REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

23 października 2013 r. Komisja Europejska przedstawiła koncepcję nowej standardowej deklaracji VAT, która może przyczynić się do zmniejszenia kosztów przedsiębiorstw UE o 15 mld euro rocznie. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie biurokracji dla przedsiębiorstw, ułatwienie przestrzegania przepisów podatkowych i zwiększenie wydajności administracji podatkowych w całej Unii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek KE przewiduje utworzenie jednolitego zestawu wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT, niezależnie od państwa członkowskiego, w którym się to odbywa. Zastąpienie krajowych deklaracji VAT standardową deklaracją VAT zagwarantuje, że w całej UE przedsiębiorstwa zgłaszać będą takie same podstawowe informacje w tym samym okresie.

Algirdas Šemeta, komisarz ds. podatków, powiedział: „Wprowadzenie standardowej deklaracji VAT stwarza korzystną sytuację. Przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z uproszczonych procedur, zmniejszenia kosztów oraz ograniczenia biurokracji. Rządy otrzymają nowe narzędzie służące do poprawy przestrzegania przepisów dotyczących podatku VAT, które powinno przyczynić się do zwiększenia ich dochodów. Dzisiejszy wniosek oznacza zatem potwierdzenie naszego zaangażowania w stworzenie jednolitego rynku sprzyjającego prowadzeniu działalności gospodarczej, jak również dążenia do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych w UE.”

Co roku unijni podatnicy składają krajowym administracjom podatkowym 150 mln deklaracji VAT. Format krajowych deklaracji, wymagane w nich informacje oraz terminy sprawozdawczości różnią się znacznie w zależności od państwa członkowskiego. Z tego względu składanie deklaracji VAT w odniesieniu do transgranicznej działalności gospodarczej jest obciążone kosztownymi i uciążliwymi procedurami. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim uskarżały się ponadto na trudności w utrzymaniu zgodności z przepisami o VAT z powodu zawiłości tego procesu.

REKLAMA

Standardowa deklaracja VAT zaproponowana przez Komisję upraszcza informacje, które przedsiębiorstwa będą musiały przedłożyć organom podatkowym. Deklaracja obejmować będzie jedynie 5 obowiązkowych do wypełnienia przez podatników rubryk. Państwa członkowskie mają możliwość złożenia wniosku o wprowadzenie pewnej liczby dodatkowych, standardowych elementów, nie przekraczającej jednak 26 rubryk informacyjnych. Stanowi to znaczną poprawę w stosunku do obecnej sytuacji, w której niektóre państwa członkowskie wymagają od podatników wypełnienia nawet 100 rubryk informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa będą zobowiązane do comiesięcznego wypełniania standardowej deklaracji VAT, natomiast mikroprzedsiębiorstwa będą musiały je składać w ujęciu kwartalnym. Obowiązek złożenia podsumowującej rocznej deklaracji VAT, który został wprowadzony przez niektóre państwa członkowskie, zostałby zniesiony.

We wniosku zawarto również zachęty do składania dokumentów drogą elektroniczną, ponieważ standardowa deklaracja VAT będzie mogła zostać złożona w postaci elektronicznej w całej Unii. To znaczne uproszczenie procesu składania deklaracji VAT odzwierciedla zobowiązanie Komisji do zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przeszkód w handlu na jednolitym rynku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

 

Taka inicjatywa w pełni odzwierciedla zaangażowanie Komisji na rzecz inteligentnych regulacji; należy ona również do inicjatyw określonych w niedawnym programie sprawności i wydajności regulacyjnej, zmierzających do uproszczenia zasad i ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców (IP/13/891).  Przedstawiony 23 października 2013 r. wniosek stanowi również istotny wkład w stworzenie skuteczniejszego i bardziej odpornego na nadużycia systemu podatku VAT, jak określono w strategii Komisji dotyczącej reformy podatku VAT (zob. IP/11/1508).

Podatek VAT stanowi około 21 % dochodów państw członkowskich; niemniej jednak w 2011 r. nie pobrano należności w kwocie około 193 mln EUR (zob. IP/13/844). Poprzez stworzenie prostszego systemu zarówno dla podatników, jak i dla organów administracji, standardowa deklaracja VAT może wpłynąć na poprawę przestrzegania przepisów podatkowych i ograniczenia ubytku podatku VAT. Dzisiejszy wniosek może w istotny sposób przyczynić się do konsolidacji budżetowej w całej UE poprzez zwiększenie dochodów w budżetach publicznych.

W grudniu 2011 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat w sprawie przyszłości podatku VAT (zob. IP/11/1508). W komunikacie tym określono podstawowe cechy, jakie muszą charakteryzować nowy system VAT - w szczególności musi być on łatwiejszy w obsłudze, skuteczniejszy i bardziej stabilny - w celu ochrony przed nadużyciami finansowymi, jak również lepiej dostosowany do potrzeb jednolitego rynku.

Koncepcja wprowadzenia standardowej deklaracji VAT była promowana przez grupę wysokiego szczebla ds. obciążeń administracyjnych. Konsultacje publiczne potwierdziły duże zainteresowanie i wsparcie tej inicjatywy ze strony przedsiębiorstw.

W komunikacie w sprawie inteligentnych regulacji w Unii Europejskiej (IP/10/1296) podkreślono również, że dyrektywa VAT - a deklaracja VAT w szczególności - to drugi najbardziej uciążliwy akt prawny UE. Celem wniosku jest poprawa tej sytuacji.


 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA