REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja prawa bankowego

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 14 sierpnia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. Nr 126, poz. 853), która określa zasady nabywania znacznych pakietów akcji banków krajowych. Celem nowelizacji jest dostosowanie obowiązujących w Polsce przepisów do przepisów unijnych.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą zmianą Prawa bankowego, wymagającą przedstawienia w niniejszej publikacji, jest wprowadzenie obowiązku, zgodnie z którym podmiot, który zamierza, bezpośrednio lub pośrednio, nabyć albo objąć akcje lub prawa z akcji banku krajowego w liczbie zapewniającej osiągnięcie albo przekroczenie odpowiednio 10 %, 20 %, jednej trzeciej, 50 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub udziału w kapitale zakładowym, jest zobowiązany każdorazowo zawiadomić Komisję Nadzoru Finansowego (dalej „KNF”) o zamiarze ich nabycia albo objęcia. Dotychczas, podmiot zamierzający nabyć lub objąć akcje dające wskazany w Prawie bankowym udział w głosach na walnym zgromadzeniu banku, musiał uzyskać od KNF zezwolenie na wykonywanie prawa głosu z tych akcji.

Trzeba podkreślić, że zgodnie z nowelizacją obowiązek zawiadomienia KNF spoczywał będzie również na podmiotach, które zamierzają, bezpośrednio lub pośrednio, stać się podmiotem dominującym wobec banku w inny sposób niż przez nabycie lub objęcie akcji bądź praw do akcji, których liczba zapewnia większość głosów na walnym zgromadzeniu. Ponadto, regulacja dotycząca obowiązku zawiadomienia KNF nie odnosi się tylko do banków, podobne zmiany wprowadzono w innych ustawach, w związku z czym obowiązek taki będzie spoczywał również na podmiotach zamierzających nabyć lub objąć większe pakiety akcji krajowego zakładu ubezpieczeń, domu maklerskiego, czy też towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

Nowelizacja reguluje także informacje, do których przedstawienia zobowiązany został podmiot składający zawiadomienie do KNF oraz dokumenty, które należy przedłożyć. Przepisy przewidują, że KNF będzie miała nie więcej niż 2 dni robocze na to, by potwierdzić otrzymanie zawiadomienia, informacji lub dokumentów, a także na określenie terminu, w którym nastąpi upływ terminu na doręczenie decyzji w przedmiocie sprzeciwu na nabycie pakietu akcji.

REKLAMA

Warte wyjaśnienia są także warunki, zgodnie z którymi KNF będzie przysługiwało prawo do zgłoszenia, w drodze decyzji, sprzeciwu co do nabycia albo objęcia akcji lub praw z akcji lub co do stania się podmiotem dominującym banku krajowego. I tak, KNF będzie mogła skorzystać z tego prawa, gdy podmiot składający zawiadomienie nie uzupełnił w wyznaczonym terminie braków w zawiadomieniu lub załączanych do zawiadomienia dokumentów i informacji, jeśli podmiot składający zawiadomienie nie przekazał w terminie dodatkowych informacji lub dokumentów, których zażądała KNF, a także, gdy jest to uzasadnione potrzebą ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem krajowym, z uwagi na możliwy wpływ podmiotu składającego zawiadomienie na bank krajowy lub na ocenę sytuacji finansowej podmiotu składającego zawiadomienie. Podobne warunki zostały wprowadzone w odniesieniu do krajowego zakładu ubezpieczeń, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, czy też domu maklerskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Decyzja KNF w przedmiocie sprzeciwu doręczana jest w terminie 60 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia oraz wszystkich wymaganych informacji i dokumentów, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia jej wydania. Jeśli natomiast KNF nie doręczy decyzji w przedmiocie sprzeciwu w terminie 60 dni roboczych albo jeżeli przed upływem tego terminu zostanie wydana decyzja o stwierdzeniu braku podstaw do zgłoszenia sprzeciwu, to podmiot, który złożył zawiadomienie o zamiarze nabycia określonego pakietu akcji do KNF, będzie mógł zrealizować swój zamiar.

Na zakończenie warto przedstawić sankcje jakie grożą podmiotom, które uchybiły swojemu obowiązkowi i nabyły albo objęły akcje lub uzyskały status podmiotu dominującego wobec banku, zakładu ubezpieczeń, zakładu reasekuracji, domu maklerskiego, towarzystwa funduszy inwestycyjnych bez wymaganego zawiadomienia KNF bądź wbrew sprzeciwowi KNF. Taką sankcją po pierwsze jest zakaz wykonywania prawa głosu z tak nabytych albo objętych akcji lub praw z akcji, a w przypadku wykonywania uprawnień podmiotu dominującego - zakaz uczestniczenia w czynnościach z zakresu reprezentacji przez członków zarządu powołanych przez podmiot dominujący lub będący członkami zarządu, prokurentami lub osobami pełniącymi kierownicze funkcje w podmiocie dominującym. Ponadto, zgodnie z nowelizacją, uchwały walnego zgromadzenia danego podmiotu podjęte z udziałem głosów z akcji, w stosunku do których obowiązuje sankcja zakazu wykonywania prawa głosu, są nieważne. Powzięta uchwała zachowuje jednak swoją ważność, jeśli spełnione zostaną wymogi kworum oraz większości głosów oddanych bez uwzględnienia głosów nieważnych. W takich przypadkach KNF może również nakazać zbycie akcji danego podmiotu w wyznaczonym terminie, zaś jeśli nakaz ten nie zostanie zrealizowany, KNF może nałożyć na akcjonariusza karę pieniężną w maksymalnej wysokości 10.000.000 zł.

Podsumowując należy spodziewać się, że nowelizacja będzie miała pozytywny wpływ na gospodarkę i przedsiębiorców. Dokonuje ona ujednolicenia i usprawnienia istniejących rozwiązań, dotyczących nabywania znacznych pakietów akcji instytucji finansowych takich jak banki, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, czy też krajowe zakłady ubezpieczeń. Po dostosowaniu przepisów przez wszystkie państwa członkowskie, jednolite procedury w zakresie nabywania akcji podmiotów sektora finansowego będą obowiązywać w całej Unii. Jednak, czy nowelizacja w wystarczającym stopniu zabezpieczy interesy klientów takich podmiotów, okaże się już w trakcie obowiązywania znowelizowanych przepisów.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA