REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyodrębnione mogą być zwolnione

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli spółka mająca osobowość prawną sama świadczy usługi ochrony zdrowia, to nie może skorzystać ze zwolnienia z CIT. Jeżeli jednak ta spółka utworzy niepubliczny ZOZ i wyodrębni go ze swojej struktury, to wtedy już może być on objęty zwolnieniem podatkowym - uważają eksperci.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione z CIT są dochody podatników (z zastrzeżeniem ust. 1c), których celem statutowym jest m.in. działalność związana z ochroną zdrowia. Zwolnienie to jednak generalnie nie ma zastosowania do spółek, co wynika z regulacji zawartych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Według jednak art. 1 tej ustawy, podatnikami CIT są nie tylko posiadające osobowość prawną spółki, ale również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

REKLAMA

Autopromocja

Taką właśnie jednostką może być m.in. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej – wyjaśnił „Gazecie Prawnej” Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, współpracownik Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

Jednocześnie przypomniał, że zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, taki zakład to wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W regulacji tej wyraźnie wskazano na ich wyodrębnienie podmiotowe. Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, zakładem opieki zdrowotnej może być np. szpital, przychodnia, poradnia czy inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

REKLAMA

Z przepisów wynika więc, że jeżeli niepubliczny zakład opieki zdrowotnej funkcjonuje jako osoba prawna, która go założyła, to wówczas (w związku z regulacją art. 17 ust. 1c ustawy o CIT) nie przysługuje mu zwolnienie z podatku. Jeżeli jednak osoba prawna utworzy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej i wyodrębni go ze swojej struktury organizacyjnej, to wtedy będzie mu przysługiwać zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innymi słowy, osoba prawna, która we własnym zakresie świadczy usługi ochrony zdrowia, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z CIT. Gdy jednak ta osoba prawna utworzy jednostkę organizacyjną, której powierzy pełnienie funkcji niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, to jednostka taka, będąca odrębnym podatnikiem, skorzysta z prawa do zwolnienia.

REKLAMA

– Problemem jest jednak określenie kryteriów wyodrębnienia jednostek organizacyjnych od ich podmiotów założycielskich. Konkretnie chodzi o określenie, jakie jednostki należy uznać za „wewnętrzne” danej osoby prawnej, a jakie za wyodrębnione jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Kryteriów tych nie ustalono ani w ustawie o CIT, ani w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Ta ostatnia jednak zawiera obszerne przepisy regulujące zasady funkcjonowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej (art. 35b-62d).

Tymi unormowaniami jednak można się kierować posiłkowo, uwzględniając oczywiście specyfikę funkcjonowania zakładów niepublicznych – podkreśla Mirosław Siwiński. Jego zdaniem o wyodrębnieniu jednostki organizacyjnej jako odrębnego podatnika CIT mogą również świadczyć inne fakty, np. posiadanie odrębnych organów zarządzających od osoby prawnej – założyciela, podleganie odrębnej ewidencji (rejestr zakładów opieki zdrowotnej, przy jednoczesnym braku możliwości wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tego typu jednostki z uwagi na brak przesłanek do uznania za oddział osoby prawnej) czy posiadanie odrębnego numeru statystycznego REGON.

– Ze zwolnienia z CIT będzie więc mógł skorzystać spełniający określone warunki niepubliczny zakład opieki zdrowotnej będący jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wyodrębnioną z osoby prawnej, która ją utworzyła. Pogląd ten potwierdzają oficjalne interpretacje ministra finansów z 2 sierpnia 1995 r. oraz z 13 września 2001 r. Wprawdzie nie dotyczą one niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, ale mówi się w nich o innych jednostkach prowadzących działalność uprawniającą do stosowania zwolnienia przedmiotowego z CIT – podsumował M. Siwiński z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA