REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzeba reform w zakresie funkcjonowania zawodu i samorządu biegłych rewidentów - raport ROSC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Potrzeba reform w zakresie funkcjonowania zawodu i samorządu biegłych rewidentów - raport ROSC
Potrzeba reform w zakresie funkcjonowania zawodu i samorządu biegłych rewidentów - raport ROSC

REKLAMA

REKLAMA

Poprawa systemu nadzoru nad zawodem, tak by był bardziej użyteczny, reforma szkoleń kandydatów i biegłych rewidentów oraz zmiany w modelu biznesowym KIBR na bardziej rentowny - to główne wnioski autorów trzeciego raportu dotyczącego przestrzegania standardów i kodeksów w obszarze rachunkowości i rewizji finansowej (ROSC) w Polsce.

Raport odnośnie przestrzegania standardów i kodeksów w obszarze rachunkowości i rewizji finansowej (ROSC) opracowany dla Polski prezentuje zaktualizowaną ocenę wymogów w zakresie sprawozdawczości finansowej oraz praktyk stosowanych w sektorze przedsiębiorstw i sektorze finansowym w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Dokument jest trzecim opracowanym dla Polski raportem ROSC. Poprzednie dwie edycje raportu powstały w latach 2002 i 2005. Ostatni Raport ROSC zawierał szereg rekomendacji. Najważniejsze z nich zostały wprowadzone przez polskiego regulatora, jednak ich pełne wdrożenie wymaga jeszcze czasu.

Autorzy raportu wskazują m.in. na konieczne działania w zakresie systemu nadzoru, reformy szkoleń biegłych rewidentów i kandydatów do zawodu oraz potrzebę zmian w modelu biznesowym KIBR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzór nad zawodem wymaga dalszej pracy

W wynikach raportu czytamy, że lata 2006-2011 stanowiły pierwszy okres działania Komisji Nadzoru Finansowego i nie odnotowano w tym okresie ani jednego upadku instytucji finansowej. W okresie globalnego kryzysu na rynkach finansowych, bezpieczny i stabilny sektor finansowy pozostawał atutem polskiej gospodarki.

Autorzy raportu podkreślają, że znaczącym krokiem naprzód było też utworzenie w Polsce Komisji Nadzoru Audytowego w 2009 r. Należy jednak uznać je za „pracę w toku”, ponieważ w nadchodzących latach będą w jej działaniu wprowadzane dalsze zmiany i udoskonalenia, wynikające z doświadczeń i szkoleń.

- Funkcja nadzoru doskonalona jest w drodze ewolucji raczej niż rewolucji, zatem do tego, by zobaczyć KNA funkcjonującą w podległym jej obszarze w pełnym zakresie, potrzeba będzie jeszcze trochę cierpliwości i determinacji - czytamy we wnioskach raportu. Wciąż bowiem nadzór skupia się przede wszystkim zbyt mocno na sprawdzaniu zgodności z prawem. Doroczny raport KNF informuje o zgodności sprawozdań finansowych z odnośnymi przepisami w zakresie sprawozdawczości, prezentując problemy w formie listy. Nie zawiera natomiast elementu analizy skutków, która pozwoliłaby czytelnikowi szybko zrozumieć skutki finansowe nieprawidłowości wykrytych w sprawozdaniach finansowych. Raporty KNA również mają charakter prawny i podają bardzo niewiele informacji odnośnie postępów poczynionych przez zawód w zakresie poprawy jakości rewizji finansowej. - A takie raporty są mało użyteczne, bo nie dają zaleceń zmian systemowych i nie służą na rzecz polepszenia funkcjonowaniu zawodu - wyjaśnia Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Zdaniem autorów raportu okresu stabilizacji będzie wymagała też współpraca KNA z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów.

- Silne napięcia, jakie występują pomiędzy organizacjami blisko związanymi z nadzorem audytowym, skutkują tym, iż istniejący obecnie dialog trójstronny (KNA, KRBR i Krajowa Komisja Nadzoru) wydaje się być niewystarczający do tego, by zidentyfikować możliwe obszary do poprawy - wyjaśniają autorzy raportu. Jednocześnie jednostka zajmująca się w obrębie KIBR kontrolą jakości prowadzonych badań ustawowych, a więc KKN, poczyniła znaczące wysiłki w celu udoskonalenia systemu zapewnienia jakości, m.in. poprzez zatrudnienie większej liczby personelu.

Pierwszym wyzwaniem, przed jakim stanął KKN było ukończenie trzyletniego cyklu kontroli podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego, do 31 grudnia 2012 r. Model funkcjonowania KKN wymaga jednak poprawy. Podobnie jak w przypadku nadzoru publicznego KKN skupia się przede wszystkim na zgodności z przepisami, zamiast na ocenie czy procedury zostały dobrze wykonane w procesie badania.

- A podejście instytucji kontrolujących implikuje przecież praktykę firm audytorskich. Przez taki model kontroli ta skupia się na wywiązaniu z wymogów formalnych, a przestaje dostrzegać perspektywę rzetelności sprawozdań. Która nie jest jednoznaczna ze zgodnością z prawem - komentuje Prezes KRBR.

Konieczny lepszy system szkoleń i dostęp do sprawozdań

Autorzy zaznaczyli, że profesji potrzebna jest także reforma dotycząca edukacji - zarówno jeśli mowa o szkoleniu kandydatów jak i obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym.

Programy nauczania na uniwersytetach nie są dziś dostosowane do potrzeb zawodu (czego dowodem są wyniki egzaminów zawodowych). Istnieje potrzeba zapewnienia większej spójności pomiędzy programami nauczania na poziomie szkół wyższych a treścią egzaminów na biegłego rewidenta. Dostosowanie podaży wysoko wykwalifikowanych absolwentów do popytu na usługi zawodu jest kluczowym komponentem zapewnienia trwałości i równowagi zawodu w Polsce.

Ale problemem jest też brak formalnego powiązania pomiędzy KNF a Komisją ds. szkoleń, w ramach którego problemy zidentyfikowane przez regulatora mogłyby być przekładane na szkolenia dla biegłych rewidentów, które z kolei przenosiłyby się na sporządzających sprawozdania finansowe.

Autorzy krytycznie ocenili zakres obligatoryjnego doskonalenia zawodowego. Lista zatwierdzonych kursów jest ich zdaniem ograniczona, częściowo ze względu na ograniczoną konkurencję pomiędzy dostawcami szkoleń, a częściowo z powodu ścisłej regulacji w ramach ustawy o biegłych rewidentach, uniemożliwiającej powstanie otwartego i konkurencyjnego rynku dla jednostek oferujących szkolenia w oparciu o indywidualne potrzeby poszczególnych członków zawodu.

- Członkowie samorządu nie mają szerokiego dostępu do tematów szkoleń. Przez to nie jesteśmy w stanie wyposażać ich w niezbędne kompetencję. To wymaga naprawy, ale niezbędne będzie zaangażowanie ze strony regulatora - wyjaśnia Krzysztof Burnos.

Konieczne zmiany w modelu biznesowym KIBR

Autorzy raportu zwrócili także uwagę, że choć KIBR zasadniczo zachowuje zgodność z oświadczeniami w sprawie obowiązków członkowskich IFAC, to konieczna jest poprawa w niektórych obszarach, jak też pewne zmiany w zakresie modelu biznesowego. Wskazano, że lata 2011 i 2012 r. zakończyły się dla samorządu stratą finansową.

- Ten aspekty wymaga bezwzględnie poprawy - mówi Krzysztof Burnos.

Ważne wnioski, ale późno

Raporty ROSC, które wchodzą w skład wspólnej inicjatywy Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego zostały sporządzony przez zespół Centrum Banku Światowego ds. Reformy Sprawozdawczości Finansowej w oparciu o wyniki przeglądu diagnostycznego przeprowadzonego w Polsce w okresie od lipca 2012 roku do lipca 2013 roku.


REKLAMA

Raport został opracowany w ramach Programu Pomocy Technicznej w Zakresie Sprawozdawczości Finansowej (FRTAP), zarządzanego przez Centrum ds. Reformy Sprawozdawczości Finansowej (CFRR), a finansowanego za środków szwajcarsko-polskiego programu współpracy.

Prezes KRBR zwrócił uwagę, że raport, choć sporządzony w latach 2012-2013, został opublikowany zbyt późno (bo dopiero pod koniec 2015 roku), by przeprowadzić pewne niezbędne zmiany.

- Raport potwierdził, że w zakresie funkcjonowania naszego zawodu i samorządu niezbędne są dalsze reformy. Może się jednak okazać, że jest już za późno, żeby wprowadzić pewne rozwiązania na przykład do prac nad projektem nowego kształtu ustawy o naszym zawodzie - mówi. Dodaje jednak, że mimo, iż raport stanowi diagnozę sprzed kilku lat, to jest nośnikiem ważnych komunikatów dla wszystkich uczestników systemu nadzoru nad rachunkowością badaniami sprawozdań finansowych.

Raport ROSC - dotyczący przestrzegania standardów i kodeksów w obszarze rachunkowości i rewizji finansowej w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA