REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów i rozchodów - projekt

REKLAMA

Jedną z zasadniczych zmian w projektowanej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wprowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

W założeniu twórców projektu wiązać się to będzie z jednoczesną likwidacją dotychczas stosowanych uproszczonych form opodatkowania, tj. ryczałtu ewidencjonowanego oraz karty podatkowej.

Kto będzie prowadzić uproszczoną księgę

Uproszczoną księgę przychodów i rozchodów będą mogły prowadzić te same podmioty, które są uprawnione do prowadzenia księgi w pełnej wersji. Należą do nich osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą. Dla ich zróżnicowania wprowadzone zostało kryterium przychodowe. Mianowicie prawo do prowadzenia księgi w uproszczonej formie będzie przysługiwać, jeśli przychody z samodzielnie prowadzonej działalności lub przychody spółki w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 250 000 euro. Do przeliczenia tej wielkości na złote, czyli ustalenia limitu przychodów, będzie stosowany kurs euro ogłaszany przez NBP, obowiązujący 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy.

Obowiązki związane z założeniem uproszczonej księgi

Uproszczoną księgę zakładać się będzie na 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności. Ci, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgę albo księgi rachunkowe, będą zobowiązani zawiadomić, w formie pisemnej, naczelnika urzędu skarbowego właściwego według ich miejsca zamieszkania o prowadzeniu uproszczonej księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. W przypadku prowadzenia działalności w formie spółek cywilnych, jawnych lub partnerskich do złożenia zawiadomienia będą zobowiązani wszyscy wspólnicy. Składać oni będą zawiadomienie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
W razie powierzenia prowadzenia księgi biuru rachunkowemu trzeba będzie zawiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego – w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. W takim przypadku konieczne będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży w miejscu wykonywania działalności, o ile podatnik nie będzie obowiązany do stosowania kas rejestrujących.

Kto będzie musiał prowadzić dodatkowe ewidencje

Podatnicy prowadzący uproszczoną księgę będą w określonych przypadkach obowiązani do prowadzenia, oprócz ewidencji sprzedaży, innych, dodatkowych ewidencji:
• ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, którą prowadzą nabywający środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne,
• ewidencji wyposażenia, którą prowadzi się w razie nabycia składników majątku zaliczanych do wyposażenia (tj. składników majątku o wartości początkowej wyższej niż 1500 zł),
• kart przychodów pracowników, które prowadzą wypłacający należności ze stosunku pracy,
• ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych, którą prowadzą wykonujący działalność kantorową,
• ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy, którą prowadzą właściciele lombardów.

Sposób prowadzenia uproszczonej księgi

Uproszczona księga przychodów i rozchodów ma być prowadzona na takich samych zasadach, jak księga w pełnej wersji. Zasadniczą różnicą będzie radykalne – w porównaniu z podatkową księgą przychodów i rozchodów – ograniczenie liczby kolumn. W księdze uproszczonej podatnicy będą obowiązani ewidencjonować jedynie przychody oraz wydatki stanowiące koszty ich uzyskania.
Uproszczenia w prowadzeniu księgi nie będą zwalniać jednak podatników od prowadzenia jej rzetelnie i w sposób niewadliwy. Zapisy w niej mają być dokonywane w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Podstawę zapisów stanowiłyby dowody księgowe określone w rozporządzeniu (czyli m.in. faktury, dokumenty celne, rachunki, faktury korygujące, dowody wewnętrzne).
Pomocne przy prowadzeniu księgi będą z pewnością objaśnienia do niej, zamieszczone w załączniku nr 3 do projektu rozporządzenia określającym wzór uproszczonej księgi przychodów i rozchodów.

Wpisy do księgi w trakcie roku podatkowego

Uproszczona podatkowa księga przychodów i rozchodów ma składać się z 6 kolumn:
• W kolumnie 1 należy wpisać kolejny numer zapisu do księgi. Tym samym numerem powinien zostać oznaczony dowód księgowy stanowiący podstawę dokonania zapisu.
• W kolumnie 2 wpisywać się będzie dzień miesiąca wynikający z dokumentu będącego podstawą zapisu (tj. datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru bądź uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).
• Kolumna 3 będzie przeznaczona do wpisania numeru dowodu (np. faktury). Jeśli wpis jest dokonywany na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisać numer tego zestawienia.
• W kolumnie 4 wpisywać się będzie przychody – np. ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych bądź usług, a także pozostałe przychody, np. z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Prowadzący kantory wpisywać tu będą miesięczną kwotę przychodu (sprzedaży wartości dewizowych), wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży dewiz. Udzielający pożyczek pod zastaw (prowadzący lombardy) wpisywać w niej będą na koniec miesiąca kwotę prowizji stanowiącą wartość spłaconych w danym miesiącu odsetek lub różnicę między kwotą uzyskaną ze sprzedaży zastawionych rzeczy a kwotą udzielonych pożyczek.
• Kolumna 5 jest przeznaczona do ewidencjonowania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu. Wpisywać się tu będzie zasadniczo te wszystkie koszty, które w księdze prowadzonej w pełnej wersji (po nowelizacji) ewidencjonowane są w kol. 10–13, np. koszty zakupu materiałów i towarów handlowych, koszty uboczne zakupu, zwłaszcza koszty transportu i załadunku (rozładunku) oraz ubezpieczenia w drodze, wynagrodzenia brutto pracowników oraz osób zatrudnianych na umowę zlecenia i o dzieło oraz pozostałe wydatki, takie jak: czynsz za lokal, opłaty za media, zakup paliw, wydatki na remont, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, wydatki na używanie niewprowadzonego do ewidencji samochodu osobowego – w kwocie nieprzekraczającej limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu, koszty podróży służbowych, w tym diety właściciciela oraz osób z nim współpracujących.
• W kolumnie 6 wpisywać się będzie uwagi do treści zapisów w kolumnach 2–5. Można w niej będzie również wpisywać pobrane zaliczki, obrót opakowaniami zwrotnymi, wskazania, które z wydatków stanowią koszty zakupu oraz koszty uboczne związane z zakupem.
Sposób dokonywania zapisów w księdze ilustruje poniższy przykład.

Przykład
Pan Piotr Gałecki jest właścicielem biura rachunkowego. Zatrudnia jednego pracownika na umowę o pracę. We wrześniu na potrzeby prowadzonej działalności kupił komputer o wartości netto 2000 zł. Ponadto nabył artykuły biurowe za kwotę 150 zł oraz opłacił czynsz za lokal, w którym mieści się jego biuro. Wystawił też faktury za swoje usługi dla dwóch klientów – na kwotę 3000 zł i 4500 zł netto. 30 września wypłacił pracownikowi należne wynagrodzenie. Wynagrodzenie z umowy o pracę wynosi 1200 zł brutto. Zdarzenia te ujął w uproszczonej księdze w sposób następujący:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w jego trakcie trzeba będzie podkreślić, a dane z kolumn 4 i 5 zsumować. Kwoty wynikłe z podsumowania również trzeba będzie podkreślić. Pod podsumowaniem danego miesiąca można będzie wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

Czynności po zakończeniu roku podatkowego

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy będą obowiązani do sporządzenia spisu z natury według zasad określonych w rozporządzeniu. W przypadku dokonywania wyceny wartości poszczególnych składników spisu materiałów i towarów handlowych według cen nabycia podatnicy prowadzący księgę uproszczoną będą musieli ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych. Ustala się go, mnożąc sumę kosztów ubocznych zakupu przez 100 i dzieląc przez wartość zakupu. O tak ustalony wskaźnik trzeba będzie podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury.
Podatnicy będą musieli też możliwość dokonania wyceny materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższania tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.
Zapisy w uproszczonej księdze służyć będą zaewidencjonowaniu przychodów i kosztów. Stanowić one będą podstawę do ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym.
Dochodem tym jest różnica między wysokością przychodu osiągniętego w roku podatkowym a wysokością poniesionych w roku podatkowym kosztów jego uzyskania.
Dochód ten ustalać się będzie w następujący sposób:
1) przychód
minus
2) koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym (ustalone w następujący sposób):
a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego
b) plus wydatki na zakup towarów hand-lowych
c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu
d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego
e) plus kwota pozostałych wydatków
f) minus wartość wynagrodzeń w naturze
________________________________
Razem koszty uzyskania przychodu
3) ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym
Dochód = przychód (pkt 1) – koszty jego uzyskania (pkt 2)

• projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz uproszczonej księgi przychodów i rozchodów

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA