REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: ponad połowa skontrolowanych firm internetowych zaniżała podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad połowa ze skontrolowanych przez fiskusa firm prowadzących działalność w internecie zaniżyła podatki. Przedsiębiorcy m.in. nie zgłaszali do opodatkowania działalności i ukrywali rzeczywistą wartość obrotów - wynika z informacji Ministerstwa Finansów.

MF poinformowało, że od stycznia 2007 r. do końca pierwszego półrocza 2009 r. skontrolowano 488 podmiotów prowadzących działalność z wykorzystaniem internetu. W 275 postępowaniach wydano decyzje podatkowe. Łączna wartość niezapłaconych podatków wyniosła 28,9 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Resort poinformował, że 151 firm nie zakwestionowało ustaleń kontroli i złożyło korekty deklaracji podatkowych na łączną kwotę 7,5 mln zł.

MF podało, że kontrolerzy wykryli kilka rodzajów występujących najczęściej nieprawidłowości. Jako przykład ukrywania rzeczywistych obrotów wskazano sprawę firmy sprzedającej akcesoria fotograficzne i komputerowe, oprogramowanie oraz sprzęt fotograficzny za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Firma ta nie ujawniła rzeczywistych przychodów, co skutkowało zaniżeniem VAT w latach 2003 - 2006.

Dzięki prokuratorskim nakazom przeszukania inspektorzy zabezpieczyli m.in. dokumenty finansowe oraz firmowy sprzęt komputerowy. Dowody potwierdziły, że przedsiębiorca zaniżył podatek o ponad 105 tys. zł. Na właściciela firmy nałożono prawie 20 tys. zł grzywny.

REKLAMA

Innym sposobem na oszukanie fiskusa było prowadzenie sprzedaży przez internet przez osobę podstawioną. W jednej ze spraw stwierdzono np., że osoba handlująca elektroniką w sieci jest jedynie "słupem" firmującym transakcje rzeczywistego sprzedawcy - podmiotu prowadzącego zarejestrowaną działalność gospodarczą. Dane faktycznego sprzedawcy ustalono na podstawie dokumentów wystawianych do zakupionego towaru m.in. gwarancji na sprzęt oraz poprzez identyfikację właściciela rachunków bankowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie urząd kontroli skarbowej określił zobowiązanie podatkowe w PIT w kwocie ponad 364 tys. zł wyższej od deklarowanej. Na poczet ustalonych zaległości podatkowych zabezpieczono majątek na kwotę 374 tys. zł.

Niektórzy sprzedawcy próbowali zaniżyć przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Jedna ze skontrolowanych firm, zajmująca się handlem obwoźnym artykułami spożywczymi i przemysłowymi oraz wysyłkową sprzedażą kosmetyków, nie zarejestrowała się jako podatnik VAT. Według urząd kontroli skarbowej za lata 2002 - 2006 powinna zapłacić ponad 1,2 mln zł VAT.

Przedsiębiorca tłumaczył, iż rejestrując się w serwisie aukcyjnym nie został pouczony o tym, że handel za jego pośrednictwem może rodzić jakiekolwiek obowiązki podatkowe. Przyznał przy tym, że nie zapoznał się dokładnie z regulaminem tego serwisu, a jego jedynym źródłem informacji na temat zobowiązań podatkowych były e-mailowe zapytania do innych użytkowników serwisu.

Resort finansów poinformował, że nieuczciwi przedsiębiorcy próbowali też ukrywać rzeczywiste rozmiary działalności poprzez sprzedaż z wykorzystaniem wirtualnych sprzedawców, różnych tzw. nicków. Sposób ten wykorzystał np. przedsiębiorca sprzedający w serwisie aukcyjnym m.in. telefony komórkowe i akcesoria GSM. Inspektorzy wyliczyli, że od lipca 2007 r. do maja 2008 roku zaniżył podatki o ponad 81 tys. zł. Sprzedawca został skazany przez sąd na karę zawieszeniu. Sąd uwzględnił to, że sprawca jest studentem, bez majątku i bez stałego źródła dochodu.

Podobny sposób na oszukanie budżetu wykorzystał przedsiębiorca sprzedający przez internet znaczne ilości odżywek. Według inspektorów roczny przychód firmy ze sprzedaży w sieci przekroczył 170 tys. zł. Sprzedaży dokonywano z wykorzystaniem dwóch kont na portalu aukcyjnym, które jednak posiadały wspólny rachunek bankowy.

Podatnik nie zakwestionował ustaleń kontroli i złożył korekty deklaracji w VAT na łączną kwotę ponad 74 tys. zł (wraz z odsetkami) oraz zapłacił zaległość w całości.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA