REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drobni przedsiębiorcy chcą zwolnienia bonów z PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Drobni przedsiębiorcy zwrócili się do prezydenta o zgłoszenie projektu nowelizacji ustawy, zwalniającej z PIT gotówkę wypłacaną pracownikom z funduszu świadczeń socjalnych - poinformował we wtorek PAP prezes Kongregacji Przemysłowo-Handlowej Jan Rakowski. Zdaniem przedsiębiorców, z PIT powinny być zwolnione także bony i talony.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Minister pracy Jolanta Fedak jest zdania, że z punktu widzenia pracowników nie ma znaczenia, czy dostaną gotówkę, czy bony. Za najważniejsze uznaje to, że uchwalona 9 lipca nowelizacja ustawy o PIT "zwiększa dochód, jaki może otrzymać pracownik znajdujący się w trudnej sytuacji życiowej o kwotę niepobranego podatku".

"Moim zdaniem nie ma większej różnicy, czy będziemy mieli do czynienia z bonami, czy z gotówką. To od pracownika zależy, gdzie wyda pieniądze - w małym osiedlowym sklepie czy wielkim hipermarkecie" - powiedziała Fedak.

REKLAMA

Lipcowa nowelizacja ustawy o PIT, zwalniająca z opodatkowania pieniądze przekazywane pracownikom przez pracodawców z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, stanowi część pakietu antykryzysowego. Ponieważ nie ma w niej mowy o bonach czy talonach, które pracownik może realizować w sklepie, to przekazując pracownikom świadczenia w tej formie, pracodawca będzie musiał naliczyć od ich wartości PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Takie rozwiązanie pozbawi szansy utrzymania się na rynku tysięcy małych i średnich firm emitujących lub realizujących bony towarowe. Oczywiste jest bowiem, że pracodawcy będą woleli wydawać - a pracownicy dostawać - pieniądze, a nie bony czy talony" - zaznaczył Rakowski. Podkreślił, że "przepisy różnicujące sytuację podatkową bonów i gotówki zostały uchwalone bez konsultacji ze środowiskami gospodarczymi".

Według Rakowskiego "nowelizacja ustawy o PIT stawia na uprzywilejowanej pozycji wielkie hipermarkety, które emitują własne bony i sprzedają je nawet 10 proc. taniej od ich nominalnej wartości. Pozbawia natomiast możliwości emisji bonów małe firmy, które dotychczas sprzedawały je np. sądownictwu na potrzeby osób opuszczających zakłady karne".

"Za takie bony można było kupić jedynie żywność czy opał, a nie np. alkohol, papierosy czy inne używki. Jeśli były więzień dostanie do ręki gotówkę, w większości przypadków uda się do sklepu monopolowego czy dealera narkotyków" - argumentuje Rakowski.

Minister Fedak podkreśla, że "bony czy talony są w portfelu taką samą wartością jak pieniądze, więc jedne i drugie mogą być wydane na dowolny cel". Jej zdaniem drobnym przedsiębiorcom i handlowcom "chodzi raczej właśnie o to, że hipermarkety emitują swoje bony, które sprzedają z upustami czy rabatami. Małe firmy nie są zaś w stanie tego robić".

Prezes Rakowski zapowiada, że organizacje zrzeszające drobne podmioty gospodarcze "prawdopodobnie już jesienią wystąpią do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby zainteresował się tą sprawą". Na razie jednak za najważniejsze uznaje, by prezydent zgłosił poprawkę zwalniającą z opodatkowania bony i talony.

Uzyskałem z Kancelarii Prezydenta zapewnienie, że Lech Kaczyński zajmie się naszą propozycją po 24 września" - powiedział PAP Rakowski.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA