| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Warto wiedzieć > Jak zaksięgować koszt gospodarowania odpadami

Jak zaksięgować koszt gospodarowania odpadami

Jak zaksięgować opłatę produktową, którą obciążamy naszych klientów za każdą sztukę sprzedanego wyrobu (świetlówki i lampy). Jest to koszt gospodarowania odpadami w wysokości 1 zł za każdą sztukę.


Na fakturze klient ma wyliczoną liczbę sztuk sprzedanych x 1 zł. Zgodnie z fakturą jest to nasz przychód (ale nie przychód ze sprzedaży), który musimy rozliczyć, gdy otrzymamy fakturę z firmy zajmującej się utylizacją tego typu wyrobów.


W omawianym przypadku przedmiotem działalności gospodarczej spółki jest sprzedaż artykułów oświetleniowych, w tym lamp i świetlówek. Przedsiębiorcy, wprowadzający na terytorium kraju produkty w określonych rodzajach opakowań lub określone rodzaje produktów, mają obowiązek zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek ten może być wykonany samodzielnie przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub też przez specjalną organizację zajmującą się działalnością utylizacyjną. W przypadku omawianej spółki została podpisana umowa ze specjalistyczną firmą, zajmującą się utylizacją m.in. lamp i świetlówek. Spółka jest obciążana przez tę firmę odpowiednio skalkulowaną opłatą w wysokości 1 zł za każdą sztukę lamp i świetlówek wprowadzonych do obrotu.


Spółka w momencie sprzedaży poza ceną sprzedaży obciąża również klientów kwotą równą ponoszonej opłacie produktowej za każdą sztukę sprzedanych produktów.


Dla spółki przychody ze sprzedaży lamp i świetlówek są przychodami z działalności podstawowej i zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości są ujmowane w rachunku zysków i strat jako przychód z działalności operacyjnej. Spółka powinna jednakże zaewidencjonować odpowiednio również pozostałą część kwoty zafakturowanej na klienta, wynikającą z obciążenia go kosztami utylizacji. Ta część dokonanej sprzedaży jest pośrednio związana z działalnością operacyjną spółki i dlatego powinna być odpowiednio zaprezentowana w sprawozdaniu finansowym, jako pozostałe przychody operacyjne. Równocześnie spółka zostanie obciążona fakturą przez firmę utylizacyjną za ilość lamp i świetlówek wprowadzonych do obrotu. Kwota tego obciążenia powinna być zasadniczo równa przychodom osiągniętym przez spółkę z tego tytułu. Obciążenie dokonane przez firmę utylizacyjną nie jest dla spółki zobowiązaniem (kosztem) mającym bezpośredni związek z podstawową działalnością operacyjną, nie przysparzając spółce korzyści ekonomicznych. W związku z tym, jak również w celu zapewnienia współmierności przychodów i kosztów, spółka powinna ująć poniesione koszty jako pozostałe koszty operacyjne. Spółka może również rozważyć prezentację jedynie wyniku na omawianej transakcji w sprawozdaniu finansowym, zamieszczając pełną prezentację przychodów i kosztów rozdzielnie w pełnej wysokości w informacji dodatkowej.

Takie podejście jest uzasadnione, ponieważ zgodnie z ustawą o rachunkowości przychody i koszty to uprawdopodobnione powstanie lub zmniejszenie korzyści ekonomicznych, które doprowadzi do zmiany w kapitale własnym jednostki. W przypadku spółki nastąpi zmiana powodująca zwiększenie i jednocześnie zmniejszenie kapitału własnego z tego samego tytułu, dlatego też łączna prezentacja w sprawozdaniu finansowym może korzystniej przedstawić treść ekonomiczną tych zdarzeń mających wpływ na wynik finansowy jednostki.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.).


Mateusz Szafrański-Sałajczyk

starszy konsultant działu audytu i doradztwa gospodarczego

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK