REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w PIT można skorygować przez internet

REKLAMA

Podatnik, który popełnił błąd w deklaracji podatkowej może złożyć korektę. W tym roku, po raz pierwszy można to zrobić także przez internet, za pośrednictwem systemu e-Deklaracje - poinformowało Ministerstwo Finansów.

W tym roku PIT-y za 2010 r. można było składać do 2 maja. Podatnik, który pomylił się w zeznaniu, może naprawić błąd za pomocą korekty deklaracji podatkowej. Możliwość taką przewiduje Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Ogólne zasady dokonywania korekt stanowią, że korekty można dokonać tylko do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Okres przedawnienia wynosi 5 lat, które liczone są od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku bądź termin zwrotu nadpłaty" - wyjaśnia rzeczniczka prasowa resortu finansów Małgorzata Brzoza. Oznacza to, że korektę deklaracji za 2010 r. można złożyć do końca 2016 r.

"W tym roku istnieje również możliwość składania korekty zeznania za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Wówczas, zaznaczając pole wskazujące na korektę, do formularza automatycznie zostanie dołączony formularz ORD-ZU, służący do uzasadnienia przyczyn korekty deklaracji" - poinformowała Brzoza.

Dodała, że korektę elektroniczną mogą złożyć także osoby, które rozliczyły się z fiskusem w sposób tradycyjny, przesyłając papierową deklarację podatkową. Zaznaczyła, że poprzez e-Deklaracje skorygować można także deklaracje złożone w poprzednich latach (z zachowaniem 5-letniego terminu przedawnienia), jeżeli ktoś zauważy pomyłkę.

REKLAMA

"Możliwość złożenia korekty może okazać się korzystna dla podatników, którzy np. z jakichś powodów nie skorzystali w latach ubiegłych z możliwych odliczeń i ulg podatkowych. Mogło to być spowodowane np. niewiedzą i brakiem stosowanych informacji, zagubieniem faktur dokumentujących poniesienie wydatków na cele remontowe itp." - zwraca uwagę rzeczniczka MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mając już wszystkie stosowne informacje i po odnalezieniu faktur można złożyć korektę deklaracji i odzyskać część nadpłaconego podatku" - dodaje.

Brzoza poinformowała, że korektę może złożyć także podatnik, który np. zapomniał o przekazaniu 1 proc. podatku na organizację pożytku publicznego, a chciałby to zrobić. Aby korekta taka była skuteczna, należy ją złożyć w ciągu 30 dni od upływu terminu do złożenia deklaracji, czyli w tym roku do 2 czerwca.

Resort finansów zapewnia, że korygować można każde zeznanie podatkowe - zarówno to złożone w terminie ustawowym, jak również po nim. Korekta polega na złożeniu tzw. deklaracji korygującej wraz z dołączonym do niej pisemnym uzasadnieniem jej przyczyn. Zmiana może dotyczyć jakichkolwiek danych w treści zeznania, zarówno obliczeniowych, jak i personalnych. Korektę powinno się złożyć również w przypadku błędów literowych, braku danych na deklaracji itp.

"Należy pamiętać o tym, że zeznanie złożone bez podpisu nie wywołuje skutków prawnych. Nie można więc korygować deklaracji, której podatnik nie podpisał. Podobnie nie można korygować deklaracji pustej, bez jakichkolwiek danych personalnych" - zaznacza Brzoza.

Podkreśla, że w przypadku popełnienia błędu powodującego konieczność dopłacenia podatku nie wystarczy jednak samo złożenie korekty deklaracji. Podatnik musi odprowadzić podatek wraz z odsetkami za zwłokę.

Rzeczniczka wyjaśniła, że podatnik, który poprawnie złoży korektę wraz z uzasadnieniem jej przyczyn i zapłaci zaległy podatek w całości, w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia korekty, skorzysta z ulgowych odsetek za zwłokę. W takim przypadku wyniosą one 75 proc. stawki podstawowej (od 6 kwietnia stawka podstawowa wynosi 13 proc.).

Brzoza powiedziała, że są sytuacje, gdy podatnicy nie tylko mają prawo do złożenia korekty, ale są wręcz do tego zobowiązani. Stanie się tak, jeśli podatnik nie otrzymał od pracodawcy informacji PIT-11 lub otrzymana informacja nie była zgodna ze stanem faktycznym.

"Mimo wszystko powinien złożyć zeznanie podatkowe uwzględniając w nim oszacowane przychody, dochody, składki itd. Po otrzymaniu prawidłowej informacji PIT-11 podatnik powinien złożyć korektę zeznania rocznego, uwzględniając prawidłowe informacje" - dodała.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA