REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja funduszy własnych stowarzyszeń

REKLAMA

Źródłami finansowania aktywów każdej jednostki są fundusze własne oraz fundusze obce (zobowiązania), które tworzą pasywa bilansu. Składnikami funduszy własnych w stowarzyszeniu są: fundusz statutowy, fundusz z aktualizacji wyceny oraz wynik finansowy netto za rok obrotowy.

Ustawa o rachunkowości w art. 36 ust. 1 stanowi, że kapitały (fundusze) własne ujmuje się w księgach rachunkowych z podziałem na ich rodzaje i według zasad określonych przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy o utworzeniu jednostki. W przypadku funduszy własnych stowarzyszeń mają zastosowanie przepisy ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowienia zawarte w statutach poszczególnych stowarzyszeń.

Prawo o stowarzyszeniach w art. 33 ust. 1 określa, że majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.

Źródłami finansowania aktywów każdej jednostki są fundusze własne oraz fundusze obce (zobowiązania), które tworzą pasywa bilansu.

W załączniku nr 1 (Bilans) do rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, w pasywach mamy wymienione następujące składniki funduszy własnych:

A. Fundusze własne
I. Fundusz statutowy
II. Fundusz z aktualizacji wyceny
III. Wynik finansowy netto za rok obrotowy
1. Nadwyżka przychodów nad kosztami (wielkość dodatnia)
2. Nadwyżka kosztów nad przychodami (wielkość ujemna)

Fundusz statutowy

Fundusz statutowy to fundusz podstawowy jednostki, tworzony na podstawie przepisów prawa i statutu jednostki, przeznaczony na finansowanie jej działalności statutowej.

Fundusz statutowy stowarzyszenia może zwiększać dodatnia różnica pomiędzy przychodami a kosztami jednostki, czyli dodatni wynik finansowy netto za poprzedni rok obrotowy.

UWAGA!
W stowarzyszeniu różnica pomiędzy przychodami a kosztami, ustalona w rachunku wyników, zwiększa – po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego – odpowiednio przychody lub koszty w następnym roku obrotowym; różnicę dodatnią można zaliczyć na zwiększenie funduszu statutowego (§ 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r.).

PRZYKŁAD 1
Zwiększenie funduszu statutowego stowarzyszenia
Uchwałą nr 5/2006 z dnia 11 kwietnia 2006 r. Zebrania Delegatów Stowarzyszenia X postanowiono zwiększyć fundusz statutowy stowarzyszenia o dodatnią różnicę pomiędzy przychodami a kosztami jednostki, osiągniętą w roku 2005, w kwocie 19 129 zł.
Ewidencja zwiększenia funduszu statutowego
Wn konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” 119 129 zł
Ma konto 801 „Fundusz statutowy” 119 129 zł

PRZYKŁAD 2
Zwiększenie kosztów w następnym roku obrotowym o ustaloną w rachunku wyników różnicę pomiędzy kosztami a przychodami
Stowarzyszenie Y w roku 2005 uzyskało ujemną różnicę pomiędzy przychodami a kosztami działalności.
Uchwałą nr 6/2006 z dnia 30 kwietnia 2006 r. Zebrania Delegatów Stowarzyszenia Y postanowiono zwiększyć koszty roku obrotowego 2006 stowarzyszenia o ujemną różnicę pomiędzy przychodami a kosztami jednostki, osiągniętą w roku 2005, w kwocie 17 125 zł.
Ewidencja zwiększenia kosztów realizacji zadań statutowych
Wn konto 722 „Koszty realizacji zadań statutowych” 17 125 zł
Ma konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” 17 125 zł
Otrzymane składki statutowe od członków stowarzyszenia zalicza się do przychodów jednostki.

PRZYKŁAD 3
Rozliczenie składek statutowych stowarzyszenia
Stowarzyszenie Z liczy 100 członków. Statut Stowarzyszenia przewiduje składki członkowskie w wysokości 1200 zł rocznie, płatne w terminach miesięcznych (12 miesięcy × 100 zł).
Ewidencja rozliczenia składek statutowych stowarzyszenia
1. Naliczenie miesięcznych składek członkowskich (100 członków × 100 zł) 10 000 zł
Wn konto 250 „Rozrachunki z członkami stowarzyszenia” 10 000 zł
Ma konto 721 „Przychody z działalności statutowej” 10 000 zł
2. WB – wpłata składek 10 000 zł
Wn konto 131 „Rachunek bieżący” 10 000 zł
Ma konto 250 „Rozrachunki z członkami stowarzyszenia” 10 000 zł

Fundusz z aktualizacji wyceny

Fundusz z aktualizacji wyceny może być tworzony w każdej jednostce, niezależnie od jej formy prawnej, także w stowarzyszeniu. Fundusz ten ujmuje skutki zmian wartości niektórych aktywów i pasywów.

UWAGA!
Wzrost wartości kapitału (funduszu) z aktualizacji wyceny jest przychodem kapitałowym niezrealizowanym.
Ewidencję zmian kapitału prowadzi się na koncie 803 „Fundusz z aktualizacji wyceny”.

Zwiększenia funduszu z aktualizacji wyceny są księgowane na stronie Ma konta 803 „Fundusz z aktualizacji wyceny”, a występują w związku z:

• aktualizacją wyceny środków trwałych, przeprowadzoną na podstawie odrębnych przepisów; zgodnie z art. 31 ust. 4 ustawy o rachunkowości (na fundusz z aktualizacji wyceny odnosi się powstałą na skutek aktualizacji wyceny różnicę wartości netto środków trwałych),
• przeszacowaniem inwestycji długoterminowych nie rzadziej niż na dzień bilansowy do poziomu ceny rynkowej lub wartości godziwej (art. 35 ust. 4 ustawy o rachunkowości),
• powstaniem dodatnich różnic kursowych dotyczących inwestycji długoterminowych wyrażonych w walutach obcych na dzień wyceny (art. 30 ust. 4 ustawy o rachunkowości),
• przeszacowaniem wartości instrumentu finansowego zakwalifikowanego do kapitałów własnych (art. 35a ust. 2 ustawy o rachunkowości),
• naliczeniem aktywów z tytułu podatku odroczonego od operacji ujmowanych na kapitałach własnych (art. 37 ust. 9 ustawy o rachunkowości),
• wyceną aktywów jednostki po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, w związku z zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności (art. 29 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
Zmniejszenia funduszu z aktualizacji wyceny są księgowane na stronie Wn konta 803 „Fundusz z aktualizacji wyceny”, a następują w wyniku:
• przeksięgowania przyrostu wartości netto wskutek aktualizacji wartości środka trwałego przy jego zbyciu (art. 31 ust. 4 ustawy o rachunkowości),
• odpisu z tytułu trwałej utraty wartości środka trwałego do kwoty jego aktualizacji (art. 32 ust. 5 ustawy o rachunkowości),
• odpisu z tytułu utraty wartości inwestycji długoterminowych, uprzednio przeszacowanych do poziomu cen rynkowych lub wartości godziwej – do kwoty aktualizacji (art. 35 ust. 4 ustawy o rachunkowości),
• ujemnych różnic kursowych, dotyczących inwestycji długoterminowych wyrażonych w walutach obcych (art. 30 ust. 4 ustawy o rachunkowości),
• odpisu w kwocie podwyższenia wartości ponad cenę zakupu (nabycia) inwestycji długoterminowych, w związku ze zbyciem inwestycji (art. 35 ust. 5 ustawy o rachunkowości),
• przekwalifikowania inwestycji długoterminowych do krótkoterminowych, odpis w kwocie podwyższenia wartości (art. 35 ust. 5 ustawy o rachunkowości),
• utworzenia rezerwy na podatek dochodowy, rozliczanej z kapitałem własnym (art. 37 ust. 9 ustawy o rachunkowości),
• utworzenia rezerwy w związku z zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności (art. 29 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
Konto 803 „Fundusz z aktualizacji wyceny” wykazuje saldo końcowe Ma, ujmowane w bilansie stowarzyszenia w pasywach, w pozycji A.II. Fundusz z aktualizacji wyceny.

Aktualizacja wartości środków trwałych

PRZYKŁAD 4
Stowarzyszenie R przeprowadziło aktualizację wyceny wartości początkowej i dotychczas dokonanych odpisów umorzeniowych zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy o rachunkowości. Aktualizacja wyceny nastąpiła na podstawie zarządzenia Ministra Finansów, ponieważ wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych w okresie trzech kwartałów w roku przekroczył 10%. Aktualizacja wyceny została przeprowadzona metodą szczegółową, polegającą na przeliczeniu wartości początkowej i dotychczasowego umorzenia poszczególnych środków trwałych za pomocą wskaźników przeliczeniowych.
Ewidencja aktualizacji wartości środków trwałych
Wzrost wartości początkowej środków trwałych w wyniku aktualizacji 76 000 zł
Wn konto 011 „Środki trwałe” 76 000 zł
Wzrost wartości umorzenia 14 000 zł
Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 14 000 zł
Wzrost wartości netto środków trwałych (76 000 zł – 14 000 zł) 62 000 zł
Ma konto 803 „Fundusz z aktualizacji wyceny” 62 000 zł

Wynik finansowy netto za rok obrotowy

Wynik finansowy netto za rok obrotowy wykazywany w bilansie stowarzyszenia, sporządzanym według załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r., jest ustalany w rachunku wyników.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ujemne fundusze własne stowarzyszenia a ogłaszanie upadłości dłużnika

Na zakończenie rozważań na temat funduszy własnych stowarzyszenia należy zwrócić jeszcze uwagę na sytuację, która może zdarzyć się w danej jednostce, gdy zobowiązania przekroczą wartość jej majątku. Mamy wówczas do czynienia z wystąpieniem ujemnych funduszy własnych.

Ustawa z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze zobowiązuje do ogłaszania upadłości w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny (art. 10). Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań.

Dłużnika uważa się za niewypłacalnego także wtedy, gdy jego zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje (art. 11 ust. 2).

Przy sporządzaniu bilansu jednostki przyjmujemy następujące równanie:
Majątek jednostki (aktywa) = [Fundusze własne + Zobowiązania] (pasywa)
Jak można wywnioskować z powyższego równania, zobowiązania przekraczają wartość majątku jednostki w sytuacji, gdy fundusze własne osiągają wartość ujemną. Najczęściej zdarza się to wtedy, gdy wynik finansowy netto za rok obrotowy – nadwyżka kosztów nad przychodami (wielkość ujemna) – przekracza wartość funduszu statutowego. W takich okolicznościach majątek jednostki jest finansowany z zobowiązań.

Sąd może oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10% wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika (art. 12 ust. 1 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze). Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli niewykonanie zobowiązań ma charakter trwały albo gdy oddalenie wniosku może spowodować pokrzywdzenie wierzycieli.

Marianna Sobolewska
biegły rewident

Podstawy prawne
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• ustawa z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055
• ustawa z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze – Dz.U. Nr 60, poz. 535, ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• rozporządzenie Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 137, poz. 1539; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117

Marianna Sobolewska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA