REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej nieprzychylna podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy zrzeszeni w BCC negatywnie oceniają niektóre z założeń projektu ustawy z dnia 11 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa.

Projektowane zmiany do ustawy Ordynacja podatkowa - jak zauważa Mirosław Barszcz, ekspert gospodarczy BCC - kilkakrotnie wskazują na konieczność "uściślenia" lub "doprecyzowania" obecnych regulacji. Okazuje się, że w każdym przypadku owo "doprecyzowanie" wywierać będzie negatywny wpływ na sytuację podatników, w niektórych przypadkach w sposób wręcz drastyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opinia ta odnosi się do dwóch istotnych założeń projektu:

Definicja nadpłaty

Zakładane "doprecyzowanie" definicji nadpłaty, zdaniem BCC, jest w faktycznie próbą pozbawienia podatników fundamentalnego prawa do uzyskania od Skarbu Państwa zwrotu często nielegalnie nałożonych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Zgodnie z propozycją Ministerstwa Finansów, możliwość uzyskania nadpłaty byłaby ograniczona wyłącznie do przypadków, w których nastąpiło "zubożenie" podatnika. Stwierdza się przy okazji, że w przypadku podatków pośrednich (w szczególności podatku akcyzowego) zubożonym jest konsument a nie podatnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Argumentacja ta, powtarzana za wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 2002 roku, wskazuje na brak zrozumienia mechanizmów prowadzenia działalności gospodarczej. Bezsprzecznym faktem jest to, że każde zobowiązanie podatkowe jest przez przedsiębiorcę przerzucane - w całości lub w części - na odbiorcę.

Jak wskazuje BCC niniejsze "doprecyzowanie" w formie proponowanej przez Ministerstwo Finansów doprowadziłoby w efekcie do niemożności odzyskania nie tylko nadpłaconego podatku akcyzowego, ale również np. nielegalnie zawyżonych stawek podatku VAT. Co więcej, przyjęcie proponowanych rozwiązań doprowadziłoby do całkowitej bezkarności fiskusa w nakładaniu na podatników nielegalnych (np. niezgodnych z prawem europejskim lub z konstytucją) obciążeń podatkowych.

Według BCC w proponowanych założeniach powinny znaleźć się propozycje zwrotu podatku faktycznie zubożonym konsumentom. Fakt, że takich propozycji brak świadczy o wyłącznie profiskalnym charakterze proponowanego rozwiązania.

Ograniczenie szarej strefy w internecie

BCC wyraża zadowolenie z zauważenia przez Ministerstwo Finansów problemu "szarej strefy" istotnego również z punktu widzenia przedsiębiorców uczciwie płacących zobowiązania podatkowe. Nieopodatkowana działalność gospodarcza powoduje nieuczciwą konkurencję, której rzetelni przedsiębiorcy często nie są w stanie sprostać.

Dla BCC dziwny jest jednak zakres proponowanych zmian.

Handel internetowy stanowi zaledwie ok. 2 proc. całego handlu detalicznego. Rozpoczynanie walki z szarą strefą w tym akurat zakresie, wydaje się więc działaniem nieadekwatnym do rzeczywistej skali problemu.

Co więcej, w przypadku handlu elektronicznego płatności za zakupione towary i usługi następują zwykle za pośrednictwem banku, co pozostawia trwały ślad pozwalający zidentyfikować podmiot dokonujący sprzedaży. Zdaniem BCC żądanie od bliżej niezdefiniowanych w założeniach "usługodawców" przekazywania danych dotyczących podmiotów dokonujących transakcji za pośrednictwem internetu z pewnością przyczyni się do wzrostu kosztów administracyjnych prowadzenia działalności m.in. platform handlu internetowego. W szczególności należy zauważyć, że organy podatkowe już dzisiaj dysponują odpowiednimi narzędziami prawnymi pozwalającymi zidentyfikować podmioty gospodarcze działające w internecie. Nakładanie na nie dodatkowych obowiązków ma zatem charakter przerzucania części pracy, która winna być wykonana przez organy podatkowe, na podmioty prywatne.

BCC oczekuje od Ministerstwa Finansów podjęcia konkretnych działań - zarówno prawnych jak i faktycznych - zmierzających do zmniejszenia poziomu szarej strefy w całej gospodarce, nie tylko w drobnym zakresie, jakim jest handel w internecie.

oprac. Adam Kuchta

Ksiegowosc.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA