REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o podatku dochodowym w rolnictwie w 2012 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo finansów ma przygotować w tym roku projekt ustawy o podatku dochodowym w rolnictwie. Będzie także opracowany harmonogram i tryb wdrożenia nowych przepisów - poinformował wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke.

"Liczenie dochodowości w rolnictwie jest bardzo ważną kwestią, którą rząd w tym roku chce się zająć. W 2012 r. trzeba przygotować projekt i wspólnie z ministerstwem finansów opracować harmonogram i tryb wdrożenia tej ustawy" - powiedział dziennikarzom Plocke. Jego zdaniem, wdrożenie podatku dochodowego realne jest dopiero w 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wiceminister zaznaczył, że zgodnie z zapowiedzią premiera Donalda Tuska w expose, w 2013 r. powinny być wprowadzone zasady prowadzenia rachunkowości w gospodarstwach rolnych, a od 2014 r. - podatek dochodowy. Podkreślił, że wcześniej jednak trzeba przygotować rolnictwo do nowego systemu. Należy też ujednolicić definicje np. rolnika czy gospodarstwa rolnego, zgodnie z nomenklaturą unijną - tłumaczył Plocke.

"Obecnie gospodarzem projektu ustawy będzie minister finansów, ale minister rolnictwa jest gotowy do tego, by w tych pracach aktywnie uczestniczyć" - zapewnił Plocke. Dodał, że w tej dyskusji musi też brać udział "opinia społeczna", bo taki jest wymóg czasu.

Trzeba się też zastanowić, jak podzielić gospodarstwa na poszczególne grupy, które mogłyby być opodatkowane. Dodał, że ok. 80 proc. polskich gospodarstw jest niedochodowych. "Problem polega na tym, że tak naprawdę minister rolnictwa nie dysponuje danymi, które pozwoliłyby określić wielkość produkcji i czy ta działalność jest dochodowa, czy nie " - wyjaśnił Plocke. Dodał, że zasada podatku dochodowego jest prosta - jest dochód - jest podatek, nie ma dochodu - to nie ma też podatku.

Należy także ustalić - czy rolnictwo jest działalnością gospodarczą, czy jest też działalnością specyficzną - tu jest spór kompetencyjny dotyczący terminologii - argumentował Plocke. Wyraził nadzieję, że mimo tych trudności ustawa wejdzie w życie, bo "taka jest konieczność".

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl


Zdaniem wiceministra, samo wdrożenie nowych przepisów nie powinno być szczególnie trudne, gdyż mogą w tym pomóc rolnikom różne organizacje, np. izby rolnicze czy ośrodki doradztwa rolniczego.

W opinii dyrektora Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Andrzeja Kowalskiego, trzeba koniecznie wprowadzić podatek dochodowy w rolnictwie. Podatek ten będzie znacznie bardziej sprawiedliwy niż dotychczasowy - rolny - przekonywał.

 

REKLAMA

Jak zauważył, w poszczególnych latach różne grupy rolników uzyskiwały bardzo zróżnicowane dochody. Np. 2007 r. był bardzo dobry dla producentów zbóż, ale fatalny dla producentów trzody, jednak bez względu na poziom dochodów musieli oni zapłacić podatek rolny. Powodem, dla którego warto wprowadzić podatek dochodowy jest konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, które umożliwią rolnikom wyliczenie opłacalności produkcji - dodał.

Zdaniem Kowalskiego, jeżeli okaże się, że gospodarstwo nie osiągnie dochodu, nie będzie musiało płacić podatku. "Skończy się wreszcie dyskusja, że biedny podatnik miejski płaci na bogatego rolnika. System będzie przejrzysty" - zaznaczył szef IERiGŻ.

Podkreślił, że na razie nie wiadomo, jak będzie wyliczany podatek dochodowy i czy to oznacza, że budżet będzie więcej niż dotychczas dokładał do rolników. Jego zdaniem najważniejsze jest skonstruowanie sprawiedliwego systemu. Dodał, że uczestnicząc w licznych naradach na ten temat, nie spotyka się z głosami, że podatek dochodowy w rolnictwie będzie zasilał budżet. Próbuje się skonstruować system, który będzie w miarę neutralny dla budżetu - wyjaśnił.

We wtorek w Senacie odbyła się konferencja z inicjatywy przewodniczącego komisji rolnictwa Jerzego Chróścikowskiego. Poświęcona ona była metodom wyliczania dochodowości w rolnictwie.

Z wyliczeń GUS wynika, że wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 hektara przeliczeniowego w 2010 r. wyniosła 2278 zł.

Według IERIGŻ, sytuacja gospodarstw rolnych jest bardzo zróżnicowana, w 2010 r. najwyższą wartość produkcji osiągnęły gospodarstwa ogrodnicze - 176,8 tys. zł, a najmniej zarobiły gospodarstwa hodujące bydło (44,5 tys. zł). Ponadto w dochodach rolniczych bardzo znaczące są unijne dopłaty bezpośrednie, które stanowią aż ok. 54 proc. dochodów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA