REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym przekazanie zaliczki jest często spotykaną praktyką, która ma służyć zabezpieczeniu interesu stron w dążeniu do sfinalizowania transakcji. Jeśli umowa została wykonana prawidłowo, to zaliczka zostaje zaliczona na poczet ceny dostawy towaru lub wykonania usługi. W przeciwnym razie strona, która wpłaciła zaliczkę, ma prawo żądać jej zwrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Mechanizm wpłacania i rozliczania zaliczki jest więc jasny i prosty. Prawidłowe rozliczenie VAT od zaliczek bywa bardziej złożone.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług


Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla otrzymanej zaliczki


Nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r., mająca na celu uporządkowanie i uproszczenie przepisów o VAT w stosunku do regulacji obowiązujących do końca 2013 r., nie pominęła także zaliczek. Otrzymanie zaliczki w dalszym ciągu powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT w dacie jej otrzymania. Tak wynika z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności:

• przedpłatę,

• zaliczkę,

• zadatek,

• ratę,

• wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu

- wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Regulacja ta jest zgodna z art. 65 dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, że w przypadku wpłaty zaliczek przed dostawą towarów lub świadczeniem usług VAT staje się wymagalny w momencie otrzymania wpłaty i jest naliczany od wysokości otrzymanej wpłaty.


INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT >>


A zatem w stanie prawnym obowiązującym zarówno do 31 grudnia 2013 r., jak i od 1 stycznia 2014 r. moment powstania obowiązku podatkowego jest związany z datą otrzymania zaliczki. W tym zakresie nic się nie zmieniło.


PRZYKŁAD

27 stycznia 2014 r. firma Alfa złożyła zamówienie firmie Beta na dostawę rur kanalizacyjnych PCV (średnica/długość: 200/3000 mm, grubość ścianki: 5 mm). Wartość brutto zamówienia wyniosła 28 400 zł. Zgodnie z zamówieniem dostawa towarów ma nastąpić 3 lutego 2014 r.

30 stycznia 2014 r. firma Alfa wpłaciła dostawcy zaliczkę na poczet przyszłej sprzedaży w kwocie 10 000 zł. W tym dniu po stronie firmy Beta powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki. Kwotę podatku należnego zawartego w kwocie otrzymanej zaliczki należy ustalić z uwzględnieniem stawki VAT obowiązującej dla dostawy towaru, której dotyczy otrzymana zaliczka (w tym przypadku według stawki 23%). Podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego (8130,08 zł + 1869,92 zł) sprzedawca jest obowiązany wykazać za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał zaliczkę, czyli za styczeń br. lub za I kwartał br.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.


Czy otrzymanie każdej zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT


Zasadniczo opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Obowiązek podatkowy dla otrzymanej zaliczki powstaje w drodze wyjątku od zasad ogólnych, tj. w momencie poprzedzającym dostawę towaru lub świadczenie usługi. Otrzymanie zaliczki nie jest samoistną, odrębną czynnością podlegającą opodatkowaniu, lecz jest integralnie związane z czynnością opodatkowaną (dostawą towaru lub świadczeniem usługi), na poczet której zaliczka została uiszczona. W przypadku płatności zaliczkowej ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży dokonanej bez pobrania zaliczki.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zaliczka podlega opodatkowaniu jako czynność ściśle związana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Obowiązek podatkowy w stosunku do otrzymanej kwoty powstaje wówczas, gdy w momencie jej otrzymania znane są elementy dostawy lub usługi, których ta zaliczka dotyczy. Cel przyszłego wykorzystania otrzymanej zaliczki w związku z czynnością opodatkowaną musi być skonkretyzowany. Wskazał na to TSUE w orzeczeniu z 21 lutego 2006 r. w sprawach połączonych C-255/02 Halifax, C-223/03 University of Huddersfield, C-419/02 BUPA Hospitals. Trybunał podkreślił, że z zaliczką opodatkowaną VAT mamy do czynienia jedynie wtedy, gdy wszystkie elementy przyszłej dostawy czy usługi są już znane w chwili zapłaty zaliczki. Aby w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki powstał obowiązek podatkowy, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia obowiązku podatkowego w związku z przyszłym świadczeniem (w szczególności precyzyjne określenie przedmiotu takiej transakcji) muszą być znane już w momencie otrzymania płatności zaliczkowej. Tym samym płatności za dostawy towarów i usług, które nie są wyraźnie określone, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który w każdej chwili może zostać zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy i z którego to wykazu nabywca może ewentualnie wybrać towary na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili jednostronnie rozwiązać i odzyskać w całości niewykorzystaną przedpłatę, nie stanowi zaliczki podlegającej opodatkowaniu.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach od 1 stycznia 2014 r." >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA