REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-rejestracja spółki z o. o. już wkrótce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Istnieje już w Polsce e-sąd i elektroniczne postępowanie upominawcze, tymczasem w Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3658), który jest kolejnym etapem informatyzacji polskiego obrotu prawnego. Projekt nowelizacji reguluje bowiem elektroniczną drogę zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

REKLAMA

W praktyce projekt nowelizacji dąży m.in. do przyspieszenia rejestracji tego typu spółki i unikania funkcjonowania w obrocie konstrukcji spółki z o.o. w organizacji, gdyż wniosek rejestracyjny w nowym trybie ma być rozpatrywany w ciągu jednego dnia od dnia jego wpływu. Projekt nowelizacji przewiduje możliwość utworzenia sp. z o.o. przy wykorzystaniu wzorca umowy spółki, udostępnianego w systemie teleinformatycznym. Zgodnie z projektem nowelizacji, przyszli wspólnicy lub ich pełnomocnik po utworzeniu e-konta i uiszczeniu drogą elektroniczną opłaty sądowej uzyskają dostęp do systemu teleinformatycznego. Zarówno wniosek, umowa spółki, jak i lista wspólników opatrzone podpisami elektronicznymi, spełniającymi wymogi określone w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), będą składane drogą elektroniczną. Co więcej, zgodnie z projektem nowelizacji, wystarczy, że pełnomocnik w takim postępowaniu rejestracyjnym powoła się na udzielone mu pełnomocnictwo wskazując jego datę, zakres oraz inne wskazane okoliczności. Nie będzie konieczności jego załączania do wniosku generowanego w systemie teleinformatycznym.

Projektowany, rewolucyjny sposób rejestracji sp. z o.o. wiąże się również z pewnymi niedogodnościami. Jedną z nich jest na pewno fakt, że ingerencja we wzorzec umowy spółki będzie ograniczona do wyboru wariantu takiej umowy, jaka będzie dostępna w systemie i kilku ewentualnych postanowień dodatkowych. Osoby, które uznają, że wzorzec umowy sp. z o.o. nie odpowiada ich potrzebom, będą mogły stosować dotychczasowy sposób sporządzania umowy sp. z o.o. i jej rejestracji, bądź też będą mogły skorzystać z tego sposobu rejestracji, a ewentualnych zmian umowy spółki dokonać dopiero po wpisie spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Zmiany takie będą dodatkowo wymagały formy aktu notarialnego. Co więcej, przy pierwszej zmianie umowy spółki z o.o., notariusz sporządzi jednolity tekst umowy spółki w formie aktu notarialnego, a zarząd spółki będzie miał obowiązek złożenia go w sądzie rejestrowym.

Dodatkowo, projekt nowelizacji wyłącza możliwość wniesienia wkładów niepieniężnych na pokrycie kapitału zakładowego spółki z o.o. utworzonej przy wykorzystaniu wzorca umowy, a wkłady pieniężne mogą być wniesione w terminie 7 dni od daty wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednakże, wyłączenie wnoszenia wkładów niepieniężnych obejmuje jedynie okres do momentu dokonania wpisu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego, natomiast w późniejszym okresie do spółki mogą być wnoszone wkłady na zasadach ogólnych, a więc zarówno pieniężne, jak i niepieniężne. W momencie rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym ujawniana będzie informacja, czy wkłady zostały wniesione.

Ponadto, zgodnie z projektem nowelizacji, w przypadku złożenia wniosku o wpis sp. z o.o. zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy nie obowiązuje zasada tzw. „jednego okienka”. Projekt nowelizacji przewiduje, iż powyższe zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, projektowana nowelizacja będzie oznaczać istotne uproszczenie procedur w zakresie utworzenia sp. z o.o., której umowa obecnie musi być zawarta w formie aktu notarialnego, a procedury związane z jej rejestracją trwają w zależności od sądu rejestrowego nawet do kilku miesięcy. Mamy więc nadzieję, że projektowane zmiany wejdą w życie jak najszybciej i zniosą bariery w zakresie utworzenia najpopularniejszej spółki w Polsce - spółki z o.o., towarzyszące przedsiębiorcom w rozpoczynaniu działalności gospodarczej.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA