REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyceniać środki trwałe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z postanowieniami Międzynarodowego Standardu Rachunkowości (MSR) nr 16, przy wycenie niektórych środków trwałych należy brać pod uwagę także przewidywane koszty ich demontażu, usunięcia oraz renowacji miejsca, w którym się znajdowały.

MSR nr 16 „Rzeczowe aktywa trwałe” reguluje zasady ewidencjonowania w księgach rachunkowych środków trwałych. Najwięcej miejsca poświęcono oczywiście zasadom amortyzacji.

REKLAMA

Autopromocja

Ogólne zasady ewidencji nie odbiegają od rozwiązań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Przede wszystkim każdy składnik aktywów musi spełniać dwa warunki:

• istnieje prawdopodobieństwo, że jednostka uzyska przyszłe korzyści ekonomiczne związane ze składnikiem aktywów,
• cena nabycia lub koszt wytworzenia danego składnika mogą być ustalone w sposób wiarygodny.

Wartość początkowa

Pozycję rzeczowych aktywów trwałych, która kwalifikuje się do ujęcia jako składnik aktywów, początkowo wycenia się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Oznacza to, że wartość początkowa obejmuje m.in.:

• cenę zakupu (pomniejszoną o opusty handlowe i rabaty),
• cła, bezzwrotne podatki od zakupu,
• wszystkie pozwalające się bezpośrednio przyporządkować koszty poniesione w celu dostosowania składnika aktywów do miejsca i warunków potrzebnych do rozpoczęcia jego funkcjonowania (np. koszty świadczeń pracowniczych poniesione wyłącznie w związku z wytworzeniem lub nabyciem pozycji rzeczowych aktywów trwałych, koszty przygotowania miejsca, koszty instalacji i montażu, koszty sprawdzenia poprawności działania środka trwałego),
• szacunkowe koszty demontażu (usunięcia) oraz renowacji miejsca, w którym się znajdował składnik aktywów – do których jednostka jest zobowiązana w związku z jego nabyciem lub używaniem w danym okresie w celu innym niż produkcja wyrobów gotowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zasady wyceny

Po początkowym ujęciu pozycji rzeczowych aktywów trwałych jako składników aktywów wartość tę wykazuje się według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia pomniejszonej o zakumulowaną amortyzację oraz o zakumulowane odpisy z tytułu utraty wartości. Przeszacowania należy przeprowadzać na tyle regularnie, aby wartość bilansowa nie różniła się w sposób istotny od wartości, która zostałaby ustalona przy zastosowaniu wartości godziwej.

Okres użytkowania składnika aktywów (czyli także okres amortyzacji) – podobnie jak w przypadku ustawy o rachunkowości – zbieżny jest z oczekiwaną przydatnością tego składnika dla jednostki. Należy jednak pamiętać, że program zarządzania aktywami może polegać na zbywaniu aktywów po określonym czasie lub po skonsumowaniu pewnej tylko części korzyści ekonomicznych pochodzących z danego składnika aktywów.

Z tego względu okres użytkowania danego składnika aktywów może być krótszy niż jego ekonomicznie uzasadniony okres użytkowania. Standard wymienia trzy podstawowe metody amortyzacji: liniową, degresywną i opartą na liczbie wytworzonych produktów. Również w tym zakresie standard jest więc zgodny z postanowieniami ustawy o rachunkowości.

Co się zmieniło

Od 1 stycznia 2005 r. MSR nr 16 został częściowo zmieniony poprzez wyeliminowanie możliwości stosowania niektórych podejść alternatywnych oraz doprecyzowanie niektórych zapisów. Najważniejsze zmiany to:

• Konieczność uwzględniania w wartości początkowej kosztów demontażu środka trwałego.
• Wprowadzenie wyraźnego wymogu ustalania odpisu amortyzacyjnego oddzielnie dla każdej istotnej części składowej rzeczowych aktywów trwałych.
• Wyraźne określenie momentu rozpoczęcia i zakończenia dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Jednostka powinna rozpocząć amortyzację w momencie, w którym środek trwały jest dostępny do użytkowania. Zakończenie amortyzacji powinno nastąpić w momencie usunięcia środka trwałego z bilansu lub w momencie, gdy składnik aktywów zostaje przeznaczony do sprzedaży zgodnie z postanowieniami MSSF 5. Oznacza to, że w sytuacji gdy składnik aktywów nie jest już potrzebny lub gdy został wyłączony z użytkowania, nie następuje automatyczne zakończenie dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
• Doprecyzowano zasady ujęcia zysków ze sprzedaży składników rzeczowych aktywów trwałych.

Konrad Piłat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA