REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy mamy do czynienia ze zdarzeniami po dacie bilansu i jak je ująć w sprawozdaniu finansowym

Mariusz Bukowiński

REKLAMA

W powszechnej opinii zdarzenia po dacie bilansu kojarzą się raczej z "przykrymi" niespodziankami, które mogą pojawić się po dniu bilansowym i będą wymagały dokonania korekt obniżających wynik, a także pogarszających obraz naszego sprawozdania finansowego. Nie jest to jednak prawda. Po pierwsze, zdarzenia po dacie bilansu nie muszą być negatywne, po drugie, nie wszystkie wymagają dokonania korekt w już przygotowanym albo w sporządzanym właśnie sprawozdaniu finansowym.

Z treści przepisów ustawy o rachunkowości wynika, że zdarzenia po dacie bilansu są zdarzeniami, o których jednostka uzyskała informacje po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed lub po jego zatwierdzeniu. Z punktu widzenia ewentualnych korekt w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym kluczowe znaczenie mają moment uzyskania informacji o zdarzeniu oraz istotność zdarzenia dla kształtu sprawozdania finansowego.

Zdarzenia po dacie bilansu będą wpływały na kształt sprawozdania finansowego sporządzonego za poprzedni rok obrotowy tylko wówczas, gdy informacja z nich wynikająca będzie istotna dla odbiorcy sprawozdania, który w oparciu o nie dokonuje oceny działalności i jej wyników.

Zgodnie z założeniami koncepcyjnymi sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych informacja jest istotna, jeżeli jej pominięcie lub zniekształcenie mogłoby wskutek wyciągnięcia błędnych wniosków wpłynąć na ocenę lub decyzję użytkownika sprawozdania finansowego.

Skutki zdarzeń nieistotnych - pojawiających się po dacie bilansu i dotyczących roku ubiegłego - należy ująć w księgach roku, w którym dane zdarzenie zostało ujawnione.

W przypadku zdarzeń istotnych, których pominięcie lub zniekształcenie mogłoby mieć negatywny wpływ na oceny lub decyzje użytkowników sprawozdania finansowego, konieczne jest prawidłowe ujęcie tych zdarzeń w księgach rachunkowych, zgodne z przepisami rachunkowości.

Tabela 1. Zdarzenia po dniu bilansowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Co stanowi zdarzenia po dniu bilansowym

Ustawa o rachunkowości za zdarzenia po dniu bilansowym uważa:

* zdarzenia, które mają istotny wpływ na sprawozdanie finansowe roku obrotowego,

* zdarzenia, które powodują, że kontynuacja działalności jednostki nie jest uzasadniona.

Zgodnie z Międzynarodowym Standardem Rachunkowości nr 10 zdarzeniami następującymi po dniu bilansowym są zdarzenia, zarówno korzystne, jak i niekorzystne, które mają miejsce pomiędzy dniem bilansowym a datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego do publikacji.

Przy czym przez zdarzenia korzystne rozumiemy wszelkiego typu fakty, które w istotny sposób wpływają na poprawę wizerunku podmiotu gospodarczego w oczach wszystkich zainteresowanych stron, natomiast zdarzenia niekorzystne to takie, które pogarszają obraz sprawozdania finansowego i wizerunek podmiotu gospodarczego.

Generalnie możemy wyróżnić dwa rodzaje zdarzeń występujących po dniu bilansowym:

a) zdarzenia, które dostarczają nowych informacji i dowodów na istnienie określonego stanu na dzień bilansowy (zdarzenia następujące po dniu bilansowym wymagające dokonania korekt), oraz

b) zdarzenia, które wskazują na stan zaistniały po dniu bilansowym (zdarzenia następujące po dniu bilansowym niewymagające dokonania korekt, jeśli zaś dotyczą istotnych aspektów funkcjonowania danej jednostki, powinny zostać ujawnione w informacji dodatkowej).

Terminy ujawnienia zdarzeń następujących po dniu bilansowym w MSR nr 10

MSR nr 10 - "Zdarzenia następujące po dniu bilansowym", w przeciwieństwie do ustawy o rachunkowości, zawierają definicję zdarzeń po dacie bilansu. W definicji tej kluczowym elementem jest moment zaistnienia zdarzenia, a nie moment uzyskania informacji o tym zdarzeniu.

Należy także podkreślić, że MSR nr 10 odmiennie definiują także ramy czasowe odnoszące się do zaistnienia zdarzeń po dacie bilansu. Zgodnie z zasadami standardu zdarzenia po dacie bilansu mają miejsce pomiędzy dniem bilansowym a datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego do publikacji.

Natomiast zgodnie z polską ustawą o rachunkowości, zdarzenia po dacie bilansu, to te zdarzenia, o których jednostka otrzymuje informację po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem.

Tabela 2. Terminy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

MSR nr 10 ramy czasowe dla zdarzeń po dacie bilansu określa szerzej - termin biegnie od daty bilansu. Natomiast według polskich przepisów - od daty sporządzenia sprawozdania finansowego. Zakładając jednak, że wszelkie zdarzenia po dniu bilansowym, o których informacje jednostka uzyskała po dniu bilansowym, a przed sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego, będą ujęte w tym sprawozdaniu , ramy czasowe zarówno w przypadku polskiej ustawy o rachunkowości, jak i MSR nr 10 będą tożsame.

Sformułowanie MSR nr 10 "data zatwierdzenia sprawozdania finansowego do publikacji" zakłada sytuacje, których nie przewidywano w ustawie o rachunkowości.

Jeśli dany podmiot gospodarczy jest zobowiązany przedłożyć akcjonariuszom do zatwierdzenia już wcześniej opublikowane sprawozdanie finansowe - tj. w sytuacji gdy data publikacji jest wcześniejsza od daty formalnego zatwierdzenia sprawozdania finansowego - wtedy datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego do publikacji jest data publikacji , a nie data formalnego zatwierdzenia sprawozdania przez udziałowców.

W przypadku gdy zarząd spółki zobowiązany jest do przedłożenia sprawozdania finansowego do zatwierdzenia radzie nadzorczej, sprawozdanie finansowe jest zatwierdzane do publikacji w dniu zatwierdzenia go przez kierownictwo podmiotu w celu przedłożenia członkom rady nadzorczej.

W przypadku gdy zdarzenia wystąpiły po publicznym ogłoszeniu wysokości zysku lub po podaniu innych wybranych informacji finansowych, ale przed dniem zatwierdzenia tego sprawozdania do publikacji, zdarzenia takie także kwalifikowane są do zdarzeń następujących po dniu bilansowym.

Przykład

Spółka sporządza sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2006 r.

1. W styczniu otrzymała fakturę za zakupiony towar w grudniu. Wartość faktury wynosi 9000 zł.

2. 10 kwietnia otrzymała informację o objęciu postępowaniem upadłościowym swojego kontrahenta, od którego wartość wierzytelności wynosi 25 000 zł. Dlatego dokonała odpisu aktualizującego wartości należności w wysokości 25 000 zł.

(Jeżeli upadłość jest wynikiem zdarzeń, które miały miejsce przed dniem bilansowym, należy dokonać odpisu aktualizującego wartość należności. Upadłość dłużnika krótko po dniu bilansowym świadczy z reguły o jego złej sytuacji finansowej już na dzień bilansowy. Jest to więc zdarzenie potwierdzające stan na dzień bilansowy. Możliwa jest jednak sytuacja zupełnie inna. W przypadku gdy wkrótce po dniu bilansowym następuje nieoczekiwana zmiana przepisów prawa (np. ogłoszenie nowych wymagań koncesyjnych, stawek celnych, ograniczeń kontyngentów w imporcie lub eksporcie czy podwyższenie stawek podatku akcyzowego) praktycznie uniemożliwiająca naszemu dłużnikowi kontynuowanie działalności. W takiej sytuacji upadłość dłużnika jest zdarzeniem, które powoduje nowy stan, nieistniejący na dzień bilansowy. W związku z tym nie należy w sprawozdaniu finansowym na dzień bilansowy dokonywać odpisu aktualizującego.

W obu przypadkach należy skorygować zapisy w księgach rachunkowych 2006 r.

1. Faktura za otrzymany wcześniej towar:

Wn "Rozliczenie zakupu" 9 000

Ma "Rozrachunki z dostawcami" 9 000

2. Odpis aktualizujący wartości należności - korekta sprawozdania finansowego za 2006 r.:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące należności" 25 000

Zapis ten spowodował konieczność zmiany w już sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Sprawozdanie przed korektą:

Bilans:

Aktywa

B.II.2.a) Należności krótkoterminowe z tytułu dostaw: 25 000 zł.

Rachunek zysków i strat przed korektą:

Zysk brutto: 2 000 zł.

Sprawozdanie po korekcie:

Bilans po korekcie

Aktywa

B.II.2.a) Należności krótkoterminowe z tytułu dostaw: 0 zł

Rachunek zysków i strat po korekcie:

Strata brutto: 12 000 zł.

* § 3-7 MSR nr 10 - "Zdarzenia następujące po dniu bilansowym"

* art. 54 ust. 1, art. 52-53 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Mariusz Bukowiński

autor jest biegłym rewidentem, zastępcą dyrektora Departamentu Rachunkowości w PSE S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA