REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w PIT można skorygować przez internet

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik, który popełnił błąd w deklaracji podatkowej może złożyć korektę. W tym roku, po raz pierwszy można to zrobić także przez internet, za pośrednictwem systemu e-Deklaracje - poinformowało Ministerstwo Finansów.

W tym roku PIT-y za 2010 r. można było składać do 2 maja. Podatnik, który pomylił się w zeznaniu, może naprawić błąd za pomocą korekty deklaracji podatkowej. Możliwość taką przewiduje Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

"Ogólne zasady dokonywania korekt stanowią, że korekty można dokonać tylko do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Okres przedawnienia wynosi 5 lat, które liczone są od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku bądź termin zwrotu nadpłaty" - wyjaśnia rzeczniczka prasowa resortu finansów Małgorzata Brzoza. Oznacza to, że korektę deklaracji za 2010 r. można złożyć do końca 2016 r.

REKLAMA

"W tym roku istnieje również możliwość składania korekty zeznania za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Wówczas, zaznaczając pole wskazujące na korektę, do formularza automatycznie zostanie dołączony formularz ORD-ZU, służący do uzasadnienia przyczyn korekty deklaracji" - poinformowała Brzoza.

Dodała, że korektę elektroniczną mogą złożyć także osoby, które rozliczyły się z fiskusem w sposób tradycyjny, przesyłając papierową deklarację podatkową. Zaznaczyła, że poprzez e-Deklaracje skorygować można także deklaracje złożone w poprzednich latach (z zachowaniem 5-letniego terminu przedawnienia), jeżeli ktoś zauważy pomyłkę.

"Możliwość złożenia korekty może okazać się korzystna dla podatników, którzy np. z jakichś powodów nie skorzystali w latach ubiegłych z możliwych odliczeń i ulg podatkowych. Mogło to być spowodowane np. niewiedzą i brakiem stosowanych informacji, zagubieniem faktur dokumentujących poniesienie wydatków na cele remontowe itp." - zwraca uwagę rzeczniczka MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mając już wszystkie stosowne informacje i po odnalezieniu faktur można złożyć korektę deklaracji i odzyskać część nadpłaconego podatku" - dodaje.

Brzoza poinformowała, że korektę może złożyć także podatnik, który np. zapomniał o przekazaniu 1 proc. podatku na organizację pożytku publicznego, a chciałby to zrobić. Aby korekta taka była skuteczna, należy ją złożyć w ciągu 30 dni od upływu terminu do złożenia deklaracji, czyli w tym roku do 2 czerwca.

REKLAMA

Resort finansów zapewnia, że korygować można każde zeznanie podatkowe - zarówno to złożone w terminie ustawowym, jak również po nim. Korekta polega na złożeniu tzw. deklaracji korygującej wraz z dołączonym do niej pisemnym uzasadnieniem jej przyczyn. Zmiana może dotyczyć jakichkolwiek danych w treści zeznania, zarówno obliczeniowych, jak i personalnych. Korektę powinno się złożyć również w przypadku błędów literowych, braku danych na deklaracji itp.

"Należy pamiętać o tym, że zeznanie złożone bez podpisu nie wywołuje skutków prawnych. Nie można więc korygować deklaracji, której podatnik nie podpisał. Podobnie nie można korygować deklaracji pustej, bez jakichkolwiek danych personalnych" - zaznacza Brzoza.

Podkreśla, że w przypadku popełnienia błędu powodującego konieczność dopłacenia podatku nie wystarczy jednak samo złożenie korekty deklaracji. Podatnik musi odprowadzić podatek wraz z odsetkami za zwłokę.

Rzeczniczka wyjaśniła, że podatnik, który poprawnie złoży korektę wraz z uzasadnieniem jej przyczyn i zapłaci zaległy podatek w całości, w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia korekty, skorzysta z ulgowych odsetek za zwłokę. W takim przypadku wyniosą one 75 proc. stawki podstawowej (od 6 kwietnia stawka podstawowa wynosi 13 proc.).

Brzoza powiedziała, że są sytuacje, gdy podatnicy nie tylko mają prawo do złożenia korekty, ale są wręcz do tego zobowiązani. Stanie się tak, jeśli podatnik nie otrzymał od pracodawcy informacji PIT-11 lub otrzymana informacja nie była zgodna ze stanem faktycznym.

"Mimo wszystko powinien złożyć zeznanie podatkowe uwzględniając w nim oszacowane przychody, dochody, składki itd. Po otrzymaniu prawidłowej informacji PIT-11 podatnik powinien złożyć korektę zeznania rocznego, uwzględniając prawidłowe informacje" - dodała.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA