REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resort finansów wstrzymuje wydawanie licencji księgowym

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Od początku roku ustawa o rachunkowości zawiera przepisy dotyczące wydawania certyfikatów księgowych. Nie ma jednak rozporządzenia określającego sposób przeprowadzania egzaminów na księgowych. Dopóki resort finansów nie wyda przepisów wykonawczych, księgowi nie mogą się ubiegać o certyfikaty.

Księgowi nie otrzymają certyfikatów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, dopóki Ministerstwo Finansów nie wyda rozporządzenia w tym zakresie. Przepisy wykonawcze bowiem mają określić sposób działania komisji egzaminacyjnej, wykaz składanych dokumentów, wysokość i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej, szczegółowy zakres tematyczny egzaminu. Wyjątkiem są tylko osoby, które złożyły wnioski oraz dokumenty o wydanie certyfikatu do 31 grudnia 2008 r. Ministerstwo Finansów musi rozpatrzyć takie wnioski na podstawie starych przepisów (rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2008 r.).

Autopromocja

Zakładanie działalności

Piotr Woźniak, dyrektor departamentu audytu w Poznaniu Europejskiego Centrum Audytu, przyznaje, że w praktyce brak rozporządzenia uniemożliwia uzyskanie uprawnień osobom, które planowały je zdobyć na nowych zasadach. Utrudni też założenie działalności polegającej na świadczeniu usług z wyżej wymienionego zakresu osobom, które spełniają wszystkie kryteria niezbędne do otrzymania certyfikatu.

- W konsekwencji osoby, które planowały w 2009 roku rozpocząć działalność gospodarczą z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg, z przyczyn formalnych muszą się wstrzymać z jej rozpoczęciem - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że istnieje ryzyko, że osoby spełniające wszelkie kryteria niezbędne do otrzymania świadectwa, nie zechcą czekać na ukazanie się nowych przepisów wykonawczych i zaczną świadczyć usługi bez wymaganego prawem dokumentu. Co istotne, od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje już rozporządzenie ministra finansów z 16 grudnia 2008 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia działalności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Biura bez ubezpieczenia

Można także się obawiać, że osoby, które zaczęły działalność, a nie mogą wylegitymować się odpowiednim certyfikatem, nie zawrą umów odpowiedzialności cywilnej (OC) zgodnych z postanowieniami rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC może być niebezpieczny dla jednostek, które będą obsługiwane przez takie biura rachunkowe - dodaje Ewa Sobińska, prezes zarządu ABES Audyt.

Nie będą one mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia, w przypadku gdy takie biuro popełni błąd, np. w rozliczeniu z fiskusem. Z kolei Zofia Podhorodecka przyznaje, że wydanie przepisów wykonawczych umożliwi przeprowadzenie egzaminów.

- Nie będą się one mogły jednak odbyć natychmiast, gdyż nowo powołana komisja musi mieć czas na przygotowanie testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, opracowanie wzorca prawidłowych odpowiedzi - twierdzi nasza rozmówczyni.

Warto też pamiętać, że problem dotyczy nie tylko osób, które chcą otrzymać uprawnienia poprzez zdanie egzaminu, ale też osób, które mogą uzyskać certyfikat ze względu na odpowiednie wykształcenie. W tym drugim przypadku bowiem nie ma wykazu dokumentów, które należy złożyć, aby otrzymać uprawnienia.

Aktualizacja danych

Ewa Sobińska zwraca również uwagę na inne konsekwencje braku rozporządzenia.

Osoby występujące o duplikat certyfikatu nie będą mogły go otrzymać, gdyż rozporządzenie ma określić sposób postępowania, wzór wniosku i wysokość opłaty za wydanie duplikatu. Dodatkowym utrudnieniem może być brak możliwości dokonania zmian danych, do których jest zobowiązana osoba posiadająca certyfikat księgowego.

- Ustawa o rachunkowości zobowiązuje księgowych do zgłoszenia zmiany w ciągu 30 dni od zaistnienia takiego zdarzenia. Rozporządzenie ma natomiast określać wykaz dokumentów będących podstawą do ich dokonania - wskazuje nasza rozmówczyni.

Zwłoka w wydaniu przepisów

Nowe przepisy dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg obowiązują od 1 stycznia 2009 r.

Zofia Podhorodecka, prezes Auxilium Kancelaria Biegłych Rewidentów, podkreśla, że część przepisów została wprowadzona zmianami w ustawie o rachunkowości z 18 marca 2008 r., która została opublikowana w kwietniu 2008 r. Już wtedy było wiadomo, że muszą zostać wydane nowe przepisy wykonawcze głównie w zakresie przeprowadzania egzaminów.

Część regulacji przywracająca możliwość ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminów po 29 grudnia 2010 r. obowiązuje od 18 grudnia 2008 r.

- Trudno więc racjonalnie wytłumaczyć przedłużające się opóźnienie w wydaniu przepisów wykonawczych - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że osoby, które nie przystąpiły do egzaminu do 31 grudnia 2008 r., żyją w niepewności co do możliwości zdawania egzaminu, a w szczególności jego terminu.

28 tys.

osób posiada już certyfikat księgowy

Wydanie certyfikatu księgowego

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA