REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w PIT można skorygować przez internet

REKLAMA

Podatnik, który popełnił błąd w deklaracji podatkowej może złożyć korektę. W tym roku, po raz pierwszy można to zrobić także przez internet, za pośrednictwem systemu e-Deklaracje - poinformowało Ministerstwo Finansów.

W tym roku PIT-y za 2010 r. można było składać do 2 maja. Podatnik, który pomylił się w zeznaniu, może naprawić błąd za pomocą korekty deklaracji podatkowej. Możliwość taką przewiduje Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

Autopromocja

"Ogólne zasady dokonywania korekt stanowią, że korekty można dokonać tylko do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Okres przedawnienia wynosi 5 lat, które liczone są od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku bądź termin zwrotu nadpłaty" - wyjaśnia rzeczniczka prasowa resortu finansów Małgorzata Brzoza. Oznacza to, że korektę deklaracji za 2010 r. można złożyć do końca 2016 r.

"W tym roku istnieje również możliwość składania korekty zeznania za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Wówczas, zaznaczając pole wskazujące na korektę, do formularza automatycznie zostanie dołączony formularz ORD-ZU, służący do uzasadnienia przyczyn korekty deklaracji" - poinformowała Brzoza.

Dodała, że korektę elektroniczną mogą złożyć także osoby, które rozliczyły się z fiskusem w sposób tradycyjny, przesyłając papierową deklarację podatkową. Zaznaczyła, że poprzez e-Deklaracje skorygować można także deklaracje złożone w poprzednich latach (z zachowaniem 5-letniego terminu przedawnienia), jeżeli ktoś zauważy pomyłkę.

"Możliwość złożenia korekty może okazać się korzystna dla podatników, którzy np. z jakichś powodów nie skorzystali w latach ubiegłych z możliwych odliczeń i ulg podatkowych. Mogło to być spowodowane np. niewiedzą i brakiem stosowanych informacji, zagubieniem faktur dokumentujących poniesienie wydatków na cele remontowe itp." - zwraca uwagę rzeczniczka MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mając już wszystkie stosowne informacje i po odnalezieniu faktur można złożyć korektę deklaracji i odzyskać część nadpłaconego podatku" - dodaje.

Brzoza poinformowała, że korektę może złożyć także podatnik, który np. zapomniał o przekazaniu 1 proc. podatku na organizację pożytku publicznego, a chciałby to zrobić. Aby korekta taka była skuteczna, należy ją złożyć w ciągu 30 dni od upływu terminu do złożenia deklaracji, czyli w tym roku do 2 czerwca.

REKLAMA

Resort finansów zapewnia, że korygować można każde zeznanie podatkowe - zarówno to złożone w terminie ustawowym, jak również po nim. Korekta polega na złożeniu tzw. deklaracji korygującej wraz z dołączonym do niej pisemnym uzasadnieniem jej przyczyn. Zmiana może dotyczyć jakichkolwiek danych w treści zeznania, zarówno obliczeniowych, jak i personalnych. Korektę powinno się złożyć również w przypadku błędów literowych, braku danych na deklaracji itp.

"Należy pamiętać o tym, że zeznanie złożone bez podpisu nie wywołuje skutków prawnych. Nie można więc korygować deklaracji, której podatnik nie podpisał. Podobnie nie można korygować deklaracji pustej, bez jakichkolwiek danych personalnych" - zaznacza Brzoza.

Podkreśla, że w przypadku popełnienia błędu powodującego konieczność dopłacenia podatku nie wystarczy jednak samo złożenie korekty deklaracji. Podatnik musi odprowadzić podatek wraz z odsetkami za zwłokę.

Rzeczniczka wyjaśniła, że podatnik, który poprawnie złoży korektę wraz z uzasadnieniem jej przyczyn i zapłaci zaległy podatek w całości, w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia korekty, skorzysta z ulgowych odsetek za zwłokę. W takim przypadku wyniosą one 75 proc. stawki podstawowej (od 6 kwietnia stawka podstawowa wynosi 13 proc.).

Brzoza powiedziała, że są sytuacje, gdy podatnicy nie tylko mają prawo do złożenia korekty, ale są wręcz do tego zobowiązani. Stanie się tak, jeśli podatnik nie otrzymał od pracodawcy informacji PIT-11 lub otrzymana informacja nie była zgodna ze stanem faktycznym.

"Mimo wszystko powinien złożyć zeznanie podatkowe uwzględniając w nim oszacowane przychody, dochody, składki itd. Po otrzymaniu prawidłowej informacji PIT-11 podatnik powinien złożyć korektę zeznania rocznego, uwzględniając prawidłowe informacje" - dodała.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA