REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów i rozchodów - projekt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jedną z zasadniczych zmian w projektowanej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wprowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

W założeniu twórców projektu wiązać się to będzie z jednoczesną likwidacją dotychczas stosowanych uproszczonych form opodatkowania, tj. ryczałtu ewidencjonowanego oraz karty podatkowej.

Kto będzie prowadzić uproszczoną księgę

Uproszczoną księgę przychodów i rozchodów będą mogły prowadzić te same podmioty, które są uprawnione do prowadzenia księgi w pełnej wersji. Należą do nich osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą. Dla ich zróżnicowania wprowadzone zostało kryterium przychodowe. Mianowicie prawo do prowadzenia księgi w uproszczonej formie będzie przysługiwać, jeśli przychody z samodzielnie prowadzonej działalności lub przychody spółki w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 250 000 euro. Do przeliczenia tej wielkości na złote, czyli ustalenia limitu przychodów, będzie stosowany kurs euro ogłaszany przez NBP, obowiązujący 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy.

Obowiązki związane z założeniem uproszczonej księgi

Uproszczoną księgę zakładać się będzie na 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności. Ci, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgę albo księgi rachunkowe, będą zobowiązani zawiadomić, w formie pisemnej, naczelnika urzędu skarbowego właściwego według ich miejsca zamieszkania o prowadzeniu uproszczonej księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. W przypadku prowadzenia działalności w formie spółek cywilnych, jawnych lub partnerskich do złożenia zawiadomienia będą zobowiązani wszyscy wspólnicy. Składać oni będą zawiadomienie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
W razie powierzenia prowadzenia księgi biuru rachunkowemu trzeba będzie zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego – w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. W takim przypadku konieczne będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży w miejscu wykonywania działalności, o ile podatnik nie będzie obowiązany do stosowania kas rejestrujących.

Kto będzie musiał prowadzić dodatkowe ewidencje

Podatnicy prowadzący uproszczoną księgę będą w określonych przypadkach obowiązani do prowadzenia, oprócz ewidencji sprzedaży, innych, dodatkowych ewidencji:
• ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, którą prowadzą nabywający środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne,
• ewidencji wyposażenia, którą prowadzi się w razie nabycia składników majątku zaliczanych do wyposażenia (tj. składników majątku o wartości początkowej wyższej niż 1500 zł),
• kart przychodów pracowników, które prowadzą wypłacający należności ze stosunku pracy,
• ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych, którą prowadzą wykonujący działalność kantorową,
• ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy, którą prowadzą właściciele lombardów.

Sposób prowadzenia uproszczonej księgi

Uproszczona księga przychodów i rozchodów ma być prowadzona na takich samych zasadach, jak księga w pełnej wersji. Zasadniczą różnicą będzie radykalne – w porównaniu z podatkową księgą przychodów i rozchodów – ograniczenie liczby kolumn. W księdze uproszczonej podatnicy będą obowiązani ewidencjonować jedynie przychody oraz wydatki stanowiące koszty ich uzyskania.
Uproszczenia w prowadzeniu księgi nie będą zwalniać jednak podatników od prowadzenia jej rzetelnie i w sposób niewadliwy. Zapisy w niej mają być dokonywane w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Podstawę zapisów stanowiłyby dowody księgowe określone w rozporządzeniu (czyli m.in. faktury, dokumenty celne, rachunki, faktury korygujące, dowody wewnętrzne).
Pomocne przy prowadzeniu księgi będą z pewnością objaśnienia do niej, zamieszczone w załączniku nr 3 do projektu rozporządzenia określającym wzór uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

Wpisy do księgi w trakcie roku podatkowego

Uproszczona podatkowa księga przychodów i rozchodów ma składać się z 6 kolumn:
• W kolumnie 1 należy wpisać kolejny numer zapisu do księgi. Tym samym numerem powinien zostać oznaczony dowód księgowy stanowiący podstawę dokonania zapisu.
• W kolumnie 2 wpisywać się będzie dzień miesiąca wynikający z dokumentu będącego podstawą zapisu (tj. datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru bądź uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).
• Kolumna 3 będzie przeznaczona do wpisania numeru dowodu (np. faktury). Jeśli wpis jest dokonywany na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisać numer tego zestawienia.
• W kolumnie 4 wpisywać się będzie przychody – np. ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych bądź usług, a także pozostałe przychody, np. z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Prowadzący kantory wpisywać tu będą miesięczną kwotę przychodu (sprzedaży wartości dewizowych), wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży dewiz. Udzielający pożyczek pod zastaw (prowadzący lombardy) wpisywać w niej będą na koniec miesiąca kwotę prowizji stanowiącą wartość spłaconych w danym miesiącu odsetek lub różnicę między kwotą uzyskaną ze sprzedaży zastawionych rzeczy a kwotą udzielonych pożyczek.
• Kolumna 5 jest przeznaczona do ewidencjonowania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu. Wpisywać się tu będzie zasadniczo te wszystkie koszty, które w księdze prowadzonej w pełnej wersji (po nowelizacji) ewidencjonowane są w kol. 10–13, np. koszty zakupu materiałów i towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, zwłaszcza koszty transportu i załadunku (rozładunku) oraz ubezpieczenia w drodze, wynagrodzenia brutto pracowników oraz osób zatrudnianych na umowę zlecenia i o dzieło oraz pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za media, zakup paliw, wydatki na remont, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, wydatki na używanie niewprowadzonego do ewidencji samochodu osobowego – w kwocie nieprzekraczającej limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu, koszty podróży służbowych, w tym diety właściciciela oraz osób z nim współpracujących.
• W kolumnie 6 wpisywać się będzie uwagi do treści zapisów w kolumnach 2–5. Można w niej będzie również wpisywać pobrane zaliczki, obrót opakowaniami zwrotnymi, wskazania, które z wydatków stanowią koszty zakupu oraz koszty uboczne związane z zakupem.
Sposób dokonywania zapisów w księdze ilustruje poniższy przykład.

Przykład
Pan Piotr Gałecki jest właścicielem biura rachunkowego. Zatrudnia jednego pracownika na umowę o pracę. We wrześniu na potrzeby prowadzonej działalności kupił komputer o wartości netto 2000 zł. Ponadto nabył artykuły biurowe za kwotę 150 zł oraz opłacił czynsz za lokal, w którym mieści się jego biuro. Wystawił też faktury za swoje usługi dla dwóch klientów – na kwotę 3000 zł i 4500 zł netto. 30 września wypłacił pracownikowi należne wynagrodzenie. Wynagrodzenie z umowy o pracę wynosi 1200 zł brutto. Zdarzenia te ujął w uproszczonej księdze w sposób następujący:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w jego trakcie trzeba będzie podkreślić, a dane z kolumn 4 i 5 zsumować. Kwoty wynikłe z podsumowania również trzeba będzie podkreślić. Pod podsumowaniem danego miesiąca można będzie wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

Czynności po zakończeniu roku podatkowego

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy będą obowiązani do sporządzenia spisu z natury według zasad określonych w rozporządzeniu. W przypadku dokonywania wyceny wartości poszczególnych składników spisu materiałów i towarów handlowych według cen nabycia podatnicy prowadzący księgę uproszczoną będą musieli ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych. Ustala się go, mnożąc sumę kosztów ubocznych zakupu przez 100 i dzieląc przez wartość zakupu. O tak ustalony wskaźnik trzeba będzie podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury.
Podatnicy będą musieli też możliwość dokonania wyceny materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższania tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.
Zapisy w uproszczonej księdze służyć będą zaewidencjonowaniu przychodów i kosztów. Stanowić one będą podstawę do ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym.
Dochodem tym jest różnica między wysokością przychodu osiągniętego w roku podatkowym a wysokością poniesionych w roku podatkowym kosztów jego uzyskania.
Dochód ten ustalać się będzie w następujący sposób:
1) przychód
minus
2) koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym (ustalone w następujący sposób):
a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego
b) plus wydatki na zakup towarów hand-lowych
c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu
d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego
e) plus kwota pozostałych wydatków
f) minus wartość wynagrodzeń w naturze
________________________________
Razem koszty uzyskania przychodu
3) ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym
Dochód = przychód (pkt 1) – koszty jego uzyskania (pkt 2)

• projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz uproszczonej księgi przychodów i rozchodów

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA