REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Część zawieszonych firm wystawia nielegalne faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą zawiesić działalność gospodarczą maksymalnie do 24 miesięcy. Firmy zawieszone mogą być kontrolowane tak jak podatnicy czynnie działający. Podatnicy, zgłaszając przerwę w biznesie, nadal go prowadzą i wystawiają fikcyjne faktury.

Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, mogą ją zawiesić maksymalnie na dwa lata. Pozwala im to zaoszczędzić na podatkach i składkach ZUS. Jednak przedsiębiorca z zawieszoną firmą może być poddany kontroli podatkowej czy skarbowej tak samo jak podatnicy działający normalnie. Co istotne, takie kontrole są prowadzone. Wynika z nich, że zdarzają się przypadki, gdy podatnik mimo formalnego zawieszenia działalności nadal ją prowadzi. To wnioski z sondy DGP przeprowadzonej w urzędach kontroli skarbowej (UKS) i izbach skarbowych.

REKLAMA

Autopromocja

Zawieszenie jest legalne

Dla służb skarbowych zawieszenie działalności gospodarczej nie stanowi przeszkody do wszczęcia kontroli. Co więcej, może stanowić jedną z przesłanek uzasadniających decyzję o objęciu przedsiębiorcy postępowaniem kontrolnym. Na ten aspekt zwraca uwagę Andrzej Bartyska z UKS w Gdańsku, który wyjaśnia, że urzędnicy na podstawie zgromadzonych informacji o sytuacji gospodarczej podmiotu, wykazywanych wskaźników ekonomicznych oraz nietypowych zdarzeń w działalności oceniają obszar ryzyka utraty przez Skarb Państwa należnych wpływów.

- Do takich nietypowych zdarzeń zaliczyć można, obok np. wyzbywania się majątku czy masowego zwalniania zatrudnionych pracowników, zawieszenie prowadzonej działalności gospodarczej - stwierdza Andrzej Bartyska.

Joanna Kruz z UKS w Katowicach podkreśla, że zdarzają się przypadki wszczynania kontroli planowej lub doraźnej w podmiocie, który na dzień wszczęcia kontroli skarbowej nie prowadzi działalności gospodarczej w związku z jej zawieszeniem.

- Wystąpiły przypadki, gdzie zostały przeprowadzone czynności sprawdzające u podmiotów zawieszonych, będących kontrahentami firm, w których była prowadzona kontrola skarbowa - stwierdza Janusz Kozłowski z UKS we Wrocławiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne działania były prowadzone przez UKS szczeciński.

Liczba zawieszeń

Sprawdziliśmy też, ilu przedsiębiorców zdecydowało się zawiesić firmę. Z sondy przeprowadzonej wśród izb skarbowych wynika, że takich przypadków było sporo. Wszyscy nasi rozmówcy z izb skarbowych wskazali na wzrost zawieszonych przedsiębiorstw w 2009 roku w porównaniu z rokiem 2008. Wiesława Dróżdż z Izby Skarbowej w Warszawie podaje, że w woj. mazowieckim w 2009 roku było 10 818 zawieszeń.

REKLAMA

W woj. kujawsko-pomorskim w 2009 roku zawiesiło działalność 6795 przedsiębiorców. Na Dolnym Śląsku 7612 podatników. W woj. łódzkim od początku 2009 roku na zawieszenie działalności zdecydowało się 9808 przedsiębiorców. Na terenie woj. małopolskiego w 2009 roku odnotowano 14 639 skutecznych zawieszeń. W woj. lubelskim w okresie styczeń - listopad 2009 r. zawieszenie działalności zgłosiło 6912 przedsiębiorców. W woj. świętokrzyskim od 1 stycznia do 30 czerwca 2009 r. podatników, którzy zgłosili zawieszenie firmy, było 2117. W woj. podlaskim w I półroczu 2009 r. - 1758. W tym samym okresie w woj. lubuskim na zawieszenie firmy zdecydowało się 1928 podatników.

- Najwięcej zawieszeń - 1314 - było objętych podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podatkiem dochodowym od osób prawnych objęty był jeden podatnik. Opłacanie ryczałtu zawiesiło 794 podatników oraz 156 rozliczających kartę podatkową - wylicza Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze.

Kontrola dozwolona

Fakt zawieszenia działalności gospodarczej nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowań kontrolnych. Według Marioli Grabowskiej z UKS w Łodzi podmioty gospodarcze kontrolowane są za okresy podatkowe, w których faktycznie wykonywały czynności podlegające opodatkowaniu.

Również Izabela Głowacka z UKS w Białymstoku wskazuje, że okoliczność zawieszenia działalności nie jest kategorią, która ma wpływ na typowanie przez urząd podmiotów do kontroli. Zawieszenie działalności gospodarczej może jedynie przesądzać o zakresie kontroli.

 

Z kolei Anna Baran z UKS w Zielonej Górze wyjaśnia, że na podstawie gromadzonych informacji i analiz ujawniane są przypadki niewypełniania przez podatników obowiązków wynikających z prawa podatkowego, np. prowadzenie działalności gospodarczej bez zgłoszenia lub niedeklarowania należnych zobowiązań podatkowych. I takich podatników, niezależnie od tego, czy zgłosili zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej, urząd obejmuje kontrolą.

- Celem tych kontroli jest ujawnienie faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej, ustalenie jej rzeczywistego rozmiaru i naliczenie zobowiązań podatkowych w prawidłowej wysokości - tłumaczy Anna Baran.

Grażyna Hermann-Perek z UKS w Poznaniu dodaje, że podmioty, które nie realizują swoich obowiązków podatkowych, a faktycznie działalność gospodarczą prowadzą, pozostają w stałym zainteresowaniu organów podatkowych i są obejmowani kontrolą skarbową.

Podobny schemat działania jest w urzędach skarbowych. Wiesława Dróżdż wyjaśnia, że urzędy skarbowe kontrolują podatników, którzy zgłosili zawieszenie na podstawie analizy ryzyka, czynności rozpoznawczych oraz donosów.

- Przykładowo Urząd Skarbowy Warszawa-Praga, który w bieżącym roku zarejestrował 553 zgłoszenia o zawieszeniu działalności gospodarczej, skontrolował z tego 59 podatników, ale stwierdził tylko raz naruszenie warunków zawieszenia - podaje Wiesława Dróżdż.

Małgorzata Komecka z Izby Skarbowej w Szczecinie stwierdza, że w urzędach skarbowych wszczynano i prowadzono kontrole wskutek uzyskania informacji o zawieszeniu działalności przez przedsiębiorców. Wszczęcia kontroli poprzedzone były analizami dokumentów znajdujących się w urzędach oraz danych pozyskanych od innych organów. Zakres kontroli obejmował ustalenie istnienia obowiązku podatkowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, sporządzenia spisu z natury posiadanych towarów i porównania ze stanem ewidencyjnym.

W woj. świętokrzyskim urzędy skarbowe na bieżąco monitorują prawidłowość korzystania przez przedsiębiorców z możliwości zawieszenia firmy. Małgorzata Erdenberger z Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, że w I półroczu 2009 r. urzędy skarbowe wytypowały 30 podatników, u których przeprowadzono kontrolę podatkową w związku z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

- W przypadku dwóch podatników stwierdzono naruszenie warunków zawieszenia - mówi Małgorzata Erdenberger.

Wykryte błędy

Urzędnicy wykrywają przypadki prowadzenia biznesu mimo formalnego jego zawieszenia. Mariola Grabowska podkreśla, że inspektorzy UKS w Łodzi wykrywają przypadki, kiedy podatnicy, mimo formalnego zgłoszenia faktu zawieszenia działalności gospodarczej, w praktyce nadal ją prowadzą - świadczą usługi, sprzedają towary. Uzyskanych z tego tytułu obrotów nie ujawniają organowi podatkowemu, chcąc w ten sposób uniknąć obciążeń podatkowych.

- Niewątpliwie stanowi to nieuczciwą konkurencję dla pozostałych podatników, gdyż ceny oferowanych w trakcie zawieszenia towarów i usług są z reguły niższe, a przez to atrakcyjniejsze - ocenia Mariola Grabowska.

Stwierdza też, że zdarza się, że ujawniane w obrocie gospodarczym faktury, wystawione w trakcie zawieszenia działalności, dokumentują fikcyjne transakcje. Opiewają one często na wysokie kwoty, podczas, gdy ich wystawca nie ma ani środków, ani możliwości do ich faktycznej realizacji.

- Tak zwane puste faktury wykorzystywane są przez rzekomych nabywców towarów i usług w celu zmniejszenia ich zobowiązań podatkowych, zarówno w podatku dochodowym, jak i podatku od towarów i usług - podaje nasza rozmówczyni z łódzkiego UKS.

Monika Sala-Szczypińska z Izby Skarbowej w Krakowie zwraca uwagę, że kontrole podmiotów w zawieszeniu najczęściej nie wykazały naruszenia przez kontrolowanych przepisów prawa podatkowego oraz przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

- Jednak wśród skontrolowanych podmiotów około 6 proc. kontroli dało wynik pozytywny, czyli podatnik w okresie zawieszenia wykonywał czynności podlegające obowiązkowi podatkowemu - podaje Monika Sala-Szczypińska.

Organy skarbowe mogą sprawdzać zobowiązania podatkowe do czasu ich przedawnienia. Oznacza to, że zeznania za dany rok mogą być skontrolowane przez pięć lat, licząc od końca roku, w którym złożono rozliczenie podatku.

Co grozi za naruszenie warunków zawieszenia firmy? Wiesława Dróżdż odpowiada, że za prowadzenie działalności gospodarczej pomimo zgłoszenia zawieszenia firmy podatnik ponosi odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie karnym skarbowym.

Podatnik, który, składając organowi podatkowemu lub innemu uprawnionemu organowi oświadczenie, podaje w nim nieprawdę lub zataja prawdę, narażając tym samym Skarb Państwa na uszczuplenie należności podatkowych, popełnia przestępstwo skarbowe określone w art. 56 par. 1 kodeksu karnego skarbowego.

- Przestępstwo to jest zagrożone karą pozbawienia wolności i karą grzywny - podsumowuje Wiesława Dróżdż.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA