REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resort finansów wstrzymuje wydawanie licencji księgowym

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Od początku roku ustawa o rachunkowości zawiera przepisy dotyczące wydawania certyfikatów księgowych. Nie ma jednak rozporządzenia określającego sposób przeprowadzania egzaminów na księgowych. Dopóki resort finansów nie wyda przepisów wykonawczych, księgowi nie mogą się ubiegać o certyfikaty.

Księgowi nie otrzymają certyfikatów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, dopóki Ministerstwo Finansów nie wyda rozporządzenia w tym zakresie. Przepisy wykonawcze bowiem mają określić sposób działania komisji egzaminacyjnej, wykaz składanych dokumentów, wysokość i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej, szczegółowy zakres tematyczny egzaminu. Wyjątkiem są tylko osoby, które złożyły wnioski oraz dokumenty o wydanie certyfikatu do 31 grudnia 2008 r. Ministerstwo Finansów musi rozpatrzyć takie wnioski na podstawie starych przepisów (rozporządzenia obowiązującego do 31 grudnia 2008 r.).

REKLAMA

Autopromocja

Zakładanie działalności

Piotr Woźniak, dyrektor departamentu audytu w Poznaniu Europejskiego Centrum Audytu, przyznaje, że w praktyce brak rozporządzenia uniemożliwia uzyskanie uprawnień osobom, które planowały je zdobyć na nowych zasadach. Utrudni też założenie działalności polegającej na świadczeniu usług z wyżej wymienionego zakresu osobom, które spełniają wszystkie kryteria niezbędne do otrzymania certyfikatu.

- W konsekwencji osoby, które planowały w 2009 roku rozpocząć działalność gospodarczą z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg, z przyczyn formalnych muszą się wstrzymać z jej rozpoczęciem - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że istnieje ryzyko, że osoby spełniające wszelkie kryteria niezbędne do otrzymania świadectwa, nie zechcą czekać na ukazanie się nowych przepisów wykonawczych i zaczną świadczyć usługi bez wymaganego prawem dokumentu. Co istotne, od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje już rozporządzenie ministra finansów z 16 grudnia 2008 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia działalności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Biura bez ubezpieczenia

Można także się obawiać, że osoby, które zaczęły działalność, a nie mogą wylegitymować się odpowiednim certyfikatem, nie zawrą umów odpowiedzialności cywilnej (OC) zgodnych z postanowieniami rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Brak obowiązkowego ubezpieczenia OC może być niebezpieczny dla jednostek, które będą obsługiwane przez takie biura rachunkowe - dodaje Ewa Sobińska, prezes zarządu ABES Audyt.

Nie będą one mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia, w przypadku gdy takie biuro popełni błąd, np. w rozliczeniu z fiskusem. Z kolei Zofia Podhorodecka przyznaje, że wydanie przepisów wykonawczych umożliwi przeprowadzenie egzaminów.

- Nie będą się one mogły jednak odbyć natychmiast, gdyż nowo powołana komisja musi mieć czas na przygotowanie testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, opracowanie wzorca prawidłowych odpowiedzi - twierdzi nasza rozmówczyni.

Warto też pamiętać, że problem dotyczy nie tylko osób, które chcą otrzymać uprawnienia poprzez zdanie egzaminu, ale też osób, które mogą uzyskać certyfikat ze względu na odpowiednie wykształcenie. W tym drugim przypadku bowiem nie ma wykazu dokumentów, które należy złożyć, aby otrzymać uprawnienia.

Aktualizacja danych

Ewa Sobińska zwraca również uwagę na inne konsekwencje braku rozporządzenia.

REKLAMA

Osoby występujące o duplikat certyfikatu nie będą mogły go otrzymać, gdyż rozporządzenie ma określić sposób postępowania, wzór wniosku i wysokość opłaty za wydanie duplikatu. Dodatkowym utrudnieniem może być brak możliwości dokonania zmian danych, do których jest zobowiązana osoba posiadająca certyfikat księgowego.

- Ustawa o rachunkowości zobowiązuje księgowych do zgłoszenia zmiany w ciągu 30 dni od zaistnienia takiego zdarzenia. Rozporządzenie ma natomiast określać wykaz dokumentów będących podstawą do ich dokonania - wskazuje nasza rozmówczyni.

Zwłoka w wydaniu przepisów

Nowe przepisy dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg obowiązują od 1 stycznia 2009 r.

Zofia Podhorodecka, prezes Auxilium Kancelaria Biegłych Rewidentów, podkreśla, że część przepisów została wprowadzona zmianami w ustawie o rachunkowości z 18 marca 2008 r., która została opublikowana w kwietniu 2008 r. Już wtedy było wiadomo, że muszą zostać wydane nowe przepisy wykonawcze głównie w zakresie przeprowadzania egzaminów.

Część regulacji przywracająca możliwość ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminów po 29 grudnia 2010 r. obowiązuje od 18 grudnia 2008 r.

- Trudno więc racjonalnie wytłumaczyć przedłużające się opóźnienie w wydaniu przepisów wykonawczych - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że osoby, które nie przystąpiły do egzaminu do 31 grudnia 2008 r., żyją w niepewności co do możliwości zdawania egzaminu, a w szczególności jego terminu.

28 tys.

osób posiada już certyfikat księgowy

Wydanie certyfikatu księgowego

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

REKLAMA

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

REKLAMA

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA