Nie wszystkim bankom podoba się e-PIT
REKLAMA
Nie wszystkie banki akceptują zeznania roczne przekazane w formie elektronicznej. Nawet jeśli podatnik posiada urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) e-deklaracji, bank wymaga wydrukowania formularza PIT i UPO albo dodatkowego papierowego zaświadczenia z urzędu skarbowego.
REKLAMA
Sprawa stała się przedmiotem interpelacji poselskiej (nr 21165). Wiceminister finansów Maciej Grabowski wyjaśnił, że resort finansów nie ma wpływu na zakres dokumentów żądanych przez komercyjny bank od osób ubiegających się o kredyt, jak również na wybór banku przez potencjalnego klienta. Zaznaczył, że tego rodzaju kwestie wynikają z wewnętrznych uregulowań oraz oferty kredytobiorcy i nie są monitorowane przez Ministerstwo Finansów.
Zdaniem MF po stronie administracji podatkowej nie ma przeszkód, aby podatnik, który złożył zeznanie podatkowe przez internet (posiada UPO), dodatkowo otrzymał uwierzytelniony odpis złożonego zeznania w celu jego przedłożenia w banku. Od 2011 r. Aplikacja Urzędnika posiada funkcjonalność, która umożliwia wyświetlenie - pobranie oryginału dokumentu w formacie XML oraz wydanie kopii lub kopii potwierdzonej co do zgodności z oryginałem deklaracji podatkowej przesłanej drogą elektroniczną zgodnie z art. 178 ustawy Ordynacja podatkowa.
Resort wskazał również, że urzędowe poświadczenie odbioru, wydane przez elektroniczną skrzynkę podawczą, po przeprowadzeniu prawidłowej weryfikacji, poprawności danych oraz autentyczności dokumentów, zapewnia integralność złożonego zeznania podatkowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania.
Oznacza to, że zeznania podatkowe PIT przesłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego są równoważne pod względem prawnym zeznaniom opatrzonym podpisem własnoręcznym.
MF wyjaśnia jednocześnie, że z art. 178 § 1 i § 3-4 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Oznacza to, że organ podatkowy może zapewnić stronie dostęp w swoim systemie teleinformatycznym do deklaracji wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego oraz do pism organu podatkowego doręczonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, po identyfikacji strony w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat