REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja

Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja
Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja

REKLAMA

REKLAMA

Osoba ubiegająca się o wpis do rejestru biegłych rewidentów, musi oprócz pomyślnego złożenia egzaminów pisemnych odbyć także praktykę oraz aplikację.

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca zmiany w zakresie zawodu biegłego rewidenta - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r. Ustawa wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Praktyka zawodowa

W odniesieniu do obowiązkowej praktyki zawodowej należy wskazać, iż zgodnie z treścią art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym,(dalej ustawa) trwa ona rok i może być odbyta w jakimkolwiek państwie Unii Europejskiej.

Bardziej szczegółowe informacje odnośnie zakresu odbywanych praktyk zawiera rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów - Dz. U. Nr 4 z 2010 r., poz. 36 z późn.zm. (dalej rozporządzenie), gdzie w § 19 pkt. 1-3 wskazano, iż kandydat powinien w ich wyniku nabyć: znajomość organizacji i techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sposobów spełniania wymagań stawianych dokumentowaniu zapisów księgowych, ewidencji zdarzeń gospodarczych oraz sporządzania sprawozdań finansowych i deklaracji podatkowych, ubezpieczeniowych oraz innych sprawozdań i deklaracji, posługiwania się przepisami prawa niezbędnymi w realizacji zadań służb finansowo-księgowych.

Kandydat na biegłego rewidenta powinien w terminie 30 dni od rozpoczęcia praktyki powiadomić Komisję Egzaminacyjną o miejscu, formie oraz dacie rozpoczęcia praktyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Praktyka może się odbywać wyłącznie w jednostkach zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, podmiotach prowadzących usługowo księgi rachunkowe dla podmiotów zobowiązanych do ich prowadzenia, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w wypadku gdy prowadzą usługowo księgi rachunkowe dla jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Kandydat po rozpoczęciu praktyki musi dostarczyć do Komisji Egzaminacyjnej oświadczenie jednostki u której realizuje praktykę, iż należy ona do w/w grupy podmiotów.

Zgodnie z treścią § 21 rozporządzenia, forma odbywania praktyki różni się od charakteru podmiotu u którego jest realizowana. Co do zasady powinna odbywać się na podstawie stosunku pracy w wymiarze nie mniejszym niż pół etatu lub umowy cywilnoprawnej,   jednakże możliwe jest także jej odbycie na podstawie umowy spółki, w której kandydat na biegłego rewidenta jest wspólnikiem, partnerem lub komplementariuszem oraz w związku z prowadzoną przez kandydata działalnością gospodarczą.

Ustawa w art. 9 ust. 7 przewiduje możliwość uzyskania zwolnienia kandydata na biegłego rewidenta z konieczności odbycia praktyki zawodowej w przypadku gdy:

  1. „był zatrudniony w podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych przez co najmniej 3 lata albo
  2.  pozostawał w stosunku pracy na samodzielnym stanowisku w komórkach finansowo-księgowych co najmniej 3 lata lub posiada uprawnienia inspektora kontroli skarbowej albo
  3. posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych”.

Aplikacja

Po ukończeniu praktyki, kandydat na biegłego rewidenta zobowiązany jest odbyć dwuletnią aplikację. Stosownie do §25 rozporządzenia, może się ona odbywać w podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, które „prowadzą badania rocznych sprawozdań finansowych dla co najmniej 10 podmiotów lub zatrudniają lub współpracują z co najmniej 3 biegłymi rewidentami wykonującymi zawód biegłego rewidenta oraz zapewniają kandydatom na biegłego rewidenta udział w badaniu sprawozdań finansowych przez okres co najmniej 5 miesięcy w każdym roku aplikacji”. Aplikacja musi odbywać się pod kierunkiem biegłego rewidenta, którego wyznacza jednostka w której kandydat odbywa aplikację.

Do pierwszego roku aplikacji, kandydat może podejść po zdaniu egzaminów pisemnych z sesji II oraz co najmniej dwóch egzaminów pisemnych przewidzianych w sesji III. Przystąpienie do drugiego roku aplikacji wiąże się z koniecznością wcześniejszego zaliczenia części egzaminacyjnej postępowania kwalifikacyjnego.


Aplikant w wyniku aplikacji powinien nabyć umiejętności konieczne do wykonywania zawodu biegłego rewidenta w zakresie: opracowywania dokumentacji badania sprawozdań finansowych, w tym dokumentacji roboczej raportu i opinii biegłego rewidenta oraz wyboru i stosowania właściwych technik i metod w procesie badania sprawozdań.

W odróżnieniu od praktyk zawodowych, aplikacja odbywa się na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż pół etatu. Możliwość odbycia jej na podstawie umowy cywilnoprawnej jest dopuszczalne jedynie w uzasadnionych doświadczeniem zawodowym przypadkach.

Na zakończenie warto wskazać, iż odbywanie praktyk i aplikacji musi zostać przez kandydata odpowiednio udokumentowane. Szczegółowe unormowania w tym zakresie zawiera uchwała nr 1617/38/2010 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 16 lutego 2010 r. w sprawie zasad dokumentowania praktyk i aplikacji przez kandydatów na biegłych rewidentów.

Maciej Brzeziński

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA