REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym przekazanie zaliczki jest często spotykaną praktyką, która ma służyć zabezpieczeniu interesu stron w dążeniu do sfinalizowania transakcji. Jeśli umowa została wykonana prawidłowo, to zaliczka zostaje zaliczona na poczet ceny dostawy towaru lub wykonania usługi. W przeciwnym razie strona, która wpłaciła zaliczkę, ma prawo żądać jej zwrotu.

REKLAMA

Porada pochodzi z serwisu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Mechanizm wpłacania i rozliczania zaliczki jest więc jasny i prosty. Prawidłowe rozliczenie VAT od zaliczek bywa bardziej złożone.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług


Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla otrzymanej zaliczki


Nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r., mająca na celu uporządkowanie i uproszczenie przepisów o VAT w stosunku do regulacji obowiązujących do końca 2013 r., nie pominęła także zaliczek. Otrzymanie zaliczki w dalszym ciągu powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT w dacie jej otrzymania. Tak wynika z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności:

• przedpłatę,

• zaliczkę,

• zadatek,

• ratę,

• wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu

- wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Regulacja ta jest zgodna z art. 65 dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, że w przypadku wpłaty zaliczek przed dostawą towarów lub świadczeniem usług VAT staje się wymagalny w momencie otrzymania wpłaty i jest naliczany od wysokości otrzymanej wpłaty.


INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT >>


A zatem w stanie prawnym obowiązującym zarówno do 31 grudnia 2013 r., jak i od 1 stycznia 2014 r. moment powstania obowiązku podatkowego jest związany z datą otrzymania zaliczki. W tym zakresie nic się nie zmieniło.


PRZYKŁAD

REKLAMA

27 stycznia 2014 r. firma Alfa złożyła zamówienie firmie Beta na dostawę rur kanalizacyjnych PCV (średnica/długość: 200/3000 mm, grubość ścianki: 5 mm). Wartość brutto zamówienia wyniosła 28 400 zł. Zgodnie z zamówieniem dostawa towarów ma nastąpić 3 lutego 2014 r.

30 stycznia 2014 r. firma Alfa wpłaciła dostawcy zaliczkę na poczet przyszłej sprzedaży w kwocie 10 000 zł. W tym dniu po stronie firmy Beta powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki. Kwotę podatku należnego zawartego w kwocie otrzymanej zaliczki należy ustalić z uwzględnieniem stawki VAT obowiązującej dla dostawy towaru, której dotyczy otrzymana zaliczka (w tym przypadku według stawki 23%). Podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego (8130,08 zł + 1869,92 zł) sprzedawca jest obowiązany wykazać za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał zaliczkę, czyli za styczeń br. lub za I kwartał br.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Czy otrzymanie każdej zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT


Zasadniczo opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Obowiązek podatkowy dla otrzymanej zaliczki powstaje w drodze wyjątku od zasad ogólnych, tj. w momencie poprzedzającym dostawę towaru lub świadczenie usługi. Otrzymanie zaliczki nie jest samoistną, odrębną czynnością podlegającą opodatkowaniu, lecz jest integralnie związane z czynnością opodatkowaną (dostawą towaru lub świadczeniem usługi), na poczet której zaliczka została uiszczona. W przypadku płatności zaliczkowej ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży dokonanej bez pobrania zaliczki.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zaliczka podlega opodatkowaniu jako czynność ściśle związana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Obowiązek podatkowy w stosunku do otrzymanej kwoty powstaje wówczas, gdy w momencie jej otrzymania znane są elementy dostawy lub usługi, których ta zaliczka dotyczy. Cel przyszłego wykorzystania otrzymanej zaliczki w związku z czynnością opodatkowaną musi być skonkretyzowany. Wskazał na to TSUE w orzeczeniu z 21 lutego 2006 r. w sprawach połączonych C-255/02 Halifax, C-223/03 University of Huddersfield, C-419/02 BUPA Hospitals. Trybunał podkreślił, że z zaliczką opodatkowaną VAT mamy do czynienia jedynie wtedy, gdy wszystkie elementy przyszłej dostawy czy usługi są już znane w chwili zapłaty zaliczki. Aby w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki powstał obowiązek podatkowy, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia obowiązku podatkowego w związku z przyszłym świadczeniem (w szczególności precyzyjne określenie przedmiotu takiej transakcji) muszą być znane już w momencie otrzymania płatności zaliczkowej. Tym samym płatności za dostawy towarów i usług, które nie są wyraźnie określone, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który w każdej chwili może zostać zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy i z którego to wykazu nabywca może ewentualnie wybrać towary na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili jednostronnie rozwiązać i odzyskać w całości niewykorzystaną przedpłatę, nie stanowi zaliczki podlegającej opodatkowaniu.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach od 1 stycznia 2014 r." >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA