez znaczenia pozostają także koszty utrzymania. W ekstremalnych przypadkach może okazać się, że kupiony okazyjnie system przerasta możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Warto zatem dokładnie sprawdzić czy będziemy zmuszeni dopłacić za wszelkie modernizacje, czy nawet za aktualizacje. A jeżeli tak, to jakie konkretnie koszty się z tym wiążą. Czy są to abonamenty roczne, czy też może będziemy płacić za konkretną akcję lub czynność.

Pamiętajmy też, że praktycznie zawsze możemy, a nawet powinniśmy skorzystać z wersji demonstracyjnych. Dzięki nim w prosty sposób można ocenić przydatność oraz efektywność konkretnego rozwiązania. Warto także wiedzieć, że niektórzy producenci pozwalają korzystać z komercyjnego oprogramowania zupełnie za darmo, jeżeli tylko spełnimy określone warunki, tj. nie przekroczymy, przykładowo, kilku dokumentów księgowych w miesiącu.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA