REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość preferencji podatkowych wyniosła 73,8 mld zł

REKLAMA

W 2010 r. wartość preferencji podatkowych w Polsce wyniosła 73,8 mld zł, co stanowiło 5,2 proc. PKB - wynika z opublikowanego raportu Ministerstwa Finansów. Rok wcześniej było to 65,9 mld zł, czyli 4,9 proc. PKB.

Grabowski zaznaczył, że jako "preferencję" przyjęto każde odstępstwo od standardu opodatkowania. W VAT takim standardem jest np. podstawowa, 23-proc. stawka podatku, co oznacza, że preferencją są stawki obniżone.

REKLAMA

Autopromocja

"Wartość preferencji wzrosła we wszystkich podatkach, jednak największy wzrost o 29,7 proc. wystąpił w podatku dochodowym od osób prawnych, o 2,3 mld zł" - napisano w raporcie.

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział podczas środowej konferencji prasowej, że wzrost wartości preferencji nie wynikał ze zmian w prawie podatkowym. Wskazał, że w 2010 r. firmy zaczęły rozliczać straty, co przełożyło się na istotny wzrost preferencji podatkowych w CIT. "Wyniki w roku 2008 były jeszcze bardzo dobre, natomiast w roku 2009 część przedsiębiorców miała straty, które mogli rozliczać w roku 2010" - wyjaśnił.

W raporcie wskazano, że preferencje w PIT miały wartość 18,6 mld zł, co stanowi 1,3 proc. PKB. "Najwyższą pozycję wśród preferencji funkcjonujących w PIT uzyskała ulga na dzieci - 5,7 mld zł, i łączne opodatkowanie dochodów małżonków - 2,9 mld zł. Wartość preferencji w PIT w stosunku do 2009 r. wzrosła o 16 proc." - informuje raport.

Według Grabowskiego wzrost wartości preferencji w PIT wynikał w głównej mierze ze wzrostu wynagrodzeń, co umożliwiło pełniejsze korzystanie z ulg podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister powiedział, że resort wziął także pod uwagę szacunki dotyczące zwolnień z opodatkowania pomocy społecznej, czego wcześniej nie robiono. "To nie oznacza, że taki instrument nie jest potrzebny. Trudno sobie wyobrazić, by opodatkować pomoc społeczną udzielaną z budżetu" - zaznaczył.

Wzrost konsumpcji w 2010 r. sprawił, że wzrosła wartość preferencji w podatkach pośrednich. Wiceminister poinformował, że za ponad 34 proc. wartości wszystkich preferencji odpowiadają preferencje w podatku od towarów i usług.

 

Obniżona 7-proc. stawka VAT na roboty budowlano - montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego ograniczyła wpływy do budżetu państwa o 9,9 mld zł, co stanowiło 0,7 proc. PKB.

REKLAMA

Grabowski poinformował, że nowe preferencje, które pojawiły się w 2010 r., związane były z usuwaniem skutków powodzi i zwolnieniem podatkowym dotyczącym EURO 2012 dla podmiotów akredytowanych przez UEFA. Zwrócił uwagę na preferencje w podatkach od nieruchomości. Wskazał, że resort uzyskał informacje z 2,5 tysiąca polskich gmin.

"85 proc. gmin stosuje zwolnienia podatkowe, natomiast połowa gmin w Polsce różnicuje stawki podatkowe. Gdyby nie te preferencje, dochody z tego podatku (od nieruchomości - PAP), które wynoszą 15 mld zł, byłyby mniej więcej o 16 proc. wyższe" - powiedział. W sumie z powodu różnych preferencji podatkowych dochody samorządów zostały uszczuplone o 6,5 mld zł.

Z kolei obniżona stawka akcyzy dla paliw z zawartością biokomponentów kosztowała budżet 1,1 mld zł, co stanowiło 2 proc. ogólnych wpływów z akcyzy. Natomiast wartość preferencji związanych ze specjalnymi strefami ekonomicznymi wyniosła 1,5 mld zł.

Zgodnie z raportem w polskim systemie podatkowym w 2010 r. zidentyfikowano 489 preferencji podatkowych; w podatkach dochodowych - 205, z czego 145 dotyczyła podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). 195 preferencji dotyczyło VAT, 16 - podatku akcyzowego, a 70 - podatków lokalnych.

Według ubiegłorocznego raportu wskutek różnych przywilejów podatkowych wpływy państwa w 2009 r. były niższe o 65,9 mld zł, co stanowiło 4,9 proc. PKB. Resort "zidentyfikował" w sumie 473 preferencje podatkowe, w tym 402 w podatkach państwowych i samorządowych. W Niemczech preferencje podatkowe stanowiły 0,74 proc. PKB, ale w Wielkiej Brytanii 12,79 proc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA