Etyka to stan umysłu
REKLAMA
REKLAMA
Uczestnicy trzech paneli dyskusyjnych zgodzili się, że etyka w firmie powinna być traktowana jako jeden z obszarów zarządzania, instrument, który uzupełnia pozostałe obszary. Firmy powinny zmienić też cel działania ze skupionego wyłącznie na zyskach ekonomicznych, na ten, który uwzględnia również interes społeczny, zgodnie z ideą by optymalizować, a nie maksymalizować zysk. Należy zerwać z patrzeniem na zysk krótkoterminowo, wartość firmy należy budować w długiej perspektywie czasu. – Etyka to stan umysłu – powiedział Alex Fawcett, przedstawiciel Banku Światowego –Trzeba ten stan przenieść na naszych pracowników i klientów, musimy spojrzeć, jak działa nasza firma, powinna ona być dobrym, globalnym obywatelem, którego celem jest osiągnięcie zysku społecznego.
REKLAMA
Etyka to nie tylko kodeks
Eksperci podkreślali, że etyka w firmie nie kończy się na opracowaniu kodeksu postępowania. Niezbędne jest podejście systemowe. Kodeks powinien być traktowany jedynie jako mapa dotarcia do etycznego postępowania. Dylematy natury etycznej nie pojawiają się bowiem na etapie formułowania zasad, ale właśnie podczas ich realizacji i stosowania. Prof. Bolesław Rok wspominał o moralnym kompasie. Kompas w tym wypadku traktowany także jako akronim dla: kodeksu etyki – a więc zestawu norm; odpowiedzialności – określenia, kto za co odpowiada w firmie; monitoringu; przejrzystości – czyli, sposobu komunikacji działań etycznych; audytu etycznego – czy deklaracje pokrywają się z rzeczywistością i szkoleń – rozumianych jako działania dążące do doskonalenia kompasu.
Regulacje powinny pomagać
Ale w przestrzeganiu etyki w firmach rolę do odegrania ma także regulator. Ekstremalne warunki działania mogą zniechęcać przedsiębiorców do działań etycznych. Regulacje powinny być zatem racjonalne. Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych, jako przykład podała potrzebę tworzenia poprawnej legislacji podatkowej. Jej zdaniem niewspółmiernie wysokie podatki mogą zwiększyć opór firm do ich płacenia, prowadzić do oszustw i przechodzenia do szarej strefy, a więc działań nieetycznych.
Etyka pomaga w biznesie
Temat etyki w biznesie oraz społecznej odpowiedzialności biznesu coraz częściej podejmowany jest w debacie publicznej. Ale ostatni kryzys finansowy wymusił także nowe spojrzenie na kwestię etyki. Biegli rewidenci, a więc przedstawiciele zawodu zaufania publicznego, których obowiązuje kodeks etyki, najlepiej wiedzą, że etyka w biznesie realizowana przez wszystkich uczestników rynku to wyższy poziom zaufania, większa przewidywalność, optymalizacja ryzyka – a więc także zmniejszenie kosztów prowadzenia biznesu. Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego zależy od etycznego i przejrzystego postępowania na każdym etapie prowadzenia biznesu. A audytorzy, którzy poświadczając sprawozdanie finansowe podwyższają tym samym wiarygodność informacji finansowej, mają szczególną legitymację, żeby poruszać ten temat.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Konferencja została zorganizowana z inicjatywy Komisji KRBR ds. etyki. Partnerami wydarzenia byli Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Polski Instytut Dyrektorów oraz Akademia Leona Koźmińskiego. Konferencja została sfinansowana ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat