REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o podatku dochodowym w rolnictwie w 2012 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo finansów ma przygotować w tym roku projekt ustawy o podatku dochodowym w rolnictwie. Będzie także opracowany harmonogram i tryb wdrożenia nowych przepisów - poinformował wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke.

"Liczenie dochodowości w rolnictwie jest bardzo ważną kwestią, którą rząd w tym roku chce się zająć. W 2012 r. trzeba przygotować projekt i wspólnie z ministerstwem finansów opracować harmonogram i tryb wdrożenia tej ustawy" - powiedział dziennikarzom Plocke. Jego zdaniem, wdrożenie podatku dochodowego realne jest dopiero w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister zaznaczył, że zgodnie z zapowiedzią premiera Donalda Tuska w expose, w 2013 r. powinny być wprowadzone zasady prowadzenia rachunkowości w gospodarstwach rolnych, a od 2014 r. - podatek dochodowy. Podkreślił, że wcześniej jednak trzeba przygotować rolnictwo do nowego systemu. Należy też ujednolicić definicje np. rolnika czy gospodarstwa rolnego, zgodnie z nomenklaturą unijną - tłumaczył Plocke.

"Obecnie gospodarzem projektu ustawy będzie minister finansów, ale minister rolnictwa jest gotowy do tego, by w tych pracach aktywnie uczestniczyć" - zapewnił Plocke. Dodał, że w tej dyskusji musi też brać udział "opinia społeczna", bo taki jest wymóg czasu.

Trzeba się też zastanowić, jak podzielić gospodarstwa na poszczególne grupy, które mogłyby być opodatkowane. Dodał, że ok. 80 proc. polskich gospodarstw jest niedochodowych. "Problem polega na tym, że tak naprawdę minister rolnictwa nie dysponuje danymi, które pozwoliłyby określić wielkość produkcji i czy ta działalność jest dochodowa, czy nie " - wyjaśnił Plocke. Dodał, że zasada podatku dochodowego jest prosta - jest dochód - jest podatek, nie ma dochodu - to nie ma też podatku.

REKLAMA

Należy także ustalić - czy rolnictwo jest działalnością gospodarczą, czy jest też działalnością specyficzną - tu jest spór kompetencyjny dotyczący terminologii - argumentował Plocke. Wyraził nadzieję, że mimo tych trudności ustawa wejdzie w życie, bo "taka jest konieczność".

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl


Zdaniem wiceministra, samo wdrożenie nowych przepisów nie powinno być szczególnie trudne, gdyż mogą w tym pomóc rolnikom różne organizacje, np. izby rolnicze czy ośrodki doradztwa rolniczego.

W opinii dyrektora Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Andrzeja Kowalskiego, trzeba koniecznie wprowadzić podatek dochodowy w rolnictwie. Podatek ten będzie znacznie bardziej sprawiedliwy niż dotychczasowy - rolny - przekonywał.

 

Jak zauważył, w poszczególnych latach różne grupy rolników uzyskiwały bardzo zróżnicowane dochody. Np. 2007 r. był bardzo dobry dla producentów zbóż, ale fatalny dla producentów trzody, jednak bez względu na poziom dochodów musieli oni zapłacić podatek rolny. Powodem, dla którego warto wprowadzić podatek dochodowy jest konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, które umożliwią rolnikom wyliczenie opłacalności produkcji - dodał.

Zdaniem Kowalskiego, jeżeli okaże się, że gospodarstwo nie osiągnie dochodu, nie będzie musiało płacić podatku. "Skończy się wreszcie dyskusja, że biedny podatnik miejski płaci na bogatego rolnika. System będzie przejrzysty" - zaznaczył szef IERiGŻ.

Podkreślił, że na razie nie wiadomo, jak będzie wyliczany podatek dochodowy i czy to oznacza, że budżet będzie więcej niż dotychczas dokładał do rolników. Jego zdaniem najważniejsze jest skonstruowanie sprawiedliwego systemu. Dodał, że uczestnicząc w licznych naradach na ten temat, nie spotyka się z głosami, że podatek dochodowy w rolnictwie będzie zasilał budżet. Próbuje się skonstruować system, który będzie w miarę neutralny dla budżetu - wyjaśnił.

We wtorek w Senacie odbyła się konferencja z inicjatywy przewodniczącego komisji rolnictwa Jerzego Chróścikowskiego. Poświęcona ona była metodom wyliczania dochodowości w rolnictwie.

Z wyliczeń GUS wynika, że wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 hektara przeliczeniowego w 2010 r. wyniosła 2278 zł.

Według IERIGŻ, sytuacja gospodarstw rolnych jest bardzo zróżnicowana, w 2010 r. najwyższą wartość produkcji osiągnęły gospodarstwa ogrodnicze - 176,8 tys. zł, a najmniej zarobiły gospodarstwa hodujące bydło (44,5 tys. zł). Ponadto w dochodach rolniczych bardzo znaczące są unijne dopłaty bezpośrednie, które stanowią aż ok. 54 proc. dochodów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA