REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzeba reform w zakresie funkcjonowania zawodu i samorządu biegłych rewidentów - raport ROSC

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Potrzeba reform w zakresie funkcjonowania zawodu i samorządu biegłych rewidentów - raport ROSC
Potrzeba reform w zakresie funkcjonowania zawodu i samorządu biegłych rewidentów - raport ROSC

REKLAMA

REKLAMA

Poprawa systemu nadzoru nad zawodem, tak by był bardziej użyteczny, reforma szkoleń kandydatów i biegłych rewidentów oraz zmiany w modelu biznesowym KIBR na bardziej rentowny - to główne wnioski autorów trzeciego raportu dotyczącego przestrzegania standardów i kodeksów w obszarze rachunkowości i rewizji finansowej (ROSC) w Polsce.

Raport odnośnie przestrzegania standardów i kodeksów w obszarze rachunkowości i rewizji finansowej (ROSC) opracowany dla Polski prezentuje zaktualizowaną ocenę wymogów w zakresie sprawozdawczości finansowej oraz praktyk stosowanych w sektorze przedsiębiorstw i sektorze finansowym w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dokument jest trzecim opracowanym dla Polski raportem ROSC. Poprzednie dwie edycje raportu powstały w latach 2002 i 2005. Ostatni Raport ROSC zawierał szereg rekomendacji. Najważniejsze z nich zostały wprowadzone przez polskiego regulatora, jednak ich pełne wdrożenie wymaga jeszcze czasu.

REKLAMA

Autorzy raportu wskazują m.in. na konieczne działania w zakresie systemu nadzoru, reformy szkoleń biegłych rewidentów i kandydatów do zawodu oraz potrzebę zmian w modelu biznesowym KIBR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzór nad zawodem wymaga dalszej pracy

W wynikach raportu czytamy, że lata 2006-2011 stanowiły pierwszy okres działania Komisji Nadzoru Finansowego i nie odnotowano w tym okresie ani jednego upadku instytucji finansowej. W okresie globalnego kryzysu na rynkach finansowych, bezpieczny i stabilny sektor finansowy pozostawał atutem polskiej gospodarki.

Autorzy raportu podkreślają, że znaczącym krokiem naprzód było też utworzenie w Polsce Komisji Nadzoru Audytowego w 2009 r. Należy jednak uznać je za „pracę w toku”, ponieważ w nadchodzących latach będą w jej działaniu wprowadzane dalsze zmiany i udoskonalenia, wynikające z doświadczeń i szkoleń.

- Funkcja nadzoru doskonalona jest w drodze ewolucji raczej niż rewolucji, zatem do tego, by zobaczyć KNA funkcjonującą w podległym jej obszarze w pełnym zakresie, potrzeba będzie jeszcze trochę cierpliwości i determinacji - czytamy we wnioskach raportu. Wciąż bowiem nadzór skupia się przede wszystkim zbyt mocno na sprawdzaniu zgodności z prawem. Doroczny raport KNF informuje o zgodności sprawozdań finansowych z odnośnymi przepisami w zakresie sprawozdawczości, prezentując problemy w formie listy. Nie zawiera natomiast elementu analizy skutków, która pozwoliłaby czytelnikowi szybko zrozumieć skutki finansowe nieprawidłowości wykrytych w sprawozdaniach finansowych. Raporty KNA również mają charakter prawny i podają bardzo niewiele informacji odnośnie postępów poczynionych przez zawód w zakresie poprawy jakości rewizji finansowej. - A takie raporty są mało użyteczne, bo nie dają zaleceń zmian systemowych i nie służą na rzecz polepszenia funkcjonowaniu zawodu - wyjaśnia Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Zdaniem autorów raportu okresu stabilizacji będzie wymagała też współpraca KNA z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów.

- Silne napięcia, jakie występują pomiędzy organizacjami blisko związanymi z nadzorem audytowym, skutkują tym, iż istniejący obecnie dialog trójstronny (KNA, KRBR i Krajowa Komisja Nadzoru) wydaje się być niewystarczający do tego, by zidentyfikować możliwe obszary do poprawy - wyjaśniają autorzy raportu. Jednocześnie jednostka zajmująca się w obrębie KIBR kontrolą jakości prowadzonych badań ustawowych, a więc KKN, poczyniła znaczące wysiłki w celu udoskonalenia systemu zapewnienia jakości, m.in. poprzez zatrudnienie większej liczby personelu.

Pierwszym wyzwaniem, przed jakim stanął KKN było ukończenie trzyletniego cyklu kontroli podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego, do 31 grudnia 2012 r. Model funkcjonowania KKN wymaga jednak poprawy. Podobnie jak w przypadku nadzoru publicznego KKN skupia się przede wszystkim na zgodności z przepisami, zamiast na ocenie czy procedury zostały dobrze wykonane w procesie badania.

- A podejście instytucji kontrolujących implikuje przecież praktykę firm audytorskich. Przez taki model kontroli ta skupia się na wywiązaniu z wymogów formalnych, a przestaje dostrzegać perspektywę rzetelności sprawozdań. Która nie jest jednoznaczna ze zgodnością z prawem - komentuje Prezes KRBR.

Konieczny lepszy system szkoleń i dostęp do sprawozdań

Autorzy zaznaczyli, że profesji potrzebna jest także reforma dotycząca edukacji - zarówno jeśli mowa o szkoleniu kandydatów jak i obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym.

Programy nauczania na uniwersytetach nie są dziś dostosowane do potrzeb zawodu (czego dowodem są wyniki egzaminów zawodowych). Istnieje potrzeba zapewnienia większej spójności pomiędzy programami nauczania na poziomie szkół wyższych a treścią egzaminów na biegłego rewidenta. Dostosowanie podaży wysoko wykwalifikowanych absolwentów do popytu na usługi zawodu jest kluczowym komponentem zapewnienia trwałości i równowagi zawodu w Polsce.

Ale problemem jest też brak formalnego powiązania pomiędzy KNF a Komisją ds. szkoleń, w ramach którego problemy zidentyfikowane przez regulatora mogłyby być przekładane na szkolenia dla biegłych rewidentów, które z kolei przenosiłyby się na sporządzających sprawozdania finansowe.

Autorzy krytycznie ocenili zakres obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Lista zatwierdzonych kursów jest ich zdaniem ograniczona, częściowo ze względu na ograniczoną konkurencję pomiędzy dostawcami szkoleń, a częściowo z powodu ścisłej regulacji w ramach ustawy o biegłych rewidentach, uniemożliwiającej powstanie otwartego i konkurencyjnego rynku dla jednostek oferujących szkolenia w oparciu o indywidualne potrzeby poszczególnych członków zawodu.

- Członkowie samorządu nie mają szerokiego dostępu do tematów szkoleń. Przez to nie jesteśmy w stanie wyposażać ich w niezbędne kompetencję. To wymaga naprawy, ale niezbędne będzie zaangażowanie ze strony regulatora - wyjaśnia Krzysztof Burnos.

Konieczne zmiany w modelu biznesowym KIBR

Autorzy raportu zwrócili także uwagę, że choć KIBR zasadniczo zachowuje zgodność z oświadczeniami w sprawie obowiązków członkowskich IFAC, to konieczna jest poprawa w niektórych obszarach, jak też pewne zmiany w zakresie modelu biznesowego. Wskazano, że lata 2011 i 2012 r. zakończyły się dla samorządu stratą finansową.

- Ten aspekty wymaga bezwzględnie poprawy - mówi Krzysztof Burnos.

Ważne wnioski, ale późno

Raporty ROSC, które wchodzą w skład wspólnej inicjatywy Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego zostały sporządzony przez zespół Centrum Banku Światowego ds. Reformy Sprawozdawczości Finansowej w oparciu o wyniki przeglądu diagnostycznego przeprowadzonego w Polsce w okresie od lipca 2012 roku do lipca 2013 roku.


Raport został opracowany w ramach Programu Pomocy Technicznej w Zakresie Sprawozdawczości Finansowej (FRTAP), zarządzanego przez Centrum ds. Reformy Sprawozdawczości Finansowej (CFRR), a finansowanego za środków szwajcarsko-polskiego programu współpracy.

Prezes KRBR zwrócił uwagę, że raport, choć sporządzony w latach 2012-2013, został opublikowany zbyt późno (bo dopiero pod koniec 2015 roku), by przeprowadzić pewne niezbędne zmiany.

- Raport potwierdził, że w zakresie funkcjonowania naszego zawodu i samorządu niezbędne są dalsze reformy. Może się jednak okazać, że jest już za późno, żeby wprowadzić pewne rozwiązania na przykład do prac nad projektem nowego kształtu ustawy o naszym zawodzie - mówi. Dodaje jednak, że mimo, iż raport stanowi diagnozę sprzed kilku lat, to jest nośnikiem ważnych komunikatów dla wszystkich uczestników systemu nadzoru nad rachunkowością badaniami sprawozdań finansowych.

Raport ROSC - dotyczący przestrzegania standardów i kodeksów w obszarze rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA