REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować koszt gospodarowania odpadami

REKLAMA

Jak zaksięgować opłatę produktową, którą obciążamy naszych klientów za każdą sztukę sprzedanego wyrobu (świetlówki i lampy). Jest to koszt gospodarowania odpadami w wysokości 1 zł za każdą sztukę.


Na fakturze klient ma wyliczoną liczbę sztuk sprzedanych x 1 zł. Zgodnie z fakturą jest to nasz przychód (ale nie przychód ze sprzedaży), który musimy rozliczyć, gdy otrzymamy fakturę z firmy zajmującej się utylizacją tego typu wyrobów.


W omawianym przypadku przedmiotem działalności gospodarczej spółki jest sprzedaż artykułów oświetleniowych, w tym lamp i świetlówek. Przedsiębiorcy, wprowadzający na terytorium kraju produkty w określonych rodzajach opakowań lub określone rodzaje produktów, mają obowiązek zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten może być wykonany samodzielnie przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub też przez specjalną organizację zajmującą się działalnością utylizacyjną. W przypadku omawianej spółki została podpisana umowa ze specjalistyczną firmą, zajmującą się utylizacją m.in. lamp i świetlówek. Spółka jest obciążana przez tę firmę odpowiednio skalkulowaną opłatą w wysokości 1 zł za każdą sztukę lamp i świetlówek wprowadzonych do obrotu.


Spółka w momencie sprzedaży poza ceną sprzedaży obciąża również klientów kwotą równą ponoszonej opłacie produktowej za każdą sztukę sprzedanych produktów.


Dla spółki przychody ze sprzedaży lamp i świetlówek są przychodami z działalności podstawowej i zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są ujmowane w rachunku zysków i strat jako przychód z działalności operacyjnej. Spółka powinna jednakże zaewidencjonować odpowiednio również pozostałą część kwoty zafakturowanej na klienta, wynikającą z obciążenia go kosztami utylizacji. Ta część dokonanej sprzedaży jest pośrednio związana z działalnością operacyjną spółki i dlatego powinna być odpowiednio zaprezentowana w sprawozdaniu finansowym, jako pozostałe przychody operacyjne. Równocześnie spółka zostanie obciążona fakturą przez firmę utylizacyjną za ilość lamp i świetlówek wprowadzonych do obrotu. Kwota tego obciążenia powinna być zasadniczo równa przychodom osiągniętym przez spółkę z tego tytułu. Obciążenie dokonane przez firmę utylizacyjną nie jest dla spółki zobowiązaniem (kosztem) mającym bezpośredni związek z podstawową działalnością operacyjną, nie przysparzając spółce korzyści ekonomicznych. W związku z tym, jak również w celu zapewnienia współmierności przychodów i kosztów, spółka powinna ująć poniesione koszty jako pozostałe koszty operacyjne. Spółka może również rozważyć prezentację jedynie wyniku na omawianej transakcji w sprawozdaniu finansowym, zamieszczając pełną prezentację przychodów i kosztów rozdzielnie w pełnej wysokości w informacji dodatkowej.

Takie podejście jest uzasadnione, ponieważ zgodnie z ustawą o rachunkowości przychody i koszty to uprawdopodobnione powstanie lub zmniejszenie korzyści ekonomicznych, które doprowadzi do zmiany w kapitale własnym jednostki. W przypadku spółki nastąpi zmiana powodująca zwiększenie i jednocześnie zmniejszenie kapitału własnego z tego samego tytułu, dlatego też łączna prezentacja w sprawozdaniu finansowym może korzystniej przedstawić treść ekonomiczną tych zdarzeń mających wpływ na wynik finansowy jednostki.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.).


Mateusz Szafrański-Sałajczyk

REKLAMA

Autopromocja

starszy konsultant działu audytu i doradztwa gospodarczego

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA