REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady sporządzania planu amortyzacji?

REKLAMA

Plan amortyzacji. Jednostki dokonujące odpisów amortyzacyjnych powinny sporządzić plan amortyzacji. Nie istnieje jednolity wzorzec planu amortyzacyjnego. Jednostka ma w tej kwestii pełną swobodę.

Plan amortyzacji

Powszechnie przyjęto jednak, że plan taki powinien zawierać m.in.:
• liczbę porządkową,
• symbol KŚT,
• numer inwentarzowy,
• nazwę środka trwałego,
• wartość początkową i wartość netto środka trwałego,
• stawkę amortyzacyjną wyrażoną w procentach,
• roczną i miesięczną (lub też inną w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych) kwotę amortyzacji,
• wartość umorzenia,
• podsumowanie.

UWAGA!
Plan amortyzacji może być opracowany w formie tabeli.

Niekiedy jednostki prowadzą osobno plan amortyzacji i tabelę amortyzacyjną, jednak najczęściej, ze względu na duże podobieństwo, plan amortyzacji jest połączony wraz z tabelą amortyzacyjną w jedno urządzenie.

Plan amortyzacji sporządzany jest na początku roku obrachunkowego na podstawie danych wynikających z kart inwentarzowych środków trwałych i ewentualnie ze spisów z natury składników majątku. Ułatwia to ewidencjonowanie i rozliczanie amortyzacji.

Karta inwentarzowa środka trwałego jest jakby „życiorysem” składnika majątku i stanowi podstawowe narzędzie ewidencji analitycznej.

Zawarte są w niej m.in. takie informacje, jak:
• numer inwentarzowy,
• nazwa środka trwałego,
• symbol KŚT,
• data przyjęcia do używania,
• charakterystyka środka trwałego,
• miejsce użytkowania,
• wartość początkowa,
• okres amortyzacji,
• metoda amortyzacji,
• stawka amortyzacyjna wyrażona w procentach,
• zmiany wartości środka trwałego.

Zebranie zapisów wynikających z kart inwentarzowych stanowi materiał informacyjny dla jednostki i w zależności od potrzeb oraz preferencji może być analizowany według wielu dowolnych kryteriów klasyfikacyjnych (np. w grupach rodzajowych, według ich przeznaczenia – środki trwałe produkcyjne, handlowe, wykorzystywane przez administrację itd.). Kształtowanie kryteriów klasyfikacyjnych musi być zawsze podporządkowane potrzebom sprawozdawczości zewnętrznej oraz potrzebom informacji wewnętrznej (w szczególności do celów decyzyjnych i kontrolnych).

Amortyzacja dokonywana na podstawie planu amortyzacyjnego, uwzględniająca zużycie fizyczne, postęp techniczno-ekonomiczny, ograniczenia prawne i inne, które mają wpływ na okres gospodarczego używania środka trwałego, zaliczana jest w koszty uzyskania przychodów i nazywa się amortyzacją planowaną.

Plan amortyzacji - przykładowy wzór planu amortyzacyjnego


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Autopromocja

1. Liczba porządkowa kolejnych składników majątkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Pod kolejnymi liczbami porządkowymi ujmuje się poszczególne składniki majątkowe.

2. Symbol Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)
KŚT – Klasyfikacja Środków Trwałych jest to najważniejsze kryterium podziału środków trwałych stosowane w skali całej gospodarki narodowej.

Zgodnie z KŚT środki trwałe dzielą się – stosownie do ich charakteru – na grupy, podgrupy i rodzaje (trzeci szczebel został wprowadzony tam, gdzie było to niezbędne), przy czym każdej grupie i rodzajowi przypisana jest odpowiednia nazwa i symbol cyfrowy.

W klasyfikacji tej zostało wydzielonych 10 grup (0–9), 90 podgrup i 900 rodzajów środków trwałych. Struktura symboli KŚT jest następująca:
• grupa – symbol jednocyfrowy (np. 1),
• podgrupa – symbol dwucyfrowy (np. 12),
• rodzaj – symbol trzycyfrowy (np. 123).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o rachunkowości nie nakazuje, aby środki trwałe wprowadzone były do ewidencji księgowej zgodnie z KŚT. Jednak stawki amortyzacyjne służące do obliczania amortyzacji podatkowej (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) są przyporządkowywane do określonych grup, podgrup i rodzajów KŚT.


3. Numer inwentarzowy
Numer inwentarzowy jest liczbą służącą do identyfikacji składników majątkowych i prowadzenia ewidencji.

4. Nazwa środka trwałego
Czytelny opis środka trwałego, jednoznacznie określający dany składnik majątku.

5. Wartość początkowa środka trwałego
Prawidłowe ustalenie wartości początkowej ma zasadnicze znaczenie przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych, a w konsekwencji przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów.

6. Wartość umorzenia na początek okresu
Wartość umorzenia na początek okresu stanowi sumę dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych i określa, o ile uległa zmniejszeniu wartość początkowa składnika majątku w poprzednich okresach.
Umorzenie stanowi wielkość korygującą wartość początkową składników majątku do wartości netto (wartości bieżącej).

7. Wartość netto na początek okresu
Wartość netto na początek okresu to wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie (umorzenie z poprzednich okresów).

8. Stawka amortyzacyjna %
Stawka amortyzacyjna w ujęciu procentowym służy do obliczenia rocznego odpisu amortyzacyjnego.

9. Roczna kwota odpisów amortyzacyjnych
Wartość odpisów amortyzacyjnych w danym roku.

10–21. Miesięczna kwota amortyzacji
Wartość odpisu amortyzacyjnego w danym miesiącu.

22. Wartość umorzenia na koniec okresu
Wartość umorzenia na koniec okresu to suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych, czyli jest to wartość umorzenia na początek okresu powiększona o roczną kwotę odpisów amortyzacyjnych.

23. Wartość netto na koniec okresu
Wartość netto na koniec okresu to wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie (umorzenie z poprzednich okresów + umorzenie z danego okresu).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Poprawność przyjętego do planu amortyzacji okresu amortyzacji oraz rocznych stawek amortyzacyjnych powinna być przez jednostkę okresowo weryfikowana. To znaczy, że jeżeli zaistnieje taka potrzeba, należy przeprowadzić odpowiednią korektę rocznych stawek amortyzacyjnych stosowanych w roku bieżącym i w następnych, po weryfikacji, latach obrotowych.


W przypadku zmiany wartości środka trwałego w wyniku ulepszenia czy aktualizacji jego wartości, w planie amortyzacji powinien się znaleźć zapis wprowadzający nowe parametry i okres, od którego zmiana ta będzie obowiązywać.

PRZYKŁAD 2
W styczniu 2006 r. zakupiono drukarkę laserową HP Color Laser Jet 2500 za 3600 zł netto i przyłączono ją do zespołu komputerowego w dziale administracji (wartość początkowa – 8000 zł). Na dzień 1 lutego 2006 r. wartość początkowa tego środka trwałego wyniesie 11 600 zł (8000 + 3600). Na koniec maja 2006 r. drukarka została odłączona od zespołu komputerowego w dziale administracji i następnie została przyłączona do zespołu komputerowego w dziale marketingu, którego wartość początkowa wynosiła 10 000 zł. Drukarka laserowa w okresie luty –maj 2006 r. była amortyzowana metodą liniową, przy stawce amortyzacyjnej na poziomie 30%. Na dzień 1 czerwca 2006 r. wartość początkowa:
• zespołu komputerowego w dziale administracji wyniesie 7640 zł
(3600 × 30%) / 12 = 90 zł (miesięczny odpis amortyzacyjny)
90 × 4 = 360 zł (odpisy amortyzacyjne luty–maj 2006 r.)
11 600 – (3600 – 360) = 7640
• zespołu komputerowego w dziale marketingu wyniesie 14 140 zł
10 000 + (3600 – 360) = 13 240

Podstawa prawna
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Katarzyna Goldmann

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA