REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

23 października 2013 r. Komisja Europejska przedstawiła koncepcję nowej standardowej deklaracji VAT, która może przyczynić się do zmniejszenia kosztów przedsiębiorstw UE o 15 mld euro rocznie. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie biurokracji dla przedsiębiorstw, ułatwienie przestrzegania przepisów podatkowych i zwiększenie wydajności administracji podatkowych w całej Unii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek KE przewiduje utworzenie jednolitego zestawu wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT, niezależnie od państwa członkowskiego, w którym się to odbywa. Zastąpienie krajowych deklaracji VAT standardową deklaracją VAT zagwarantuje, że w całej UE przedsiębiorstwa zgłaszać będą takie same podstawowe informacje w tym samym okresie.

Algirdas Šemeta, komisarz ds. podatków, powiedział: „Wprowadzenie standardowej deklaracji VAT stwarza korzystną sytuację. Przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z uproszczonych procedur, zmniejszenia kosztów oraz ograniczenia biurokracji. Rządy otrzymają nowe narzędzie służące do poprawy przestrzegania przepisów dotyczących podatku VAT, które powinno przyczynić się do zwiększenia ich dochodów. Dzisiejszy wniosek oznacza zatem potwierdzenie naszego zaangażowania w stworzenie jednolitego rynku sprzyjającego prowadzeniu działalności gospodarczej, jak również dążenia do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych w UE.”

Co roku unijni podatnicy składają krajowym administracjom podatkowym 150 mln deklaracji VAT. Format krajowych deklaracji, wymagane w nich informacje oraz terminy sprawozdawczości różnią się znacznie w zależności od państwa członkowskiego. Z tego względu składanie deklaracji VAT w odniesieniu do transgranicznej działalności gospodarczej jest obciążone kosztownymi i uciążliwymi procedurami. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim uskarżały się ponadto na trudności w utrzymaniu zgodności z przepisami o VAT z powodu zawiłości tego procesu.

REKLAMA

Standardowa deklaracja VAT zaproponowana przez Komisję upraszcza informacje, które przedsiębiorstwa będą musiały przedłożyć organom podatkowym. Deklaracja obejmować będzie jedynie 5 obowiązkowych do wypełnienia przez podatników rubryk. Państwa członkowskie mają możliwość złożenia wniosku o wprowadzenie pewnej liczby dodatkowych, standardowych elementów, nie przekraczającej jednak 26 rubryk informacyjnych. Stanowi to znaczną poprawę w stosunku do obecnej sytuacji, w której niektóre państwa członkowskie wymagają od podatników wypełnienia nawet 100 rubryk informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa będą zobowiązane do comiesięcznego wypełniania standardowej deklaracji VAT, natomiast mikroprzedsiębiorstwa będą musiały je składać w ujęciu kwartalnym. Obowiązek złożenia podsumowującej rocznej deklaracji VAT, który został wprowadzony przez niektóre państwa członkowskie, zostałby zniesiony.

We wniosku zawarto również zachęty do składania dokumentów drogą elektroniczną, ponieważ standardowa deklaracja VAT będzie mogła zostać złożona w postaci elektronicznej w całej Unii. To znaczne uproszczenie procesu składania deklaracji VAT odzwierciedla zobowiązanie Komisji do zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przeszkód w handlu na jednolitym rynku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

 

Taka inicjatywa w pełni odzwierciedla zaangażowanie Komisji na rzecz inteligentnych regulacji; należy ona również do inicjatyw określonych w niedawnym programie sprawności i wydajności regulacyjnej, zmierzających do uproszczenia zasad i ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców (IP/13/891).  Przedstawiony 23 października 2013 r. wniosek stanowi również istotny wkład w stworzenie skuteczniejszego i bardziej odpornego na nadużycia systemu podatku VAT, jak określono w strategii Komisji dotyczącej reformy podatku VAT (zob. IP/11/1508).

Podatek VAT stanowi około 21 % dochodów państw członkowskich; niemniej jednak w 2011 r. nie pobrano należności w kwocie około 193 mln EUR (zob. IP/13/844). Poprzez stworzenie prostszego systemu zarówno dla podatników, jak i dla organów administracji, standardowa deklaracja VAT może wpłynąć na poprawę przestrzegania przepisów podatkowych i ograniczenia ubytku podatku VAT. Dzisiejszy wniosek może w istotny sposób przyczynić się do konsolidacji budżetowej w całej UE poprzez zwiększenie dochodów w budżetach publicznych.

W grudniu 2011 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat w sprawie przyszłości podatku VAT (zob. IP/11/1508). W komunikacie tym określono podstawowe cechy, jakie muszą charakteryzować nowy system VAT - w szczególności musi być on łatwiejszy w obsłudze, skuteczniejszy i bardziej stabilny - w celu ochrony przed nadużyciami finansowymi, jak również lepiej dostosowany do potrzeb jednolitego rynku.

Koncepcja wprowadzenia standardowej deklaracji VAT była promowana przez grupę wysokiego szczebla ds. obciążeń administracyjnych. Konsultacje publiczne potwierdziły duże zainteresowanie i wsparcie tej inicjatywy ze strony przedsiębiorstw.

W komunikacie w sprawie inteligentnych regulacji w Unii Europejskiej (IP/10/1296) podkreślono również, że dyrektywa VAT - a deklaracja VAT w szczególności - to drugi najbardziej uciążliwy akt prawny UE. Celem wniosku jest poprawa tej sytuacji.


 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA