REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady tworzenia rachunku dochodów własnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wprowadzenie dochodów własnych jednostek budżetowych przez ustawę o finansach publicznych wywołało wiele kontrowersji. Zmienione przepisy rodziły problemy interpretacyjne.

Pojawiły się dwa odmienne poglądy w kwestii procedury tworzenia rachunku dochodów własnych z art. 22 ust. 1 w samorządowych jednostkach budżetowych.

Tylko uchwała

Część specjalistów twierdziła, że w przypadku samorządowych jednostek budżetowych kierownik jednostki budżetowej nie może otwierać rachunków dochodów własnych ze spadków, zapisów i darowizn, ponieważ najpierw organ stanowiący musi wyrazić na to zgodę.

Według nich dopiero uchwała organu stanowiącego jst ma wskazać na jednostki budżetowe, które utworzą odrębny rachunek bankowy dochodów własnych oraz określić źródła tych dochodów. Zgodnie z interpretacją art. 22 dokonaną przez tych specjalistów, samorządowe jednostki budżetowe mogą otworzyć wyodrębniony rachunek bankowy dochodów własnych dopiero wówczas, gdy zostaną wymienione w uchwale organu stanowiącego jst.
W uchwale miało być również określone przeznaczenie dochodów własnych samorządowych jednostek budżetowych, czyli organ stanowiący miał decydować o utworzeniu i przeznaczeniu dochodów własnych w samorządowych jednostkach budżetowych.

Kierownik jednostki decydentem

Zgodnie z drugim poglądem istniejącym w tym zakresie w przypadku samorządowych jednostek budżetowych decyzję o utworzeniu rachunku dochodów własnych jednostki budżetowej podejmują kierownicy jednostek budżetowych – jeżeli dochody będą pochodziły z tytułu opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej, spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej oraz odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd bądź w użytkowanie.

Ponadto samorządowe jednostki mogą gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, czyli w samorządowych jednostkach budżetowych, dodatkowe źródła dochodów własnych, które – poza wymienionymi w art. 22 ust. 1 – uchwala organ stanowiący.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwalając uchwałę, ustala źródła dochodów własnych oraz ich przeznaczenie, a także wskazuje jednostki budżetowe, które utworzą rachunek dochodów własnych.

Uchwały mogą także ustalać wysokość wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych ustalonej na dzień 31 grudnia.

ZAPAMIĘTAJ!
Jeżeli kierownik jednostki budżetowej utworzył rachunek dochodów własnych ze źródeł ustawowych, a rada wskazała tę jednostkę w uchwale, to dochody z ustawy i z uchwały są gromadzone na tym samym rachunku bankowym.

Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, gromadzących dochody ze źródeł wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy oraz gromadzących dochody ze źródeł określonych w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, opracowują odrębnie dla każdego ze źródeł tych dochodów plany finansowe.

Plany finansowe dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych opracowuje się na okres, w którym dochody te będą wydatkowane, z uwzględnieniem rozliczeń z budżetem w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.

Rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla rodzaju działalności określonej w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.

Samorządowa jednostka budżetowa dokonuje wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na 31 grudnia, zgodnie z uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do 5 lutego roku następującego po roku budżetowym.

Interpretacja Ministerstwa Finansów

Poniżej zamieszczamy pismo z 29 września 2006 r. Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów (sygn. ST1-4834-1044/06), które wyjaśnia wątpliwości związane ze stosowaniem niektórych przepisów z zakresu finansów publicznych, m.in. tworzenia rachunku dochodów własnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. jednostki budżetowe uzyskujące dochody z:
– opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej;
– spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;
– odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej
mogą je gromadzić na wydzielonym rachunku dochodów własnych.

O gromadzeniu dochodów z ww. źródeł decyduje kierownik jednostki budżetowej podejmując decyzje o utworzeniu wydzielonego rachunku dochodów własnych (art. 22 ust. 5).

Stosownie do art. 22 ust. 6 ww. ustawy, dochody własne jednostka budżetowa przeznacza na:
– sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z uzyskiwaniem dochodów z tytułu opłat za udostępnienie dokumentacji przetargowej;
– cele wskazane przez darczyńcę;
– remont lub odtworzenie utraconego lub uszkodzonego mienia w przypadku uzyskiwania dochodów z tytułu odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej.
Ponadto – w myśl art. 22 ust. 3 ustawy o finansach publicznych – samorządowe jednostki budżetowe mogą równie gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale organu stanowiącego. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwalając uchwałę, o której mowa w art. 22 ust. 3, ustala źródła dochodów własnych oraz ich przeznaczenie, a także wskazuje jednostki budżetowe, które utworzą rachunek dochodów własnych. Uchwały mogą także ustalać wysokość wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych ustalonej na dzień 31 grudnia (art. 22 ust. 4).

Biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów, podkreślić należy, iż decyzje o utworzeniu rachunku dochodów własnych z dochodów wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy podejmują samodzielnie kierownicy jednostek budżetowych. Wskazanie jednostek, przy których utworzone zostaną rachunki dochodów własnych – o czym stanowi art. 22 ust. 4 ustawy – może dotyczyć tylko przypadków, w których rada podejmuje decyzje o utworzeniu rachunku dochodów własnych. Nie odnosi się ono zatem do jednostek prowadzących rachunek dochodów własnych ze źródeł wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych wyjaśniło wątpliwości ze stosowaniem kont zespołu 7 przy ujmowaniu dochodów własnych. Obecnie w porównaniu do poprzednio obowiązującego rozporządzenia wprowadzono zapis, że na kontach zespołu 7 ujmuje się również przychody realizowane przez jednostki budżetowe w ramach dochodów własnych.

PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)

Julia Pindor
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA