Z urzędem będziemy komunikować się elektronicznie
REKLAMA
Obecnie większość spraw załatwianych w urzędach państwowych wymaga formy papierowej. Jedynie wybiórczo pracownicy urzędów stosują elektroniczną formę kontaktu z interesantami. Już niedługo jednak ma się to zmienić, za sprawą projektu przygotowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, który właśnie został przyjęty przez rząd. Projekt zakłada zmiany m.in. w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i Kodeksie postępowania administracyjnego.
REKLAMA
Wśród głównych założeń projektu należy wymienić wprowadzenie obowiązku komunikacji w formie elektronicznej, jeżeli ktoś zwróci się z takim wnioskiem lub wyrazi na to zgodę. Przy rozpatrywaniu spraw za pośrednictwem internetu nie trzeba będzie opatrywać podań tzw. „bezpiecznym podpisem elektronicznym”. A komunikacja elektroniczna z urzędem odbywać się ma przy użyciu jednej, określonej skrzynki podawczo-mailowej.
W świetle nowych rozwiązań ma powstać ogólny system teleinformatyczny umożliwiający współpracę między urzędami w formie elektronicznej. Pomysłodawcom projektu zależy szczególnie na wypracowaniu sprawnego modelu funkcjonowania usług publicznych, takich jak ePUAP. Chodzi też o stworzenie centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych wykorzystywanych w urzędach.
Zmienione przepisy będą korzystne m.in. dla podatników w przypadku zakupu przez nich używanych samochodów. Nowa platforma elektroniczna ma im umożliwić sprawdzenie dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy w celu potwierdzenia prawdziwości zawartych w nich danych.
Informatyzacja kontaktów obywatela z urzędem, wedle założeń do projektu, ma w przyszłości znacznie uprości drogę urzędową i skróci czas załatwiania spraw formalno-prawnych.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 3 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw.
Adam Kuchta
Ksiegowosc.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat