REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać PIT od refundacji za okna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy zapłacili już PIT od zwróconych wydatków za wymianę okien, mogą złożyć korektę zeznania wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. To skutek ostatniej interpretacji ministra finansów.

Podatnicy, którzy na własny koszt wymienili stolarkę okienną, a następnie spółdzielnia mieszkaniowa zwróciła im poniesione na ten cel wydatki, nie muszą już tych środków wykazywać w rocznym PIT i płacić od nich podatku. Wielu podatników odetchnie z ulgą na wiadomość o wydaniu przez MF korzystnej interpretacji ogólnej w sprawie konsekwencji podatkowych zwrotu wydatków na wymianę stolarki okiennej. Takie stanowisko minister finansów przedstawił w najnowszej interpretacji ogólnej nr DD3/033/33/ KDJ/09/209. Eksperci chwalą postawę ministra.

REKLAMA

Autopromocja

Krok w dobrym kierunku

Aleksandra Kosonowska, starszy konsultant w Accreo Taxand, twierdzi, że ministerstwo w końcu zauważyło ugruntowaną już linię orzeczniczą sądów administracyjnych i potwierdziło, że wspominany zwrot jest neutralny podatkowo.

Również Rafał Garbarz, menedżer w Ernst & Young, stwierdza, że wydana przez ministra ogólna interpretacja podatkowa to krok w dobrym kierunku, który powinien ujednolicić podejście organów podatkowych do kwestii refundacji wydatków, dotykającej dużego grona osób.

Korekta poprzednich zeznań

Co w takim razie mogą zrobić osoby, które już podatek od otrzymanego ze spółdzielni zwrotu zapłacili? Eksperci odpowiadają, że mogą zapłacone pieniądze odzyskać.

- Z praktycznego punktu widzenia podatnicy, którzy wykazali i opodatkowali taki zwrot, będą mogli złożyć korektę zeznania oraz wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Również podatnicy, którzy nie rozliczyli się jeszcze za 2008 rok, a otrzymali informację PIT-8C o kwocie refundacji, mogą nie wykazywać tego elementu w deklaracji podatkowej - tłumaczy Rafał Garbarz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aleksandra Kosonowska dodaje, że uzasadniając wniosek, podatnicy powinni m.in. powołać się na fakt wydania przez ministra finansów pozytywnej interpretacji ogólnej.

- Złożenie tak przygotowanego wniosku nie gwarantuje, że zostanie on pozytywnie rozpatrzony, jednak szanse na odzyskanie nadpłaconego podatku są duże - dodaje ekspert z Accreo Taxand.

Interpretacja ogólna

Nasi rozmówcy wskazują, że interpretacja ogólna wydana przez ministra formalnie nie chroni przed koniecznością zapłaty podatku (a tylko przed odsetkami za zwłokę i odpowiedzialnością karną skarbową).

- Interpretacja ogólna gwarantuje pełną ochronę podatnikom, ale na przyszłość, czyli dopiero ci podatnicy, którzy otrzymają zwrot wydatków w 2009 roku, będą w razie zmiany podejścia organów w pełni chronieni. Ryzyko, że urząd zakwestionuje rozliczenie podatkowe, w którym nie wykazano przychodu z tytułu zwrotu, jest jednak praktycznie niewielkie - podpowiada Aleksandra Kosonowska.

Także Rafał Garbarz zastrzega, że interpretacja ogólna może zostać zmieniona, jeżeli minister finansów stwierdzi jej nieprawidłowość. Więc należy mieć nadzieję, że nie dojdzie tutaj do rewizji stanowiska, jak to miało miejsce, przykładowo, w odniesieniu do praktyki niektórych organów podatkowych w zakresie opodatkowywania świadczeń medycznych na rzecz pracowników.

Ważne!

Składając korektę zeznania, trzeba dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty. W naszym przypadku przyczyną korekty będzie korzystna interpretacja ministra finansów. Również we wniosku o stwierdzenie nadpłaty trzeba powołać się na wydaną interpretację, podając jej sygnaturę

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA