REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: koniec ulg dla kupujących roszczenia do warszawskich gruntów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Jędrzejewska
Katarzyna Jędrzejewska

REKLAMA

Minister finansów zmienił korzystne dla podatników interpretacje izby skarbowej, z których wynikało, że osoby, które kupują roszczenia do nieruchomości zabranych tzw. dekretem Bieruta mogły bez podatku sprzedawać przejęte na tej podstawie grunty.

Osoby, które otrzymały już korzystne interpretacje izby skarbowej, są w pełni chronione - nie zapłacą odsetek za zwłokę i sankcji karnoskarbowych, a także samego podatku. Chroni je przed tym art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej.

REKLAMA

 

Początkowo warszawska izba skarbowa wydawała decyzje niekorzystne dla kupujących roszczenia. Potwierdza to prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z czerwca 2006 r. (sygn. III SA/Wa 1541/06). W wyroku tym izba wygrała z podatnikiem, który walczył o to, by nie zapłacić podatku.

 

Potem jednak izba zmieniła zdanie i w interpretacjach wydanych np. w 2009 r. i 2010 r. potwierdzała, że osoba, która kupiła od spadkobiercy roszczenia do warszawskiego gruntu, odebranego tzw. dekretem Bieruta, a następnie - w ramach zaspokojenia tych roszczeń - uzyskała prawo użytkowania wieczystego tego gruntu, nie musi czekać pięciu lat, by sprzedać to prawo bez podatku. Mogła to zrobić nazajutrz po uzyskaniu prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Tymczasem zasadą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest, że nabywca nieruchomości lub prawa do niej, musi odczekać pięć lat ze sprzedażą, jeśli nie chce zapłacić podatku od dochodu ze sprzedaży. Wprawdzie możliwe jest inne zwolnienie podatkowe, ale jest ono przeznaczone tylko dla tych, którzy myślą o zamieszkaniu we własnym domu czy mieszkaniu, a nie dla obracających nieruchomościami w celach inwestycyjnych.

 

Warszawska izba skarbowa uczyniła wyjątek dla kupujących roszczenia, bo uznała, że nie dotyczy ich art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, nakazujący czekać ze sprzedażą gruntu pięć lat. Wobec tego "sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntów ustanowionego w trybie art. 7 tego dekretu nie stanowi źródła przychodu (...), także wówczas, gdy sprzedaż ta została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ustanowienie użytkowania wieczystego" - potwierdzała warszawska izba w interpretacjach wydawanych w 2009 r. i 2010 r. na indywidualne wnioski podatników.

 

Pod koniec maja br. minister finansów zmienił co najmniej trzy takie decyzje izby. Uznał, że były one nieprawidłowe i wycofał je ze swojej strony internetowej, na której publikowane są interpretacje izb skarbowych.

 

Minister stwierdził, że ten, kto kupi roszczenia, a następnie na ich podstawie uzyska od prezydent Warszawy prawo użytkowania wieczystego gruntu, musi odczekać pięć lat ze sprzedażą gruntu. Zdaniem ministra pięcioletni okres należy przy tym liczyć nie od nabycia roszczenia, ale dopiero od momentu uzyskania prawa wieczystego użytkowania. Decyduje o tym data umowy - zawartej przez notariuszem - oddającej grunt w wieczyste użytkowania. Zanim dojdzie do podpisania tej umowy, prezydent Warszawy wydaje decyzję ustanawiającą prawo użytkowania wieczystego.

 

Nie wiadomo, jak do interpretacji ministra odniosłyby się sądy administracyjne, bo dotychczas - ze względu na korzystne stanowisko warszawskiej izby - takie sprawy do nich nie trafiały.

 

Dekret z 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy, podpisany przez ówczesnego prezydenta Polski Bolesława Bieruta, objął obszar Miasta Stołecznego Warszawy. Dekret pozbawił mienia blisko 20 tys. warszawiaków i objął ponad jedną czwartą dzisiejszej stolicy. Państwo przejęło wówczas około 14 tys. ha gruntów, razem z budynkami, głównie w centrum miasta.

 

Jak poinformowała PAP Magdalena Jadziewicz-Kasak z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy do 8 sierpnia 2012 r. wydano 3296 pozytywnych decyzji dotyczących zwrotu nieruchomości, czyli ustanowienia prawa użytkowania wieczystego w trybie dekretu z 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA