W przypadku reklamacji wartościowych wynikających z danych na dokumentach sprzedaży poprawiane są błędy widniejące na fakturze, tj. niewłaściwa cena, rabat, stawka podatku VAT, kwoty ogółem itp.
Rozliczenie jednak w każdej sytuacji nastąpi na podstawie faktury korygującej wystawionej za porozumieniem stron lub na mocy wyroku sądowego.
W przypadku reklamacji zgłoszonej przez osoby fizyczne w wyniku uznanych reklamacji zakupionych towarów sprzedawca może:
• obniżyć cenę towaru, dokonując zwrotu pieniędzy,
• wymienić reklamowany towar na nowy, uwzględniając ewentualne rozbieżności cenowe.
Przykład
Klient jednostki handlu detalicznego zareklamował zakupiony towar o wartości brutto 854 zł, w tym VAT 154 zł. Jednostka prowadzi ewidencję towarów w cenach sprzedaży brutto.
Sprzedawca uznał reklamację.
Wariant I
Ewidencja u sprzedawcy reklamacji zgłoszonej przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej
Uznanie reklamacji – obniżenie ceny towaru
Sprzedawca obniżył cenę reklamowanego towaru o 15%.
1. Wystawienie faktury korygującej na podstawie otrzymanego od klienta paragonu z kasy rejestrującej:
a) korekta wartości netto towaru o 105 zł,
b) korekta VAT o 23 zł,
c) korekta wartości brutto towaru o 128 zł.
2. Wypłata gotówki z kasy – 128 zł.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
W sytuacji gdy sprzedawca nie uzna reklamacji klienta, spór może być rozstrzygany na drodze sądowej.
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Jarosław Sokalski
ekspert w zakresie rachunkowości, wykładowca w Katedrze Rachunkowości UMK