REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady tworzenia rachunku dochodów własnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wprowadzenie dochodów własnych jednostek budżetowych przez ustawę o finansach publicznych wywołało wiele kontrowersji. Zmienione przepisy rodziły problemy interpretacyjne.

Pojawiły się dwa odmienne poglądy w kwestii procedury tworzenia rachunku dochodów własnych z art. 22 ust. 1 w samorządowych jednostkach budżetowych.

Tylko uchwała

Część specjalistów twierdziła, że w przypadku samorządowych jednostek budżetowych kierownik jednostki budżetowej nie może otwierać rachunków dochodów własnych ze spadków, zapisów i darowizn, ponieważ najpierw organ stanowiący musi wyrazić na to zgodę.

Według nich dopiero uchwała organu stanowiącego jst ma wskazać na jednostki budżetowe, które utworzą odrębny rachunek bankowy dochodów własnych oraz określić źródła tych dochodów. Zgodnie z interpretacją art. 22 dokonaną przez tych specjalistów, samorządowe jednostki budżetowe mogą otworzyć wyodrębniony rachunek bankowy dochodów własnych dopiero wówczas, gdy zostaną wymienione w uchwale organu stanowiącego jst.
W uchwale miało być również określone przeznaczenie dochodów własnych samorządowych jednostek budżetowych, czyli organ stanowiący miał decydować o utworzeniu i przeznaczeniu dochodów własnych w samorządowych jednostkach budżetowych.

Kierownik jednostki decydentem

Zgodnie z drugim poglądem istniejącym w tym zakresie w przypadku samorządowych jednostek budżetowych decyzję o utworzeniu rachunku dochodów własnych jednostki budżetowej podejmują kierownicy jednostek budżetowych – jeżeli dochody będą pochodziły z tytułu opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej, spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej oraz odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd bądź w użytkowanie.

Ponadto samorządowe jednostki mogą gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, czyli w samorządowych jednostkach budżetowych, dodatkowe źródła dochodów własnych, które – poza wymienionymi w art. 22 ust. 1 – uchwala organ stanowiący.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwalając uchwałę, ustala źródła dochodów własnych oraz ich przeznaczenie, a także wskazuje jednostki budżetowe, które utworzą rachunek dochodów własnych.

Uchwały mogą także ustalać wysokość wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych ustalonej na dzień 31 grudnia.

ZAPAMIĘTAJ!
Jeżeli kierownik jednostki budżetowej utworzył rachunek dochodów własnych ze źródeł ustawowych, a rada wskazała tę jednostkę w uchwale, to dochody z ustawy i z uchwały są gromadzone na tym samym rachunku bankowym.

Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, gromadzących dochody ze źródeł wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy oraz gromadzących dochody ze źródeł określonych w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, opracowują odrębnie dla każdego ze źródeł tych dochodów plany finansowe.

Plany finansowe dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych opracowuje się na okres, w którym dochody te będą wydatkowane, z uwzględnieniem rozliczeń z budżetem w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.

Rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla rodzaju działalności określonej w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.

Samorządowa jednostka budżetowa dokonuje wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na 31 grudnia, zgodnie z uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do 5 lutego roku następującego po roku budżetowym.

Interpretacja Ministerstwa Finansów

Poniżej zamieszczamy pismo z 29 września 2006 r. Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów (sygn. ST1-4834-1044/06), które wyjaśnia wątpliwości związane ze stosowaniem niektórych przepisów z zakresu finansów publicznych, m.in. tworzenia rachunku dochodów własnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. jednostki budżetowe uzyskujące dochody z:
– opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej;
– spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;
– odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej
mogą je gromadzić na wydzielonym rachunku dochodów własnych.

O gromadzeniu dochodów z ww. źródeł decyduje kierownik jednostki budżetowej podejmując decyzje o utworzeniu wydzielonego rachunku dochodów własnych (art. 22 ust. 5).

Stosownie do art. 22 ust. 6 ww. ustawy, dochody własne jednostka budżetowa przeznacza na:
– sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z uzyskiwaniem dochodów z tytułu opłat za udostępnienie dokumentacji przetargowej;
– cele wskazane przez darczyńcę;
– remont lub odtworzenie utraconego lub uszkodzonego mienia w przypadku uzyskiwania dochodów z tytułu odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej.
Ponadto – w myśl art. 22 ust. 3 ustawy o finansach publicznych – samorządowe jednostki budżetowe mogą równie gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale organu stanowiącego. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwalając uchwałę, o której mowa w art. 22 ust. 3, ustala źródła dochodów własnych oraz ich przeznaczenie, a także wskazuje jednostki budżetowe, które utworzą rachunek dochodów własnych. Uchwały mogą także ustalać wysokość wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych ustalonej na dzień 31 grudnia (art. 22 ust. 4).

Biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów, podkreślić należy, iż decyzje o utworzeniu rachunku dochodów własnych z dochodów wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy podejmują samodzielnie kierownicy jednostek budżetowych. Wskazanie jednostek, przy których utworzone zostaną rachunki dochodów własnych – o czym stanowi art. 22 ust. 4 ustawy – może dotyczyć tylko przypadków, w których rada podejmuje decyzje o utworzeniu rachunku dochodów własnych. Nie odnosi się ono zatem do jednostek prowadzących rachunek dochodów własnych ze źródeł wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych wyjaśniło wątpliwości ze stosowaniem kont zespołu 7 przy ujmowaniu dochodów własnych. Obecnie w porównaniu do poprzednio obowiązującego rozporządzenia wprowadzono zapis, że na kontach zespołu 7 ujmuje się również przychody realizowane przez jednostki budżetowe w ramach dochodów własnych.

PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)

Julia Pindor
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA