REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Część zawieszonych firm wystawia nielegalne faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą zawiesić działalność gospodarczą maksymalnie do 24 miesięcy. Firmy zawieszone mogą być kontrolowane tak jak podatnicy czynnie działający. Podatnicy, zgłaszając przerwę w biznesie, nadal go prowadzą i wystawiają fikcyjne faktury.

Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, mogą ją zawiesić maksymalnie na dwa lata. Pozwala im to zaoszczędzić na podatkach i składkach ZUS. Jednak przedsiębiorca z zawieszoną firmą może być poddany kontroli podatkowej czy skarbowej tak samo jak podatnicy działający normalnie. Co istotne, takie kontrole są prowadzone. Wynika z nich, że zdarzają się przypadki, gdy podatnik mimo formalnego zawieszenia działalności nadal ją prowadzi. To wnioski z sondy DGP przeprowadzonej w urzędach kontroli skarbowej (UKS) i izbach skarbowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zawieszenie jest legalne

Dla służb skarbowych zawieszenie działalności gospodarczej nie stanowi przeszkody do wszczęcia kontroli. Co więcej, może stanowić jedną z przesłanek uzasadniających decyzję o objęciu przedsiębiorcy postępowaniem kontrolnym. Na ten aspekt zwraca uwagę Andrzej Bartyska z UKS w Gdańsku, który wyjaśnia, że urzędnicy na podstawie zgromadzonych informacji o sytuacji gospodarczej podmiotu, wykazywanych wskaźników ekonomicznych oraz nietypowych zdarzeń w działalności oceniają obszar ryzyka utraty przez Skarb Państwa należnych wpływów.

- Do takich nietypowych zdarzeń zaliczyć można, obok np. wyzbywania się majątku czy masowego zwalniania zatrudnionych pracowników, zawieszenie prowadzonej działalności gospodarczej - stwierdza Andrzej Bartyska.

Joanna Kruz z UKS w Katowicach podkreśla, że zdarzają się przypadki wszczynania kontroli planowej lub doraźnej w podmiocie, który na dzień wszczęcia kontroli skarbowej nie prowadzi działalności gospodarczej w związku z jej zawieszeniem.

REKLAMA

- Wystąpiły przypadki, gdzie zostały przeprowadzone czynności sprawdzające u podmiotów zawieszonych, będących kontrahentami firm, w których była prowadzona kontrola skarbowa - stwierdza Janusz Kozłowski z UKS we Wrocławiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne działania były prowadzone przez UKS szczeciński.

Liczba zawieszeń

Sprawdziliśmy też, ilu przedsiębiorców zdecydowało się zawiesić firmę. Z sondy przeprowadzonej wśród izb skarbowych wynika, że takich przypadków było sporo. Wszyscy nasi rozmówcy z izb skarbowych wskazali na wzrost zawieszonych przedsiębiorstw w 2009 roku w porównaniu z rokiem 2008. Wiesława Dróżdż z Izby Skarbowej w Warszawie podaje, że w woj. mazowieckim w 2009 roku było 10 818 zawieszeń.

W woj. kujawsko-pomorskim w 2009 roku zawiesiło działalność 6795 przedsiębiorców. Na Dolnym Śląsku 7612 podatników. W woj. łódzkim od początku 2009 roku na zawieszenie działalności zdecydowało się 9808 przedsiębiorców. Na terenie woj. małopolskiego w 2009 roku odnotowano 14 639 skutecznych zawieszeń. W woj. lubelskim w okresie styczeń - listopad 2009 r. zawieszenie działalności zgłosiło 6912 przedsiębiorców. W woj. świętokrzyskim od 1 stycznia do 30 czerwca 2009 r. podatników, którzy zgłosili zawieszenie firmy, było 2117. W woj. podlaskim w I półroczu 2009 r. - 1758. W tym samym okresie w woj. lubuskim na zawieszenie firmy zdecydowało się 1928 podatników.

- Najwięcej zawieszeń - 1314 - było objętych podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podatkiem dochodowym od osób prawnych objęty był jeden podatnik. Opłacanie ryczałtu zawiesiło 794 podatników oraz 156 rozliczających kartę podatkową - wylicza Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Kontrola dozwolona

Fakt zawieszenia działalności gospodarczej nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowań kontrolnych. Według Marioli Grabowskiej z UKS w Łodzi podmioty gospodarcze kontrolowane są za okresy podatkowe, w których faktycznie wykonywały czynności podlegające opodatkowaniu.

Również Izabela Głowacka z UKS w Białymstoku wskazuje, że okoliczność zawieszenia działalności nie jest kategorią, która ma wpływ na typowanie przez urząd podmiotów do kontroli. Zawieszenie działalności gospodarczej może jedynie przesądzać o zakresie kontroli.

 

Z kolei Anna Baran z UKS w Zielonej Górze wyjaśnia, że na podstawie gromadzonych informacji i analiz ujawniane są przypadki niewypełniania przez podatników obowiązków wynikających z prawa podatkowego, np. prowadzenie działalności gospodarczej bez zgłoszenia lub niedeklarowania należnych zobowiązań podatkowych. I takich podatników, niezależnie od tego, czy zgłosili zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej, urząd obejmuje kontrolą.

- Celem tych kontroli jest ujawnienie faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej, ustalenie jej rzeczywistego rozmiaru i naliczenie zobowiązań podatkowych w prawidłowej wysokości - tłumaczy Anna Baran.

Grażyna Hermann-Perek z UKS w Poznaniu dodaje, że podmioty, które nie realizują swoich obowiązków podatkowych, a faktycznie działalność gospodarczą prowadzą, pozostają w stałym zainteresowaniu organów podatkowych i są obejmowani kontrolą skarbową.

Podobny schemat działania jest w urzędach skarbowych. Wiesława Dróżdż wyjaśnia, że urzędy skarbowe kontrolują podatników, którzy zgłosili zawieszenie na podstawie analizy ryzyka, czynności rozpoznawczych oraz donosów.

- Przykładowo Urząd Skarbowy Warszawa-Praga, który w bieżącym roku zarejestrował 553 zgłoszenia o zawieszeniu działalności gospodarczej, skontrolował z tego 59 podatników, ale stwierdził tylko raz naruszenie warunków zawieszenia - podaje Wiesława Dróżdż.

Małgorzata Komecka z Izby Skarbowej w Szczecinie stwierdza, że w urzędach skarbowych wszczynano i prowadzono kontrole wskutek uzyskania informacji o zawieszeniu działalności przez przedsiębiorców. Wszczęcia kontroli poprzedzone były analizami dokumentów znajdujących się w urzędach oraz danych pozyskanych od innych organów. Zakres kontroli obejmował ustalenie istnienia obowiązku podatkowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, sporządzenia spisu z natury posiadanych towarów i porównania ze stanem ewidencyjnym.

W woj. świętokrzyskim urzędy skarbowe na bieżąco monitorują prawidłowość korzystania przez przedsiębiorców z możliwości zawieszenia firmy. Małgorzata Erdenberger z Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, że w I półroczu 2009 r. urzędy skarbowe wytypowały 30 podatników, u których przeprowadzono kontrolę podatkową w związku z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

- W przypadku dwóch podatników stwierdzono naruszenie warunków zawieszenia - mówi Małgorzata Erdenberger.

Wykryte błędy

Urzędnicy wykrywają przypadki prowadzenia biznesu mimo formalnego jego zawieszenia. Mariola Grabowska podkreśla, że inspektorzy UKS w Łodzi wykrywają przypadki, kiedy podatnicy, mimo formalnego zgłoszenia faktu zawieszenia działalności gospodarczej, w praktyce nadal ją prowadzą - świadczą usługi, sprzedają towary. Uzyskanych z tego tytułu obrotów nie ujawniają organowi podatkowemu, chcąc w ten sposób uniknąć obciążeń podatkowych.

- Niewątpliwie stanowi to nieuczciwą konkurencję dla pozostałych podatników, gdyż ceny oferowanych w trakcie zawieszenia towarów i usług są z reguły niższe, a przez to atrakcyjniejsze - ocenia Mariola Grabowska.

Stwierdza też, że zdarza się, że ujawniane w obrocie gospodarczym faktury, wystawione w trakcie zawieszenia działalności, dokumentują fikcyjne transakcje. Opiewają one często na wysokie kwoty, podczas, gdy ich wystawca nie ma ani środków, ani możliwości do ich faktycznej realizacji.

- Tak zwane puste faktury wykorzystywane są przez rzekomych nabywców towarów i usług w celu zmniejszenia ich zobowiązań podatkowych, zarówno w podatku dochodowym, jak i podatku od towarów i usług - podaje nasza rozmówczyni z łódzkiego UKS.

Monika Sala-Szczypińska z Izby Skarbowej w Krakowie zwraca uwagę, że kontrole podmiotów w zawieszeniu najczęściej nie wykazały naruszenia przez kontrolowanych przepisów prawa podatkowego oraz przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

- Jednak wśród skontrolowanych podmiotów około 6 proc. kontroli dało wynik pozytywny, czyli podatnik w okresie zawieszenia wykonywał czynności podlegające obowiązkowi podatkowemu - podaje Monika Sala-Szczypińska.

Organy skarbowe mogą sprawdzać zobowiązania podatkowe do czasu ich przedawnienia. Oznacza to, że zeznania za dany rok mogą być skontrolowane przez pięć lat, licząc od końca roku, w którym złożono rozliczenie podatku.

Co grozi za naruszenie warunków zawieszenia firmy? Wiesława Dróżdż odpowiada, że za prowadzenie działalności gospodarczej pomimo zgłoszenia zawieszenia firmy podatnik ponosi odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie karnym skarbowym.

Podatnik, który, składając organowi podatkowemu lub innemu uprawnionemu organowi oświadczenie, podaje w nim nieprawdę lub zataja prawdę, narażając tym samym Skarb Państwa na uszczuplenie należności podatkowych, popełnia przestępstwo skarbowe określone w art. 56 par. 1 kodeksu karnego skarbowego.

- Przestępstwo to jest zagrożone karą pozbawienia wolności i karą grzywny - podsumowuje Wiesława Dróżdż.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA