REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki ulgom niektórzy podatnicy zapłacą mniej fiskusowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dzięki przysługującym ulgom i zwolnieniom niektórzy podatnicy mogą mniej zapłacić fiskusowi z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Z prawa do obniżenia podatku skorzystają m.in. inwalidzi, osoby wychowujące dzieci, czy korzystające z internetu.

Mimo zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów oszczędności, w tym roku nadal możemy korzystać z kilku odliczeń - odnoszących się zarówno do dochodu, jak i podatku.

REKLAMA

Autopromocja

Rzeczniczka prasowa administracji podatkowej Wiesława Dróżdż poinformowała, że podatnicy najczęściej korzystają z ulgi na dzieci (tzw. prorodzinnej) i ulgi na internet. - Zazwyczaj nie mają problemu z rozliczaniem ulg. Świadomość przepisów podatkowych w tym przypadku jest duża - ocenia Dróżdż.

Od dochodu odlicza się przede wszystkim składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Poza tym osobom, które rozliczają się na zasadach ogólnych - według skali podatkowej - przysługuje kilka dodatkowych preferencji.

Niepełnosprawni oraz podatnicy utrzymujący inwalidów, których dochód nie przekroczył 9 tys. 120 zł, mają prawo do tzw. ulgi rehabilitacyjnej. Umożliwia ona pomniejszenie dochodu o wydatki poniesione na cele rehabilitacyjne.

W odniesieniu do niektórych wydatków przewidziano jednak limit odliczenia w wysokości 2280 zł. Dotyczy to np. wydatków poniesionych na opłacenie przewodników osób niewidomych z I albo II grupy inwalidztwa. Limitowane są też wydatki na utrzymanie przez inwalidów psa asystującego czy samochodu osobowego. W przypadku zakupu leków odliczyć można koszty w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi w danym miesiącu a kwotą 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez limitu do ulgi można natomiast wliczyć np. wydatki osób niepełnosprawnych lub osób ich utrzymujących na adaptację i wyposażenie mieszkań czy budynków mieszkalnych, przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, zakup i naprawę sprzętu rehabilitacyjnego czy sprzętów ułatwiających wykonywanie czynności życiowych (z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego).

- Należy pamiętać, że na podatniku ciąży obowiązek udokumentowania wydatków uprawniających do odliczeń. Dowodem poniesionych kosztów jest faktura, rachunek, jak też potwierdzenie przelewu bankowego - zaznacza MF.

Odliczeniu od dochodu podlegają także wydatki na internet (ulga internetowa). W tym przypadku dochód można obniżyć o kwotę maksymalnie 760 zł - wydatki muszą być jednak udokumentowane fakturami. Resort finansów zapewnia, że dowodem na poniesienie wydatków będą także elektroniczne faktury, czy tzw. ekofaktury udostępniane abonentom przez operatorów telekomunikacyjnych na swoich stronach internetowych.

Odliczyć od dochodu można też darowizny przekazane na cele pożytku publicznego, czy kultu religijnego (nie więcej jednak niż 6 proc. dochodu), z ulgi mogą także skorzystać honorowi krwiodawcy (oddaną krew traktuje się jak darowiznę o określonej wartości).

Odliczeniu od dochodu podlegają także darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Co prawda ulga ta nie jest limitowana, ale darczyńca musi posiadać pokwitowanie odbioru darowizny, a w ciągu dwóch lat od jej przekazania sprawozdanie z jej przeznaczenia.

Natomiast od podatku odliczane są przede wszystkim składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.

Rodziny z dziećmi z pewnością skorzystają z możliwości obniżenia podatku dzięki tzw. uldze prorodzinnej. Odliczyć można 92,67 zł za każdy miesiąc kalendarzowy wychowywania dziecka, czyli w sumie 1112,04 zł od dziecka. Odliczenie dotyczy obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Zarówno w przypadku ulg odnoszących się do dochodu, jak i podatku, nadal można korzystać z odliczeń na zasadzie tzw. praw nabytych. Chodzi na przykład o tzw. ulgę odsetkową (odliczaną od dochodu), czy ulgę związaną z wydatkami na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej.

 

Warto pamiętać, że każdemu kto odprowadza podatek, przysługuje prawo do przekazania 1 proc. należnego podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Wystarczy w odpowiedniej rubryce deklaracji podać numer KRS organizacji i przekazywaną kwotę. Uprawnione do otrzymania pieniędzy są podmioty znajdujące się na liście Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

W tym roku deklaracje podatkowe będzie można składać do 2 maja 2011 r.

MF liczy na milion PIT-ów za 2010 r. złożonych przez internet

Ministerstwo Finansów liczy, że liczba PIT-ów za 2010 r. wysłanych przez internet sięgnie miliona. We wtorek resort rozpoczął akcję "Kiedy wpadnie pierwszy milion?". Zgodnie z wtorkowymi danymi MF, podatnicy złożyli już 670 tys. e-deklaracji.

MF poinformowało, że będzie codziennie informować o liczbie złożonych zeznań, aż "wpadnie pierwszy milion".

- Do końca okresu rozliczeniowego zostało już niewiele czasu. W tym roku zeznanie roczne możemy składać do 2 maja. Zachęcamy do zrobienia tego przez internet - przypomina Ministerstwo Finansów. Resort podkreśla, że dotychczas podatnicy przysłali rekordową liczbę 670 tys. zeznań (PIT36, 36L, 37, 38 i 39) za 2010 r., czyli ponad dwukrotnie więcej niż rok temu i osiem razy tyle co w 2009 r.

W ubiegłych latach do MF wpłynęło odpowiednio 324 tys. oraz 86 tys. e-deklaracji. - Jest szansa, że liczba przesłanych deklaracji PIT za zeszły rok przez internet przekroczy milion, bo do systemu e-Deklaracje wciąż wpływają nowe zeznania od podatników rozliczających się w ostatnich dniach - informuje ministerstwo.

Według resortu taka liczba zeznań to efekt prowadzonej od kilku lat kampanii promującej rozliczanie się on-line z urzędem skarbowym.

MF wskazuje, że elektroniczne PIT-y bez podpisu kwalifikowanego najchętniej przesyłają osoby młode: co czwarta ma 21-30 lat, a blisko jedna trzecia od 31 do 40 lat.

- Spory odsetek to jednak osoby w średnim wieku i starsze - podatnicy między 41-50 oraz 51-60 rokiem życia stanowią po ok. 17 proc. ogółu wszystkich rozliczających się przez internet, a blisko 7,5 proc. ogółu zeznań przesłały osoby w wieku 61-70 lat - informuje MF.

Z danych resortu wynika, że dotychczas najwięcej deklaracji PIT wysłanych przez internet bez podpisu elektronicznego wpłynęło w województwie mazowieckim, śląskim i małopolskim (odpowiednio 100 tys., 77 tys. i 64 tys. zeznań, czyli 16, 12 i 10 proc. ogółu przesłanych). Wśród miast przewodzą Warszawa (65 tys. PIT-ów, 8 proc. ogółu), Kraków (31 tys., 3,8 proc.) oraz Łódź (21 tys., 2,5 proc.).

MF informuje, że na stronie systemu e-Deklaracje www.e-deklaracje.gov.pl oraz na specjalnej stronie akcji informacyjnej MF: www.szybkipit.pl pobrać można aplikację e-Deklaracje Desktop lub interaktywne formularze podatkowe oraz instrukcję ich wypełniania i przesłania. Można też odwiedzić kanał Ministerstwa Finansów na portalu YouTube, gdzie zamieszczone są filmy instruktażowe lub zajrzeć na profil http://www.facebook.com/Szybki.PIT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA