REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej nieprzychylna podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy zrzeszeni w BCC negatywnie oceniają niektóre z założeń projektu ustawy z dnia 11 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa.

Projektowane zmiany do ustawy Ordynacja podatkowa - jak zauważa Mirosław Barszcz, ekspert gospodarczy BCC - kilkakrotnie wskazują na konieczność "uściślenia" lub "doprecyzowania" obecnych regulacji. Okazuje się, że w każdym przypadku owo "doprecyzowanie" wywierać będzie negatywny wpływ na sytuację podatników, w niektórych przypadkach w sposób wręcz drastyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opinia ta odnosi się do dwóch istotnych założeń projektu:

Definicja nadpłaty

Zakładane "doprecyzowanie" definicji nadpłaty, zdaniem BCC, jest w faktycznie próbą pozbawienia podatników fundamentalnego prawa do uzyskania od Skarbu Państwa zwrotu często nielegalnie nałożonych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Zgodnie z propozycją Ministerstwa Finansów, możliwość uzyskania nadpłaty byłaby ograniczona wyłącznie do przypadków, w których nastąpiło "zubożenie" podatnika. Stwierdza się przy okazji, że w przypadku podatków pośrednich (w szczególności podatku akcyzowego) zubożonym jest konsument a nie podatnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Argumentacja ta, powtarzana za wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 2002 roku, wskazuje na brak zrozumienia mechanizmów prowadzenia działalności gospodarczej. Bezsprzecznym faktem jest to, że każde zobowiązanie podatkowe jest przez przedsiębiorcę przerzucane - w całości lub w części - na odbiorcę.

Jak wskazuje BCC niniejsze "doprecyzowanie" w formie proponowanej przez Ministerstwo Finansów doprowadziłoby w efekcie do niemożności odzyskania nie tylko nadpłaconego podatku akcyzowego, ale również np. nielegalnie zawyżonych stawek podatku VAT. Co więcej, przyjęcie proponowanych rozwiązań doprowadziłoby do całkowitej bezkarności fiskusa w nakładaniu na podatników nielegalnych (np. niezgodnych z prawem europejskim lub z konstytucją) obciążeń podatkowych.

Według BCC w proponowanych założeniach powinny znaleźć się propozycje zwrotu podatku faktycznie zubożonym konsumentom. Fakt, że takich propozycji brak świadczy o wyłącznie profiskalnym charakterze proponowanego rozwiązania.

Ograniczenie szarej strefy w internecie

BCC wyraża zadowolenie z zauważenia przez Ministerstwo Finansów problemu "szarej strefy" istotnego również z punktu widzenia przedsiębiorców uczciwie płacących zobowiązania podatkowe. Nieopodatkowana działalność gospodarcza powoduje nieuczciwą konkurencję, której rzetelni przedsiębiorcy często nie są w stanie sprostać.

Dla BCC dziwny jest jednak zakres proponowanych zmian.

Handel internetowy stanowi zaledwie ok. 2 proc. całego handlu detalicznego. Rozpoczynanie walki z szarą strefą w tym akurat zakresie, wydaje się więc działaniem nieadekwatnym do rzeczywistej skali problemu.

Co więcej, w przypadku handlu elektronicznego płatności za zakupione towary i usługi następują zwykle za pośrednictwem banku, co pozostawia trwały ślad pozwalający zidentyfikować podmiot dokonujący sprzedaży. Zdaniem BCC żądanie od bliżej niezdefiniowanych w założeniach "usługodawców" przekazywania danych dotyczących podmiotów dokonujących transakcji za pośrednictwem internetu z pewnością przyczyni się do wzrostu kosztów administracyjnych prowadzenia działalności m.in. platform handlu internetowego. W szczególności należy zauważyć, że organy podatkowe już dzisiaj dysponują odpowiednimi narzędziami prawnymi pozwalającymi zidentyfikować podmioty gospodarcze działające w internecie. Nakładanie na nie dodatkowych obowiązków ma zatem charakter przerzucania części pracy, która winna być wykonana przez organy podatkowe, na podmioty prywatne.

BCC oczekuje od Ministerstwa Finansów podjęcia konkretnych działań - zarówno prawnych jak i faktycznych - zmierzających do zmniejszenia poziomu szarej strefy w całej gospodarce, nie tylko w drobnym zakresie, jakim jest handel w internecie.

oprac. Adam Kuchta

Ksiegowosc.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA