REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki ulgom niektórzy podatnicy zapłacą mniej fiskusowi

REKLAMA

Dzięki przysługującym ulgom i zwolnieniom niektórzy podatnicy mogą mniej zapłacić fiskusowi z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Z prawa do obniżenia podatku skorzystają m.in. inwalidzi, osoby wychowujące dzieci, czy korzystające z internetu.

Mimo zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów oszczędności, w tym roku nadal możemy korzystać z kilku odliczeń - odnoszących się zarówno do dochodu, jak i podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Rzeczniczka prasowa administracji podatkowej Wiesława Dróżdż poinformowała, że podatnicy najczęściej korzystają z ulgi na dzieci (tzw. prorodzinnej) i ulgi na internet. - Zazwyczaj nie mają problemu z rozliczaniem ulg. Świadomość przepisów podatkowych w tym przypadku jest duża - ocenia Dróżdż.

Od dochodu odlicza się przede wszystkim składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Poza tym osobom, które rozliczają się na zasadach ogólnych - według skali podatkowej - przysługuje kilka dodatkowych preferencji.

Niepełnosprawni oraz podatnicy utrzymujący inwalidów, których dochód nie przekroczył 9 tys. 120 zł, mają prawo do tzw. ulgi rehabilitacyjnej. Umożliwia ona pomniejszenie dochodu o wydatki poniesione na cele rehabilitacyjne.

REKLAMA

W odniesieniu do niektórych wydatków przewidziano jednak limit odliczenia w wysokości 2280 zł. Dotyczy to np. wydatków poniesionych na opłacenie przewodników osób niewidomych z I albo II grupy inwalidztwa. Limitowane są też wydatki na utrzymanie przez inwalidów psa asystującego czy samochodu osobowego. W przypadku zakupu leków odliczyć można koszty w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi w danym miesiącu a kwotą 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez limitu do ulgi można natomiast wliczyć np. wydatki osób niepełnosprawnych lub osób ich utrzymujących na adaptację i wyposażenie mieszkań czy budynków mieszkalnych, przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, zakup i naprawę sprzętu rehabilitacyjnego czy sprzętów ułatwiających wykonywanie czynności życiowych (z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego).

- Należy pamiętać, że na podatniku ciąży obowiązek udokumentowania wydatków uprawniających do odliczeń. Dowodem poniesionych kosztów jest faktura, rachunek, jak też potwierdzenie przelewu bankowego - zaznacza MF.

Odliczeniu od dochodu podlegają także wydatki na internet (ulga internetowa). W tym przypadku dochód można obniżyć o kwotę maksymalnie 760 zł - wydatki muszą być jednak udokumentowane fakturami. Resort finansów zapewnia, że dowodem na poniesienie wydatków będą także elektroniczne faktury, czy tzw. ekofaktury udostępniane abonentom przez operatorów telekomunikacyjnych na swoich stronach internetowych.

Odliczyć od dochodu można też darowizny przekazane na cele pożytku publicznego, czy kultu religijnego (nie więcej jednak niż 6 proc. dochodu), z ulgi mogą także skorzystać honorowi krwiodawcy (oddaną krew traktuje się jak darowiznę o określonej wartości).

Odliczeniu od dochodu podlegają także darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Co prawda ulga ta nie jest limitowana, ale darczyńca musi posiadać pokwitowanie odbioru darowizny, a w ciągu dwóch lat od jej przekazania sprawozdanie z jej przeznaczenia.

Natomiast od podatku odliczane są przede wszystkim składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.

Rodziny z dziećmi z pewnością skorzystają z możliwości obniżenia podatku dzięki tzw. uldze prorodzinnej. Odliczyć można 92,67 zł za każdy miesiąc kalendarzowy wychowywania dziecka, czyli w sumie 1112,04 zł od dziecka. Odliczenie dotyczy obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Zarówno w przypadku ulg odnoszących się do dochodu, jak i podatku, nadal można korzystać z odliczeń na zasadzie tzw. praw nabytych. Chodzi na przykład o tzw. ulgę odsetkową (odliczaną od dochodu), czy ulgę związaną z wydatkami na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej.

 

Warto pamiętać, że każdemu kto odprowadza podatek, przysługuje prawo do przekazania 1 proc. należnego podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Wystarczy w odpowiedniej rubryce deklaracji podać numer KRS organizacji i przekazywaną kwotę. Uprawnione do otrzymania pieniędzy są podmioty znajdujące się na liście Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

W tym roku deklaracje podatkowe będzie można składać do 2 maja 2011 r.

MF liczy na milion PIT-ów za 2010 r. złożonych przez internet

Ministerstwo Finansów liczy, że liczba PIT-ów za 2010 r. wysłanych przez internet sięgnie miliona. We wtorek resort rozpoczął akcję "Kiedy wpadnie pierwszy milion?". Zgodnie z wtorkowymi danymi MF, podatnicy złożyli już 670 tys. e-deklaracji.

MF poinformowało, że będzie codziennie informować o liczbie złożonych zeznań, aż "wpadnie pierwszy milion".

- Do końca okresu rozliczeniowego zostało już niewiele czasu. W tym roku zeznanie roczne możemy składać do 2 maja. Zachęcamy do zrobienia tego przez internet - przypomina Ministerstwo Finansów. Resort podkreśla, że dotychczas podatnicy przysłali rekordową liczbę 670 tys. zeznań (PIT36, 36L, 37, 38 i 39) za 2010 r., czyli ponad dwukrotnie więcej niż rok temu i osiem razy tyle co w 2009 r.

W ubiegłych latach do MF wpłynęło odpowiednio 324 tys. oraz 86 tys. e-deklaracji. - Jest szansa, że liczba przesłanych deklaracji PIT za zeszły rok przez internet przekroczy milion, bo do systemu e-Deklaracje wciąż wpływają nowe zeznania od podatników rozliczających się w ostatnich dniach - informuje ministerstwo.

Według resortu taka liczba zeznań to efekt prowadzonej od kilku lat kampanii promującej rozliczanie się on-line z urzędem skarbowym.

MF wskazuje, że elektroniczne PIT-y bez podpisu kwalifikowanego najchętniej przesyłają osoby młode: co czwarta ma 21-30 lat, a blisko jedna trzecia od 31 do 40 lat.

- Spory odsetek to jednak osoby w średnim wieku i starsze - podatnicy między 41-50 oraz 51-60 rokiem życia stanowią po ok. 17 proc. ogółu wszystkich rozliczających się przez internet, a blisko 7,5 proc. ogółu zeznań przesłały osoby w wieku 61-70 lat - informuje MF.

Z danych resortu wynika, że dotychczas najwięcej deklaracji PIT wysłanych przez internet bez podpisu elektronicznego wpłynęło w województwie mazowieckim, śląskim i małopolskim (odpowiednio 100 tys., 77 tys. i 64 tys. zeznań, czyli 16, 12 i 10 proc. ogółu przesłanych). Wśród miast przewodzą Warszawa (65 tys. PIT-ów, 8 proc. ogółu), Kraków (31 tys., 3,8 proc.) oraz Łódź (21 tys., 2,5 proc.).

MF informuje, że na stronie systemu e-Deklaracje www.e-deklaracje.gov.pl oraz na specjalnej stronie akcji informacyjnej MF: www.szybkipit.pl pobrać można aplikację e-Deklaracje Desktop lub interaktywne formularze podatkowe oraz instrukcję ich wypełniania i przesłania. Można też odwiedzić kanał Ministerstwa Finansów na portalu YouTube, gdzie zamieszczone są filmy instruktażowe lub zajrzeć na profil http://www.facebook.com/Szybki.PIT

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA