| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Za zgubiony z winy urzędu skarbowego PIT podatnik otrzyma odsetki

Za zgubiony z winy urzędu skarbowego PIT podatnik otrzyma odsetki

Podatnik, który wysłał roczne zeznanie podatkowe pocztą i posiada kserokopię PIT wraz z potwierdzeniem nadania, nie może być posądzony o niezłożenie zeznania.

Nasza czytelniczka powinna otrzymać z urzędu skarbowego zwrot z racji nadpłaty z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2008 rok. Jednak urząd stwierdził, że nie otrzymał deklaracji podatkowej i chce z tego tytułu nałożyć na nią karę w postaci karnych odsetek. Tymczasem czytelniczka posiada potwierdzenie nadania PIT oraz dokument wydany przez pocztę, poświadczający, że urząd otrzymał zeznanie podatkowe w ustawowym terminie.

Częste przypadki

Sytuacje, w której fiskus gubi PIT przysłany pocztą i konsekwencjami chce obciążyć podatnika, zdarzają się w praktyce bardzo często. Spytaliśmy Agnieszkę Kucharską, starszego konsultanta w PricewaterhouseCoopers, co w takiej sytuacji powinien robić podatnik.

Jej zdaniem, urząd skarbowy ma trzy miesiące od złożenia zeznania na zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego zeznania PIT. Jeżeli zwrot nadpłaconego podatku dochodowego nie został dokonany w ustawowym terminie, urząd skarbowy jest zobowiązany do zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego PIT wraz z odsetkami za zwłokę.

Wartość odsetek

Odsetki za zwłokę naliczane są zgodnie z art. 78 par. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. od daty złożenia zeznania podatkowego. Warunkiem dokonania zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego wraz z odsetkami za zwłokę jest prawidłowo przygotowana oraz złożona w ustawowym terminie deklaracja PIT.

- W sytuacji zagubienia rocznej deklaracji podatkowej przez urząd skarbowy istotne jest dla podatnika posiadanie kserokopii deklaracji wraz z potwierdzeniem bezpośredniego złożenia go w urzędzie skarbowym lub nadania listem poleconym do właściwego urzędu skarbowego - podkreśla Agnieszka Kucharska.

W takiej sytuacji, gdy urząd skarbowy zakwestionuje fakt złożenia deklaracji, dana osoba będzie mogła skutecznie dowodzić, że zeznanie zostało złożone w terminie. Jednocześnie na podstawie dowodu nadania podatnik może zwrócić się bezpośrednio do placówki Poczty Polskiej, w której nadał deklarację PIT, z prośbą o potwierdzenie faktu dostarczenia zeznania do urzędu skarbowego, co może okazać się dodatkowym dowodem w tego rodzaju sprawie.

Potwierdzenie złożenia

Okazanie kserokopii deklaracji wraz z potwierdzeniem jej nadania powinno stanowić dla urzędu skarbowego wystarczający dowód, że podatnik złożył deklarację z zachowaniem ustawowego terminu.

- Termin złożenia deklaracji rocznej jest zachowany, jeżeli została nadana w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.

Ważne

Wysyłając zeznanie podatkowe pocztą, należy pamiętać o tym, żeby zachować kserokopię PIT oraz potwierdzenie nadania. W razie zgubienia PIT przez urząd skarbowy jest to dowód potwierdzający złożenie deklaracji w ustawowym terminie

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »