REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

23 października 2013 r. Komisja Europejska przedstawiła koncepcję nowej standardowej deklaracji VAT, która może przyczynić się do zmniejszenia kosztów przedsiębiorstw UE o 15 mld euro rocznie. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie biurokracji dla przedsiębiorstw, ułatwienie przestrzegania przepisów podatkowych i zwiększenie wydajności administracji podatkowych w całej Unii.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek KE przewiduje utworzenie jednolitego zestawu wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT, niezależnie od państwa członkowskiego, w którym się to odbywa. Zastąpienie krajowych deklaracji VAT standardową deklaracją VAT zagwarantuje, że w całej UE przedsiębiorstwa zgłaszać będą takie same podstawowe informacje w tym samym okresie.

Algirdas Šemeta, komisarz ds. podatków, powiedział: „Wprowadzenie standardowej deklaracji VAT stwarza korzystną sytuację. Przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z uproszczonych procedur, zmniejszenia kosztów oraz ograniczenia biurokracji. Rządy otrzymają nowe narzędzie służące do poprawy przestrzegania przepisów dotyczących podatku VAT, które powinno przyczynić się do zwiększenia ich dochodów. Dzisiejszy wniosek oznacza zatem potwierdzenie naszego zaangażowania w stworzenie jednolitego rynku sprzyjającego prowadzeniu działalności gospodarczej, jak również dążenia do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych w UE.”

Co roku unijni podatnicy składają krajowym administracjom podatkowym 150 mln deklaracji VAT. Format krajowych deklaracji, wymagane w nich informacje oraz terminy sprawozdawczości różnią się znacznie w zależności od państwa członkowskiego. Z tego względu składanie deklaracji VAT w odniesieniu do transgranicznej działalności gospodarczej jest obciążone kosztownymi i uciążliwymi procedurami. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim uskarżały się ponadto na trudności w utrzymaniu zgodności z przepisami o VAT z powodu zawiłości tego procesu.

REKLAMA

Standardowa deklaracja VAT zaproponowana przez Komisję upraszcza informacje, które przedsiębiorstwa będą musiały przedłożyć organom podatkowym. Deklaracja obejmować będzie jedynie 5 obowiązkowych do wypełnienia przez podatników rubryk. Państwa członkowskie mają możliwość złożenia wniosku o wprowadzenie pewnej liczby dodatkowych, standardowych elementów, nie przekraczającej jednak 26 rubryk informacyjnych. Stanowi to znaczną poprawę w stosunku do obecnej sytuacji, w której niektóre państwa członkowskie wymagają od podatników wypełnienia nawet 100 rubryk informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa będą zobowiązane do comiesięcznego wypełniania standardowej deklaracji VAT, natomiast mikroprzedsiębiorstwa będą musiały je składać w ujęciu kwartalnym. Obowiązek złożenia podsumowującej rocznej deklaracji VAT, który został wprowadzony przez niektóre państwa członkowskie, zostałby zniesiony.

We wniosku zawarto również zachęty do składania dokumentów drogą elektroniczną, ponieważ standardowa deklaracja VAT będzie mogła zostać złożona w postaci elektronicznej w całej Unii. To znaczne uproszczenie procesu składania deklaracji VAT odzwierciedla zobowiązanie Komisji do zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przeszkód w handlu na jednolitym rynku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

 

Taka inicjatywa w pełni odzwierciedla zaangażowanie Komisji na rzecz inteligentnych regulacji; należy ona również do inicjatyw określonych w niedawnym programie sprawności i wydajności regulacyjnej, zmierzających do uproszczenia zasad i ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców (IP/13/891).  Przedstawiony 23 października 2013 r. wniosek stanowi również istotny wkład w stworzenie skuteczniejszego i bardziej odpornego na nadużycia systemu podatku VAT, jak określono w strategii Komisji dotyczącej reformy podatku VAT (zob. IP/11/1508).

Podatek VAT stanowi około 21 % dochodów państw członkowskich; niemniej jednak w 2011 r. nie pobrano należności w kwocie około 193 mln EUR (zob. IP/13/844). Poprzez stworzenie prostszego systemu zarówno dla podatników, jak i dla organów administracji, standardowa deklaracja VAT może wpłynąć na poprawę przestrzegania przepisów podatkowych i ograniczenia ubytku podatku VAT. Dzisiejszy wniosek może w istotny sposób przyczynić się do konsolidacji budżetowej w całej UE poprzez zwiększenie dochodów w budżetach publicznych.

W grudniu 2011 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat w sprawie przyszłości podatku VAT (zob. IP/11/1508). W komunikacie tym określono podstawowe cechy, jakie muszą charakteryzować nowy system VAT - w szczególności musi być on łatwiejszy w obsłudze, skuteczniejszy i bardziej stabilny - w celu ochrony przed nadużyciami finansowymi, jak również lepiej dostosowany do potrzeb jednolitego rynku.

Koncepcja wprowadzenia standardowej deklaracji VAT była promowana przez grupę wysokiego szczebla ds. obciążeń administracyjnych. Konsultacje publiczne potwierdziły duże zainteresowanie i wsparcie tej inicjatywy ze strony przedsiębiorstw.

W komunikacie w sprawie inteligentnych regulacji w Unii Europejskiej (IP/10/1296) podkreślono również, że dyrektywa VAT - a deklaracja VAT w szczególności - to drugi najbardziej uciążliwy akt prawny UE. Celem wniosku jest poprawa tej sytuacji.


 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA