REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować środki trwałe o niskiej jednostkowej wartości początkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do środków trwałych zaliczamy rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.


Zasada istotności wymaga wyodrębnienia w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Jednocześnie jednostka może stosować uproszczenia w ramach przyjętych zasad rachunkowości, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na sytuację majątkową i finansową jednostki oraz na wynik finansowy.


Natomiast środki trwałe zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym, których jednostkowa wartość nie przekracza 3,5 tys. zł, nie muszą być wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.


Zaliczenie aktywów


Na zaliczenie składnika aktywów do środków trwałych nie ma wpływu fakt:

- czy składniki majątku stanowią własność lub współwłasność jednostki (ważne jest, aby były kontrolowane przez jednostkę),

- jaka jest wartość składnika aktywów.

Jednostka może przyjąć w dokumentacji uproszczenie polegające na ustaleniu granicy jednostkowej wartości, do wysokości której określone składniki majątku:

- będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane jednorazowo,

- będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane przez okres ich ekonomicznej użyteczności,

- nie będą ujmowane w ewidencji bilansowej środków trwałych - ich wartość będzie księgowana w koszty zużycia materiałów w momencie przekazania do używania.


Ujęcie uproszczone


Jednostka może przyjąć w zakładowym planie kont (ZPK) uproszczenie, że bez względu na przewidywany okres używania dłuższy niż rok, nie będą ujmowane w ewidencji środków trwałych składniki majątku o jednostkowej wartości nieprzekraczającej górnej kwoty granicznej, obowiązującej również dla celów podatkowych, tj. 3,5 tys. zł.

Gdyby przyjęta zasada nie dotyczyła generalnie wszystkich środków trwałych, wówczas składniki niepodlegające tej zasadzie należy wskazać w ZPK - specyfikując ich grupy lub opisując je w inny sposób niebudzący wątpliwości co do ich klasyfikacji.


Ewidencja nabycia i przekazania do używania takich składników aktywów będzie przebiegać analogicznie jak ewidencja materiałów. Przy założeniu, że wszystkie zakupy rozliczane są za pośrednictwem konta „Rozliczenie zakupu”, typowymi zapisami księgowymi są:

1. Faktury VAT dokumentujące zakup i ewentualnie inne poniesione koszty bezpośrednio związane z nabyciem:

a) wartość netto - Wn konto „Rozliczenie zakupu”,

b) VAT naliczony do rozliczenia - Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”,

c) wartość brutto - Ma konto „Rozrachunki z dostawcami”.

2. Zarachowanie wartości składnika w cenie nabycia w ciężar kosztów - jeżeli przekazanie do używania następuje bezpośrednio w momencie nabycia:

Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”.

3. Przyjęcie do używania składnika otrzymanego nieodpłatnie w drodze darowizny, w wartości ustalonej:

Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

W związku z koniecznością kontrolowania prawidłowości wykorzystywania składników majątku w działalności jednostki, wskazane jest prowadzenie dla niskocennych przedmiotów pozabilansowej ewidencji ilościowej składników niezaliczonych do środków trwałych. Powinna być ona prowadzona w sposób zapewniający identyfikację poszczególnych przedmiotów, miejsc ich używania i osób odpowiedzialnych za ich stan.


Amortyzacja środków


Jednostka może przyjąć w ZPK, że wszystkie lub ściśle określone grupy niskocennych składników majątku spełniających ustawowe wymogi zaliczania ich do środków trwałych będą podlegać wprowadzeniu do ewidencji bilansowej środków trwałych. Ich amortyzowanie będzie przebiegać w sposób uproszczony:

- poprzez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków trwałych zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem,

- w drodze odpisywania wartości tego rodzaju środków trwałych jednorazowo.


Ewidencja nabycia, przekazania do używania oraz amortyzowania takich składników aktywów w księgach rachunkowych przebiega następująco:

1. Faktury VAT dokumentujące zakup i ewentualnie inne poniesione koszty bezpośrednio związane z nabyciem:

a) wartość netto - Wn konto „Rozliczenie zakupu”,

b) VAT naliczony do rozliczenia - Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”,

c) wartość brutto - Ma konto „Pozostałe rozrachunki”.

2. Przyjęcie środka trwałego do używania w wartości początkowej równej cenie nabycia:

Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”.

3. Jednorazowy odpis amortyzacyjny wartości początkowej (dokonywany nie wcześniej niż w miesiącu przyjęcia środka trwałego do używania):

Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.

4. Przyjęcie do używania składnika otrzymanego w drodze darowizny:

a) wprowadzenie do ewidencji w momencie przyjęcia do używania:

Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

b) jednorazowy odpis amortyzacyjny

Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.

c) równoległe rozliczenie kwoty ujętej na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”:

Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”/Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

5. Ujawnienie środka trwałego nieujętego w ewidencji księgowej:

a) wprowadzenie do ewidencji środków trwałych w wartości ustalonej:

Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

b) jednorazowy odpis amortyzacyjny:

Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.

6. Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji bilansowej (fizyczna likwidacja, sprzedaż, darowizna)

Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”/Ma konto „Środki trwałe”.

Jednostka może zastosować w ZPK zasadę, że nie wszystkie niskocenne środki trwałe wprowadzone do ewidencji bilansowej będą amortyzowane jednorazowo. W takim przypadku ewidencja w zakresie niskocennych środków trwałych powinna przebiegać według ogólnych zasad określonych w art. 32 ust. 1-4 ustawy o rachunkowości.


WYJAŚNIENIA PRAWO WYBORU

Jednostka może zastosować w zakładowym planie kont zasadę, że nie wszystkie niskocenne środki trwałe wprowadzone do ewidencji bilansowej będą amortyzowane jednorazowo.


ENCYKLOPEDIA PRAWA

Środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.


PRZYKŁAD: KSIĘGOWANIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH

Spółka IXI w ZPK ma zapisane, że składniki majątku o jednostkowej wartości początkowej przekraczającej 1,5 tys. zł, ale nie wyższej niż 3 5 tys. zł, ujmowane są w ewidencji środków trwałych amortyzowanych jednorazowo w dacie przyjęcia do używania.

W okresie sprawozdawczym zakupiono szafę pancerną do przechowywania dokumentów (wartość netto - 3,5 tys. zł, VAT - 770 zł, wartość ogółem - 4270 zł), wprowadzono do ewidencji środków trwałych biurko ujawnione podczas inwentaryzacji - 2 tys. zł, przyjęto do używania elektryczną maszynę do pisania otrzymaną w formie darowizny - 3 tys. zł, dokonano fizycznej likwidacji magnetowidu o wartości początkowej odpisanej jednorazowo w dacie przyjęcia do używania - 3,2 tys. zł oraz przeniesiono do ewidencji pozabilansowej pięć aparatów o wartości 900 zł każdy (odpisanej jednorazowo w ubiegłych latach) - 4,5 tys. zł.

Ewidencja księgowa przedstawionego przykładu wygląda następująco:

1. Faktura VAT dokumentująca zakupu szafy pancernej

a) wartość netto - 3,5 tys. zł

Wn konto „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony do rozliczenia - 770 zł

Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) wartość brutto - 4270 zł

Ma konto „Pozostałe rozrachunki”

2. Przyjęcie do używania szafy w wartości początkowej równej cenie nabycia - 3,5 tys. zł

Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

3. Ujęcie w ewidencji księgowej ujawnionego biurka - 2 tys. zł

Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”

4. Przyjęcie do używania elektronicznej maszyny do pisania otrzymanej w formie darowizny - 3 tys. zł

Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

5. Jednorazowy odpis amortyzacyjny środków trwałych przyjętych do używania (3500 + 2000 + 3000) - 8500 zł

Wn konto „Koszty według rodzajów” (w analityce: „Amortyzacja”)/Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”

6. Równoległe rozliczenie kwoty ujętej na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” - 3 tys. zł

Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”/Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”

7. Wyksięgowanie z ewidencji magnetowidu na podstawie protokołu z likwidacji - 3,2 tys. zł

Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”/Ma konto „Środki trwałe”

8. Przeniesienie do ewidencji pozabilansowej pięciu aparatów - 4,5 tys. zł

Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”/Ma konto „Środki trwałe”.

 

Podstawa prawna:

- Art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 4 ust. 4 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Weronika Chmielewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA