REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów i rozchodów - projekt

REKLAMA

Jedną z zasadniczych zmian w projektowanej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wprowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

W założeniu twórców projektu wiązać się to będzie z jednoczesną likwidacją dotychczas stosowanych uproszczonych form opodatkowania, tj. ryczałtu ewidencjonowanego oraz karty podatkowej.

Kto będzie prowadzić uproszczoną księgę

Uproszczoną księgę przychodów i rozchodów będą mogły prowadzić te same podmioty, które są uprawnione do prowadzenia księgi w pełnej wersji. Należą do nich osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą. Dla ich zróżnicowania wprowadzone zostało kryterium przychodowe. Mianowicie prawo do prowadzenia księgi w uproszczonej formie będzie przysługiwać, jeśli przychody z samodzielnie prowadzonej działalności lub przychody spółki w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 250 000 euro. Do przeliczenia tej wielkości na złote, czyli ustalenia limitu przychodów, będzie stosowany kurs euro ogłaszany przez NBP, obowiązujący 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy.

Obowiązki związane z założeniem uproszczonej księgi

Uproszczoną księgę zakładać się będzie na 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności. Ci, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgę albo księgi rachunkowe, będą zobowiązani zawiadomić, w formie pisemnej, naczelnika urzędu skarbowego właściwego według ich miejsca zamieszkania o prowadzeniu uproszczonej księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. W przypadku prowadzenia działalności w formie spółek cywilnych, jawnych lub partnerskich do złożenia zawiadomienia będą zobowiązani wszyscy wspólnicy. Składać oni będą zawiadomienie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
W razie powierzenia prowadzenia księgi biuru rachunkowemu trzeba będzie zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego – w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. W takim przypadku konieczne będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży w miejscu wykonywania działalności, o ile podatnik nie będzie obowiązany do stosowania kas rejestrujących.

Kto będzie musiał prowadzić dodatkowe ewidencje

Podatnicy prowadzący uproszczoną księgę będą w określonych przypadkach obowiązani do prowadzenia, oprócz ewidencji sprzedaży, innych, dodatkowych ewidencji:
• ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, którą prowadzą nabywający środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne,
• ewidencji wyposażenia, którą prowadzi się w razie nabycia składników majątku zaliczanych do wyposażenia (tj. składników majątku o wartości początkowej wyższej niż 1500 zł),
• kart przychodów pracowników, które prowadzą wypłacający należności ze stosunku pracy,
• ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych, którą prowadzą wykonujący działalność kantorową,
• ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy, którą prowadzą właściciele lombardów.

Sposób prowadzenia uproszczonej księgi

Uproszczona księga przychodów i rozchodów ma być prowadzona na takich samych zasadach, jak księga w pełnej wersji. Zasadniczą różnicą będzie radykalne – w porównaniu z podatkową księgą przychodów i rozchodów – ograniczenie liczby kolumn. W księdze uproszczonej podatnicy będą obowiązani ewidencjonować jedynie przychody oraz wydatki stanowiące koszty ich uzyskania.
Uproszczenia w prowadzeniu księgi nie będą zwalniać jednak podatników od prowadzenia jej rzetelnie i w sposób niewadliwy. Zapisy w niej mają być dokonywane w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Podstawę zapisów stanowiłyby dowody księgowe określone w rozporządzeniu (czyli m.in. faktury, dokumenty celne, rachunki, faktury korygujące, dowody wewnętrzne).
Pomocne przy prowadzeniu księgi będą z pewnością objaśnienia do niej, zamieszczone w załączniku nr 3 do projektu rozporządzenia określającym wzór uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

Wpisy do księgi w trakcie roku podatkowego

Uproszczona podatkowa księga przychodów i rozchodów ma składać się z 6 kolumn:
• W kolumnie 1 należy wpisać kolejny numer zapisu do księgi. Tym samym numerem powinien zostać oznaczony dowód księgowy stanowiący podstawę dokonania zapisu.
• W kolumnie 2 wpisywać się będzie dzień miesiąca wynikający z dokumentu będącego podstawą zapisu (tj. datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru bądź uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).
• Kolumna 3 będzie przeznaczona do wpisania numeru dowodu (np. faktury). Jeśli wpis jest dokonywany na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisać numer tego zestawienia.
• W kolumnie 4 wpisywać się będzie przychody – np. ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych bądź usług, a także pozostałe przychody, np. z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Prowadzący kantory wpisywać tu będą miesięczną kwotę przychodu (sprzedaży wartości dewizowych), wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży dewiz. Udzielający pożyczek pod zastaw (prowadzący lombardy) wpisywać w niej będą na koniec miesiąca kwotę prowizji stanowiącą wartość spłaconych w danym miesiącu odsetek lub różnicę między kwotą uzyskaną ze sprzedaży zastawionych rzeczy a kwotą udzielonych pożyczek.
• Kolumna 5 jest przeznaczona do ewidencjonowania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu. Wpisywać się tu będzie zasadniczo te wszystkie koszty, które w księdze prowadzonej w pełnej wersji (po nowelizacji) ewidencjonowane są w kol. 10–13, np. koszty zakupu materiałów i towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, zwłaszcza koszty transportu i załadunku (rozładunku) oraz ubezpieczenia w drodze, wynagrodzenia brutto pracowników oraz osób zatrudnianych na umowę zlecenia i o dzieło oraz pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za media, zakup paliw, wydatki na remont, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, wydatki na używanie niewprowadzonego do ewidencji samochodu osobowego – w kwocie nieprzekraczającej limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu, koszty podróży służbowych, w tym diety właściciciela oraz osób z nim współpracujących.
• W kolumnie 6 wpisywać się będzie uwagi do treści zapisów w kolumnach 2–5. Można w niej będzie również wpisywać pobrane zaliczki, obrót opakowaniami zwrotnymi, wskazania, które z wydatków stanowią koszty zakupu oraz koszty uboczne związane z zakupem.
Sposób dokonywania zapisów w księdze ilustruje poniższy przykład.

Przykład
Pan Piotr Gałecki jest właścicielem biura rachunkowego. Zatrudnia jednego pracownika na umowę o pracę. We wrześniu na potrzeby prowadzonej działalności kupił komputer o wartości netto 2000 zł. Ponadto nabył artykuły biurowe za kwotę 150 zł oraz opłacił czynsz za lokal, w którym mieści się jego biuro. Wystawił też faktury za swoje usługi dla dwóch klientów – na kwotę 3000 zł i 4500 zł netto. 30 września wypłacił pracownikowi należne wynagrodzenie. Wynagrodzenie z umowy o pracę wynosi 1200 zł brutto. Zdarzenia te ujął w uproszczonej księdze w sposób następujący:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w jego trakcie trzeba będzie podkreślić, a dane z kolumn 4 i 5 zsumować. Kwoty wynikłe z podsumowania również trzeba będzie podkreślić. Pod podsumowaniem danego miesiąca można będzie wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

Czynności po zakończeniu roku podatkowego

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy będą obowiązani do sporządzenia spisu z natury według zasad określonych w rozporządzeniu. W przypadku dokonywania wyceny wartości poszczególnych składników spisu materiałów i towarów handlowych według cen nabycia podatnicy prowadzący księgę uproszczoną będą musieli ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych. Ustala się go, mnożąc sumę kosztów ubocznych zakupu przez 100 i dzieląc przez wartość zakupu. O tak ustalony wskaźnik trzeba będzie podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury.
Podatnicy będą musieli też możliwość dokonania wyceny materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższania tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.
Zapisy w uproszczonej księdze służyć będą zaewidencjonowaniu przychodów i kosztów. Stanowić one będą podstawę do ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym.
Dochodem tym jest różnica między wysokością przychodu osiągniętego w roku podatkowym a wysokością poniesionych w roku podatkowym kosztów jego uzyskania.
Dochód ten ustalać się będzie w następujący sposób:
1) przychód
minus
2) koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym (ustalone w następujący sposób):
a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego
b) plus wydatki na zakup towarów hand-lowych
c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu
d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego
e) plus kwota pozostałych wydatków
f) minus wartość wynagrodzeń w naturze
________________________________
Razem koszty uzyskania przychodu
3) ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym
Dochód = przychód (pkt 1) – koszty jego uzyskania (pkt 2)

• projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz uproszczonej księgi przychodów i rozchodów

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

4%, 5% a nawet 8% - w którym banku można tyle dostać? Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec stycznia 2025 r.

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA