REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzięki ulgom niektórzy podatnicy zapłacą mniej fiskusowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dzięki przysługującym ulgom i zwolnieniom niektórzy podatnicy mogą mniej zapłacić fiskusowi z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Z prawa do obniżenia podatku skorzystają m.in. inwalidzi, osoby wychowujące dzieci, czy korzystające z internetu.

Mimo zapowiadanych przez Ministerstwo Finansów oszczędności, w tym roku nadal możemy korzystać z kilku odliczeń - odnoszących się zarówno do dochodu, jak i podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Rzeczniczka prasowa administracji podatkowej Wiesława Dróżdż poinformowała, że podatnicy najczęściej korzystają z ulgi na dzieci (tzw. prorodzinnej) i ulgi na internet. - Zazwyczaj nie mają problemu z rozliczaniem ulg. Świadomość przepisów podatkowych w tym przypadku jest duża - ocenia Dróżdż.

Od dochodu odlicza się przede wszystkim składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Poza tym osobom, które rozliczają się na zasadach ogólnych - według skali podatkowej - przysługuje kilka dodatkowych preferencji.

Niepełnosprawni oraz podatnicy utrzymujący inwalidów, których dochód nie przekroczył 9 tys. 120 zł, mają prawo do tzw. ulgi rehabilitacyjnej. Umożliwia ona pomniejszenie dochodu o wydatki poniesione na cele rehabilitacyjne.

REKLAMA

W odniesieniu do niektórych wydatków przewidziano jednak limit odliczenia w wysokości 2280 zł. Dotyczy to np. wydatków poniesionych na opłacenie przewodników osób niewidomych z I albo II grupy inwalidztwa. Limitowane są też wydatki na utrzymanie przez inwalidów psa asystującego czy samochodu osobowego. W przypadku zakupu leków odliczyć można koszty w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy wydatkami faktycznie poniesionymi w danym miesiącu a kwotą 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez limitu do ulgi można natomiast wliczyć np. wydatki osób niepełnosprawnych lub osób ich utrzymujących na adaptację i wyposażenie mieszkań czy budynków mieszkalnych, przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, zakup i naprawę sprzętu rehabilitacyjnego czy sprzętów ułatwiających wykonywanie czynności życiowych (z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego).

- Należy pamiętać, że na podatniku ciąży obowiązek udokumentowania wydatków uprawniających do odliczeń. Dowodem poniesionych kosztów jest faktura, rachunek, jak też potwierdzenie przelewu bankowego - zaznacza MF.

Odliczeniu od dochodu podlegają także wydatki na internet (ulga internetowa). W tym przypadku dochód można obniżyć o kwotę maksymalnie 760 zł - wydatki muszą być jednak udokumentowane fakturami. Resort finansów zapewnia, że dowodem na poniesienie wydatków będą także elektroniczne faktury, czy tzw. ekofaktury udostępniane abonentom przez operatorów telekomunikacyjnych na swoich stronach internetowych.

Odliczyć od dochodu można też darowizny przekazane na cele pożytku publicznego, czy kultu religijnego (nie więcej jednak niż 6 proc. dochodu), z ulgi mogą także skorzystać honorowi krwiodawcy (oddaną krew traktuje się jak darowiznę o określonej wartości).

Odliczeniu od dochodu podlegają także darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Co prawda ulga ta nie jest limitowana, ale darczyńca musi posiadać pokwitowanie odbioru darowizny, a w ciągu dwóch lat od jej przekazania sprawozdanie z jej przeznaczenia.

Natomiast od podatku odliczane są przede wszystkim składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.

Rodziny z dziećmi z pewnością skorzystają z możliwości obniżenia podatku dzięki tzw. uldze prorodzinnej. Odliczyć można 92,67 zł za każdy miesiąc kalendarzowy wychowywania dziecka, czyli w sumie 1112,04 zł od dziecka. Odliczenie dotyczy obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Zarówno w przypadku ulg odnoszących się do dochodu, jak i podatku, nadal można korzystać z odliczeń na zasadzie tzw. praw nabytych. Chodzi na przykład o tzw. ulgę odsetkową (odliczaną od dochodu), czy ulgę związaną z wydatkami na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej.

 

Warto pamiętać, że każdemu kto odprowadza podatek, przysługuje prawo do przekazania 1 proc. należnego podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Wystarczy w odpowiedniej rubryce deklaracji podać numer KRS organizacji i przekazywaną kwotę. Uprawnione do otrzymania pieniędzy są podmioty znajdujące się na liście Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

W tym roku deklaracje podatkowe będzie można składać do 2 maja 2011 r.

MF liczy na milion PIT-ów za 2010 r. złożonych przez internet

Ministerstwo Finansów liczy, że liczba PIT-ów za 2010 r. wysłanych przez internet sięgnie miliona. We wtorek resort rozpoczął akcję "Kiedy wpadnie pierwszy milion?". Zgodnie z wtorkowymi danymi MF, podatnicy złożyli już 670 tys. e-deklaracji.

MF poinformowało, że będzie codziennie informować o liczbie złożonych zeznań, aż "wpadnie pierwszy milion".

- Do końca okresu rozliczeniowego zostało już niewiele czasu. W tym roku zeznanie roczne możemy składać do 2 maja. Zachęcamy do zrobienia tego przez internet - przypomina Ministerstwo Finansów. Resort podkreśla, że dotychczas podatnicy przysłali rekordową liczbę 670 tys. zeznań (PIT36, 36L, 37, 38 i 39) za 2010 r., czyli ponad dwukrotnie więcej niż rok temu i osiem razy tyle co w 2009 r.

W ubiegłych latach do MF wpłynęło odpowiednio 324 tys. oraz 86 tys. e-deklaracji. - Jest szansa, że liczba przesłanych deklaracji PIT za zeszły rok przez internet przekroczy milion, bo do systemu e-Deklaracje wciąż wpływają nowe zeznania od podatników rozliczających się w ostatnich dniach - informuje ministerstwo.

Według resortu taka liczba zeznań to efekt prowadzonej od kilku lat kampanii promującej rozliczanie się on-line z urzędem skarbowym.

MF wskazuje, że elektroniczne PIT-y bez podpisu kwalifikowanego najchętniej przesyłają osoby młode: co czwarta ma 21-30 lat, a blisko jedna trzecia od 31 do 40 lat.

- Spory odsetek to jednak osoby w średnim wieku i starsze - podatnicy między 41-50 oraz 51-60 rokiem życia stanowią po ok. 17 proc. ogółu wszystkich rozliczających się przez internet, a blisko 7,5 proc. ogółu zeznań przesłały osoby w wieku 61-70 lat - informuje MF.

Z danych resortu wynika, że dotychczas najwięcej deklaracji PIT wysłanych przez internet bez podpisu elektronicznego wpłynęło w województwie mazowieckim, śląskim i małopolskim (odpowiednio 100 tys., 77 tys. i 64 tys. zeznań, czyli 16, 12 i 10 proc. ogółu przesłanych). Wśród miast przewodzą Warszawa (65 tys. PIT-ów, 8 proc. ogółu), Kraków (31 tys., 3,8 proc.) oraz Łódź (21 tys., 2,5 proc.).

MF informuje, że na stronie systemu e-Deklaracje www.e-deklaracje.gov.pl oraz na specjalnej stronie akcji informacyjnej MF: www.szybkipit.pl pobrać można aplikację e-Deklaracje Desktop lub interaktywne formularze podatkowe oraz instrukcję ich wypełniania i przesłania. Można też odwiedzić kanał Ministerstwa Finansów na portalu YouTube, gdzie zamieszczone są filmy instruktażowe lub zajrzeć na profil http://www.facebook.com/Szybki.PIT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA