REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stara prawda mówi, że programy, które funkcjonują dobrze, nie są zmieniane. Dobrze funkcjonujący program finansowo-księgowy powinien być jednak szczególnie istotny.

Ustawodawca dopuszcza co prawda zmianę systemu finansowo-księgowego w trakcie roku obrotowego, ale procedura jest obwarowana m.in. koniecznością przetestowania systemu pod kątem zapewnienia porównywalności danych z nowego systemu FK, z danymi, które pochodzą z dotychczasowego systemu. Warto zatem dobrze przemyśleć wybór, biorąc pod uwagę także czynnik ekonomiczny - koszt zakupu czy wdrożenia nie zawsze będzie bowiem kosztem ostatecznym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do podstawowych atutów, które przemawiają za wykorzystaniem programów księgowych należą m.in.: oszczędność czasu, mniejsze ryzyko pomyłki w rozliczeniach z US, szybkie i mniej uciążliwe wypełnianie deklaracji podatkowych PIT i VAT, zgodność z aktualnymi przepisami czy właściwe zarządzenie firmą poprzez generowanie różnego rodzaju zestawień. Skupiając się jednak na specyfice różnego rodzaju działalności, oprogramowanie księgowe może posiadać wiele dodatkowych funkcji i udogodnień, które zaprojektowano stricte pod potrzeby i preferencje jednostki.


Duże zróżnicowanie wersji


Bogata oferta systemów finansowo-księgowych w obrębie jednego producenta może pozwolić na spore oszczędności. Jako docelowy użytkownik możemy zdecydować czy chcemy pracować na wersji podstawowej, czy też na wersji bardziej rozbudowanej. A jeżeli bardziej rozbudowanej, to o jakie moduły. A tych może być wiele. Począwszy od automatycznego wysyłania deklaracji podatkowych, przez wsparcie dla transakcji zagranicznych, po pełną obsługę środków trwałych oraz związane z tym automatyczne księgowanie odpisów amortyzacyjnych. Istotne jest jednak, by oszczędzać z głową, bowiem producenci nierzadko blokują możliwość zakupu bardziej zaawansowanych modułów w podstawowych wersjach oferowanego oprogramowania.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

REKLAMA

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz najnowsze oferty pracy w finansach


Intuicyjność i prostota


Systemy finansowo-księgowe są zazwyczaj narzucane „z góry”. Warto zatem zwrócić uwagę na intuicyjność i prostotę obsługi, mając na względzie chociażby komfort pracy zatrudnionych osób. Na łatwiejszą obsługę przełoży się nowoczesny i przejrzysty interfejs. Przyniesie on także wymierną korzyść w postaci zwiększonej efektywności. Wybierając oprogramowanie, warto zastanowić się również nad tym czy dane do programu mogą być wprowadzane przez osoby bez znajomości zagadnień księgowych. Pozwoli to na optymalizację struktur zatrudnienia w firmie. Ponadto, najlepsze programy oferują  pomoc kontekstową do każdej funkcji czy modułu z osobna, w związku z czym nie jest konieczne ciągłe wertowanie podręcznika użytkownika na etapie poznawania oprogramowania.

 


Kompleksowa obsługa


Biura rachunkowe powinny zwrócić uwagę na pełną obsługę, która umożliwi rozliczanie w jednym programie różnych form działalności. Od najmu, przez ryczałt i księgę przychodów i rozchodów, aż do pełnej księgowości. Z całą pewnością ogromnie przydatna okaże się możliwość kompleksowego rozliczania właścicieli, ujmująca dochody z wielu firm, uwzględniająca remanenty i zmiany udziałów w trakcie miesiąca. Dopełnieniem kompleksowej obsługi powinny być formularze zgłoszeniowe NIP i VAT, deklaracje VAT i PIT oraz druki dodatkowych oświadczeń, zaświadczeń czy zawiadomień składanych do US. W dobie ogólnodostępnego dostępu do Internetu, można także sprawdzić czy wybrany system zapewni możliwość automatycznego przesyłania wszystkich wydruków pocztą elektroniczną.

Nie bez znaczenia pozostają także koszty utrzymania. W ekstremalnych przypadkach może okazać się, że kupiony okazyjnie system przerasta możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Warto zatem dokładnie sprawdzić czy będziemy zmuszeni dopłacić za wszelkie modernizacje, czy nawet za aktualizacje. A jeżeli tak, to jakie konkretnie koszty się z tym wiążą. Czy są to abonamenty roczne, czy też może będziemy płacić za konkretną akcję lub czynność.

Pamiętajmy też, że praktycznie zawsze możemy, a nawet powinniśmy skorzystać z wersji demonstracyjnych. Dzięki nim w prosty sposób można ocenić przydatność oraz efektywność konkretnego rozwiązania. Warto także wiedzieć, że niektórzy producenci pozwalają korzystać z komercyjnego oprogramowania zupełnie za darmo, jeżeli tylko spełnimy określone warunki, tj. nie przekroczymy, przykładowo, kilku dokumentów księgowych w miesiącu.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA