REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady sporządzania planu amortyzacji?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Plan amortyzacji. Jednostki dokonujące odpisów amortyzacyjnych powinny sporządzić plan amortyzacji. Nie istnieje jednolity wzorzec planu amortyzacyjnego. Jednostka ma w tej kwestii pełną swobodę.

Plan amortyzacji

Powszechnie przyjęto jednak, że plan taki powinien zawierać m.in.:
• liczbę porządkową,
• symbol KŚT,
• numer inwentarzowy,
• nazwę środka trwałego,
• wartość początkową i wartość netto środka trwałego,
• stawkę amortyzacyjną wyrażoną w procentach,
• roczną i miesięczną (lub też inną w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych) kwotę amortyzacji,
• wartość umorzenia,
• podsumowanie.

UWAGA!
Plan amortyzacji może być opracowany w formie tabeli.

Niekiedy jednostki prowadzą osobno plan amortyzacji i tabelę amortyzacyjną, jednak najczęściej, ze względu na duże podobieństwo, plan amortyzacji jest połączony wraz z tabelą amortyzacyjną w jedno urządzenie.

Plan amortyzacji sporządzany jest na początku roku obrachunkowego na podstawie danych wynikających z kart inwentarzowych środków trwałych i ewentualnie ze spisów z natury składników majątku. Ułatwia to ewidencjonowanie i rozliczanie amortyzacji.

Karta inwentarzowa środka trwałego jest jakby „życiorysem” składnika majątku i stanowi podstawowe narzędzie ewidencji analitycznej.

Zawarte są w niej m.in. takie informacje, jak:
• numer inwentarzowy,
• nazwa środka trwałego,
• symbol KŚT,
• data przyjęcia do używania,
• charakterystyka środka trwałego,
• miejsce użytkowania,
• wartość początkowa,
• okres amortyzacji,
• metoda amortyzacji,
• stawka amortyzacyjna wyrażona w procentach,
• zmiany wartości środka trwałego.

Zebranie zapisów wynikających z kart inwentarzowych stanowi materiał informacyjny dla jednostki i w zależności od potrzeb oraz preferencji może być analizowany według wielu dowolnych kryteriów klasyfikacyjnych (np. w grupach rodzajowych, według ich przeznaczenia – środki trwałe produkcyjne, handlowe, wykorzystywane przez administrację itd.). Kształtowanie kryteriów klasyfikacyjnych musi być zawsze podporządkowane potrzebom sprawozdawczości zewnętrznej oraz potrzebom informacji wewnętrznej (w szczególności do celów decyzyjnych i kontrolnych).

Amortyzacja dokonywana na podstawie planu amortyzacyjnego, uwzględniająca zużycie fizyczne, postęp techniczno-ekonomiczny, ograniczenia prawne i inne, które mają wpływ na okres gospodarczego używania środka trwałego, zaliczana jest w koszty uzyskania przychodów i nazywa się amortyzacją planowaną.

Plan amortyzacji - przykładowy wzór planu amortyzacyjnego


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

REKLAMA

1. Liczba porządkowa kolejnych składników majątkowych

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Pod kolejnymi liczbami porządkowymi ujmuje się poszczególne składniki majątkowe.

2. Symbol Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)
KŚT – Klasyfikacja Środków Trwałych jest to najważniejsze kryterium podziału środków trwałych stosowane w skali całej gospodarki narodowej.

Zgodnie z KŚT środki trwałe dzielą się – stosownie do ich charakteru – na grupy, podgrupy i rodzaje (trzeci szczebel został wprowadzony tam, gdzie było to niezbędne), przy czym każdej grupie i rodzajowi przypisana jest odpowiednia nazwa i symbol cyfrowy.

W klasyfikacji tej zostało wydzielonych 10 grup (0–9), 90 podgrup i 900 rodzajów środków trwałych. Struktura symboli KŚT jest następująca:
• grupa – symbol jednocyfrowy (np. 1),
• podgrupa – symbol dwucyfrowy (np. 12),
• rodzaj – symbol trzycyfrowy (np. 123).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o rachunkowości nie nakazuje, aby środki trwałe wprowadzone były do ewidencji księgowej zgodnie z KŚT. Jednak stawki amortyzacyjne służące do obliczania amortyzacji podatkowej (Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych) są przyporządkowywane do określonych grup, podgrup i rodzajów KŚT.


3. Numer inwentarzowy
Numer inwentarzowy jest liczbą służącą do identyfikacji składników majątkowych i prowadzenia ewidencji.

4. Nazwa środka trwałego
Czytelny opis środka trwałego, jednoznacznie określający dany składnik majątku.

5. Wartość początkowa środka trwałego
Prawidłowe ustalenie wartości początkowej ma zasadnicze znaczenie przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych, a w konsekwencji przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów.

6. Wartość umorzenia na początek okresu
Wartość umorzenia na początek okresu stanowi sumę dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych i określa, o ile uległa zmniejszeniu wartość początkowa składnika majątku w poprzednich okresach.
Umorzenie stanowi wielkość korygującą wartość początkową składników majątku do wartości netto (wartości bieżącej).

7. Wartość netto na początek okresu
Wartość netto na początek okresu to wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie (umorzenie z poprzednich okresów).

8. Stawka amortyzacyjna %
Stawka amortyzacyjna w ujęciu procentowym służy do obliczenia rocznego odpisu amortyzacyjnego.

9. Roczna kwota odpisów amortyzacyjnych
Wartość odpisów amortyzacyjnych w danym roku.

10–21. Miesięczna kwota amortyzacji
Wartość odpisu amortyzacyjnego w danym miesiącu.

22. Wartość umorzenia na koniec okresu
Wartość umorzenia na koniec okresu to suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych, czyli jest to wartość umorzenia na początek okresu powiększona o roczną kwotę odpisów amortyzacyjnych.

23. Wartość netto na koniec okresu
Wartość netto na koniec okresu to wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie (umorzenie z poprzednich okresów + umorzenie z danego okresu).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Poprawność przyjętego do planu amortyzacji okresu amortyzacji oraz rocznych stawek amortyzacyjnych powinna być przez jednostkę okresowo weryfikowana. To znaczy, że jeżeli zaistnieje taka potrzeba, należy przeprowadzić odpowiednią korektę rocznych stawek amortyzacyjnych stosowanych w roku bieżącym i w następnych, po weryfikacji, latach obrotowych.


W przypadku zmiany wartości środka trwałego w wyniku ulepszenia czy aktualizacji jego wartości, w planie amortyzacji powinien się znaleźć zapis wprowadzający nowe parametry i okres, od którego zmiana ta będzie obowiązywać.

PRZYKŁAD 2
W styczniu 2006 r. zakupiono drukarkę laserową HP Color Laser Jet 2500 za 3600 zł netto i przyłączono ją do zespołu komputerowego w dziale administracji (wartość początkowa – 8000 zł). Na dzień 1 lutego 2006 r. wartość początkowa tego środka trwałego wyniesie 11 600 zł (8000 + 3600). Na koniec maja 2006 r. drukarka została odłączona od zespołu komputerowego w dziale administracji i następnie została przyłączona do zespołu komputerowego w dziale marketingu, którego wartość początkowa wynosiła 10 000 zł. Drukarka laserowa w okresie luty –maj 2006 r. była amortyzowana metodą liniową, przy stawce amortyzacyjnej na poziomie 30%. Na dzień 1 czerwca 2006 r. wartość początkowa:
• zespołu komputerowego w dziale administracji wyniesie 7640 zł
(3600 × 30%) / 12 = 90 zł (miesięczny odpis amortyzacyjny)
90 × 4 = 360 zł (odpisy amortyzacyjne luty–maj 2006 r.)
11 600 – (3600 – 360) = 7640
• zespołu komputerowego w dziale marketingu wyniesie 14 140 zł
10 000 + (3600 – 360) = 13 240

Podstawa prawna
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Katarzyna Goldmann

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA