REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Charytatywny SMS nie powinien podlegać VAT"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmawiamy z PAWŁEM JABŁONOWSKIM, doradcą podatkowym w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna - Wysłanie SMS na cel charytatywny nie jest usługą, gdyż wysyłająca go osoba nie osiąga żadnej korzyści majątkowej z tego tytułu. W konsekwencji wiadomości tekstowe nie powinny być objęte 22-proc. VAT.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polacy coraz chętniej SMS-ami wspierają różnego rodzaju inicjatywy charytatywne. Jak działa takie wsparcie?

- Działanie tego typu polega na tym, że operatorzy sieci telefonii komórkowej zobowiązują się przekazać z góry określoną kwotę na rzecz danej organizacji, projektu itp. o charakterze dobroczynnym.

Ale część środków z SMS-ów trzeba oddać fiskusowi.

REKLAMA

- To prawda. Praktyka wygląda tak, że wysłanie SMS-a wspierającego określoną działalność obciążone zostaje 22-proc. VAT od wartości obrotu, którą jest określona w danym przypadku cena wiadomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy możemy to przedstawić na konkretnym przykładzie?

- Tak. Jeśli koszt wysyłanej wiadomości oznaczono na 7 zł, to chcąc dofinansować daną kampanię, darczyńca poniesie wydatek w wysokości 8,54 zł. Wspomniane 7 zł trafi do rąk podmiotu działającego dobroczynnie, który zechcieliśmy wesprzeć, zaś 1,54 zł zasili budżet państwa.

Na jakiej podstawie pobierany jest podatek?

- W ustawie o podatku od towarów i usług stwierdzono, że opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zwolennicy nałożenia VAT na wiadomość tekstową o charakterze charytatywnym twierdzą, że operatorzy, uczestnicząc w tym przedsięwzięciu, świadczą właśnie tego rodzaju usługę. Stąd powinna ona zostać obłożona podatkiem w ustawowo określonym wymiarze. Zgodnie z tym poglądem operator sieci telefonii komórkowej zobowiązany jest odprowadzić VAT zawarty w cenie SMS-a. Cała kwota SMS-a nie trafia zatem na rachunek organizacji charytatywnej.

Czy w opisywanej sytuacji można w ogóle mówić o usłudze?

- Trudno dopatrywać się usługi w sytuacji, gdy w wyniku jej rzekomego świadczenia wysyłający wiadomość tekstową nie otrzymuje w zamian korzyści innej niż wewnętrzna satysfakcja. Zgodnie z orzecznictwem europejskim usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). Jeśli nie ma kogoś, kto odnosiłby lub powinien odnosić konkretne (wymierne) korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, świadczenie to nie będzie usługą. Jeśli więc określone świadczenie nie jest usługą - a jak się wydaje wysłanie tego typu SMS-a nie spełnia definicji usługi - bezpodstawne jest obciążanie tej czynności podatkiem od towarów i usług.

A jak fiskus nie zgodzi się na taką interpretację?

- Gdyby koncepcja nieistnienia usługi w przedstawianym stanie faktycznym była definitywnie nie do przyjęcia przez organy podatkowe, do rozważenia jest pogląd, zgodnie z którym wysłanie SMS potraktowane mogłoby zostać jako nieodpłatna usługa niezwiązana z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez operatora. Choć usługa taka jest opodatkowana, to nowelizacja ustawy o VAT mogłaby zmienić tę sytuację. Na taki zabieg pozwalają przepisy wspólnotowe, które Polska musi respektować. Artykuł 26 ust. 2 Dyrektywy Rady z 26 listopada 2006 r. nr 2006/112/WE stanowi, że państwo członkowskie może odstąpić od uznawania za odpłatne usługi, które będąc w rzeczywistości nieodpłatnymi, świadczone są na cele inne niż działalność przedsiębiorstwa. Warunkiem postawionym w dyrektywie jest jednak to, aby takie działanie państwa członkowskiego nie doprowadziło do zakłóceń konkurencji. W analizowanej sytuacji zagrożenie tego typu nie występuje.

PAWEŁ JABŁONOWSKI

doradca podatkowy, szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA