REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyodrębnione mogą być zwolnione

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli spółka mająca osobowość prawną sama świadczy usługi ochrony zdrowia, to nie może skorzystać ze zwolnienia z CIT. Jeżeli jednak ta spółka utworzy niepubliczny ZOZ i wyodrębni go ze swojej struktury, to wtedy już może być on objęty zwolnieniem podatkowym - uważają eksperci.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione z CIT są dochody podatników (z zastrzeżeniem ust. 1c), których celem statutowym jest m.in. działalność związana z ochroną zdrowia. Zwolnienie to jednak generalnie nie ma zastosowania do spółek, co wynika z regulacji zawartych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Według jednak art. 1 tej ustawy, podatnikami CIT są nie tylko posiadające osobowość prawną spółki, ale również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

REKLAMA

Taką właśnie jednostką może być m.in. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej – wyjaśnił „Gazecie Prawnej” Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, współpracownik Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

Jednocześnie przypomniał, że zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, taki zakład to wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W regulacji tej wyraźnie wskazano na ich wyodrębnienie podmiotowe. Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, zakładem opieki zdrowotnej może być np. szpital, przychodnia, poradnia czy inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

Z przepisów wynika więc, że jeżeli niepubliczny zakład opieki zdrowotnej funkcjonuje jako osoba prawna, która go założyła, to wówczas (w związku z regulacją art. 17 ust. 1c ustawy o CIT) nie przysługuje mu zwolnienie z podatku. Jeżeli jednak osoba prawna utworzy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej i wyodrębni go ze swojej struktury organizacyjnej, to wtedy będzie mu przysługiwać zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innymi słowy, osoba prawna, która we własnym zakresie świadczy usługi ochrony zdrowia, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z CIT. Gdy jednak ta osoba prawna utworzy jednostkę organizacyjną, której powierzy pełnienie funkcji niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, to jednostka taka, będąca odrębnym podatnikiem, skorzysta z prawa do zwolnienia.

– Problemem jest jednak określenie kryteriów wyodrębnienia jednostek organizacyjnych od ich podmiotów założycielskich. Konkretnie chodzi o określenie, jakie jednostki należy uznać za „wewnętrzne” danej osoby prawnej, a jakie za wyodrębnione jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Kryteriów tych nie ustalono ani w ustawie o CIT, ani w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Ta ostatnia jednak zawiera obszerne przepisy regulujące zasady funkcjonowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej (art. 35b-62d).

Tymi unormowaniami jednak można się kierować posiłkowo, uwzględniając oczywiście specyfikę funkcjonowania zakładów niepublicznych – podkreśla Mirosław Siwiński. Jego zdaniem o wyodrębnieniu jednostki organizacyjnej jako odrębnego podatnika CIT mogą również świadczyć inne fakty, np. posiadanie odrębnych organów zarządzających od osoby prawnej – założyciela, podleganie odrębnej ewidencji (rejestr zakładów opieki zdrowotnej, przy jednoczesnym braku możliwości wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tego typu jednostki z uwagi na brak przesłanek do uznania za oddział osoby prawnej) czy posiadanie odrębnego numeru statystycznego REGON.

– Ze zwolnienia z CIT będzie więc mógł skorzystać spełniający określone warunki niepubliczny zakład opieki zdrowotnej będący jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wyodrębnioną z osoby prawnej, która ją utworzyła. Pogląd ten potwierdzają oficjalne interpretacje ministra finansów z 2 sierpnia 1995 r. oraz z 13 września 2001 r. Wprawdzie nie dotyczą one niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, ale mówi się w nich o innych jednostkach prowadzących działalność uprawniającą do stosowania zwolnienia przedmiotowego z CIT – podsumował M. Siwiński z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA