REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej nieprzychylna podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy zrzeszeni w BCC negatywnie oceniają niektóre z założeń projektu ustawy z dnia 11 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa.

Projektowane zmiany do ustawy Ordynacja podatkowa - jak zauważa Mirosław Barszcz, ekspert gospodarczy BCC - kilkakrotnie wskazują na konieczność "uściślenia" lub "doprecyzowania" obecnych regulacji. Okazuje się, że w każdym przypadku owo "doprecyzowanie" wywierać będzie negatywny wpływ na sytuację podatników, w niektórych przypadkach w sposób wręcz drastyczny.

REKLAMA

Opinia ta odnosi się do dwóch istotnych założeń projektu:

Definicja nadpłaty

Zakładane "doprecyzowanie" definicji nadpłaty, zdaniem BCC, jest w faktycznie próbą pozbawienia podatników fundamentalnego prawa do uzyskania od Skarbu Państwa zwrotu często nielegalnie nałożonych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Zgodnie z propozycją Ministerstwa Finansów, możliwość uzyskania nadpłaty byłaby ograniczona wyłącznie do przypadków, w których nastąpiło "zubożenie" podatnika. Stwierdza się przy okazji, że w przypadku podatków pośrednich (w szczególności podatku akcyzowego) zubożonym jest konsument a nie podatnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Argumentacja ta, powtarzana za wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 2002 roku, wskazuje na brak zrozumienia mechanizmów prowadzenia działalności gospodarczej. Bezsprzecznym faktem jest to, że każde zobowiązanie podatkowe jest przez przedsiębiorcę przerzucane - w całości lub w części - na odbiorcę.

Jak wskazuje BCC niniejsze "doprecyzowanie" w formie proponowanej przez Ministerstwo Finansów doprowadziłoby w efekcie do niemożności odzyskania nie tylko nadpłaconego podatku akcyzowego, ale również np. nielegalnie zawyżonych stawek podatku VAT. Co więcej, przyjęcie proponowanych rozwiązań doprowadziłoby do całkowitej bezkarności fiskusa w nakładaniu na podatników nielegalnych (np. niezgodnych z prawem europejskim lub z konstytucją) obciążeń podatkowych.

Według BCC w proponowanych założeniach powinny znaleźć się propozycje zwrotu podatku faktycznie zubożonym konsumentom. Fakt, że takich propozycji brak świadczy o wyłącznie profiskalnym charakterze proponowanego rozwiązania.

Ograniczenie szarej strefy w internecie

BCC wyraża zadowolenie z zauważenia przez Ministerstwo Finansów problemu "szarej strefy" istotnego również z punktu widzenia przedsiębiorców uczciwie płacących zobowiązania podatkowe. Nieopodatkowana działalność gospodarcza powoduje nieuczciwą konkurencję, której rzetelni przedsiębiorcy często nie są w stanie sprostać.

Dla BCC dziwny jest jednak zakres proponowanych zmian.

Handel internetowy stanowi zaledwie ok. 2 proc. całego handlu detalicznego. Rozpoczynanie walki z szarą strefą w tym akurat zakresie, wydaje się więc działaniem nieadekwatnym do rzeczywistej skali problemu.

REKLAMA

Co więcej, w przypadku handlu elektronicznego płatności za zakupione towary i usługi następują zwykle za pośrednictwem banku, co pozostawia trwały ślad pozwalający zidentyfikować podmiot dokonujący sprzedaży. Zdaniem BCC żądanie od bliżej niezdefiniowanych w założeniach "usługodawców" przekazywania danych dotyczących podmiotów dokonujących transakcji za pośrednictwem internetu z pewnością przyczyni się do wzrostu kosztów administracyjnych prowadzenia działalności m.in. platform handlu internetowego. W szczególności należy zauważyć, że organy podatkowe już dzisiaj dysponują odpowiednimi narzędziami prawnymi pozwalającymi zidentyfikować podmioty gospodarcze działające w internecie. Nakładanie na nie dodatkowych obowiązków ma zatem charakter przerzucania części pracy, która winna być wykonana przez organy podatkowe, na podmioty prywatne.

BCC oczekuje od Ministerstwa Finansów podjęcia konkretnych działań - zarówno prawnych jak i faktycznych - zmierzających do zmniejszenia poziomu szarej strefy w całej gospodarce, nie tylko w drobnym zakresie, jakim jest handel w internecie.

oprac. Adam Kuchta

Ksiegowosc.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA