REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy doliczyć VAT przy sprzedaży samochodu firmowego

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące od stycznia 2014 r. zmiany w VAT nie pozostały bez wpływu na kwestie związane ze sprzedażą samochodu firmowego. Jako że posiadanie takiego auta jest korzystne podatkowo, zapewne wielu przedsiębiorców korzysta z tego rozwiązania. Wielu też zastanawia się, czy sprzedając firmowy pojazd w 2014 roku będzie trzeba doliczyć VAT?

Brak kilometrówki i rozliczanie kosztu zakupu (przez amortyzację) - oto dwie najważniejsze zalety przemawiające za wprowadzeniem samochodu do firmy. A wady? Pierwsza z nich, nieco łatwiejsza do opisania, to konieczność rozliczania zysku ze sprzedaży samochodu w przychodach firmy. Natomiast druga wada to konieczność doliczania VAT-u w związku ze sprzedażą lub korygowania VAT-u, gdy przysługiwało zwolnienie.

REKLAMA

Autopromocja


Sprzedaż samochodu firmowego - jak należało rozliczać VAT przed 2014 r.?


Przed 2014 r. zasady zwolnienia z VAT sprzedaży samochodu firmowego były następujące:

1. Jeżeli przedsiębiorcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w związku z kupnem samochodu, to VAT-u nie trzeba było doliczać sprzedając ten samochód, o ile był on w firmie dłużej niż 6 miesięcy.

2. Jeżeli przedsiębiorca odliczył VAT częściowo (60%) wprowadzając samochód do firmy, to:

- sprzedając go mógł zastosować zwolnienie, jeśli samochód był w firmie dłużej niż 6 miesięcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odliczony VAT należało ewentualnie skorygować.

Te zasady zmieniły się z początkiem 2014 r.

INFORFK: Nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach


VAT od sprzedaży samochodów firmowych - zasady od 2014 r.


Z początkiem 2014 r. z ustawy o VAT zniknęło pojęcie „towarów używanych”. To właśnie ten zapis pozwalał na zastosowanie zwolnienia opisanego powyżej. Towarem używanym określana była rzecz, która należała do firmy dłużej niż 6 miesięcy - sprzedaż takiego „towaru” (w tym również np. wyposażenia, czy samochodu) była zwolniona z VAT.

Z uwagi na usunięcie tego przepisu z ustawy o VAT, zasady doliczania VAT-u w związku ze sprzedażą samochodów firmowych wyglądają obecnie następująco:


1. Jeżeli samochód służył wyłącznie w działalności zwolnionej z VAT to jego sprzedaż nie wymaga doliczenia VAT.

 

Chodzi o sytuację, w której przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia z VAT i samochód służy mu tylko w tej działalności. Zwolnienie z VAT można uzyskać na podstawie limitu sprzedaży (150 tys. zł w ciągu roku) lub rodzaju działalności (zwolnieni z VAT są m.in. lekarze).

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


2. Jeżeli samochód:

- służył w działalności opodatkowanej,

- podczas wprowadzania go do firmy przedsiębiorca odliczył 50% lub 60% VAT (nie więcej niż 5000 zł lub 6000 zł) na podstawie m.in. faktury,

to można zastosować zwolnienie z VAT.

 

Nie ma wtedy znaczenia jak długo samochód był w firmie, zaś kluczowe są: fakt odliczenia VAT oraz konieczność posiadania faktury. Te warunki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca dysponuje fakturą (np. wystawioną na siebie jako osobę prywatną), z której nie mógł odliczyć VAT, to z opisanego zwolnienia skorzystać nie może.

Jako podstawę zwolnienia z VAT należy w tym przypadku podać to rozporządzenie z 20 grudnia 2013 r. (par. 3., ust. 1, pkt. 20).


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Kiedy trzeba doliczyć VAT?


Z powyższych dwóch przypadków zwolnień wyłania się też informacja o tym kiedy TRZEBA doliczyć VAT. Można opisać dwie takie sytuacje:


1. Samochód wprowadzony do firmy z opcją odliczenia 100% VAT

Jeżeli przedsiębiorca odliczył 100% VAT wprowadzając samochód do firmy, to na pewno musi doliczyć 23% VAT sprzedając go. Obecnie dotyczy to tylko samochodów ciężarowych, w tym z tzw. kratką. Wkrótce zaś najprawdopodobniej będzie to dotyczyło także samochodów osobowych, ale tylko tych wykorzystywanych wyłącznie w działalności gospodarczej.


2. Samochód wprowadzony do firmy bez możliwości odliczenia VAT

Jeśli samochód służy w działalności opodatkowanej i został wprowadzony do firmy bez możliwości odliczenia VAT, np. na podstawie:

- faktury marża,

- faktury zw,

- umowy sprzedaży,

- umowy darowizny,

- oświadczenia,

to sprzedając go trzeba doliczyć VAT 23%. Tutaj również nie ma znaczenia jak długo samochód należał do firmy.


Jak uniknąć konieczności doliczenia VAT?


Druga sytuacja jest bardzo niekorzystna dla wielu przedsiębiorców. Okazuje się bowiem, że wprowadzenie do firmy samochodu bez możliwości odliczenia VAT-u nakazuje doliczyć VAT podczas sprzedaży. Oczywiście, podatek dolicza się według stawki podstawowej 23%, co może skutkować wysoką kwotą. Czy można tego uniknąć?

Tak. Aby uniknąć konieczności doliczania VAT przedsiębiorca musi najpierw przenieść samochód do majątku prywatnego. Taka czynność nie wymaga doliczania VAT-u, jeżeli przedsiębiorca wcześniej go nie odliczył. Następnie samochód można sprzedać jako osoba prywatna nie doliczając już do sprzedaży VAT-u.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA