REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować koszt gospodarowania odpadami

REKLAMA

Jak zaksięgować opłatę produktową, którą obciążamy naszych klientów za każdą sztukę sprzedanego wyrobu (świetlówki i lampy). Jest to koszt gospodarowania odpadami w wysokości 1 zł za każdą sztukę.


Na fakturze klient ma wyliczoną liczbę sztuk sprzedanych x 1 zł. Zgodnie z fakturą jest to nasz przychód (ale nie przychód ze sprzedaży), który musimy rozliczyć, gdy otrzymamy fakturę z firmy zajmującej się utylizacją tego typu wyrobów.


W omawianym przypadku przedmiotem działalności gospodarczej spółki jest sprzedaż artykułów oświetleniowych, w tym lamp i świetlówek. Przedsiębiorcy, wprowadzający na terytorium kraju produkty w określonych rodzajach opakowań lub określone rodzaje produktów, mają obowiązek zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten może być wykonany samodzielnie przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub też przez specjalną organizację zajmującą się działalnością utylizacyjną. W przypadku omawianej spółki została podpisana umowa ze specjalistyczną firmą, zajmującą się utylizacją m.in. lamp i świetlówek. Spółka jest obciążana przez tę firmę odpowiednio skalkulowaną opłatą w wysokości 1 zł za każdą sztukę lamp i świetlówek wprowadzonych do obrotu.


Spółka w momencie sprzedaży poza ceną sprzedaży obciąża również klientów kwotą równą ponoszonej opłacie produktowej za każdą sztukę sprzedanych produktów.


Dla spółki przychody ze sprzedaży lamp i świetlówek są przychodami z działalności podstawowej i zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są ujmowane w rachunku zysków i strat jako przychód z działalności operacyjnej. Spółka powinna jednakże zaewidencjonować odpowiednio również pozostałą część kwoty zafakturowanej na klienta, wynikającą z obciążenia go kosztami utylizacji. Ta część dokonanej sprzedaży jest pośrednio związana z działalnością operacyjną spółki i dlatego powinna być odpowiednio zaprezentowana w sprawozdaniu finansowym, jako pozostałe przychody operacyjne. Równocześnie spółka zostanie obciążona fakturą przez firmę utylizacyjną za ilość lamp i świetlówek wprowadzonych do obrotu. Kwota tego obciążenia powinna być zasadniczo równa przychodom osiągniętym przez spółkę z tego tytułu. Obciążenie dokonane przez firmę utylizacyjną nie jest dla spółki zobowiązaniem (kosztem) mającym bezpośredni związek z podstawową działalnością operacyjną, nie przysparzając spółce korzyści ekonomicznych. W związku z tym, jak również w celu zapewnienia współmierności przychodów i kosztów, spółka powinna ująć poniesione koszty jako pozostałe koszty operacyjne. Spółka może również rozważyć prezentację jedynie wyniku na omawianej transakcji w sprawozdaniu finansowym, zamieszczając pełną prezentację przychodów i kosztów rozdzielnie w pełnej wysokości w informacji dodatkowej.

Takie podejście jest uzasadnione, ponieważ zgodnie z ustawą o rachunkowości przychody i koszty to uprawdopodobnione powstanie lub zmniejszenie korzyści ekonomicznych, które doprowadzi do zmiany w kapitale własnym jednostki. W przypadku spółki nastąpi zmiana powodująca zwiększenie i jednocześnie zmniejszenie kapitału własnego z tego samego tytułu, dlatego też łączna prezentacja w sprawozdaniu finansowym może korzystniej przedstawić treść ekonomiczną tych zdarzeń mających wpływ na wynik finansowy jednostki.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.).


Mateusz Szafrański-Sałajczyk

REKLAMA

Autopromocja

starszy konsultant działu audytu i doradztwa gospodarczego

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA