REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy urzędów mogą uniknąć 10 proc. zwolnień

Artur Radwan
Artur Radwan

REKLAMA

Do 1 lutego kierownik urzędu będzie musiał przedstawić premierowi raport o stanie zatrudnienia. Jeśli uzasadni w nim, że zwolnienia zaszkodzą funkcjonowaniu urzędu, pracownicy unikną redukcji.

Do 30 czerwca przyszłego roku urzędy powinny zredukować zatrudnienie o co najmniej 10 proc. Zwolnienia te mają być przeprowadzone m.in. w ministerstwach, urzędach wojewódzkich oraz skarbowych. Część z nich może jednak uniknąć planowanej redukcji. Taką możliwość przewiduje artykuł 17 rządowego projektu ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z nim kierownik urzędu do 1 lutego 2010 r. będzie obowiązany przedstawić premierowi informację (w formie raportu) o stanie zatrudnienia na dzień 30 czerwca 2009 r. Jeśli wykaże, że zwolnienie pracowników doprowadzi do nieefektywnego działania urzędu, to wtedy premier będzie mógł zdecydować w rozporządzeniu o nieprzeprowadzaniu tam jakichkolwiek redukcji lub ich ograniczeniu poniżej planowanych 10 proc.

Urzędy skarbowe już deklarują, że będą wnioskować o nieobejmowanie ich pracowników planowanymi zwolnieniami.

- Będziemy domagać się zwolnienia urzędu z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia, bo od 1999 roku nie zwiększaliśmy liczby pracowników - mówi Teresa Zejma, naczelnik pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej.

REKLAMA

Według niej w przeciwnym razie administracji skarbowej grozi niewykonanie zadań w terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelnicy urzędów skarbowych podkreślają, że zwolnienia mogą doprowadzić np. do mniejszych wpływów do budżetu, bo w pierwszej kolejności trzeba będzie zwolnić pracowników zajmujących się kontrolą skarbową.

Redukcja zatrudnienia nie ominie również pracowników ZUS. Tam, zgodnie z założeniami rządu, powinno być zwolnionych około 5 tys. osób.

- Jeśli rząd tak zdecydował, to będziemy musieli takie zwolnienia przeprowadzić - mówi Przemysław Przybylski, rzecznik ZUS.

Dodaje, że nie ma jeszcze decyzji zarządu o wnioskowaniu do premiera o nieobejmowaniu racjonalizacją zatrudnienia pracowników ZUS.

Związki zawodowe zrzeszające służby mundurowe domagają się wręcz całkowitego wyłączenia ich pracowników cywilnych z planowanych zwolnień. Rząd proponuje bowiem, aby redukcja zatrudnienia nie obejmowała jedynie funkcjonariuszy i żołnierzy.

- W poszukiwaniu oszczędności stanowiska logistyczne zajmowane dotychczas przez funkcjonariuszy zastępowane są coraz częściej przez pracowników cywilnych - argumentuje Wiesław Siewierski, przewodniczący Forum Związków Zawodowych.

Podkreśla, że nielogiczna jest działanie, kiedy z jednej strony rząd nakłada na nich obowiązek zwiększania liczby pracowników cywilnych, z drugiej nakazuje częściowe ich zwalnianie.

Racjonalizacja zatrudnienia nie obejmie tych osób, które świadczą pracę w ramach stosunku służbowego, w tym prokuratorów i sędziów.

1,3 mld zł rząd zamierza zaoszczędzić do 2011 roku na zwolnieniach w administracji państwowej

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA