REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać protokół dotyczący inwentaryzacji aktywów i pasywów drogą weryfikacji danych

REKLAMA

Inwentaryzacja drogą weryfikacji polega na porównaniu figurujących w księgach danych dotyczących poszczególnych składników aktywów lub pasywów z odpowiednimi dokumentami stanowiącymi podstawę ich zapisu w księgach rachunkowych.

Weryfikacji przez właściwych – zwykle wyznaczonych – pracowników księgowości podlega poprawność i realność każdego salda składników aktywów i pasywów, które z różnych przyczyn nie mogły być zinwentaryzowane pozostałymi metodami (tj. spisem z natury lub potwierdzeniem salda).

W praktyce inwentaryzację drogą weryfikacji przeprowadza się w ostatnich dniach roku obrotowego i, jak wskazaliśmy, leży ona głównie w gestii służb finansowo-księgowych. W zależności od rodzaju inwentaryzowanego składnika weryfikacja taka przebiega w różny sposób. Przykładowo – rozrachunki publicznoprawne inwentaryzuje się przez opracowanie zestawienia wpłat i wypłat dokonywanych do instytucji publicznoprawnych (urzędów skarbowych, urzędów celnych, ZUS itp.). Następnie sprawdza się poprawność złożonych zeznań i deklaracji o charakterze publicznoprawnym i kontroluje potwierdzenia wpłat. Dopiero na podstawie tak zweryfikowanych danych i po skonfrontowaniu ich z zapisami księgowymi można mówić o dokonaniu inwentaryzacji. Ujawnione nieprawidłowości i różnice wymagają, podobnie jak przy innych metodach, wyjaśnienia i odpowiedniego zaewidencjonowania w księgach rachunkowych.

Drogą porównania ewidencji z dokumentami (weryfikacja danych) inwentaryzuje się:
• środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony (weryfikacja środków trwałych, które ze względu na swoją specyfikę są trudno dostępne do oglądu przez spisujących, takich jak podziemne zbiorniki, linie przesyłowe, jest przeprowadzana przez stwierdzenie, że nadal istnieją i są przydatne dla jednostki; informacje takie można uzyskać od odpowiednich służb technicznych jednostki),
środki trwałe i zapasy znajdujące się poza jednostką (weryfikację środków trwałych oddanych w najem i leasing lub zapasów własnych znajdujących się na obcych składowiskach przeprowadza się, gdy nie można otrzymać potwierdzenia od jednostki, w której znajdują się te aktywa),
• grunty, prawa wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielcze prawa do lokali mieszkaniowych (weryfikację przeprowadza się przez sprawdzenie, czy jednostka posiada odpowiednie dokumenty potwierdzające jej tytuł prawny),
• środki trwałe w budowie (weryfikację przeprowadza się przez stwierdzenie, że nie zostały one przekazane do użytkowania i nie zaniechano ich budowy, a ponoszone koszty na ich budowę są uzasadnione i kompletne),
• rozrachunki z tytułów publicznoprawnych (dotyczy sald rozrachunków z urzędem skarbowym, urzędem celnym, ZUS, PFRON itp. Weryfikację przeprowadza się przez porównanie wpłat dokonywanych na rzecz poszczególnych instytucji publicznoprawnych i środków otrzymanych od tych instytucji z dokonanymi zapisami księgowymi. W przypadku rozrachunków publicznoprawnych należałoby również sprawdzić poprawność zeznań i deklaracji składanych do tych instytucji),
• rozrachunki stanowiące należności sporne i wątpliwe (weryfikacja polega na porównaniu sald tych kont z takimi dokumentami, jak pozwy sądowe, wyroki sądowe, dokumentacja komornicza),
• wartości niematerialne i prawne (weryfikacja polega na sprawdzeniu udokumentowania poszczególnych tytułów praw majątkowych, wartości firmy, realności i kompletności kosztów prac rozwojowych itd.),
• inne składniki aktywów i pasywów nieobjęte inwentaryzacją w drodze spisu z natury lub drogą uzgodnienia sald (np. drobne niepotwierdzone salda należności i zobowiązań, rozrachunki z pracownikami, materiały i towary w drodze oraz dostawy niefakturowane, środki pieniężne w drodze, udziały i akcje w innych jednostkach, rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne, stan rezerw, odpisy aktualizujące, kapitały własne, rozliczenia międzyokresowe przychodów, kapitały specjalne, zobowiązania warunkowe, salda kont pozabilansowych itp.).

Dokumentem potwierdzającym przeprowadzenie takiej inwentaryzacji jest protokół weryfikacji. Powinien być on podpisany przez zespół weryfikujący, osobę odpowiedzialną za stan danego konta (kont), głównego księgowego oraz zatwierdzony przez kierownika jednostki.

Przedstawiamy propozycję takiego dokumentu oraz zbiorczego protokołu weryfikacji aktywów i pasywów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA