REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja

Subskrybuj nas na Youtube
Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja
Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja

REKLAMA

REKLAMA

Osoba ubiegająca się o wpis do rejestru biegłych rewidentów, musi oprócz pomyślnego złożenia egzaminów pisemnych odbyć także praktykę oraz aplikację.

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca zmiany w zakresie zawodu biegłego rewidenta - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r. Ustawa wejdzie w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Praktyka zawodowa

REKLAMA

W odniesieniu do obowiązkowej praktyki zawodowej należy wskazać, iż zgodnie z treścią art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym,(dalej ustawa) trwa ona rok i może być odbyta w jakimkolwiek państwie Unii Europejskiej.

Bardziej szczegółowe informacje odnośnie zakresu odbywanych praktyk zawiera rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów - Dz. U. Nr 4 z 2010 r., poz. 36 z późn.zm. (dalej rozporządzenie), gdzie w § 19 pkt. 1-3 wskazano, iż kandydat powinien w ich wyniku nabyć: znajomość organizacji i techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sposobów spełniania wymagań stawianych dokumentowaniu zapisów księgowych, ewidencji zdarzeń gospodarczych oraz sporządzania sprawozdań finansowych i deklaracji podatkowych, ubezpieczeniowych oraz innych sprawozdań i deklaracji, posługiwania się przepisami prawa niezbędnymi w realizacji zadań służb finansowo-księgowych.

Kandydat na biegłego rewidenta powinien w terminie 30 dni od rozpoczęcia praktyki powiadomić Komisję Egzaminacyjną o miejscu, formie oraz dacie rozpoczęcia praktyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Praktyka może się odbywać wyłącznie w jednostkach zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, podmiotach prowadzących usługowo księgi rachunkowe dla podmiotów zobowiązanych do ich prowadzenia, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w wypadku gdy prowadzą usługowo księgi rachunkowe dla jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Kandydat po rozpoczęciu praktyki musi dostarczyć do Komisji Egzaminacyjnej oświadczenie jednostki u której realizuje praktykę, iż należy ona do w/w grupy podmiotów.

Zgodnie z treścią § 21 rozporządzenia, forma odbywania praktyki różni się od charakteru podmiotu u którego jest realizowana. Co do zasady powinna odbywać się na podstawie stosunku pracy w wymiarze nie mniejszym niż pół etatu lub umowy cywilnoprawnej,   jednakże możliwe jest także jej odbycie na podstawie umowy spółki, w której kandydat na biegłego rewidenta jest wspólnikiem, partnerem lub komplementariuszem oraz w związku z prowadzoną przez kandydata działalnością gospodarczą.

Ustawa w art. 9 ust. 7 przewiduje możliwość uzyskania zwolnienia kandydata na biegłego rewidenta z konieczności odbycia praktyki zawodowej w przypadku gdy:

  1. „był zatrudniony w podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych przez co najmniej 3 lata albo
  2.  pozostawał w stosunku pracy na samodzielnym stanowisku w komórkach finansowo-księgowych co najmniej 3 lata lub posiada uprawnienia inspektora kontroli skarbowej albo
  3. posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych”.

Aplikacja

Po ukończeniu praktyki, kandydat na biegłego rewidenta zobowiązany jest odbyć dwuletnią aplikację. Stosownie do §25 rozporządzenia, może się ona odbywać w podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, które „prowadzą badania rocznych sprawozdań finansowych dla co najmniej 10 podmiotów lub zatrudniają lub współpracują z co najmniej 3 biegłymi rewidentami wykonującymi zawód biegłego rewidenta oraz zapewniają kandydatom na biegłego rewidenta udział w badaniu sprawozdań finansowych przez okres co najmniej 5 miesięcy w każdym roku aplikacji”. Aplikacja musi odbywać się pod kierunkiem biegłego rewidenta, którego wyznacza jednostka w której kandydat odbywa aplikację.

Do pierwszego roku aplikacji, kandydat może podejść po zdaniu egzaminów pisemnych z sesji II oraz co najmniej dwóch egzaminów pisemnych przewidzianych w sesji III. Przystąpienie do drugiego roku aplikacji wiąże się z koniecznością wcześniejszego zaliczenia części egzaminacyjnej postępowania kwalifikacyjnego.


Aplikant w wyniku aplikacji powinien nabyć umiejętności konieczne do wykonywania zawodu biegłego rewidenta w zakresie: opracowywania dokumentacji badania sprawozdań finansowych, w tym dokumentacji roboczej raportu i opinii biegłego rewidenta oraz wyboru i stosowania właściwych technik i metod w procesie badania sprawozdań.

W odróżnieniu od praktyk zawodowych, aplikacja odbywa się na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż pół etatu. Możliwość odbycia jej na podstawie umowy cywilnoprawnej jest dopuszczalne jedynie w uzasadnionych doświadczeniem zawodowym przypadkach.

Na zakończenie warto wskazać, iż odbywanie praktyk i aplikacji musi zostać przez kandydata odpowiednio udokumentowane. Szczegółowe unormowania w tym zakresie zawiera uchwała nr 1617/38/2010 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 16 lutego 2010 r. w sprawie zasad dokumentowania praktyk i aplikacji przez kandydatów na biegłych rewidentów.

Maciej Brzeziński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA