REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka VAT na gotowe posiłki?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obniżka VAT z 7 proc. na 5 proc. na gotowe posiłki i dania spowodowała w 2011 r. ubytek ok. 11 mln zł w budżecie państwa - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski w odpowiedzi na poselską interpelację. MF nie planuje teraz zmiany stawki VAT na te towary.


Od 2011 r. gotowe posiłki i dania są objęte stawką 5 proc. VAT. Wcześniej były opodatkowane stawką 7-proc.

REKLAMA

REKLAMA

Na preferencyjne opodatkowanie gotowych posiłków i dań zwrócił uwagę poseł Przemysław Wipler (PiS) w interpelacji nr 2791. Przypomniał, że stawką 5 proc. VAT miały być objęte tylko podstawowe produkty żywnościowe, takie jak: chleb, nabiał, przetwory mięsne, soki oraz produkty zbożowe (mąka, kasza, makaron). "Najniższa stawka VAT została zatem przewidziana dla podstawowych produktów spożywczych - wyłącznie żywności nieprzetworzonej, minimalnie przetworzonej lub niskoprzetworzonej" - przypomniał poseł przywołując Wieloletni Plan Finansowy Państwa 2011-2014, który jest załącznikiem do uchwały nr 36 Rady Ministrów z 5 kwietnia 2011 r.

Zdaniem Wiplera nie ma żadnego powodu, by gotowe posiłki i dania miałyby być faworyzowane dzięki korzystnemu opodatkowaniu VAT. "Są żywnością silnie przetworzoną, często wyjałowioną z wartości odżywczych w procesach sterylizacyjnych, ze znaczną ilością konserwantów, utrwalaczy, sztucznych barwników, emulgatorów i wszelkich innych nienaturalnych dodatków, pozwalających im przetrwać na półce sklepowej kolejne tygodnie w temperaturze pokojowej" - wymieniał poseł w interpelacji do ministra finansów.

Poseł spytał ministra finansów m.in. o skutki finansowe dla budżetu państwa w wyniku wprowadzenia obniżonej stawki VAT na gotowe posiłki i dania.

W odpowiedzi z 26 kwietnia 2012 r. Grabowski przypomniał, że z Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2010-2013 wynika, że od 2011 r. stawką w wysokości 5 proc. powinny być objęte zarówno podlegające opodatkowaniu do końca 2010 r. stawką podatku w wysokości 3 proc. nieprzetworzone produkty spożywcze, jak i opodatkowane 7-procentową stawką podatku podstawowe produkty żywnościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

"W mojej ocenie podejście w cyt. wieloletnim planie nie wykluczało opodatkowania 5-procentową stawką podatku od towarów i usług gotowych posiłków i dań" - stwierdził wiceminister. "Gotowe posiłki i dania są niezwykle popularne i zajmują ważną pozycję w jadłospisie gospodarstw domowych" - dodał.

Grabowski podkreślił, że takie produkty jak chleb, przetwory mięsne (wędliny, konserwy), które zostały wskazane w wieloletnim planie, również nie są produktami niskoprzetworzonymi.

REKLAMA

Wiceminister zastrzegł, że ewentualne zmiany wysokości stawek podatku, szczególnie dla produktów żywnościowych, muszą być przeprowadzane bardzo rozważnie, bo mają istotny wpływ zarówno na wielkość wydatków ponoszonych przez gospodarstwa domowe, jak i dla podmiotów związanych z produkcją, zwłaszcza dla rolników. Grabowski nie wykluczył, że w przyszłości stawka VAT na gotowe posiłki i dania zostanie podwyższona. Wymaga to jednak przeprowadzenia szczegółowych analiz - zastrzegł.

Wiceminister poinformował, że skutki finansowe z tytułu obniżenia stawki VAT z 7 proc. na 5 proc. na gotowe posiłki i dania spowodowały w 2011 r. ubytek dochodów budżetu państwa w wysokości ok. 11 mln zł. "Jednakże należy zaznaczyć, że obniżenie stawki podatku VAT z 7 proc. na 5 proc. na podstawowe produkty żywnościowe miało na celu zneutralizowanie skutków podwyższenia stawki VAT na nieprzetworzone i niskoprzetworzone produkty żywnościowe z 3 proc. na 5 proc." - przypomniał.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA